مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

شرایط تک ماده پایه دوازدهم

شرایط تک ماده پایه دوازدهم

با استفاده از قانون تک ماده می‌توانید تعدادی واحد را که در امتحانات نهایی افتاده‌اید را پاس کنید و موفق به اخذ دیپلم خود شوید، البته برای انجام این کار چند قانون وجود دارد. طبق تبصره‌ ۲ ماده ۸۲ آئین‌نامه‌ آموزش متوسطه دانش‌آموزی که نتوانسته است در امتحانات خردادماه نمره قبولی کسب کند، بنا به شرایطی می‌تواند از تک ماده استفاده کند و دیپلمش را بگیرد.

شرایط قبولی در درس های دوره متوسطه دوم ۱۴۰۴ – ۱۴۰۳

یکی از مدارک لازم برای ورود و تحصیل در دانشگاه، دریافت مدرک دیپلم از آموزش و پرورش می باشد و لازم است که دانش آموزان نمره قبولی را در دروس امتحانی پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم کسب نموده باشند. در برخی موارد دانش آموزان به دلایل مختلفی موفق به کسب نمره قبولی در چند درس خود نمی شوند که در این زمان می توانند در امتحانات مجدد نوبت های بعدی شرکت نموده و یا یا با استفاده از قانون تک ماده و تبصره دروس خود را بگذرانند.

مدارک و شرایط قبولی در هر یک از پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم دوره دوم متوسطه متفاوت می باشد و داشتن این شرایط برای دانش آموزان هر سه پایه دوم متوسطه لازم و ضروری است. با توجه به اهمیت اطلاع از این شرایط برای دانش آموزان، در ادامه شریط قبولی در درس های دوره متوسطه دوم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ برای پایه های مختلف ارائه شده است تا دانش آموزانی که خواهان استفاده از تک ماده دهم، یازدهم و یا دوازدهم هستند از آن استفاده نمایند.

نکته مهم در این مورد این است که دانش‌آموزان فقط برای چهار درس می‌توانند از تک ماده استفاده کنند:

  • دو درس در امتحان نهایی
  • دو درس غیرنهایی مربوط به پایه‌های دهم و یازدهم

دانش‌آموزان علاوه بر نمره برگه امتحانی یک نمره سالیانه هم دارند که نقش به سزایی در قبولی یا استفاده از تک ماده دارد.

حتما بخوانید: تک ماده چیست| برای چند درس استفاده می شود

نمره سالیانه با نمره برگه امتحان نهایی تفاوت دارد، حالا این دو چه تفاوتی دارند؟ نمره سالیانه چگونه محاسبه می‌شود؟ نمره برگه که همان نمره‌ای است که در امتحان نهایی کسب می‌کنید.

برای محاسبه نمره سالیانه از نمره مستمر نوبت اول، نمره برگه نوبت اول، نمره مستمر نوبت دوم و نمره برگه امتحانی نوبت دوم استفاده می‌شود. نمره سالانه به روش زیر محاسبه می‌شود:

نمره سالانه= ( نمره مستمر نوبت اول × ۱ + نمره برگه نوبت اول × ۲ + نمره مستمر نوبت دوم × ۱ + نمره برگه نوبت دوم × ۴) تقسیم بر ۸

حتما بخوانید: تاثیر تک ماده در معدل| نکات مهم

شرایط استفاده از تک ماده در پایه دوازدهم دوره متوسطه دوم

اکثر موارد عنوان شده در شرایط استفاده از تک ماده در پایه دوازدهم متوسطه دوم بیانگر آن است که دانش آموزی فارغ التحصیل شناخته می شود که در همه واحد های درسی دوره متوسطه دوم رشته مربوطه نمره قبولی کسب کرده باشد و معدل فرد کمتر از ۱۰ نباشد. لذا برای راهنمایی بهتر و بیشتر دانش آموزان مقطع متوسطه دوم در ادامه شرایط استفاده از تک ماده در پایه دوازدهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳​ و همچنین شرایط تبصره متوسطه دوم​ بررسی و بیان شده است.

لازم به ذکر است دانش آموزان شاخه فنی و حرفه ای که حدنصاب قبولی آن ها کسب نمره ۱۲ می باشد و همچنین استاندارد مهارت و کارورزی در شاخه کاردانش مشمول استفاده از این تبصره تک ماده نخواهند شد.

تبصره ۱: چنان چه آخرین نمره درس (سالانه ، تابستانه و یا غیر حضوری) دانش آموزی از مجموع درس های دوره دوم متوسطه حداکثر در چهار عنوان درسی (دو امتحان نهایی و دو امتحان غیر نهایی) نمره ۷ و بیشتر با کسب معدل حداقل ۱۰ داشته باشند با توجه به قانون تک ماده فارغ التحصیل شناخته می شوند.

تبصره ۲: استفاده نکردن از شرایط تبصره تک ماده ذکر شده در بالا در نوبت دوم در صورت درخواست کتبی اولیای دانش آموز بلا مانع است ولی اگر دانش آموزی که در نوبت امتحانی شهریور ماه شرکت می کند، نمره کسب شده آن در درس های مربوط، کمتر از نمره امتحانات نهایی خرداد باشد، نمره خرداد ماه فرد در کارنامه درج خواهد شد.

نحوه محاسبه معدل کل به این صورت است که نمرات هر دانش آموز در پایان دوره دوم متوسطه تعداد واحدهای هر درس در نمره پذیرفته شده آن درس (خرداد، شهریور ماه و یا دی ماه) ضرب می شود و مجموع حاصل ضرب های بدست آمده، بر مجموع واحدهای این درس ها تقسیم می گردد. پس می توان بیان نمود که تاثیر تک ماده در معدل بسیار زیاد می باشد و می تواند معدل فرد را کاهش دهد.

تبصره۳: در صورتی که واحد های درسی گذرانده شده دانش آموز بیشتر از حد مجاز واحد های رشته مربوطه باشد، نمره درس های مازاد در کارنامه و سوابق تحصیلی فرد ثبت می شود و همچنین در محاسبه معدل کل فرد منظور خواهد شد. در ادامه نیز جدول راهنمای شرایط استفاده از تک ماده و تبصره ارائه شده است.

شرایط قبولی دروس نهایی پایه دوازدهم و استفاده از تک ماده و تبصره
نمره سالانه نمره برگه امتحان نهایی نحوه قبولی
۱۰ و بالاتر از ۱۰ ۷ و بالاتر از ۷ قبول
کمتر از ۷  استفاده از تبصره و تک ماده 
بین ۷ تا ۱۰ تمامی نمرات استفاده از تبصره و تک ماده 
کمتر از نمره ۷ کمتر از نمره ۷ مردود

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از دانش آموزان مطرح است این می باشد که اگر تجدید شویم چه می شود؟ و یا چند درس را می توان تک ماده کرد؟ برای پاسخ به این سوال می بایست بیان نمود که دانش آموزانی که در دروس بیشتری نمره پایینی دریافت نموده اند می توانند تا ۴ درس (۲ درس نهایی و ۲ درس غیرنهایی) را با توجه به شرایط تک ماده دوازدهم و شرایط تبصره دوازدهم پاس نمایند، اما برای گذراندن سایر دروس می بایست مجددا در آزمون شرکت نمایند.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

 

مطالب مرتبط:

زمان اعلام نتایج بدون کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

فرق مدارس سمپاد با تیزهوشان ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

هدایت تحصیلی | نکات مهم، دریافت برگه هدایت تحصیلی

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید