مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

منظور از رشته های نیمه متمرکز چیست

منظور از رشته های نیمه متمرکز چیست

در پاسخ به این سوال که رشته های نیمه متمرکز چیست؟ می توان گفت به رشته هایی از دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری نیمه متمرکز گفته می شود که پذیرش در آن ها بیش از یک مرحله دارد. لذا داوطلبان جهت شرکت در این رشته محل ها علاوه بر شرکت در کنکور می بایست در مصاحبه علمی، عملی، آزمون شفاهی و یا معاینات پزشکی نیز شرکت نمایند.

متمرکز و نیمه متمرکز یعنی چه؟

رشته های متمرکز به رشته هایی میگویند که پذیرش در آن ها طی یک مرحله انجام میشود. به این صورت که پس از اعلام نتایج نهایی انتخاب رشته، قبول شدن شما در رشته ی مورد نظر، به این معنی است که میتوانید ثبت نام خود در دانشگاه را شروع کنید و پس از ثبت نام سر کلاس های درس حاضر شوید.
رشته های نیمه متمرکز به رشته هایی میگویند که پذیرش در آن ها طی چند مرحله انجام میشود. به این صورت که داوطلبین پذیرفته شده در رشته های نیمه متمرکز، وارد مرحله آزمون عملی و یا مصاحبه و حتی معاینه پزشکی میشوند. داوطلب پس از اینکه در آزمون های عملی و مصاحبه ها توانست نمره ی قبولی بگیرد، میتواند در دانشگاه ثبت نام کند و وارد کلاس های درس شود.

 رشته های متمرکز

تقریبا نود درصد رشته های دانشگاه، متمرکز هستند. در برگه ی انتخاب رشته ی شما، ۱۵۰ حق انتخاب وجود دارد. در انتخاب رشته های متمرکز هیچ محدودیتی وجود ندارد و میتوانید به ترتیب علاقه و شانس قبولی، آن ها را انتخاب کنید. نتایج انتخاب رشته های متمرکز در نیمه دوم شهریور اعلام میشود و بلافاصله پس از اعلام نتایج، میتوانید نسبت به ثبت نام در دانشگاه مورد نظر، اقدام کنید.

 رشته های نیمه متمرکز

انتخاب رشته های نیمه متمرکز، همانند رشته های متمرکز انجام میشود و به صورت جداگانه نخواهد بود. در همان برگه ی انتخاب رشته که ۱۵۰ جای انتخاب رشته محل وجود دارد، بدون هیچ محدودیتی در انتخاب، میتوانید رشته های نیمه متمرکز را انتخاب کنید. پس از اعلام نتایج انتخاب رشته در نیمه دوم شهریور ماه، در صورتی که در یکی از رشته های نیمه متمرکز پذیرفته شده باشید، دعوت به مصاحبه و آزمون عملی خواهید شد.
یک نکته: نتایج مصاحبه و آزمون عملی در نیمه دوم مهر ماه اعلام خواهد شد.
رشته های دارای شرایط خاص نیز همان رشته های نیمه متمرکز هستند که گاهی با نام متمرکز خاص دیده میشوند. درواقع تنها تفاوتی که بین دو عبارت متمرکز خاص و رشته های دارای شرایط خاص یا نیمه متمدکز وجود دارد این است که، تنها در یک کد رشته پذیرفته میشوید نه دو کد رشته.

حتما بخوانید: لیست رشته های نیمه متمرکز

نحوه انتخاب رشته های نیمه متمرکز

انتخاب رشته های نیمه متمرکز همزمان با انتخاب رشته کنکور سراسری انجام می گیرد. بنابراین افراد علاقمند به رشته های نیمه متمرکز کنکور سراسری توجه داشته باشند که جهت انتخاب این رشته ها نیازی به مراجعه به سایتی جز سایت سنجش نمی باشد. این دسته از افراد می بایست در مهلت انتخاب رشته کنکور سراسری وارد سایت سنجش شده و اقدام به تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور بر اساس اولویت های خود نمایند.

مهم ترین نکته در مورد رشته های نیمه متمرکز این است که باید شرایط رشته مورد نظر خود را به طور کامل از طریق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری مطالعه کرده و مورد بررسی قرار دهید. زیرا شرایط هر کد رشته محل نیمه متمرکز با دیگری متفاوت می باشد. معمولا این شرایط در انتهای دفترچه به صورت مجزا برای هر رشته محل آورده شده است. پیشنهاد می کنیم اگر قصد انتخاب این رشته محل ها را دارید بهتر است که آن ها را در ردیف های ابتدایی بنویسید.

نکته مهم دیگر که باید در مورد انتخاب رشته نیمه متمرکز بدانید این است که شرایط تحصیل و احتمالا شرایط شغلی آن را به طور کامل مطالعه نمایید. انتخاب این رشته محل ها و شرکت در مرحله دوم پذیرش آن به معنای قبول تمامی شرایط است. این شرایط می تواند هر چیزی باشد. بنابراین علاوه بر علاقه، استعداد، شرایط شغلی و … محدودیت های اعمال شده در این کد رشته ها را نیز کاملا در نظر بگیرید، تا دچار مشکل نشوید.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

مطالب مرتبط:

بورسیه دانش کنکور سراسری | نکات مهم

آرکا مشاوره

مشاهده کارنامه سبز کنکور سراسری ۱۴۰۳ | نمونه کارنامه سبز، نکات مهم

آرکا مشاوره

مشاهده انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید