مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

آزمون رغبت سنجی و توانایی پایه نهم ۱۴۰۳-۱۴۰۲ | میزان تاثیر، نکات مهم و….

آزمون رغبت و توانایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ هر ساله در سامانه های معرفی شده از طرف آموزش و پرورش انجام می شود که دانش آموزان می توانند با ورود به سایت مربوطه به سوالات رغبت سنجی پاسخ دهند. در سال تحصیلی جاری سایت ثبت نام در آزمون رغبت و توانایی سایت مای مدیو به نشانی my.medu.ir می باشد که دانش آموزان می توانند با استفاده از کد ملی و شماره سریال شناسنامه وارد این سایت شوند.
وزارت آموزش و پرورش، طرحی را ایجاد کرده است که در آن میزان تمایل و همچنین توانایی دانش آموزان در رشته های تحصیلی مختلف سنجیده می شود. نمرات مربوط به آزمون رغبت و توانایی دانش آموزان، سی درصد از امتیاز مربوط به انتخاب رشته آن ها را شامل می شود. این طرح هم اکنون تحت عنوان هدایت تحصیلی در حال انجام است. وزارت آموزش و پرورش، سامانه ای را طراحی کرده است که با استفاده از آن دانش آموزان می توانند در آزمون رغبت و توانایی شرکت کنند. در ادامه این مقاله شیوه شرکت در آزمون رغبت و توانایی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ به همراه معرفی سایت آزمون رغبت سنجی و سوالات آن به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

آزمون رغبت و توانایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ چیست؟

از سال های گذشته طرحی تحت عنوان هدایت تحصیلی پایه نهم، توسط آموزش و پرورش کشور پایه گذاری شد. هدف این طرح انتخاب مناسب ترین رشته برای دانش آموزانی است که قصد ورود به پایه دهم در متوسط دوم را دارند تا در ادامه به انتخاب رشته دانشگاهی مناسب و در نهایت آینده ی شغلی متناسب با علایق، استعداد و ظرفیت پذیرش جامعه برای آن ها منجر شود. این آزمون ها در دو عنوان متفاوت تعبیه شده:

آزمون رغبت در پی کشف تمایل، اشتیاق و رغبت دانش آموزان به شاخه های گوناگون است.
آزمون توانایی در پی کشف توانمندی دانش آموزان در این حوزه هاست

این دو آزمون هر کدام با سوالاتی جداگانه در سایت همگام برگزار می شوند که هریک حدودا ۳۰۰ سوال را برای پاسخ گویی در اختیار داوطلبان قرار خواهد داد.

در این آزمون ۶ مقیاس اصلی تیپ شخصیتی افراد در سطح کلاس، مدرسه، منطقه و کشور بررسی شده و در قالب نتیجه ای کلی به دانش آموزان ارائه می شود. لازم به ذکر است در این آزمون ها مباحث درسی و تخصصی مطرح نیستند و هدف، شناخت ویژگی های درونی دانش آموزان است.

سایت آزمون رغبت و توانایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

آزمون رغبت و توانایی

وزارت آموزش و پرورش، برای تکمیل اطلاعات مربوط به هدایت تحصیلی دانش آموزان و برگزاری آزمون رغبت، سامانه آنلاینی را به وجود آورده است که دانش آموزان با مراجعه به این سامانه، می توانند در آزمون رغبت و توانایی ثبت نام کنند. این سایت دارای چندین بخش مختلف است که همه این بخش ها متناسب با نیاز های دانش اموزان طراحی شده است. دانش آموزان برای ثبت نام در آزمون رغبت و توانایی ۱۴۰۲-۱۴۰۳، باید از طریق سایت my.medu.ir اقدام کنند.

برای ورود مستقیم به سایت آزمون رغبت و توانایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ کلیک کنید.

تمامی دانش آموزان پایه نهم، در این سایت دارای صفحه ای هستند که با وارد کردن اطلاعات دانش آموزی خود از قبیل کد دانش آموزی و همچنین تاریخ تولد، می توانند به این سایت وارد شوند. پس از پایان آزمون رغبت و توانایی، دانش آموزان با وارد کردن اطلاعات کاربری در سایت آزمون رغبت سنجی، می تواند نتیجه مربوط به این آزمون را مشاهده کنند. همچنین به صورت هم زمان نتیجه این آزمون، به مدارس نیز ابلاغ خواهد شد. به غیر از بخش مربوط به آزمون رغبت و توانایی، سایت my.medu.ir از بخش های دیگر مانند دریافت کارنامه، دریافت گواهی اشتغال به تحصیل و… برخوردار است که در صورت نیاز به این موارد دانش آموز می تواند به این سایت مراجعه کند.

سوالات آزمون رغبت و توانایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

یکی از سوالاتی که معمولا ذهن دانش آموزان پایه نهم را درگیر می کند، این است که سوالات آزمون رغبت و توانایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ چیست؟ آیا همان آزمون سلامت روان است یا خیر؟ آزمون رغبت و توانایی بر اساس علایق دانش آموزان تنظیم شده است. در واقع، دانش آموزان برای پاسخ به سوال های این آزمون نیازی به اطلاعات علمی خاصی و یا مطالعه قبل از آزمون را دارند.

بیشتر سوالات آزمون رغبت و توانایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳​ مربوط به علایق و توانایی های دانش آموزان می باشد که دانش آموزان باید به این سوالات رغبت سنجی​ به صورت ۵ گزینه ای پاسخ بدهند. در واقع، برای هر سوال آزمون ۵ گزینه وجود دارد که میزان علاقه مندی دانش آموز به سوال مربوطه با گزینه هایی مانند “کاملا توانمندم”، “تا حدودی توانمندم”، “خیلی کم توانمندم”، “اصلا توانمندی ندارم” و یا “در مورد آن اطلاعات کافی ندارم” مشخص می شود. از جمله سوال هایی که در سایت ثبت نام و آزمون رغبت و توانایی از دانش آموزان پایه نهم پرسیده می شود، می توان به سوالات زیر اشاره کرد.

میزان علاقه شما به سیستم های کامپیوتری چه میزان است؟
آیا علاقه ای به تعمیر لوازم خانگی دارید؟
میزان علاقه شما به طراحی یک وب سایت چگونه است؟
میزان علاقه شما به حل مسائل و معماهای ریاضی چگونه است؟
آیا علاقه ای به ترغیب دیگران به پیروی از افکار شما دارید؟
میزان علاقه شما به شروع یک کسب و کار آزاد چگونه است؟
آیا علاقه ای به برنامه ریزی مالی برای یک سازمان را دارید؟
آیا علاقه ای به کار کردن به عنوان یک کارمند اداری دارید؟
آیا علاقه ای به نوشتن یک متن انتقادی در رابطه با یک داستان دارید؟

دانش آموزان می توانند علاوه بر حل این سوالات، از طریق مشاوره با افراد آگاه در این زمینه از بهترین رشته ها با توجه به استعداد ها و علایق خود آگاه شده و درباره انتخاب رشته تحصیلی اطلاعات دقیقی را کسب نمایند.

بیشتر بدانید: ثبت نام مدارس تیزهوشان ۱۴۰۳ | نکات مهم

برای ورود به کدام رشته ها شرکت در آزمون رغبت و توانایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ لازم است؟

به طور خلاصه نمی توان گفت که شرکت در آزمون رغبت و توانایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ شرط ورود به چه رشته های تحصیلی در دبیرستان است. در واقع با انجام این آزمون توسط دانش آموزان، استعداد و توانایی آنها شناخته شده و رشته متناسب این افراد مشخص می شود.

به عبارت دیگر تمامی افرادی که در شرف ورود به متوسطه دوم باشند باید در این آزمون شرکت کنند و لازمه ورود به هریک از سه گروه نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش شرکت در آزمون رغبت و توانایی است.

نحوه ثبت نام در آزمون رغبت و توانایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

آن دسته از دانش آموزان پایه نهم که قصد انتخاب رشته نهم به دهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ را دارند جهت انجام آزمون های رغبت و توانایی می بایست به سایت my.medu.ir مراجعه کرده و پس از پر کردن دو فیلد که شامل کد ملی و رمز ورود همگام است وارد صفحه شخصی خود شوند و نسبت به پاسخ دادن به سوالات اقدام نمایند.

ابتدا وارد سایت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir شوید.
پس از انتخاب نقش، کد ملی و سریال شناسنامه خود را در کادرهای مربوطه خود درج کنید و وارد سامانه شوید.
گزینه “هدایت تحصیلی” را انتخاب کنید.
شروه به پایخگویی سوالات کنید.
فراموش نکنید که پس از گذر از هر سوال روی گزینه “ذخیره” کلیک کنید تا سوالاتتان به صورت موقت ذخیره شود.
پس از پاسخگویی به تمامی سوالات لازم است به صفحه قبل برگردید و تیک کنار دفترچه را فعال کنید؛ با این کار تمامی پاسخ های شما ثبت نهایی شده و در سیستم ذخیره می شود.

مشاوره آزمون رغبت و توانایی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

همانطور که در بخش های قبلی مقاله به آن اشاره شد، آزمون رغبت و توانایی به اندازه سی درصد در انتخاب رشته نهم به دهم دانش آموزان تأثیر دارد. نتیجه این آزمون، در انتخاب دانش آموزان می تواند تعیین کننده و تأثیرگذار باشد. به همین علت دانش آموزان برای شرکت در این آزمون، باید نکات مهمی را در نظر داشته باشند تا در نهایت، درست ترین نتیجه از این آزمون حاصل شود.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

نحوه انتخاب رشته کنکور دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

ثبت نام آزمون مدارس نمونه دولتی نهم به دهم ۱۴۰۳ | نکات مهم

آرکا مشاوره

دانلود نمونه سوالات + منابع هوش و استعداد معلمی | کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید