مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۳ | سراسری، آزاد، نکات مهم

ثبت نام با سوابق تحصیلی هیوا

برخی از رشته محل های ارائه شده در کنکور سراسری ۱۴۰۳، پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی دارند یعنی برای قبولی در این رشته ها رتبه داوطلب بررسی نمی شود و فقط سوابق تحصیلی او مهم است. انتخاب رشته کنکور بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۳ به طور همزمان با انتخاب رشته کنکور انجام می گیرد.

انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۳ در دو نوبت ورودی مهر و بهمن ماه برگزار می شود. علاقه مندان به ثبت نام و انتخاب رشته، در رشته محل های بدون آزمون دانشگاه های سراسری و آزاد باید پس از مطالعه شرایط، نحوه و لیست رشته های ارائه شده در دفترچه ثبت نام بدون کنکور سراسری ۱۴۰۳ با آماده نمودن مدارک لازم نسبت به ثبت نام خود در زمان مقرر شده، اقدام نمایند. اگر به دنبال کسب اطلاعات در این زمینه هستید، با ما در این مقاله همراه باشید.

منظور از پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی چیست؟

یکی از روش های پذیرش دانشجو در دانشگاه های سراسری، پذیرش بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی می باشد. وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور حدود ۸۵ درصد رشته های موجود در دانشگاه ها را به صورت بدون آزمون پذیرش می نماید. در این روش پذیرش متقاضیان در صورت داشتن شرایط عمومی و اختصاصی ارائه شده در دفترچه انتخاب رشته، می توانند در گروه آزمایشی مدنظر انتخاب رشته نموده و بر اساس تاثیر معدل مقطع متوسطه دوم ( معدل کتبی)، در رقابت با سایر داوطلبان پذیرش می شوند.

همواره برای پذیرش در دانشگاه های سراسری دو نوع پذیرش براساس سوابق تحصیلی وجود دارد. در دسته اول افرادی که در کنکور سراسری شرکت کرده و در جلسه آزمون حضور داشته اند، می توانند در فرم انتخاب رشته، کد رشته های براساس سوابق تحصیلی درج شده در دفترچه انتخاب رشته را انتخاب نمایند.

دسته دوم مربوط به افرادی می باشد که در آزمون کنکور سراسری شرکت نکرده اند، می توانند در زمان متفاوت از انتخاب رشته کنکور سراسری، از طریق دفترچه مختص پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی انتخاب رشته بدون کنکور را انجام دهند. لازم به ذکر است که در صورتی که فردی در کنکور شرکت کرده باشد حق انتخاب رشته از کد های ارائه شده در دفترچه صرفا براساس سوابق تحصیلی را نداشته و در صورت انتخاب این کد رشته، سازمان سنجش انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی داوطلب را حذف می نماید.

در روش پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی معیار پذیرش معدل دیپلم می باشد که داوطلبان بر اساس جدول زیر می توانند از ضریب تاثیر معدل کتبی دیپلم با توجه به نوع گروه آزمایشی و نوع دیپلم اطلاع داشته باشند که در جدول زیر میزان ضریب تاثیر معدل بیان شده است.

رشته نوع دیپلم ریاضی تجربی انسانی معارف دیگر مدارک دیپلم
ریاضی و فیزیک ۱۰۰ ۱۰۰ ۵۷/۱ ۵۷/۱ ۵۱/۴
تجربی ۱۰۰ ۱۰۰ ۵۷/۱ ۵۷/۱ ۵۱/۴
انسانی ۵۷/۱ ۵۷/۱ ۱۰۰ ۱۰۰ ۵۱/۴
هنر ۱۰۰ ۱۰۰ ۱۰۰ ۱۰۰ ۱۰۰
زبان ۱۰۰ ۱۰۰ ۱۰۰ ۱۰۰ ۱۰۰

زمان انتخاب رشته با سوابق تحصیلی کنکور سراسری ۱۴۰۳

همان طور که در ابتدای مقاله بیان شد، برخی از دانشگاه‌ها در دو نوبت مهر و بهمن، بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو می‌پذیرند. حال ممکن است سوال کنید که زمان انتخاب رشته با سوابق تحصیلی سراسری در هر دو نوبت مهر و بهمن چه زمانی است؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که زمان انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه‌ها، توسط سازمان سنجش کشور مقرر شده و بیان می‌شود.

زمان انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی در سال گذشته ورودی نیمسال اول، از ۳۱ مرداد تا ۴ شهریور در نظر گرفته شده بود.

زمان انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۳ ورودی نیمسال دوم

مهلت ثبت نام دانشگاه های سراسری براساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۳ در بهمن ماه نیز انجام می شود که متقاضیان در صورت داشتن شرایط لازم، می توانند نسبت به ثبت نام و همچنین انتخاب رشته اقدام نمایند. در سال گذشته مهلت ثبت نام دانشگاه های سراسری بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۲ ورودی نیمسال دوم از تاریخ ۳۰ آذر ماه تا ۱۰ دی ماه صورت گرفت. پیش بینی می شود که زمان انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۳ ورودی بهمن ماه حدودا در نیمه اول دی ماه صورت گیرد.

بدون کنکور دانشگاه سراسری و آزاد هیوا مشاوره

دانلود دفترچه انتخاب رشته پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی سراسری ۱۴۰۳

دفترچه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی سراسری در راستای اطلاع رسانی داوطلبان در خصوص شرایط تعیین شده و اطلاع از رشته محل های بدون کنکور ارائه شده در هر دوره منتشر می شود. داوطلبان می توانند این اطلاعات را در دفترچه انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه های سراسری ۱۴۰۳ مشاهده کرده و سپس برای ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های سراسری بدون کنکور اقدام کنند. دفترچه‌ انتخاب رشته‌ کنکور سراسری سال ۱۴۰۳ برای گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، ادبیات و علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی در سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر شده است. فرآیند انتخاب رشته‌ی آن دسته از شرکت‌کنندگان کنکور ۱۴۰۳ که کارنامه‌ی علمی (ملاک عمل) خود را دریافت کرده‌ و مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، از ۳۱ مردادماه آغاز می‌شود و تا ۴ شهریور ماه سال ۱۴۰۳ ادامه دارد. در همین راستا سازمان سنجش آموزش کشور، دفترچه‌‌های راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را منتشر کرده است. این دفترچه‌ها حاوی شرایط و ضوابط اختصاصی رشته‌های مختلف تحصیلی دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، مجازی، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد، دانشگاه پیام‌نور، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی است.

برای دانلود دفترچه پذیرش صرفا بر اساس سوابق تحصیلی۱۴۰۲ کلیک نمایید.

شرایط عمومی پذیرش و انتخاب رشته با سوابق تحصیلی سراسری

اگر که می‌خواهید بر اساس سوابق تحصیلی در دانشگاه مد نظر خود انتخاب رشته کنید، باید شرایطی را دارا باشید. در واقع، عدم وجود حتی یکی از شرایط سبب می‌شود تا شما عزیزان نتوانید در دانشگاه مد نظر خود انتخاب رشته نمایید. برخی از مهم ترین شرایط عمومی و خصوصی، به شرح زیر می باشند:

✔ شما باید به دین اسلام اعتقاد داشته باشید.

✔ شما باید پیرو نظام جمهوری اسامی ایران باشید.

✔ به هیچ یک از مواد مخدر نباید اعتیاد داشته باشید.

✔ نباید هیچ گونه سابقه فساد اخلاقی و سابقه کیفری داشته باشید.

شرایط اختصاصی پذیرش و انتخاب رشته با سوابق تحصیلی سراسری

✔ باید یکی از مدارک دیپلم چهار ساله نظام قدیم، دیپلم سه ساله نظام قدیم+ اصل و یا گواهی مدرک پیش دانشگاهی، دیپلم سه ساله نظام جدید (سال دوازدهم) و یا کاردانی (فوق دیپلم)، (مختص متقاضیان مقطع کارشناسی پیوسته) را ارائه دهید.

✔ باید یکی از مدارک دیپلم چهار ساله نظام قدیم، دیپلم سه ساله نظام قدیم+ پیش دانشگاهی و دیپلم سه ساله نظام جدید فنی حرفه‌ای، کاردانش، هنرستان و نظری (مختص متقاضیان مقطع کاردانی ناپیوسته) را ارائه دهید.

✔ باید تعهدنامه مبنی بر ادامه تحصیل در یکی از رشته محل‌های قبولی را ارائه دهید.

✔ شما برای ورودی نیمسال اول باید حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ فارغ التحصیل شوید.

✔ شما برای ورودی نیمسال دوم باید حداکثر تا تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ فارغ التحصیل شوید.

مدارک لازم برای انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۳

داوطلبان متقاضی انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۲ بعد از مطالعه دفترچه ثبت نام، در صورتی که دارای شرایط باشند، باید نسبت به آماده سازی مدارک لازم برای انتخاب رشته اقدام نمایند که در ادامه مدارک لازم بیان می شود:

عکس پرسنلی ۴×۳ تمام رخ متقاضی

خرید کارت اعتباری

تکمیل فرم ثبت نام اینترنتی

لازم به ذکر است که برای تکمیل فرم ثبت نام اینترنتی باید داوطلب برخی از مدارک را به همراه داشته باشد تا اطلاعات درخواستی را به صورت صحیح ثبت نماید که در ادامه به صورت کامل مدارک مدنظر بیان شده است:

اطلاعات شناسنامه ای فرد مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر

اطلاعات مربوط به کارت پایان خدمت آقایان

اطلاعات مربوط به سهمیه ایثارگران

اطلاعات تحصیلی مانند رشته تحصیلی، معدل، تاریخ فارغ التحصیلی و غیره

نحوه پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۳

داوطلبان برای اطلاع از نحوه ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های سراسری ۱۴۰۳، می بایست منتظر اطلاعیه سازمان سنجش باشند. معمولا روند ثبت نام ورودی نیمسال اول (مهر ماه) و نیمسال دوم (بهمن ماه) دانشگاه های سراسری با هم یکسان می باشد. در ادامه نحوه ثبت نام و انتخاب رشته بدون کنکور دانشگاه سراسری را در سایت سازمان سنجش ارائه داده ایم.

طبق رویه و فرآیند ثبت نام پذیرش رشته های بدون کنکور کاردانی مهر و بهمن سال گذشته که به صورت اینترنتی و از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org انجام شده، پیشبینی می کنیم پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۲ نیز به صورت اینترنتی از طریق سامانه ثبت نام سوابق تحصیلی sanjesh.org انجام می شود.

وارد سایت سازمان سنجش به آدرس sanjesh.org شده

ثبت نام با سوابق تحصیلی 1402 هیوا

از منوی رنگی سمت راست صفحه گزینه ” سراسری ” را انتخاب کرده

دانلود دفترچه راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته

مطالعه قسمت های مختلف دفترچه از جمله شرایط، مدارک و لیست رشته محل ها

یافتن رشته محل مورد علاقه خود و ورود به سامانه ثبت نام

با پرداخت هزینه ثبت نام، کارت اعتباری ثبت نام صرفا بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۲

تصویر عکس ۳ * ۴ خود را در سایت آپلود کنید

فرم انتخاب رشته خود را حداکثر با ۱۰۰ کد رشته محل، تکمیل نمایید

شماره پرونده ۶ رقمی و کد پیگیری ۱۶ رقمی ثبت نام را دریافت کرده و تا پایان اعلام نتایج نزد خود نگه دارید

رشته های انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۳

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور حدود ۸۵ درصد از رشته های موجود در دانشگاه ها را به صورت بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی پذیرش می نماید. لازم به ذکر است که این رشته ها در دانشگاه های سراسری روزانه، نوبت دوم (شبانه)، غیر انتفاعی، پیام نور، پردیس خودگردان و مجازی پذیرش می شود.

هر داوطلب می تواند بر اساس رشته تحصیلی دیپلم و همچنین کد رشته های مدنظر، نسبت به انتخاب رشته اقدام نماید. لیست رشته های بر اساس سوابق تحصیلی در دفترچه انتخاب رشته ارائه می گردد که لازم است متقاضیان نسبت به دانلود و رشته های ارائه شده اطلاع لازم را کسب نمایند.

خاظر نشان می گردد که رشته های انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۳ در قالب گروه های آزمایشی اصلی شامل علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی و همچنین گروه های آزمایشی فرعی شامل هنر و زبان های خارجه می باشد که متقاضیان می توانند نسبت به انتخاب کد رشته های مد نظر از بین یک گروه آزمایشی اصلی و همچنین در صورت علاقه مندی از کد رشته های گروه آزمایشی فرعی نیز انتخاب نمایند. لازم است در زمان انتخاب رشته، داوطلبان دفترجه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۳ را دانلود و بر اساس کد رشته های ارائه شده انتخاب رشته نمایند.

هزینه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۳

سازمان سنجش و آموزش کشور به عنوان مجری پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۳ می باشد که در قالب دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته تمامی جزئیات و شرایط لازم برای انتخاب رشته را بیان کرده است. یکی از مدارک لازم برای انتخاب رشته، خرید کارت اعتباری انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی می باشد.

در سال گذشته هزینه انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی در حدود ۱۳۰۰۰۰ تومان بود که  امسال با افزایش هزینه تا ۵۰ درصد مواجه خواهیم شد.می باشد.

حتما بخوایند: انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ | راهنمای جامع، زمان

تعداد انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۳

انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی ۱۴۰۳ بر اساس کد رشته های ارائه شده در دفترچه انتخاب رشته صورت می گیرد. لازم است داوطلبان برای ثبت آن، پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته نسبت به اولویت بندی کد رشته های مد نظر اقدام نموده و بر اساس اولویت های مدنظر انتخاب رشته خود را انجام دهند.

لازم به ذکر است که تعداد اولویت های انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی ۱۰۰ کد رشته محل می باشد که داوطلبان باید بر اساس علاقه، شانس قبولی، مسافت، کیفیت آموزشی نسبت به انتخاب رشته محل اقدام نمایند.

داوطلبان می توانند با خرید یک کارت اعتباری مخصوص انتخاب رشته بر اساس سوابق تحصیلی، ۱۰۰ کد رشته محل را از هر گروه آزمایشی انتخاب نمایند ولی در صورتی که نوع دیپلم با نوع گروه آزمایشی یکسان نباشد درصد معدل کمتری در پذیرش داوطلب تاثیر می گذارد. همچنین در صورتی که داوطلبی علاقه مند به انتخاب رشته محل های دانشگاه پیام نور و غیر انتفاعی باشد، باید کارت اعتباری مختص این دانشگاه ها را نیز خریداری کرده و در فرم انتخاب رشته درج نماید.

همزمان با انتخاب رشته و تا اتمام این فرصت، داوطلبان می توانند نسبت به تغییر اولویت های انتخاب رشته اقدام نمایند. ویرایش انتخاب رشته شامل جابجایی اولویت ها یا کد رشته های انتخابی، حذف یا افزودن کد رشته می باشد. نحوه ویرایش انتخاب رشته به این صورت است که داوطلبان با استفاده از نام کاربری و رمز عبور وارد سیستم ثبت نام آزمون سراسری شده و در ادامه بعد از انتخاب ویرایش انتخاب رشته نسبت به حذف، جابجایی و افزودن کد رشته محل می تواند اقدام نماید.

مشاوره ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های سراسری

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های سراسری در دو نوبت از سال و برای نیمسال های مهر و بهمن انجام می گیرد. داوطلبانی که قصد ورود به رشته های نیمسال مهر را دارند، باید همزمان با انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ برای ثبت نام خود اقدام نمایند.

انتخاب رشته بدون کنکور برای تمام متقاضیان امکان پذیر است و لزومی به شرکت به شرکت در کنکور سراسری ندارد. داوطلبان حداکثر می توانند ۱۵۰ کد رشته محل را در فرم انتخاب رشته وارد کنند و طبق معدل و سوابق تحصیلی خود، ممکن است در یک رشته و یا هیچ یک از رشته محل ها قبول نشوند.

اگر شما هم قصد ثبت نام بدون کنکور دانشگاه ها را دارید، می توانید سوالات خود را در خصوص شرایط پذیرش، مدارک مورد نیاز، شرط معدل و … از مشاوران آرکا بپرسید تا پس از کسب اطلاعات کامل، ثبت نام را انجام دهید.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

انتخاب رشته کنکور زبان ۱۴۰۳|نکات مهم،مراحل

آرکا مشاوره

جواب اعتراض به نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۲

آرکا مشاوره

آخرین رتبه قبولی رشته مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت ایران

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید