مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۳| نکات مهم

انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 1403

انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ از طریق سایت سنجش و پذیرش آزاد انجام خواهد شد از این رو داوطلبانی که پس از انتشار کارنامه اولیه مجاز به انتخاب کد رشته محل های دانشگاه آزاد می شوند، می توانند در مهلت زمان معلوم از ۱۲ خرداد ماه با مراجعه به سامانه مذکور به نشانی azmoon.iau.ir، نسبت به اولویت بندی انتخاب های خود اقدام نمایند.

یکی از راه هایی که داوطلبان می توانند در مقطع ارشد به ادامه تحصیل بپردازند، شرکت در کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری و آزاد می باشد. دانشگاه آزاد هر ساله رشته های متعددی را در مقاطع مختلف از جمله کارشناسی ارشد ارائه می کند. داوطلبانی که در این آزمون شرکت کرده و پس از اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد مجاز به انتخاب رشته شوند، می توانند با مراجعه به سایت مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی این دانشگاه نسبت به دریافت و مطالعه دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اقدام نموده و در صورت دارا بودن شرایط لازم، به تکمیل فرم مربوطه بپردازند.

زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، انتخاب رشته داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی  از امروز (شنبه ۱۲ خردادماه) آغاز شد و تا روز چهارشنبه ۱۶ خرداد ماه ادامه خواهد داشت.

آن دسته از داوطلبان شرکت کننده در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ که براساس کارنامه صادره ازسوی سازمان سنجش آموزش کشور مجاز به انتخاب رشته شده اند و علاقه مند به انتخاب رشته/محل های دایر در دانشگاه آزاد اسلامی هستند، می توانند با استفاده از کد دسترسی انتخاب رشته مندرج در ذیل کارنامه سازمان سنجش  آموزش کشور با مراجعه به سامانه ثبت نام الکترونیکی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی به آدرس www.azmoon.org نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

حتما بخوانید: نحوه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۱۴۰۳| سراسری

نحوه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

برای ورود به سایت انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد نیازمند کد دسترسی انتخاب رشته آن می باشید که در پایین کارنامه اولیه داوطلبان ثبت شده است. با استفاده از این کد می توانید در زمان مقرر به سایت مذکور مراجعه نموده و به ثبت حداکثر ۱۰۰ کد رشته محل از میان رشته های ارائه شده در دانشگاه آزاد بپردازید. لازم به ذکر است که انجام این فرآیند مستلزم پرداخت هزینه انتخاب رشته ارشد آزاد می باشد که روش پرداخت این وجه و راهنمای انتخاب رشته در بخش زیر آورده شده است.

  • به سایت مرکز سنجش، پذیرش و مرکز فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد به آدرس azmoon.iau.ac.ir وارد شده و بر روی گزینه “سامانه انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد اسلامی” کلیک کنید.
مرحله اول انتخاب رشته کارشناسی ارشددانشگاه آزاد
  • کد ملی و کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد (مندرج در قسمت پایین کارنامه) را در قسمت های مربوطه وارد کرده و بر روی گزینه “ورود” کلیک نمایید.
مرحله دوم انتخاب رشته کارشناسی ارشددانشگاه آزاد
  • اطلاعات فردی و مجموعه امتحانی نمایش داده شده را تایید نموده و دکمه “پرداخت” را بفشارید.

سومین مرحله انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

  • اطلاعات کارت بانکی عضو شبکه شتاب را وارد کرده و مجددا بر روی گزینه “پرداخت” کلیک کنید.

چهارمین مرحله انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

  • اطلاعات فردی خواسته شده را وارد کرده و کلید جستجو را فشار دهید.

پنجمین مرحله انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

  • پس از انتخاب اولویت ها آیکون “ثبت نهایی” را لمس کنید.

ششمین مرحله انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

 

فراموش نکنید شناسه پرداختی که در نتیجه واریز هزینه برای شما صادر می گردد را دریافت نموده و برای پیگیری در مراحل بعدی نزد خود نگهدارید. پس از تکمیل فرآیند پرداخت فرم انتخاب رشته برای شما نمایان می گردد که می بایست به تکمیل آن به وسیله حداکثر ۱۰۰ کد رشته بپردازید و نهایتا رسید انتخاب رشته خود و شماره پیگیری مندرج بر روی آن را از سایت مذکور دریافت نمایید.

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

همان طور که گفته شد همه داوطلبان بایستی ابتدا ضمن دفترچه شماره ۲ آزمون کارشناسی ارشد آزاد، مفاد آن را با دقت مطالعه کرده و پس از آگاهی از تمامی رشته های موجود و شرایط آن ها به انتخاب رشته های مورد نظر خود بپردازند. این دفترچه به صورت پی دی اف در اختیار متقاضیان قرار می گیرد و مفاد آن در هر سال دچار تغییراتی می شود.

گفتنی است که به محض شروع مهلت مقرر، لینک مربوطه در سایت مرکز سنجش، پذیرش و فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.org قرار گرفته و با کلیک بر روی آن می توان فایل مربوطه را دریافت کرد. برای رفاه حال داوطلبان گرامی در ادامه لینک دانلود دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد آزاد سال ۱۴۰۳ درج شده است.

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ (کلیک نمایید)

شرایط شرکت در انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

سازمان سنجش به عنوان مجری برگزاری کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ به بررسی پاسخنامه داوطلبان پرداخته و با اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد درصد دروس امتحانی، رتبه، تراز و وضعیت مجاز بودن متقاضیان را برای شرکت در انتخاب رشته مشخص می کند.

داوطلبان با حضور در جلسه آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ با یک دیگر به رقابت پرداخته و بر اساس کارنامه اولیه خود مجاز به انتخاب رشته محل های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد شده و با مراجعه به سایت azmoon.org می توانند در انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد شرکت نمایند.

شرکت در این مرحله نیازی به اعلام علاقه مندی در زمان ثبت نام نداشته و حتی داوطلبانی که به منظور انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری در این آزمون حضور می یابند نیز در صورت مجاز بودن می توانند نسبت به پرداخت هزینه و اولویت بندی رشته محل های مورد علاقه خود اقدام نمایند.

اولویت بندی انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

یکی از مهم ترین بخش های انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد، اولویت بندی رشته محل های مورد علاقه داوطلب بوده که با دقت و بر اساس اصول و قاعده خاصی صورت می گیرد تا منجر به کسب رتبه قبولی در اعلام نتایج نهایی ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ شود. عواملی نظیر علاقه، مسیر، هزینه و کیفیت دانشگاه جزء فاکتورهای تاثیر گذار در نحوه انتخاب رشته داوطلب می باشند که در قسمت زیر به توضیح اجمالی هر یک پرداخته می شود. 

علاقه: مهم ترین فاکتوری است که می بایست در نحوه انتخاب رشته ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ مورد توجه قرار گیرد. چرا که فرم اینترنتی انتخاب رشته به ترتیب بررسی می شود و چه بهتر که رشته محل قبولی داوطلب جزو علایق وی باشد.

مسیر: داوطلبان با بررسی مسیر دانشگاه های مختلف می توانند چینش انتخاب های خود را بهبود بخشند چرا که فواصل کوتاه تر، هزینه کم تری داشته و باعث سهولت در رفت و آمد می شوند.

هزینه: از آن جا که ادامه تحصیل در رشته محل های کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد مستلزم پرداخت شهریه می باشد داوطلبان می بایست توان مالی خود را در نظر گرفته و بر اساس آن انتخاب رشته خود را انجام دهند.

کیفیت دانشگاه: متقاضیان باید با بررسی هیئت علمی دانشگاه های مختلف اعتبار و کیفیت این مراکز را سنجیده و بهترین ها را در اولویت قرار دهند.

نکته ۱: داوطلبان انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد رشته محل های انتخابی خود را به سه دسته ایده آل، خوشبینانه و منطقی تقسیم کرده و به ترتیب اولویت در فرم اینترنتی مربوطه وارد نمایند. دسته اول شامل رشته محل هایی است که شانس قبولی در آن ها بسیار پایین می باشد. دسته دوم شامل انتخاب های مناسب تر و محتمل تر است که شانس قبولی و عدم قبولی داوطلب در آن ها مساوی می باشد. در دسته آخر هم رشته محل هایی قرار می گیرند که قبولی داوطلب در آن ها تضمین شده می باشد.

نکته ۲: داوطلبان می توانند با بررسی رتبه و تراز اکتسابی خود و مقایسه آن با رتبه آخرین نفر پذیرفته شده در هر گرایش، شانس قبولی خود را تخمین بزنند. 

نکته ۳: متقاضیانی که در دو رشته امتحانی اصلی و شناور شرکت کرده و در هر دو رشته مجاز شده اند می بایست انتخاب های خود را به صورت تلفیقی از رشته محل های هر دو مجموعه انجام دهند. بررسی علاقه و رتبه داوطلب در ترتیب این انتخاب ها توازن ایجاد خواهد کرد.

پس از گذراندن مراحل انتخاب رشته، حدودا پس از یک ماه نتایج انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ در سامانه منتشر می شود. داوطلبان با مراجعه به سایت و وارد نمودن اطلاعات خود می توانند وارد میز کار خود شده و از نتایج انتخاب رشته خود آگاه شوند.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

مطالب مرتبط:

حذف اضطراری دروس دانشگاه آزاد ۱۴۰۳| هزینه، زمان، نحوه و نکات مهم

آرکا مشاوره

انصراف از دانشگاه آزاد ۱۴۰۳| برسی تمام شرایط، معافیت هزینه انصراف و …

آرکا مشاوره

ثبت نام ارشد بدون کنکور ۱۴۰۳| زمان ،نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید