مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ | راهنمای جامع، زمان، نکات مهم

انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ یکی از مهمترین مراحل ورود به دانشگاه برای داوطلبان کنکور است. در فرآیند انتخاب رشته کنکور سراسری داوطلبان پس از شناخت دقیق کلیه رشته های تحصیلی و دانشگاههای مختلف کشور، بر اساس علاقه مندی و همچنین رتبه خود در کنکور سراسری، اقدام به انتخاب رشته می نمایند. آنچه در انتخاب رشته کنکور بسیار مهم است، شناخت آینده تحصیلی و شغلی رشته های مختلف است. در ادامه به بررسی نکات مهم در انتخاب رشته میپردازیم، داوطلبان گرامی میتوانند برای داشتن یک انتخاب رشته خوب و دقیق با مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا در تماس باشند تا کارشناسان مرکز انتخاب رشته داوطلبان مورد نظر را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

بعد از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری، دفترچه انتخاب رشته بر روی سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org قرار می گیرد. داوطلبانی که در کارنامه اولیه خود مجاز به انتخاب رشته شدند، می توانند در دوره های مجاز شده اولویت های خود را انتخاب نمایند.

در سال ۱۴۰۲: براساس تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، کنکور سراسری در دو نوبت دی و تیر ماه برگزاری شد. کارنامه اولیه شرکت کنندگان کنکور دی در اواسط اسفند ماه منتشر شد و کارنامه کلی آزمون ۱۴۰۲ هم چند ماه بعد اعلام شده است. دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته در همه گروه‌های آزمایشی حداکثر تا روز یکشنبه به تاریخ ۱۴۰۲/۵/۲۹ در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش منتشر خواهد شد و انتخاب رشته از طریق سامانه جامع آزمون سراسری برای همه گروه‌های آزمایشی از روز سه‌شنبه به تاریخ ۱۴۰۲/۵/۳۱ آغاز و تا روز شنبه به تاریخ ۱۴۰۲/۶/۴ ادامه داشت.

لازم به ذکر است، علاوه بر اینکه هر سال یک بازه زمانی ۵ روزه برای انتخاب رشته در نظر گرفته می شود مجددا مهلت انتخاب رشته برای چند روز نیز تمدید می گردد تا آن دسته از داوطلبانی که بنا به هر دلیلی از این بازه زمانی جا ماندند، حق هیچ گونه اعتراضی نداشته و با خیالی آسوده اقدام به تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور خود نمایند.

تمدید و مهلت مجدد انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

در سال گذشته، مهلت مجدد برای آن دسته از داوطلبانی که در موعد مقرر نتوانسته اند فرآیند انتخاب رشته خود را به پایان برسانند، در نظر گرفته شده است. بنابراین مهلت انتخاب رشته تا مورخه ۶ شهریور ماه تمدید شده که مجدد این مدت تا مورخه ۷ شهریورماه نیز مجدد تمدید گردیده بود.

حتما بخوانید: دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ تمامی رشته ها

تحلیل کارنامه اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۳

انجام انتخاب رشته کنکور 1402بعد از انتشار کارنامه اولیه کنکور سراسری، اطلاعات مفیدی در اختیار داوطلبان قرار می گیرد به نحوی که سبب می شود یک انتخاب رشته دقیق و بدون چون و چرا توسط یک داوطلب صورت گیرد. متقاضیان با استفاده از این اطلاعات از وضعیت پاسخگویی به سوالات کنکور، رتبه، تراز و وضعیت مجاز به انتخاب رشته بودن در دوره های روزانه و غیر روزانه مطلع می شوند.

بنابراین تحلیل صحیح تمام بخش های این کارنامه در انتخاب رشته کنکور سراسری تاثیر به سزایی دارد که به منظور رفاه حال داوطلبان بخش های مختلف این کارنامه شرح داده شده است. کارنامه کنکور سراسری از چند بخش تشکیل شده که هر قسمت به بررسی یکسری از اطلاعات می پردازد. در این قسمت به معرفی این بخش ها پرداخته ایم:

مشخصات ثبت نامی داوطلب
اطلاعات گروه آزمایشی امتحانی
وضعیت مجاز به انتخاب رشته در هر دوره
وضعيت رتبه و نمره كل نهایی کنکور داوطلب
کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای متقاضیان انتخاب رشته دانشگاه آزاد

داوطلبان باید برای انتخاب رشته دانشگاه به مواردی مثل رتبه در سهمیه، رتبه زیر گروه و همچنین تراز زیر گروه خود دقت کنند و با توجه به آن ها انتخاب رشته کنکور سراسری را انجام دهند.

در قسمت اطلاعات ثبت نام و آزمونی کارنامه، استان بومی، ناحیه بومی و قطب بومی داوطلب هم درج شده که می توان گفت توجه به این اطلاعات همانند رتبه و تراز داوطلب، در محل قبولی تاثیر به سزایی دارد و سبب می شود هر داوطلب در بوم مربوط به خود شانس قبولی بیشتری نسبت به داوطلبان خارج آن بوم داشته باشد.

به طوری که دانشگاه ها بر اساس این سهمیه در رشته های کم طرفدار ۸۰ درصد ظرفیت کد رشته ها را به داوطلبان بومی و ۲۰ درصد دیگر ظرفیت کد رشته ها را به داوطلبان غیر بومی اختصاص می دهند و در رشته های پر طرفدار مثل پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی در گروه آزمایشی علوم تجربی این میزان به ۶۰ درصد کاهش می یابد و ۴۰ درصد از داوطلبان غیر بومی پذیرش می شود.

در قسمت سهمیه های کنکور سراسری، یکی از سهمیه های ایثارگران ۵ و ۲۵ درصدی، رزمندگان، خانواده شهدا و مناطق ۱، ۲ و ۳ نوشته شده است. بعد از تایید سهمیه، هر داوطلب در گروه آزمایشی مربوط به سهمیه خود قرار می گیرد و نسبت به افراد آن گروه سنجیده می شود.

تمامی داوطلبانی که شامل سهمیه های ایثارگران و سهمیه رزمندگان کنکور می شوند و سهمیه آن ها از طرف ارگان مربوط تایید شده در این قسمت، سهمیه آن ها درج می شود و طبق آن وضعیت داوطلب بررسی می شود.

اما کدام قسمت این کارنامه برای انتخاب رشته کنکور سراسری اهمیت دارد؟ برای پاسخ به این پرسش باید بگوییم، داوطلبان برای انتخاب رشته کنکور سراسری می بایست در نظر داشته باشند که تمامی زیر گروه های کنکور سراسری حذف شده اند، بنابراین ملاک برای انتخاب رشته رتبه در سهمیه نهایی و رتبه کشوری داوطلب می باشد.

همانطور که می دانیم در سال های گذشته رشته های هر گروه آزمایشی با توجه به ضریب دروس اختصاصی به چند دسته تقسیم می شدند و سازمان سنجش در زمان اعلام نتایج اولیه برای هر زیر گروه آزمایشی یک رتبه و تراز اعلام می نمود در حالی با حذف این دسته ها، ضرایب دروس اعلام شده برای تمامی رشته ها یکسان است.

نرم افزار تخمین رتبه کنکور سراسری ۱۴۰۳ با تراز اعلامی سازمان سنجش (برای مشاهده کلیک نمایید)

نحوه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

انتخاب رشته کنکور سراسری از طریق سامانه الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور انجام می گیرد. در این قسمت برای سهولت داوطلبان در امر ثبت کد رشته محل های انتخابی، راهنمای تصویری مراجعه به سامانه انتخاب رشته را در این قسمت قرار داده ایم.

مراحل گام به گام انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ به شرح زیر می باشد و در صورت تمایل می توانید برای انجام انتخاب رشته کنکور به صورت کاملا تخصصی با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی آرکا تماس حاصل فرمایید.

۱. بررسی وضعیت علمی داوطلب بوسیله ی کارنامه کنکور اولیه و توجه به درصد دروس تخصصی ، تراز ورتبه داوطلب

۲. مراجعه به سایت sanjesh.org ، دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری و مطالعه دقیق دفترچه

۳. انتخاب و یادداشت رشته محل های مورد نظر

۴. چینش رشته محل ها براساس علاقه و ملاک های مورد نظر دیگر

۵. مراجعه مجدد به سایت سنجش و تکمیل فرم انتخاب رشته

۶. دریافت فایل انتخاب رشته و کد رهگیری

نرم افزار تخمین رشته قبولی با رتبه های اعلامی سازمان سنجش در کنکور سراسری ۱۴۰۳(کلیک نمایید)

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در همه رشته های دانشگاهی و همچنین رشته های دانشگاه فرهنگیان، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند، با توجه به اینکه انتخاب رشته کنکور رابطه مستقیمی با آینده شغلی و اجتماعی داوطلب دارد، صفر تا ۱۰۰ انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ در مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا به صورت حضوری و غیر حضوری انجام میشود.

 

 

 

مطالب مرتبط:

نقل و انتقالی و مهمانی از دانشگاه آزاد به دانشگاه دولتی ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

حذف اضطراری دروس دانشگاه آزاد ۱۴۰۳| هزینه، زمان، نحوه و نکات مهم

آرکا مشاوره

دندانپزشکی تعهدی ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید