مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

بهترین رشته های گروه انسانی | بازار کار، پرطرفدارترین رشته ها

بهترین رشته های گروه انسانی

رشته های علوم انسانی علاقه مندان زیادی دارد و با توجه به کاربردی بودن و موقعیت های استخدامی ای که دارد هر ساله داوطلبان زیادی با کنکور و بدون کنکور وارد این رشته ها میشوند. شغل های پرطرفدار رشته علوم انسانی شامل مشاوران روانشناسی، وکلا، مدیران منابع انسانی و مدیران بازاریابی و… هستند. این شغل ها نیازمند فردی با توانایی های مهارت اجتماعی و تحلیلی بالا هستند. همچنین، شاغلین در این حوزه‌ها باید دارای دانش عمیقی در زمینه تاریخ، فرهنگ و روانشناسی باشند تا بتوانند به خوبی از مهارت های خود استفاده کنند و در کار خود موفق باشند. در این متن قصد داریم به ارائه مطالبی در خصوص معرفی بهترین رشته های انسانی و همچنین بازار کار آن ها بپردازیم.

بازار کار رشته انسانی در ایران چگونه است؟

بر خلاف تصور عموم که فکر می کنند رشته های علوم انسانی بازار کار خوبی ندارند، اما باید بگوییم که بازار کار این رشته حتی از رشته های تجربی و ریاضی نیز بهتر است! به عبارت دیگر اگر شما در یک رشته و دانشگاه خوب تحصیل نمایید، پس از فارغ التحصیلی اصلا لازم نیست نگران پیدا کردن کار باشید. چه بسا دانشجویانی که حتی در طی تحصیل با پیشنهادات کاری خوب رو به رو شده و وارد بازار کار می شوند.

پرطرفدارترین رشته های انسانی

روانشناسی درآمدطبق بررسی هایی که در انتخاب رشته داوطلبان رشته انسانی انجام شده ، نتیجه گیری انتخاب رشته و قبولی رتبه های زیر ۱۰۰۰ در کنکور سراسری سال های اخیر از این قرار بوده است که رشته های زیر ، توجه اکثر داوطلبان را به خود جلب نموده و متقاضیان بیشتری نسبت به سایر رشته ها دارند.

حقوق

روانشناسی

حسابداری

مدیریت مالی

مدیریت بازرگانی

مدیریت امور بانکی

مدیریت کسب و کار (MBA)

روانشناسی

یکی از پرطرفدارترین رشته های علوم انسانی رشته روانشناسی است.رشته روانشناسی نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا شناخته شده است و طرفداران زیادی دارد.و تقریبا در تمامی مسائل زندگی فردی و اجتماعی نقش پر رنگی دارد.

افرادی که وارد رشته روانشناسی میشوند میتوانند در چند موقعیت شغلی مشغول بکار شوند.در این رشته میشود بعنوان کارمند در مراکز خصوصی و دولتی مشغول به شغل مشاوره شد یا حتی در وزارت آموزش و پرورش بعنوان معلم استخدام شد یا بصورت شخصی کلینیک دایر کرد.

برای تاسیس مطب یا دفتر مشاوره میتوان از سازمان نظام روانشناسی یا سازمان بهزیستی مجوز گرفت.البته این شرایط برای اشخاصی وجود دارد که حداقل در مقطع رشته روانشناسی تحصیل کرده باشند.

در کل این رشته رشته پولسازی است و همیشه و همه جا خواهان خود را دارد مخصوصا الان که با رشد فرهنگی شهر ها و اقوام مختلف دیگه مقاومتی برای مراجعه به روانشناس وجود ندارد.

مجموعه فعالیت های روانشناسی

👈 مشاوره ازدواج

👈 مشاوره خانواده

👈 مشاوره فردی

👈 مشاوره اعتیاد

👈 مشاوره کودک

👈 مشاوره آموزشی و تحصیلی

👈 دبیری آموزش و پرورش

👈 مدد کاری اجتماعی

حقوق

رشته حقوق درآمد

افرادی که وارد رشته حقوق میشوند معمولا درآمدهای بالایی دارند همچنین افراد شیک پوشی هستند و اگر آن ها را از نزدیک دیده باشید خاص بنظر میرسند. به همین دلیل در تمام دنیا علاقه مندان بسیاری وجود دارند که بخواهند وارد حیطه وکالت و دیگر شغل های زیر مجموعه رشته حقوق شوند.

رشته حقوق با توجه به تقاضای بالایی که دارد کار را برای داوطلبانی که میخواهند این رشته را در دانشگاه های مطرحی مانند دانشگاه تهران تحصیل کنند سخت کرده است. البته تنها فرصت ورود به رشته حقوق از این طریق نیست و میتوان بدون کنکور هم وارد دانشگاه شد.

شغل های زیر مجموعه رشته حقوق :

👈 وکالت

👈 سر دفتری

👈 قضاوت

👈 مشاور حقوقی سازمان های دولتی و خصوصی

با توجه به این دایره وسیع شغلی و وجود گرایش های متنوعی که در رشته حقوق برای ادامه تحصیل وجود دارد جای انتخاب زیادی برای تعیین شغل در این رشته وجود دارد. هم میشود بعنوان کارمند در سازمانی حقوقی یا غیر حقوقی استخدام شد و هم میتوان بعنوان وکیل دفتر مستقل داشت.

حسابداری

معمولا داوطلبان کنکور انسانی و دیگر علاقه مندان بعد از عبور از دو رشته پر طرفدار گفته شده رشته حسابداری را مد نظر قرار میدهند.رشته حسابداری بعنوان یکی از رشته های شناور شناخته میشود و علاوه بر گروه علوم انسانی داوطلبان گروه ریاضی و تجربی هم میتوانند این رشته را انتخاب کنند.

رشته حسابداری جز رشته هایی است که در تمامی ادارات دولتی و شرکت های خصوصی و حتی واحد های کوچک شغلی کاربرد دارد به همین دلیل علاقه مندان زیادی با توجه به این که در این شغل بیکار نمیمانند به سمت رشته رشته حسابداری میروند.

شغل های زیر مجموعه حسابداری :

👈 حسابدار

👈 حسابرسی

👈 مدیر مالی

👈 کارمند بانک

👈 کارمند بخش مالی

👈 اداره گمرک

👈 دبیری آموزش و پرورش

👈 بیمه

در این رشته هم میتوان بعنوان کارمند وارد بازار کار شد یا با کسب مجوز های لازم شرکت حسابرسی تاسیس کرد و درآمد خوبی داشت. همچنین امکان ادامه تحصیل در این رشته تا مقاطع بالا وجود دارد و تمامی جنس های دانشگاهی این رشته را با کنکور و بدون کنکور ارائه میدهند.

مدیریت

رشته مدیریت اشتراکات زیادی با هم از نظر بازار کار و هم از نظر واحد های درسی با رشته حسابداری دارد.به این ترتیب این رشته هم دارای بازار کار وسیعی در سطح جامعه است و تقریبا در صنف و شغلی با استفاده از این رشته میتوان شاغل شد.

رشته مدیریت هم در مقاطع تحصیلی پایین مانند کارشناسی دارای گرایش های زیادی است و هم برای ادامه تحصیل میتوان گرایش های متعددی برای انتخاب رشته پیش رو داشت. پس در زمان انتخاب رشته برای ورود به رشته مدیریت دقیقا میتوانید وارد گرایش مورد علاقه شوید.

گرایش های رشته مدیریت :

👈 مدیریت بازرگانی

👈 مدیریت مالی

👈 مدیریت صنعتی

👈 مدیریت بانکی

👈 مدیریت دولتی

👈 مدیریت بیمه

👈 مدیریت کسب و کار

👈 مدیریت امور گمرکی

👈 مدیریت فناوری اطلاعات

با توجه به گرایش های گفته شده فارغ التحصیلان رشته مدیریت میتوانند در تمامی بخش های خصوصی و دولتی مشغول بکار شوند یا با تاسیس شرکت مستقل بعنوان پیمانکار با شرکت های دیگر همکاری داشته باشند.

اقتصاد

مشترکی بین این دو رشته وجود دارد اما از نظر بازار کار و فعالیتی که بر عهده فارغ التحصیلان رشته اقتصاد است تفاوت های بسیاری وجود دارد.

با توجه به نیاز جامعه و دستگاه های اجرایی کشور برای ایجاد ثبات مالی و اقتصادی در کشور دانشجویان رشته اقتصاد در زمینه های مالی و اقتصادی در سطح کلان پرورش داده میشوند.

سازمان هایی که به اقتصاد دان نیاز دارند :

👈 وزارت اقتصاد و دارایی

👈 وزارت صنعت، معدن و تجارت

👈 سازمان برنامه و بودجه

👈 بانک مرکزی

👈 تمامی بانک های کشور

شغل های زیر مجموعه رشته اقتصاد :

👈 متصدی بانک

👈 کارشناس مالی بانک

👈 مشاور مالی شرکت های دولتی و خوصی

👈 کارشناس گمرک

👈 کارشناس مالی

👈 تحلیل گر مالی

👈 مدیر فروش

👈 استاد دانشگاه

👈 پژهش گر مالی

👈 کارشناس امور مالیاتی

👈 کارشناس بیمه

👈 کارشناس امور مالیاتی

پس در این رشته هم فارغ التحصیلان دایره شغلی گسترده ای دارند و در شغل های پر درآمد و استراتژیک میتوانند فعال شوند. قطعا برای رسیدن به درجه شغلی مناسب نیاز به تجربه کافی و کسب دانش و مهارت بالا است در هر صورت با رعایت موارد گفته شده میتوان از نظر شغلی در این رشته به موفقیت های کاری و مالی فراوانی رسید.

علوم تربیتی

همانطور که از اسم این رشته مشخص است در این رشته دانشجویان اختصاصا به بحث تربیتی در سطح جامعه میپردازند. در سطح دنیا رشته علوم تربیتی بسیار شناخته شده است و با توجه به اهمیتی که دارد به این رشته بها داده میشود در حالی که در ایران آن چنان که باید این رشته مورد توجه قرار نمیگیرد.

گرایش های علوم تربیتی :

👈 راهنمایی و مشاوره

👈 آموزش پیش دبستان و دبستان

👈 تکنولوژی آموزشی

👈 مدیریت و برنامه ریزی آموزشی

👈 آموزش و پرورش مدارس استثتایی

با توجه به گرایش های گفته شده در این رشته به سادگی میشه متوجه شد که دایره شغلی در این رشته در ارتباط با وزارت آموزش و پرورش است و هم میتوان در این وزارت خانه بعنوان معلم استخدام شد و هم میشود با دریافت مجوز از سازمان مشارکت های این وزارت خانه اقدام به تاسیس مهد کودک یا مدارس غیر انتفاعی کرد.

در این رشته هم هم میتوان استخدام شد که شاید درآمد چندان زیادی در انتظار شاغلین نباشد و هم میتوان اقدام به تاسیس مدرسه یا مهد کودک کرد که با کمی کسب تجربه و شناخته شدن میتوان درآمد خوبی داشت.

مدد کاری اجتماعی

داوطبانی که وارد رشته روانشناسی و مشاوره نمیشوند در سطح بعدی میتوانند مدد کاری اجتماعی را انتخاب کنند.در این رشته بر خلاف رشته روانشناسی که در بخش های مختلفی فعالیت دارد مدد کار اجتماعی بیشتر حوزه فردی و اجتماعی خاصی مشغول میشود.

مراکزی که به مدد کار نیاز دارند:

👈 مراکز نگهداری افراد کارتن خواب(گرم خانه ها)

👈 مراکز نگهداری مردان و زنان بی سرپرست

👈 مراکز مشاوره و درمان اعتیاد

👈 مراکز پرورش گاهی

👈 کانون های اصلاح و تربیت

👈 زندان ها

👈 سازمان رفاه شهرداری

👈 موسسات خیریه

بعد از فارغ التحصیلی میتوان در یکی از مراکز گفته شده مشغول بکار شد که عموما زیر مجموعه سازمان بهزیستی است. البته شهرداری و سازمان زندان ها هم جز مراکزی هستند که به مدد کاران اجتماعی نیاز دارند.

با توجه به محیط کار و دایره شغلی رشته مدد کاری اجتماعی حتما در زمان انتخاب رشته روحیه خودتان را هم در نظر بگیرید. میتوان در این رشته با دریافت مجوز از سازمان های مربوطه کلینیک و مراکز مشاوره خصوصی و درمانی تاسیس کرد.

فرهنگیان

فرهنگیان گروه انسانی

دانشگاه فرهنگیان بعنوان یکی از دانشگاه های دارای شرایط خاص است و داوطلبان کنکور انسانی در زمان انتخاب رشته میتوانند کد رشته های مربوط به فرهنگیان را انتخاب کنند. با ورود به دانشگاه فرهنگیان استخدام قطعی صورت میگیرد و به دانشجویان کمک هزینه تحصیلی پرداخت میشود.

اقایون از خدمت سربازی معاف خواهند شد و بعد از فارغ التحصیلی بعنوان دبیر در یکی از مدارس دولتی شهری که انتخاب کرده اند مشغول خواهند شد.

شغل های زیر مجموعه فرهنگیان :

👈 دبیری ابتدایی

👈 دبیری الهیات

👈 دبیری تاریخ

👈 دبیری ادبیات

👈 دبیری عربی

👈 دبیری جغرافیا

👈 دبیری اجتماعی

👈 دبیری مشاوره و راهنمایی

👈 دبیری تربیت بدنی

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

دانلود رایگان سوالات امتحانات نهایی ۱۴۰۲ | پاسخنامه تشریحی، تجربی، انسانی و ریاضی

آرکا مشاوره

آخرین رتبه قبولی داروسازی دانشگاه آزاد ۱۴۰۲| رتبه قبولی ۱۴۰۳ و …

آرکا مشاوره

زمان دقیق برگزاری کنکور ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید