مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

بورسیه دانش کنکور سراسری | نکات مهم

بورسیه دانش کنکور سراسری

بورس دانش کنکور سراسری از سوی شورای مرکزی سازمان امور دانشجویان و وزارت علوم برای هدایت رتبه های برتر هر گروه آزمایشی و نیز حمایت مالی داوطلبان کنکور واجد شرایط تحصیل در رشته های دارای اولویت تحت نظر بورس تحصیلی اعلام شده است. لذا، متقاضیان برای اطلاع از این که شرایط استفاده از بورس دانش کنکور چیست، می توانند با داشتن شرایط استفاده از دریافت بورس دانش نسبت به مطالعه و انتخاب کد رشته محل های مرتبط با بورس دانش اقدام نمایند.

بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری در رشته های تجربی، ریاضی، انسانی و هنر می توانند از تسهیلات ارائه شده در بورسیه دانش استفاده کنند. تسهیلات ارائه شده در بورسیه دانش می تواند به دانشجویان در طول تحصیل آن ها کمک بسیار بزرگی کند. اما در اکثر مواقع آن ها نمی دانند این بورسیه چیست یا این که شرایط دریافت آن به چه صورت است. به همین دلیل اهمیت بسیار زیادی دارد تا درباره این بورسیه به افراد اطلاع رسانی شود.

بورسیه دانش بورسیه ای است که وزارت علوم جهت حمایت از رتبه های برتر کنکور سراسری در نظر گرفته است. داوطلبان هنگام انتخاب رشته، می توانند یکی از رشته های موجود در لیست رشته های مورد حمایت بورس دانش را انتخاب کرده و سپس برای مصاحبه رشته ها دعوت می شوند. اما ضروری است که ابتدا از تمامی نکات مربوط به این بورسیه اطلاع داشته باشند. در راستای اهمیت این موضوع، در ادامه مطلب درباره این که بورسیه دانش و شرایط بورس دانش در کنکور چیست، اطلاعات بیشتری ارائه شده است. 

بورسیه دانش چیست؟

بر اساس ابلاغیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مصوبه شورای مرکزی بورس سازمان امور دانشجویان، رتبه‌های برتر کنکور سراسری می توانند در رشته‌های مورد نیاز و در قالب بورسیه دانش از حمایت مالی برخوردار شوند.

بر اساس این طرح در حدود ۱۰۰۰ نفر از داوطلبان کنکور سراسری با توجه به رشته انتخابی شان از رشته‌های اولویت دار و مورد نیاز کشور می توانند از بورس دانش استفاده نمایند. از مشمولان این بورسیه می توان به موارد زیر اشاره کرد.

✅داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی تا رتبه کشوری ۸۰۰۰

✅داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی تا رتبه کشور۲۵۰۰۰

✅‌داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی تا رتبه کشوری ۲۰۰۰۰

✅داوطلبان گروه آزمایشی هنر تا رتبه کشور۳۵۰۰

شرایط بورسیه دانش در دفترچه انتخاب رشته

پس از آن که افراد با تعریف کلی بورسیه دانش آشنا شدند، اغلب با این سوال مواجه می شوند که شرایط بورس دانش در کنکور چیست؟ اطلاع از شرایط عمومی و اختصاصی بورسیه دانش که در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری درج شده است، یکی از مهم ترین اطلاعاتی است که تمامی داوطلبان باید داشته باشند. در راستای اهمیت اطلاع از این موضوع، در ادامه این بخش به توضیح کلی شرایط بورسیه دانش در دفترچه انتخاب رشته پرداخته شده است. 

شرایط عمومی

داشتن تابعیت ایران

اطاعت از قوانین جمهوری اسلامی

عدم سوءسابقه کیفری

عدم اعتیاد به مواد مخدر و نوشیدنی های الکلی

عدم سوءسابقه فساد اخلاقی

عدم سابقه عضویت در گروهک های ضدانقلابی

عدم سابقه همکاری با شبکه های معاند

اعتقاد به دین اسلام یا سایر ادیان مورد قبول در قانون اساسی

شرایط اختصاصی

داوطلبان کنکور سراسری رشته تجربی باید حداکثر تا رتبه ۲۵۰۰۰ داشته باشند.

داوطلبان کنکور سراسری ریاضی باید حداکثر تا رتبه ۸۰۰۰ باشند.

داوطلبان کنکور انسانی باید حداکثر تا رتبه ۲۰۰۰۰ باشند.

داوطلبان کنکور سراسری هنر باید حداکثر تا رتبه ۳۵۰۰ باشند. 

قبولی در مصاحبه رشته ها و تکمیل فرآیند انتخاب دانشجو. 

همان طور که در شرایط مشاهده می شود، یکی از مهم ترین شرایط لازم برای دریافت بورسیه دانش، داشتن رتبه کنکور قابل قبول است. این بورسیه تنها به ۱۰۰۰ نفر از داوطلبان ارائه شده و بدیهی است که هر چه رتبه فرد بالاتر باشد، شانس بیشتری هم برای دریافت آن خواهد داشت. اما علاوه بر این شرط، یک شرط دیگر برای دریافت بورسیه دانش این است که رشته مورد نظر افراد که قصد انتخاب آن را دارند هم در لیست رشته های مورد نیاز و مورد قبول برای بورسیه دانش باشد. در غیر این صورت فرد نمی تواند از بورسیه دانش استفاده کند. 

رشته های ارائه شده در بورس دانش کنکور سراسری

عبارت ” بورس” را می توان امتیاز مادی و معنوی که به داوطلبان متقاضی تحصیل در مقاطع تحصیلی مختلف اعطا می گردد، تعریف کرد. به همین منظور مرکز بورس امور دانشجویان برای حمایت دانش آموختگان هر مقطع تحصیلی اعم از دیپلم، کارشناسی، ارشد و دکتری و نیز هدایت استعداد های برتر در برخی از رشته ها، امتیازی را تحت عنوان بورس دانش در نظر گرفته است.

داوطلبان علاقه مند به رشته های مشمول بورس دانش به دلیل مزایای مختلف مانند دریافت حقوق ماهیانه، خوابگاه دانشجویی و تحصیل رایگان به دنبال پذیرش در این رشته ها می باشند تا بتوانند بعد از ارزیابی انجام شده و قبولی در مصاحبه بورس دانش از فهرست منتخبین نهایی مشخص شده توسط کارگروه های تخصصی مطلع شوند و پذیرش نهایی خود را در زمان اعلام جواب کنکور سراسری پیگیری نمایند.

در صورت عدم قبولی در رشته های دارای ظرفیت پذیرش بورس دانش، روند بررسی سایر کد رشته محل های درج شده در فرم انتخاب رشته برای داوطلب انجام خواهد شد. در ادامه برای آشنایی شما با رشته های ارائه شده در بورس دانش برای هر گروه آزمایشی به صورت مختصر برخی از رشته های بورس دانش در جدول زیر قرار گرفته است.

 

رشته های ارائه شده در بورس دانش
گروه علوم انسانی  گروه علوم تجربی گروه علوم ریاضی
ایران شناسی مهندسی گیاه پزشکی مهندسی معدن
باستان شناسی مهندسی اقتصاد کشاورزی مهندسی نفت
تاریخ زیست شناسی جانوری مهندسی مواد و متالوژی
مدیریت کسب و کار زیست شناسی گیاهی مدیریت کسب و کار
مدیریت امور بانکی شیمی محض ریاضیات و کاربردها
علوم سیاسی شیمی کاربردی مهندسی انرژی
مطالعات ارتباطی علوم و مهندسی محیط زیست علوم و مهندسی آب
علوم ورزشی مدیریت بیمه مهندسی نساجی
علوم تربیتی اقتصاد علوم ورزشی
علوم قرآن و حدیث میکروبیولوژی مدیریت صنعتی

 

به همین منظور متقاضیان برای افزایش شانس قبولی در رشته های کنکور سراسری باید علاوه بر رشته های ارائه شده در بورس دانش نسبت به انتخاب سایر رشته محل های درج شده در دفترچه انتخاب رشته کنکور اقدام کنند تا در صورت عدم قبولی در رشته های مشمول بورس دانش امکان تحصیل در سایر رشته های متناسب با گروه آزمایشی خود را داشته باشند.

سایت بورسیه دانش

یکی دیگر از اطلاعاتی که تمامی افراد برای دریافت بورس دانش باید از آن اطلاع داشته باشند و برای دریافت اطلاعات لازم مانند این که شرایط بورس دانش در کنکور چیست به آن مراجعه کنند، سایت بورسیه دانش است. درباره این بورسیه هم مانند بسیاری از سایر پروسه های دانشگاهی و اعطای بورسیه به صورت آنلاین اطلاع رسانی می شود. به همین دلیل هم ضروری است که افراد از آن مطلع باشند. در همین راستا در ادامه این بخش به معرفی کامل سایت بورسیه دانش پرداخته شده است.

در ابتدا باید این موضوع را خاطر نشان کرد که سایت جداگانه ای برای بورسیه دانش در نظر گرفته نشده است و اطلاعات مربوط به آن در یک صفحه اختصاصی در سامانه یکپارچه بورس های دانشجوی قرار می گیرد. افرادی که می خواهند به این سایت دسترسی داشته باشند، می توانند نشانی اینترنتی sib.saorg.ir را در مرورگر خود وارد کرده و وارد سایت شوند. پس از دسترسی به این سایت، می توان تمامی بورس های دانشجویی که بورس دانش هم یکی از آن هاست را مشاهده کرد. 

برای دسترسی به سامانه مربوط به بورس دانش، افراد باید ابتدا نشانی اینترنتی sib.saorg.ir را در مرورگر خود وارد کرده و وارد سایت اصلی شوند. سپس در بخش سایر بورس ها که در زیر مجموعه بورس های دانشجویی قرار دارد، می توان بورس دانش را مشاهده کرد. تمامی اطلاعات مربوط به این نوع از بورسیه مانند این که شرایط بورس چیست در همین صفحه قرار داده شده و به روز رسانی می شود

حتما بخوانید: نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳| نکات سرنوشت ساز

مزایا و تسهیلات بورس دانش 

دانشجویانی واجد شرایط بورسیه دانش می باشند، در صورت حفظ پویایی علمی و آموزشی می‌توانند از مزایا و تسهیلات اعطایی آن بهره مند شوند. مزایای رشته های بورس برای دانشجویان به شرح زیر می‌باشد. 

✅برخورداری از حمایت مالی ماهانه تا پایان تحصیل (برای مدت ۸ ترم تحصیلی)

✅اولویت دریافت بورسیه در مقاطع ارشد و دکتری

نحوه پذیرش متقاضیان در بورس دانش کنکور سراسری

کلیه شرایط پذیرش بورسیه دانش مانند عدم پرداخت تسهیلات مربوط به این بورسیه به دلایل مختلفی از جمله حذف ترم با دلایل موجه و نیز درخواست مرخصی در طول مدت تحصیل و همچنین امکان نقل و انتقالات دانشجویان مشمول بورس دانش به سایر دانشگاه های دارای شرایط میهمان بورسیه مذکور در دفترچه پیوست انتخاب رشته کنکور سراسری مشخص شده است. لذا، متقاضیان پذیرش در بورس دانش لازم است از تمامی قوانین پذیرش در رشته های مشمول بورس دانش آگاهی داشته باشند تا در روند پذیرش دچار مشکل نشوند. به همین منظور نحوه پذیرش متقاضیان در بورس دانش به صورت کامل توضیح داده شده است.

فرآیند اعطای بورس دانش از سوی شورای مرکزی سازمان امور دانشجویان از زمان تکمیل فرم انتخاب رشته کنکور شروع خواهد و تا قبل از اعلام نتایج نهایی آزمون سراسری ادامه خواهد داشت. در ابتدای روند پذیرش دانشجو در رشته های مشمول بورس دانش، گروهی از متخصصان و خبرگان مسئولیت انتخاب رشته های دارای ظرفیت استفاده از بورس مذکور را بر عهده دارند.

پس از انتخاب رشته و گرایش های تحت نظر بورس دانش، این رشته های باید توسط شورای مرکزی تایید شده و در اختیار سازمان سنجش قرار دهد. سازمان سنجش مظف است کد رشته های دارای این بورس را در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری منتشر نماید تا داوطلبان مجاز به انتخاب رشته  بتوانند کد رشته محل های دارای بورس و بدون بورس را مشاهده کنند.

سپس بعد از بررسی رشته محل های دارای بورس دانش در صورتی که متقاضیان واجد شرایط انتخاب رشته محل های مشمول بورس دانش باشند می توانند کد رشته محل های مرتبط را در فرم انتخاب رشته کنکور وارد کنند. پس از اتمام فرآیند انتخاب رشته داوطلبانی که از شرایط مندرج در دفترچه انتخاب رشته برخوردار می باشند در حدود حداکثر سه برابر ظرفیت دعوت به مصاحبه خواهند شد. در آخر با کسب نمره لازم، فرد متقاضی به عنوان بورسیه دانش به سازمان سنجش جهت اعلام نتایج نهایی معرفی می شود.

حتما بخوانید: نرم افزار تخمین رتبه کنکور سراسری ۱۴۰۳ با تاثیر ۵۰% معدل کتبی
مصاحبه بورسیه دانش کنکور سراسری

داوطلبان پس از مطالعه پاسخ پرسش هایی از قبیل این که بورسیه دانش کنکور سراسری چیست؟ یا شرایط بورس دانش در کنکور چیست؟ با این سوال مواجه می شوند که مصاحبه این بورسیه به چه صورت بوده و باید برای چه چیزهایی آماده شوند. اطلاع از بورسیه دانش می تواند به قبولی افراد کمک بسیاری کند. چرا که هم می توانند خود را برای این مصاحبه بهتر آماده کرده و هم می توانند با  فضای آن یک آشنایی نسبی داشته باشند. در همین راستا در ادامه این بخش درباره مصاحبه بورسیه دانش توضیحات بیشتری ارائه شده است.

پس از آن که فرم های انتخاب رشته کنکور سراسری بررسی شدند و افراد برای مصاحبه رشته ها انتخاب شدند، زمان و مکان دقیق مصاحبه به همراه سایر اطلاعات ضروری در سامانه سیب به نشانی اینترنتی sib.saorg.ir قرار داده می شود. داوطلبانی که قصد دریافت این بورسیه را داشته باشند، می توانند در این سایت وارد شده و زمان و مکان دقیق را بررسی کنند. سپس باید در همان زمان اعلام شده برای مصاحبه این بورسیه در مکان مورد نظر حضور داشته باشند.

افراد باید حدود نیم ساعت قبل از شروع مصاحبه در محل مورد نظر حضور داشته باشند. داشتن مدارک شناسایی مانند شناسنامه یا کارت ملی در این مصاحبه ضروری است و بدون همراه داشتن آن ها به داوطلبان اجازه شرکت در مصاحبه داده نمی شود. در صورتی که فردی موفق به حضور در مصاحبه نشده باشد، می تواند درخواست انجام مجدد مصاحبه را به آدرس ایمیل f.aslrousta@saorg.ir ارسال کند. البته این موضوع فراموش نشود که همیشه امکان مصاحبه مجدد وجود ندارد.

حتما بخوانید: نرم افزار تخمین رشته قبولی با رتبه های اعلامی سازمان سنجش در کنکور سراسری ۱۴۰۳
تسهیلات ارائه شده به داوطلبان بورس دانش کنکور سراسری

مسئولیت انتخاب رشته های دارای ظرفیت بورس دانش کنکور سراسری بر عهده کارگروه تخصصی و نیز تایید شورای بورس می باشد. از این رو بعد از انتخاب رشته های تحصیلی مشمول بورس دانش توسط متخصصان، مرکز شورای بورس امور دانشجویان کلیه شرایط لازم برای پذیرش دانشجو در این رشته ها را به سازمان سنجش اعلام می نماید تا این سازمان کلیه موارد مذکور را از طریق انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری در اختیار متقاضیان قرار دهد.

رشته های  تحت بورس دانش به دلیل مزایای مختلفی مانند تسهیلات ارائه شده به داوطلبان بورس دانش برای بسیاری از متقاضیان تحصیلی در اولویت می باشند و داوطلبان می توانند جهت استفاده از این تسهیلات مشخص شده نسبت به انتخاب کد رشته محل های دارای این بورس اقدام نمایند تا در صورت واجد شرایط دریافت از بورس دانش دعوت به مصاحبه شوند. تسهیلات ارائه شده به داوطلبان بورس دانش به صورت مختصر توضیح داده شده است.

پذیرفته شدگان در رشته های مشمول بورس دانش علاوه بر عدم پرداخت هزینه خوابگاه دانشجویی و نیز دریافت خوابگاه می توانند از مقرری ماهانه مشخص شده توسط شورای بورس بهره مند گردند.

حقوق پرداختی مشخص شده به داوطلبان بورس دانش برای تحصیل در رشته های دارای ظرفیت بورس تا اتمام فرآیند تحصیل در صورت عدم وجود مشکل مانند انصراف از تحصیل و یا اخراج از دانشگاه محل قبولی پرداخت می شود.

مدت زمان استفاده از بورس دانش برای مقاطع تحصیلی مختلف متفاوت است؛ به این صورت که برای مقطع کاردانی حداکثر ۴ نیمسال تحصیلی، کارشناسی حداکثر ۸ نیمسال، کارشناسی ارشد حداکثر ۴ نیمسال و مقطع دکتری حداکثر ۸ نیمسال مشخص شده است.

میزان مبلغ تعیین شده برای استفاده از بورس دانش به صورت ماهانه به حساب بورسیه واریز می شود و دانشجویان پذیرفته شده در دانشگاه های دارای رشته بورس دانش می توانند جهت تحصیل از واریز مقرری ماهانه انجام شده استفاده کنند.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های دانشگاه فرهنگیان و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مطالب مرتبط:

بهترین رشته های گروه انسانی | بازار کار، پرطرفدارترین رشته ها

آرکا مشاوره

ضرایب دروس امتحان نهایی دیپلم های نظام قدیم در کنکور ۱۴۰۳ | تجربی، انسانی، ریاضی …

آرکا مشاوره

تغییرات ضریب دروس در کنکور سراسری ۱۴۰۳ | تجربی، انسانی، ریاضی

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید