مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

تاثیر سهمیه ۵ و ۲۵ درصدی ایثارگران در کنکور ۱۴۰۳ | نحوه اعمال سهمیه، میزان تاثیر و…

همه چیز در مورد سهمیه 5 و 25 درصدی ایثارگران در کنکور 1403

در سال‌های قبل تنها تاثیر سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران، خانواده شهدا و آزادگان برای افراد واجد شرایط در نظر گرفته می‌شد. اما از کنکور ۹۶ به بعد سهمیه جدیدی با عنوان سهمیه ۵ درصد ایثارگری نیز به سهمیه‌ها اضافه شد. بر اساس آمار، ظرفیت در نظر گرفته‌شده برای سمیه ۵ درصد با توجه به تعداد افرادی که شامل این سهمیه می‌شوند به نسبت سهمیه ۲۵ درصد بیشتر است. شاید برای بسیاری از افرادی که واجد شرایط استفاده از سهمیه ایثارگری هستند دغدغه‌هایی مانند تأثیر این سهمیه بر رتبه داوطلبی و قبولی کنکور، شرایط استفاده کردن از این سهمیه، تأثیر آن بر شهریه پرداختی و … وجود داشته باشد. لذا در این مطلب تأثیر سهمیه ایثارگری ۵ و ۲۵ درصد در کنکور سراسری موردبررسی قرار می‌گیرد. عزیزان در صورت داشتن ابهام می‌توانند سؤالات خود را با تماس با مرکز مشاوره آرکا مطرح کنند و از تجربیات مشاورین ما بهره‌مند شوند.

سهمیه ایثارگران چیست؟

بسیاری از داوطلبان با سوالاتی مانند تاثیر کارت ایثارگری در کنکور، سهمیه فرزندان جانباز در کنکور، تاثیر سهمیه جانبازی در کنکور و سهمیه جانبازی در کنکور مواجه هستند. اما این سهمیه در کنکور چیست؟ این سهمیه‌ها چه تاثیری بر رتبه نهایی داوطلب دارند؟ این سهمیه به دو بخش زیر تقسیم می‌شود:

سهمیه ایثارگران ۵ درصدی
سهمیه ایثارگران ۲۵ درصدی

چه کسانی مشمول استفاده از سهمیه ۵ درصد ایثارگران ۱۴۰۳ می باشند؟

لازم به ذکر است که، افرادی که قصد استفاده از این سهمیه را دارند، می بایست دارای شرایط مربوطه بوده و جزو گروه مشخصی از شرکت کنندگان باشند که جزئبات آن بدین شرح است:

جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آن ها
همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه
چنانچه سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران نیز توسط متقاضیان آن تکمیل نشود، ظرفیت باقی مانده به مشمولین سهمیه ۵ درصد ایثارگران تعلق خواهد گرفت.

نکته ۱: این دسته از داوطلبان می بایست ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده را در گزینش آزاد در هر کد رشته محل کسب نمایند.

نکته ۲: هر فرد تنها می تواند یک بار از این سهمیه استفاده نماید و در صورتی که در کنکور پذیرفته نشود، چنانچه از سهمیه مذکور استفاده نموده باشد، در دوره بعدی امکاناعمال آن را نخواهد داشت.

چه کسانی مشمول استفاده از سهمیه ۲۵ درصد ایثارگران ۱۴۰۳ می باشند؟

سهمیه5 و 25 درصدی ایثارگرانهمسر، فرزندان شهدا و مفقودالاثر
آزادگان، همسر و فرزندان آن‌ها
جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن‌ها

سهمیه جانبازی در کنکور به میزان جانبازی بستگی دارد. این بدین معنی است که جانبازان ۲۵ درصد به بالا دارای یک سهمیه ۲۵ درصدی هستند. این داوطلبان می‌توانند هنگام ثبت نام گزینه مربوط به استفاده از سهمیه ۲۵ درصدی سهمیه ایثار گران را انتخاب کنند. با توجه به این سهمیه، حد نصاب نمره ایثارگران، ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده است.

تعداد شرکت کننده های سهمیه ۵ درصد ایثارگران

برای فهم بهتر میزان اثرگذاری این نوع سهمیه به نسبت جمعیت داوطلبان هر گروه آزمایشی می توان نگاهی به جمعیت این دسته از شرکت کنندگان در کنکور سال گذشته انداخت و آن را با تعداد کل متقاضیان مقایسه نمود.

حدود ۵۰ هزار نفر از بیش از ۵۹۰ هزار داوطلب کنکور تجربی
حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نفر از تقریبا ۱۶۵ هزار داوطلب کنکور ریاضی
حدود ۱۷ هزار نفر از بیشتر از ۳۵۰ هزار متقاضی کنکور انسانی
حدود ۶ هزار و ۵۰۰ نفر از تقریبا ۱۱۳ هزار و ۷۳۲ نفر شرکت کننده کنکور هنر
۱۵ هزار نفر از حدود ۱۷۴ هزار و ۴۱۲ نفر داوطلب کنکور زبان

نحوه دریافت کد رهگیری داوطلبان دارای سهمیه ایثارگران ۵ و ۲۵ درصدی

متقاضیان استفاده از سهمیه ۵ درصدی ایثارگران (جانبازان زیر ۲۵ درصد)  و ۲۵ درصد می بایست نسبت به تكمیل بند مربوطه در فرم ثبت نام اینترنتی اقدام نمایند و نیازی به مراجعه به سایت ایثار ندارند. متقاضیان استفاده از سهمیه رزمندگان ۵ و ۲۵ درصدی ابتدا باید به یکی از ارگان های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت جهاد کشاورزی، ستاد كل نیروهای مسلح، ارتش، سپاه پاسداران، وزارت دفاع، ناجا، نیروی مقاومت بسیج مراجعه کرده و فرم مخصوص استفاده از سهمیه رزمندگان را تکمیل نمایند.

در صورتی که اطلاعات آن ها توسط ستاد مشترک سپاه پاسداران و یا سازمان بسیج مستضعفین یا وزارت کشاورزی تایید شود کد ۱۲ رقمی مختص داوطلب صادر شده و به آن ها تعلق خواهد گرفت که باید آن را در فرم ثبت نام کنکور سراسری وارد کنند. كد رهگیری ۱۲ رقمی برای استفاده از سهمیه برای هر آزمون و هر سال متفاوت است.

بنابراین، داوطلبان باید برای هر آزمون كد رهگیری جدید از سازمان ذیربط دریافت نمایند. پس از تائید نوع سهمیه، هر داوطلب در گروه مربوط به سهمیه خود قرار گرفته و نسبت به افراد آن گروه سنجیده می شود.

در نهایت توصیه می شود داوطلبانی که از سهمیه ایثارگران ۵ و یا ۲۵ درصدی برخوردار هستند در هنگام انتخاب رشته دقت نموده زیرا در هر مقطع تنها یک بار امکان استفاده از سهمیه خود را دارند و در صورتی که به رشته ای علاقه ندارند انتخاب نفرمایند تا پس از قبولی، سهمیه ایشان سوخت نشود.

میزان تاثیر سهمیه ۵ درصدی ایثارگران در شهریه

داوطلبانی که از سهمیه ۵ درصدی استفاده می‌کنند به میزان ۳۰ درصد یا به صورت کلی از پرداخت شهریه معاف هستند. این بدین معنی است که داوطلبان با این سهمیه با توجه به دو حالت بالا از پرداخت شهریه معاف هستند.

میزان تاثیر سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران در شهریه

افرادی که شامل سهمیه ۲۵ درصد در صورت قبولی در دانشگاه آزاد، نوبت دوم، پیام نور و غیرانتفاعی از پرداخت شهریه معاف هستند. اما درصورتی‌که در دوره خودگردان دانشگاه دولتی، پردیس بین‌الملل یا ظرفیت مازاد دانشگاه دولتی و آزاد پذیرفته شوند باید حدود ۴۰ درصد شهریه در نظر گرفته‌شده را پرداخت کنند.

تاثیر سهمیه ۵ و ۲۵ درصدی در کنکور و انتخاب رشته سراسری چقدر است ؟

برای هر دو گروهی که از این سهمیه استفاده می‌کنند، قبولی در هر رشته محل، کسب ۷۰ درصد نمره آخرین نفر قبولی الزامی است.
پس با وجود اینکه ظرفیت جداگانه به داوطلبان این سهمیه اختصاص پیدا می‌کند، اما کسب این حد نصاب حتی با وجود خالی بودن ظرفیت الزامی است.
نکته مهم درمورد داوطلبان سهمیه ۵ درصدی ایثارگران این است که اگر ظرفیت سهمیه ۲۵ درصد تکمیل نشود طبق قانون: اولویت اول تکمیل این ظرفیت با داوطلبان سهمیه ۵ درصدی ایثارگران است. در مرحله بعدی با داوطلبان سهمیه مناطق است.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های دانشگاه فرهنگیان، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

 

مطالب مرتبط:

کارنامه آخرین رتبه قبولی داروسازی ۱۴۰۲/ رتبه قبولی ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

معرفی کامل رشته مهندسی کامپیوتر$درآمد، بازار کار، شرایط و ….

آرکا مشاوره

سایت ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

۸ دیدگاه

یاسین ۱۴۰۲-۰۹-۰۸در ۱۶:۲۷

سلام سهمیه ۵%پدرم شامل خواهرم شد برای یک آزمون استخدامی ولی از اون کد ۱۲ رقمی استفاده نکرد
الان خواستم ببینم من هم از اون کد ۱۲ رقمی میتونم برای کنکور ۴۰۳ خودم استفاده کنم؟

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۰۹-۰۸در ۲۱:۴۰

با سلام…..بله این سهمیه شامل تک تک فرزندان هم میشود.

پاسخ
علی ۱۴۰۲-۰۹-۱۳در ۱۴:۰۱

سلام من خواستم از سهمیه ۵% برای دانشگاه فرهنگیان استفاده کنم اما نوشته موقعه ثبت نام نمیشه سهمه ایثار گران را وارد کرد هنگام امتحهان توسط ارگان زیربط اعمال میشود

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۰۹-۱۳در ۱۹:۳۰

سلام….خیر……شما حتما باید در ثبت نام اولیه گزینه سهمیه ایثارگری را انتخاب نمایید……در غیر اینصورت سهمیه ۵ درصد ایثارگری شما اعمال نخواهد شد…..در صورت راهنمایی بیشتر میتوانید با مشاوران مرکز تماس حاصل نمایید.

پاسخ
ناشناس ۱۴۰۲-۱۰-۱۸در ۰۲:۰۸

سلام من توی کنکور ۴۰۲ با سهمیه ۲۵ درصدی رتبه ۹ هزار گرفتم ولی انتخاب رشته که کردم مردود شدم دلیلش چیه

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۱۰-۱۸در ۱۴:۰۵

با سلام….نیازمند بررسی دقیق عواملی از قبیل نوع دیپلم، رشته انتخابی، جنسیت، تایید اعمال سهمیه و ….. میباشد……….جهت راهنمایی و مشاوره میتوانید از طریق لینک تماس با مشاور اقدام نمایید………

پاسخ
حسین نوری ۱۴۰۲-۱۲-۱۱در ۲۲:۰۰

سلام من با سهمیه ایثارگری ۵ درصد داتشگاه آزاد قبول شدم وحین تحصیل هستم می خواستم برای کنکور ۱۴۰۳ باز شرکت کنم کی انصراف بدم از دانشگاه قبل قبولی یا بعد قبولی تا سهمیه اعمال بشه

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۱۲-۱۱در ۲۲:۳۰

با سلام……طبق بخشنامه امسال میتوانید بعد از قبولی هم از دانشگاه قبلی انصرافتون رو ثبت نمایید……برای سال جدید هیچ بخشنامه ای منتشر نشده است

پاسخ

دیدگاهی بنویسید