مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

تاثیر سهمیه ها در انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳ | تحلیل کارنامه، دوره های تحصیلی

انتخاب رشته کنکور سراسری 1402/آرکا

تاثیر سهمیه مناطق و ایثارگران در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ در دفترچه انتخاب رشته کنکور برای داوطلبان توضیح داده می شود و متقاضیان می توانند برای اطلاع از کلیه سهمیه های موثر اعم از سهمیه مناطق، سهمیه ۲۵ و ۵ درصدی ایثارگران، خانواده شهدا، سهمیه رزمندگان، کارمندان و سهمیه بهیار قبل از تکمیل فرم انتخاب رشته دفترچه مذکور را کامل مطالعه نمایند.

زمان انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

داوطلبان پس از شرکت در کنکور سراسری نوبت اول، فرهنگیان و یا نوبت دوم ۱۴۰۳ ، بایستی در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری در صورتی که واجد شرایط انجام این فرآیند بوده و در کارنامه آن ها مجاز به انتخاب رشته درج شده باشد، پس از اعلام نتایج کنکور، نسبت به ثبت کد رشته های مورد علاقه خود در سامانه انتخاب رشته اقدام نمایند. در سال گذشته دفترچه‌های راهنمای انتخاب رشته در همه گروه‌های آزمایشی حداکثر تا روز یکشنبه به تاریخ ۱۴۰۲/۵/۲۹ در درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش منتشر خواهد شد و انتخاب رشته از طریق سامانه جامع آزمون سراسری برای همه گروه‌های آزمایشی از روز سه‌شنبه به تاریخ ۱۴۰۲/۵/۳۱ آغاز و تا روز شنبه به تاریخ ۱۴۰۲/۶/۴ ادامه داشت. انتخاب رشته کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳، مستقل از انتخاب رشته کنکور سراسری بوده و در دی ماه ۱۴۰۲ انجام میشود.

حتما بخوانید: انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ | راهنمای جامع، زمان و…

 انتخاب رشته و همچنین آگاهی از رشته محل هایی که ارائه شده اند، حتما باید دفترچه را مورد بررسی دقیق قرار دهند ضمن اینکه داخل دفترچه، ظرفیت پذیرش هر رشته محل درج شده است که نیاز است داوطلب از از ظرفیت ها آگاهی داشته باشد. دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ در سایت سازمان سنجش منتشر خواهد شد که شامل ۴ دفترچه برای گروه های آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان است (دفترچه رشته های هنر و زبان مشترک می باشد) البته برای دانشگاه آزاد نیز دفترچه مجزا منتشر می شود و داوطلبانی که می خواهند انتخاب رشته این دانشگاه را نیز انجام دهند، باید از طریق سایت دانشگاه آزاد دفترچه را دانلود نمایند.

دوره های تحصیلی مختلف دانشگاه ها

دوره های تحصیلی مختلف دانشگاه ها

متقاضیان برای انتخاب دوره های مختلف باید از طریق سایت سازمان سنجش اقدام کنند. در ادامه توضیحات تکمیلی پیرامون دوره های مختلف در انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ ارائه کرده ایم:

🟢 دوره روزانه: دوره روزانه به دلیل رایگان بودن تحصیل، مورد توجه داوطلبان است. این دوره در قبال تحصیل رایگان، دارای تعهد کار در داخل کشور، به اندازه مدت زمان تحصیل می باشد. امکانات رفاهی شامل خوابگاه، وام دانشجویی و … نیز برای پذیرفته شدگان دانشگاه های سراسری در نظر گرفته شده است. اگر داوطلبی کد رشته محلی از دوره روزانه را انتخاب کند و در آن پذیرفته شود اما از ثبت نام اجتناب کند؛ دچار محرومیت از انتخاب دوره روزانه در سال بعد می شود.

🟢 دوره شبانه یا نوبت دوم: این دوره مشابه دوره روزانه است اما دانشجویان دوره نوبت دوم باید به ازای هر ترم شهریه مصوب دانشگاه را بپردازند.

🔵 پردیس خودگردان: دوره پردیس خودگردان دوره شهریه پرداز دانشگاه های دولتی می باشد. مدرک این دوره مشابه دوره روزانه است اما در میان دانشگاه های شهریه پرداز، بیشترین شهریه را از دانشجویان دریافت می کند.

🔴 غیرانتفاعی: دوره غیرانتفاعی مختص به دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی است و دانشجویان باید به ازای هر ترم شهریه بپردازند.

🔴 پیام نور : تحصیل در دوره پیام نور به صورت بدون شرکت در کلاس ها است و دانشجویان می توانند فقط در امتحانات پایان ترم شرکت کنند. این دوره از دانشگاه های سراسری نیز شهریه پرداز است.

🟡 دوره مجازی : این دوره نیز از دانشگاه های سراسری است که بیشتر برای دانشجویانی مناسب می باشد که وقت کافی برای شرکت در کلاس ها را ندارند.

بیشتر بدانید: تاثیر سهمیه ۵ و ۲۵ درصدی ایثارگران در کنکور ۱۴۰۳ | نحوه اعمال سهمیه، میزان تاثیر و…

تاثیر سهمیه ها در انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

انتخاب رشته کنکور سراسری متاثر از سهمیه ها می باشد که عبارتند از سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگری و ….

برای داوطلبان کنکور سراسری دو رتبه اصلی اعلام می شود که یکی از رتبه ها مربوط به سهمیه و یک رتبه نیز کشوری است. رتبه مهم در انتخاب رشته کنکور، رتبه در سهمیه است و تنها در تعداد محدودی از رشته ها با رتبه کشوری گزینش انجام می گیرد. (البته رتبه کشوری نیز مهم است اما رتبه در سهمیه اهمیت بیشتری دارد)
درباره تاثیر سهمیه ها در انتخاب رشته کنکور سراسری، به موارد زیر اشاره می کنیم :

🟢  ۲۵ درصد از ظرفیت پذیرش رشته های دانشگاهی اختصاص به داوطلبانی دارد که از سهمیه ایثارگران ۲۵ درصدی بهره مند هستند و موفق به کسب ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه عادی شده اند.

🟢 ۵درصد از ظرفیت پذیرش رشته های دانشگاهی به دارندگان سهمیه ایثارگران ۵ درصدی اختصاص دارد اما به شرطی که حداقل ۷۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه عادی آن رشته محل را به دست آورده باشند.

🟢 داوطلبان دارای سهمیه بهیاری، از ۵ درصد ظرفیت پذیرش رشته پرستاری بهره مند هستند.

🟢 داوطلبانی که مشمول استفاده از هر دو سهمیه مناطق و ایثارگری باشند، در پذیرش نهایی هر رشته محل، سهمیه ای برای آنها در نظر گرفته می شود که شانس قبولی بیشتری داشته باشند.

مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری و دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

برای انجام انتخاب رشته کنکور سراسری و کنکور دانشگاه آزاد، می توانید از مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا راهنمایی دریافت کنید. مشاوران با تجربه و متخصص گروه آرکا، آماده انجام انتخاب رشته شما به شکل اصولی و هوشمندانه هستند و با چیدمان حرفه ای فرم، شانس قبولی شما را افزایش می دهند. جهت ارتباط با مشاوران مجرب مجموعه کافیست از طریق تماس تلفنی اقدام نمایید و از هر جای کشور امکان دسترسی فراهم می باشد.

تحلیل کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۳

برای یک انتخاب رشته درست و اصولی داوطلبان ابتدا بایستی از جزئیات کارنامه کنکور سراسری خود اطلاع داشته باشند و سپس برای انجام این فرآیند اقدام کنند. بنابراین در این قسمت از مقاله توضیحاتی در خصوص تحلیل کارنامه کنکور ارائه شده است.

در حالت کلی کارنامه کنکور سراسری را می توان به چند بخش تقسیم نمود از جمله این بخش ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

🟡 مشخصات و اطلاعات شخصی داوطلب: در این دسته از اطلاعات، داوطلب با توجه به بومی بودن و غیر بومی بودن می تواند شانس به سزایی در قبولی خود داشته باشد. توجه داشته باشید در صورتی که داوطلب رشته های بومی محل خود را برگزیند و در انتخاب های اولیه خود قرار دهد، ۸۰ درصد شانس پذیرش آن نسبت به فرد غیر بومی بیشتر خواهد بود.
🟡 اطلاعات مربوط به گروه آزمایشی امتحانی: در این دسته از اطلاعات توجه داشته باشید که گروه آزمایشی مربوط به دروس شناور و غیر شناور معرفی خواهند شد.
🟡 وضعیت مجاز و غیر مجاز بودن در حوزه تحصیلی: افراد می بایست برای انتخاب رشته اولویت قرار دادن کد رشته ها توجه کنند که کدام یک از دانشگاه ها مجاز به تحصیل شده است. برای مثال آیا در دانشگاه پیام نور و یا غیر انتفاعی و یا فرهنگیان می تواند کد مربوطه را انتخاب نماید یا خیر.
🟡 وضعیت رتبه و نمره کل نهایی داوطلب: مهم ترین بخش کارنامه کنکور سراسری قسمت تراز و رتبه می باشد که باید در اولویت انتخاب رشته قرار گیرد و با توجه به آن رشته مورد نظر انتخاب شود.
🟡 کد دسترسی به انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای متقاضیان این رشته: سازمان سنجش درهنگام اعلام نتایج برای هر گروه آزمایشی یک رتبه و تراز تعیین می کند که این اطلاعات کمک بسیاری برای انتخاب رشته می کند.

حتما بخوانید: انتخاب رشته کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ | دی ماه، نکات مهم

مراحل انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

مراحل انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ به صورت زیر است. داوطلبانی که رتبه لازم را کسب کرده و مجاز به انتخاب رشته شده اند،

لازم است در زمان اعلام شده پس از مطالعه دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ برای تکمیل فرم انتخاب رشته به سایت سنجش مراجعه نمایند. مراحل انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ به صورت زیر است:

🔵دریافت کارنامه اولیه از سایت sanjesh.org

🔵دانلود و مطالعه دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

🔵انتخاب و اولويت بندی کد رشته محل هایی که در آن مجاز شده اید

🔵انتخاب رشته اینترنتی و اعلام رشته های انتخابی به سازمان سنجش در فرم انتخاب رشته

🔵 دریافت کد رهگیری انتخاب رشته

چگونگی اولویت بندی انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۳

برای یک انتخاب رشته صحیح و مناسب، اولویت بندی انتخاب رشته در آزمون سراسری به این صورت است که باید به ترتیب براساس علاقه، کیفیت رشته، گرایش و دانشگاه انجام شود. یکی از مهمترین گام ها برای ورود به دانشگاه در کنکور سراسری، داشتن یک انتخاب رشته صحیح و موفق است.

مهمترین اصل برای اینکه بتوانید انتخاب رشته صحیح و موفقی داشته باشید، داشتن فراشناخت است. در این رابطه اصل اول علاقه شما به رشته های مورد نظرتان است.این علاقه یکدفعه ایجاد نمی شود. بلکه برای شناخت صحیح علاقه خود در هر رشته، باید اول مطالعه و تحقیق کنید و سپس با دانشجویان و دانش اموختگان و مشاوران مختلف گفتگو و مشورت کنید. برای به دست آوردن فراشناخت موضوعات زیر را حتما مورد توجه خودتان قرار دهید.

۱) هدف و انگیزه خود را از انتخاب یک رشته مشخص کنید و احساسی و از روی چشم و هم چشمی انتخاب رشته نکنید.

۲) توانایی های مورد نیاز در رشته های مورد نظر و توانایی های فردی : رشته هایی که مورد نظرتان است را در فضای اکادمیک بررسی و تحلیل کنید.

۳) درس ها و واحدهای نظری و عملی رشته های مورد نظر ، واحد ها وعملی و نظری که باید در رشته مورد نظر بخوانید را بررسی کنید و علاقه و توانایی خود را در آن ها بررسی کنید.

۴) طول مدت تحصیل: مثلا در دروه کاردانی طول مدت تحصیل معمولا دو سال تا دو سال و نیم است. در دوره کارشناسی ۴ سال ، در دوره دندانپزشکی معمولا ۵ سال و در دوره پزشکی حدود ۷ سال برای گرفتن مدرک تحصیلی این مقطع است.

۵) آینده شغلی و بازار کار و موقعیت شغلی،‌محیط کار : داشتن یک پدر، مادر، خواهر، برادر و آشنایان دارید که در یک زمینه کاری فعال است و از نظر آینده شغلی در این زمینه دغدغه ای ندارید،‌ این رشته های را می توانید در نظر بگیرید.

۶) امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر ارشد و دکتری در رشته مورد نظر و یا رشته های همجوار آن در داخل و یا خارج از کشور.

۸) خوابگاه و تسهیلات رفاهی: یکی از مهمترین موضوعات به ویيه برای خانم ها داشتن خوابگاه است. مثلا دانشگاه ها و موسسات دوره نوبت دوم یا شبانه، خوابگاه، وام تحصیلی، سرویس ایاب و ذهاب و تسهیلات رفاهی، در اختیار دانشجو قرار نمی دهند.

حتی برخی از دوره های روزانه نیز تعهدی در قبال خوابگاه برای دانشجو ندارند که در داخل دفترچه انتخاب رشته این موضوع در قسمت توضیحات هر کد رشته مشخص شده است.

۹) محل تحصیل: برخی کدرشته محل ها هستند که محل تحصیل آن ها متفاوت از دانشگاه اصلی است. مثلا محل تحصیل گرایش های علوم منابع طبیعی و کشاورزی در پردیش کشاورزی و منابع طبیعی کرج است. یا مثلا برخی کدرشته های علوم پزشکی یزد محل تحصیل ان ها در ابرکوه است

۱۰) تعهد خدمت: برخی کد رشته ها دارای طرح تعهد خدمت هستند که دانشجو پس از فارغ التحصیلی باید در مدت زمان معینی به خدمت در شهری غیر از شهر محل تحصیل خود بپردازد که امکان جابجایی در آن وجود ندارد. مثلا در رشته های پزشکی، پیراپزشکی و غیر پزشکی که البته طول مدت طرح خدمت در این رسته ها متفاوت است.

۱۱) جنسیت: برخی دانشگاه ها و برخی از رشته فقط خانم و یا آقای پذیرش می کنند و مثلا دانشگاه الزهرا فقط خانم پذیرش می کند.

۱۲) شرایط جغرافیایی و آب و هوایی، گویش و فرهنگ ،‌بعد مسافت و امکانات و وسایل حمل و نقل برای رفت و برگشت به شهر رشته مورد نظرتان

۱۳) دانشگاه های دارای شرایط خاص: در برخی از دانشگاه ها،‌پذیرش با شرایط خاصی انجام می شود. به این صورت که پذيرش این دانشگاه ها با شرايط خاص،معاینه پزشکی و تایید صلاحیت عمومی است. نکته ای که وجود دارد این است که در این دانشگاه ها اسامي پس از اتمام مرحله انتخاب رشته چند برابر ظرفيت متقاضيان اين رشته ، استخراج و براي انجام مصاحبه و ساير مراحل گزينش از طريق سايت اينترنتي سازمان سنجش اعلام خواهد شد و در نهاییت با تایید صلاحیت دانشجو پذیرش خواهد شد.

۱۴) رشته های دارای شرایط خاص: در برخی از کدرشته ها نیز پذیرش با شرایط خاص و بر اساس مصاحبه و تایید صلاحیت انجام می شود. مثل رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی دانشگاه تهران که برای پذیرش دارای مصاحبه است.

۱۵) شهریه : توجه کنید که دوره های نوبت دوم یا شبانه،‌پردیس های خودگردان،‌موسسات غیر انتفاعی، کلیه هزینه های دانشجویی و شهریه ثبت نام به عهده دانشجو است

۱۶) بومی گزینی : سازمان سنجش چندسالی است که به دلیل مشکلات اقامتی و معیشتی مثل تامین خوابگاه دانشجویان ، مشکلات رفت و آمد، مشکلات روحی دانشجویان مثل دوری از خانواده و افت تحصیلی، بومی گزینی را ایجاد کرد. در بومی گزینی امکان قبولی در رشته های بومی برای داوطلبان هر ناحیه بیشتر خواهد شد. به جز برخی از رشته های خاص، در سایر کدرشته ها پذیرش بر اساس سهمیه و بومی گزینی است. گزینش بومی به صورت استانی، ناحیه ای ، قطبی است. ۲۰%‌ ظرفیت به داوطلبان آزاد(غیر بومی) تعلق می گیرد. در رشته های پر متقاضی ۴۰%‌ ظرفیت به داوطلبان آزاد(غیر بومی ) تعلق می گیرد.

۱۷) اولویت بندی در انتخاب رشته: با فراشناخت صحیح و در نظر گفتن همه مواردی که گفته شد، رشته ها مورد نظر خود را اولیت بندی کنید.

در نهایت برای داشتن یک انتخاب رشته صحیح و موفق، اول با حوصله و دوم با مطالعه و تحقیق و مشورت با خانواده ، مشاوران، دانشجویان و معلم های خود، همه موارد ذکر شده را نیز در نظر بگیرید و در رشته های مورد نظر خود تحقیق کنید و سپس انتخاب رشته خود را انجام دهید. همچنین بهتر است قبل از انتخاب رشته به سایت های اینترنتی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی،‌سایت سازمان سنجش،‌وزارت علوم ، اطلاعیه های مندرج در سایت های دانشگاه و سازمان سنجش مراجعه کنید و اطلاعات لازم را کسب کنید. دفترچه انتخاب رشته را با دقت بخوانید و هنگام انتخاب رشته قسمت توصیحات هر رشته و هر دانشگاه را دقیق مطالعه کنید.

بیشتر بدانید: دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور اختصاصی فرهنگیان ۱۴۰۳ | نکات مهم

عوامل مهم و تاثیر گذار در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

برنامه ریزی کنکور 1403

عوامل متفاوتی در روند انتخاب رشته داوطلبان موثر است که آگاهی از این موارد امکان یک انتخاب رشته صحیح و اصولی را برای افراد به ارمغان خواهد آورد که در ادامه به توضیح مهم ترین آن ها می پردازیم.

علاقه

مهم ترین فاکتور در این مرحله در نظر گرفتن علاقه به رشته های انتخابی می باشد، چراکه قرار است، این مسیر آینده شغلی فرد را تعیین کرده و یا دست کم فرد چند سال از عمر خود را به تحصیل در این راه سپری نماید. پس وجود اشتیاق برای قدم گذاشتن و ادامه آن بسیار مهم خواهد بود.

آینده شغلی

هدف خیلی از افراد از تحصیل در دانشگاه، به دست آوردن فرصت شغلی مناسب می باشد. به همین دلیل این دسته از داوطلبان می بایست پیش از اقدام برای انتخاب رشته های مورد نظر خود، از بازار کار و میانگین درآمد فارغ التحصیلان آن رشته اطلاع کافی کسب کنند.
میزان شهریه

در صورتی که قصد انتخاب دانشگاه های شهریه پرداز را دارید، لازم است حتما از هزینه ای که باید در ابتدای هر ترم بپردازید، آگاه شده و به نسبت بودجه ای که برای تحصیل خود در نظر گرفته اید، به ادامه تحصیل در این قبیل دانشگاه ها اقدام کنید.

فاصله دانشگاه تا محل سکونت

انتخاب مکان هایی که فاصله زیادی از محل سکونت داوطلب داشته باشد، می تواند تاثیرات بسیاری در روند تحصیلی متقاضی داشته باشد، چرا که دوری از خانواده، پیدا کردن محل مناسب برای گذراندن این دوره و همچنین گذراندن این دوره در محیط خوابگاهی نیازمند تحمل شرایط روحی خاصی است که افراد باید قبل از انجام انتخاب رشته در این زمینه آگاهی های لازم را کسب نمایند.

سهمیه ها

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر روی انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲، سهمیه ها می باشد و در خصوص سهمیه های کنکور برای داوطلبان سوالات مختلفی مطرح می شود. لازم است بدانید که این سهمیه برای تمام داوطلبان کنکور سراسری اعمال می شود و به هر کدام از داوطلبان یکی از سهمیه های منطقه ۱، ۲ یا ۳ یا ایثارگری تعلق می گیرد. سهمیه منطقه ۱ برای مناطقی که از لحاظ رفاهی در درجه بالاتری قرار دارد درنظر گرفته شده و سهمیه مناطق ۲ و ۳ هم به ترتیب برای مناطق با امکانات کمتر اعمال می شود. همچنین شرایط برای سهمیه ۵ درصد ایثارگران نیز متفاوت می باشد.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های دانشگاهی و همچنین رشته های داشگاه فرهنگیان، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مطالب مرتبط:

توضیحات کارنامه کنکور سراسری ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

کلیه رشته های تحصیلی فنی و حرفه ای | بازار کار/شرایط

آرکا مشاوره

اعلام نتایج آزمون استخدامی دبیری و هنرآموزی آموزش پرورش ۱۴۰۳|نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید