مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

تاثیر معدل در کنکور ارشد ۱۴۰۳ | میزان، نحوه و فرمول تاثیر…

تاثیر معدل در کنکور ارشد 1403

تاثیر معدل در کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ از جمله بحث‌های داغ دانشجویان است. کنکور کارشناسی ارشد یکی از مهمترین آزمون‌‌های ورود به دانشگاه‌‌ها و مؤسسات آموزشی عالی محسوب می‌شود. داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد پس از ثبت نام و شرکت در آزمون، از تاثیر معدل در کنکور ارشد ۱۴۰۲ برخوردار می شوند این تاثیر بر روی نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد اعمال خواهد شد. میزان معدل موثر کارشناسی ۱۴۰۲ معادل ۲۰ درصد بوده و نمره نهایی متقاضیان بر اساس ۸۰ درصد نمره آزمون و ۲۰ درصد معدل کارشناسی آن ها صورت می گیرد. جهت آشنایی بیشتر با این موضوع، در این مقاله به تاثیر معدل در کنکور ارشد ۱۴۰۲، معدل موثر کارشناسی در ارشد و ضریب هر دانشگاه پرداخته شده است.

نحوه و میزان تاثیر معدل در کنکور ارشد ۱۴۰۳

فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی، در صورت تمایل برای ادامه تحصیل می بایست به شرکت در کنکور کارشناسی ارشد بپردازند. نکته حائز اهمیت این است که نتیجه نهایی کنکور ارشد، علاوه بر نمره کسب شده توسط داوطلب در آزمون کتبی به معدل کارشناسی او نیز بستگی دارد.

تاثیر معدل در کنکور ارشد ۱۴۰۲ به میزان ۲۰ درصد می باشد. به این معنی که داوطلب با شرکت در کنکور کارشناسی ارشد و کسب نمره قبولی، به میزان ۸۰ درصد از نتیجه نهایی خود را رقم زده است. ۲۰ درصد باقی شامل معدل موثر کارشناسی در ارشد می باشد.

نکته قابل توجه در رابطه با تاثیر معدل در کنکور ارشد ۱۴۰۲ این است که این تاثیر برای تمام دانشگاه ها یکسان نخواهد بود. در واقع، سازمان سنجش برای برقراری بیشتر عدالت، به هر دانشگاه یک ضریب تاثیر اختصاص داده است. بنابراین معدل دانشجویان دانشگاه های مختلف به میزان متفاوتی در نتیجه کنکور ارشد آن ها موثر می باشد. لازم به ذکر است که تاثیر معدل در کنکور کارشناسی ارشد، مستقیم و قطعی می باشد. تاثیر قطعی به این معناست که معدل کارشناسی داوطلب چه با تاثیر مثبت و چه منفی در نتیجه نهایی کنکور ارشد وی، موثر خواهد بود. از این رو، داوطلبان باید در وارد کردن معدل کارشناسی خود در فرم ثبت نام آزمون نهایت دقت و توجه را داشته باشند.

خوشبختانه به دلیل اهمیت بالای معدل کارشناسی در کنکور ارشد و همچنین وجود امکان عدم دسترسی یا فراموشی معدل، سازمان سنجش امکان ویرایش معدل را در دو بازه زمانی در اختیار داوطلبان قرار می دهد. این دو بازه شامل مهلت ویرایش ثبت نام کارشناسی ارشد و دریافت کارت ورود به جلسه آزمون می باشند. از این رو به دلیل ایجاد تفاوت توسط معدل در نتیجه نهایی داوطلب، به کلیه داوطلبان توصیه می شود که دقت کافی در ورود اطلاعات خود، داشته باشند.

نحوه محاسبه نمره کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

همانطور که در این مقاله بیان شد، تاثیر معدل در کنکور ارشد به میزان ۲۰ درصد است؛ بنابراین محاسبه نهایی براساس ۸۰ درصد نمره کتبی کنکور سراسری به همراه ۲۰ درصد معدل دوره کارشناسی صورت می‌گیرد. به طور کلی محاسبه نمره کنکور کارشناسی ارشد به صورت زیر است:

نمره معدل موثر که در ضریب ۲۰% ضرب می‌شود + نمره کتبی از آزمون سازمان سنجش که در ۸۰% ضرب می‌شود.

بنابراین داوطلبان باید بدانند اهمیت معدل موثر در کنکور کارشناسی ارشد بسیار بالاست و تاثیر چشم گیری در رتبه کنکور خواهد گذاشت.

ضریب دانشگاه ها در کنکور ارشد ۱۴۰۳

تراز نهایی داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد از دو فاکتور نمره آزمون کتبی و معدل داوطلب تاثیر می پذیرد. همان طور که در بندهای پیش اشاره شد، سازمان سنجش در راستای برقراری عدالت، به هر یک از دانشگاه های کشور بر اساس سخت گیری دانشگاه و اساتید، امکانات، اعتبار و کیفیت آن، یک ضریب مشخص در نظر گرفته است.

در حقیقت، این ضریب تعلق گرفته به هر دانشگاه، با هدف متعادل کردن معدل داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد ایجاد شده است. این ضریب وظیفه متعادل سازی معدل داوطلبان را بر عهده دارد. برای مثال اگر معدل کارشناسی دو داوطلب از دو دانشگاه متفاوت سراسری و آزاد، ۱۵ باشد، معدل موثر کارشناسی در ارشد یا تاثیر معدل در کنکور ارشد ۱۴۰۲ داوطلبی که در دانشگاه سراسری تحصیل کرده، بیشتر خواهد بود. بنابراین می توان نتیجه گرفت که شرایط دانشگاه ها با یکدیگر متفاوت است. از این رو نمی توان گفت که معدل ۱۸ از یک دانشگاه معمولی از معدل ۱۶ یک دانشگاه برتر، بهتر است. چرا که کسب معدل های بالاتر در دانشگاه های برتر نیازمند تلاش بیشتری است. از این رو ضریب در نظر گرفته شده برای دانشگاه های برتر، بیشتر از ضریب دیگر دانشگاه ها می باشد.

به طور کلی، ضریب دانشگاه ها در کنکور ارشد، حداقل برابر با یک و حداکثر برابر با ۱.۰۸ می باشد. ضریب ۱ به اکثر دانشگاه های آزاد، پیام نور، علمی کاربردی و… تعلق می گیرد. همچنین دانشگاه های معتبری نظیر دانشگاه تهران، شهید بهشتی، فردوسی مشهد و … ضریب بیشتری تا ۱.۰۸ دارند. متقاضیان جهت مشاهده کامل این ضرایب می توانند بر روی لینک زیر کلیک نمایند.

تاثیر معدل در کنکور ارشد برای تغییر رشته چقدر است؟

اگر داوطلبی هستید که دوره کارشناسی را در یکی از رشته‌های تحصیلی یا موفقیت گذرانده‌اید و اکنون قصد دارید در آزمون سراسری کارشناسی ارشد در رشته‌ای دیگر شرکت کنید، قطعا می‌خواهید بدانید آیا در این صورت، تاثیر معدل دوره کارشناسی در کنکور کارشناسی ارشد تفاوتی دارد یا خیر؟ در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

روش های مدیریت زمان در مطالعه _ نکات طلایی

آرکا مشاوره

سایت سازمان سنجش کشور sanjesh.org | ورود به سامانه

آرکا مشاوره

کارنامه سبز کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۲ | زمان مشاهده، نکات مهم و…

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید