مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

تاثیر معدل در کنکور فنی حرفه ای | شرط معدل

تاثیر معدل در کنکور فنی و حرفه ای

رشته فنی حرفه ای به عنوان یکی از پرتنوع ترین رشته های درسی شناخته می شود و هر ساله افراد زیادی را خواهان خود می بیند. تمامی دانشگاه های فنی و حرفه ای هر ساله از طریق برگزاری کنکور و براساس سوابق تحصیلی، دانشجو می پذیرند. در روش بدون کنکور، داوطلبانی که معدل بالاتری دارند، امتیاز بیشتری برای قبولی به دست می آورند. در روش دوم نیز معدل تاثیر بسزایی دارد و افرادی که رتبه مورد قبول را کسب می کنند، از نظر معدل و سوابق تحصیلی نیز مورد بررسی قرار می گیرند. لذا، می توان گفت که تاثیر معدل در کنکور فنی و حرفه ای بسیار زیاد است و افراد برای قبولی در این دانشگاه ها باید تلاش کنند که معدل بالایی داشته باشند. در ادامه به توضیحاتی در این خصوص خواهیم پرداخت.

تاثیر معدل در کنکور فنی و حرفه ای

کنکور فنی حرفه ای در دو گروه رشته های با آزمون و بدون آزمون برگزار خواهد شد. پنج رشته شامل الکتروتکنیک، حسابداری، تربیت بدنی، مکانیک خودرو و کامپیوتر دارای آزمون هستند و معدل تاثیری در قبولی نداشته و داوطلبان باید برای قبولی در این رشته ها از طریق برگزاری آزمون با هم رقابت نمایند. اما در مورد رشته های بدون آزمون، بر اساس سوابق تحصیلی داوطلب بوده و پذیرش بدون آزمون به معنای پذیرش بر اساس معدل دواطلب می باشد.

پذیرش بدون آزمون به معنی راحت تر قبول شدن در کنکور فنی حرفه ای نیست، زیرا ظرفیت دانشگاه ها محدود و تعداد داوطلبان زیاد می باشد. لذا داوطلبان باید تمرکز خود را بر روی معدل کل خود معطوف نمایند و در طول سال تحصیلی تلاش نمایند تا بتوانند نمرات خوبی کسب کنند و به این ترتیب شانس خود را برای پذیرش در دانشگاه بالا ببرند.

شرط معدل برای دانشگاه دولتی فنی حرفه ای

همان طور که در بخش قبل اشاره شد، داوطلبانی که قصد قبولی در رشته های با آزمون در دانشگاه های دولتی را دارند باید در کنکور فنی و حرفه ای شرکت نمایند. تعداد این رشته ها محدود و شامل پنج رشته الکتروتکنیک، مکانیک خودرو، کامپیوتر، حسابداری و تربیت بدنی است. در ادامه به موضوع شرط معدل برای دانشگاه دولتی فنی حرفه ای بررسی خواهد شد.

از سوالات پرتکرار متقاضیان کنکور فنی حرفه ای آن است که آیا شرط معدل در کنکور فنی تاثیر دارد یا خیر؟ در پاسخ باید گفت که برای رشته های بدون کنکور فنی حرفه ای معدل یکی از شرایط پذیرش بوده و هرچه معدل داوطلب بیشتر باشد، شانس پذیرش بیشتری را نیز خواهد داشت. با این وجود هیچگونه حداقل و حداکثری برای معدل این دسته از داوطلبان ذکر نشده و تنها صحبت از تاثیر آن در پذیرش شان مورد توجه است.

برای رشته هایی که از طریق کنکور فنی به صورت با آزمون پذیرش می شوند، هیچ شرطی برای تاثیر معدل در کنکور فنی و حرفه ای ذکر نشده و سوابق تحصیلی متقاضیان در قبولی یا رد آن ها تاثیری نخواهد داشت. در واقع ملاک پذیرش متقاضیان نمرات و رتبه کسب شده حاصل از آزمون کتبی می باشد. اما از آن جهت که سوابق تحصیلی متقاضی از سمت دانشگاه مقصد مورد بررسی قرار می گیرد ضروری است که متقاضیان اطلاعات تحصیلی خود را به درستی وارد کنند لذا در غیر اینصورت اگر معدل متقاضی مغایرتی داشته باشد روند پذیرش توسط دانشگاه مقصد متوقف خواهد شد.

داوطلبانی که تصمیم دارند تا در دانشگاه های سراسری فنی و حرفه ای پذیرفته شوند، ممکن است سوال کنند که آیا شرط معدل برای این دانشگاه ها نیز وجود دارد؟ در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که بله، در تمامی دانشگاه های فنی و حرفه ای، شرط معدل وجود دارد و تاثیر معدل در کنکور فنی و حرفه ای انکار ناپذیر است. به همین دلیل، دانشگاه های دولتی فنی حرفه ای، میزانی را برای معدل داوطلبین تعیین کرده اند که شامل موارد زیر می باشند:

۱. مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی و علوم تجربی و حرفه و فن، در سه پایه دوره راهنمایی نباید کمتر از ۳۰ باشد.
۲. حداقل نمره درس ریاضی (۱) در اول متوسطه، باید بدون تبصره ۱۰ باشد.
۳. مجموع نمرات درس های مرتبط با رشته در دوره راهنمایی و پایه اول متوسطه، باید حداقل ۱۲۰ بوده و معدل آن ها نباید کمتر از ۱۲ باشد.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های دانشگاه فرهنگیان و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

حذف منبع اول (فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی) کنکور اختصاصی فرهنگیان ۱۴۰۳ از مواد امتحانی

آرکا مشاوره

انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۳|تجربی، نکات مهم

آرکا مشاوره

آمادگی مصاحبه استخدامی تامین اجتماعی ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید