مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

تجدید شدن در امتحان نهایی _ تک ماده یا تبصره _ نکات طلایی

تجدیدی در امتهان نهایی

دانش آموزانی که نمره قبولی در امتحان های نهایی ۱۴۰۲ خرداد ماه را کسب نکرده باشند، با مشکل تجدید شدن در امتحانات نهایی نهم و دوازدهم روبه رو می شوند. در این مواقع، امکان استفاده از تبصره تک ماده برای قبولی دانش آموزان مردودی وجود دارد. از طرفی دانش آموزانی که در امتحانات نهایی تجدید شدند، می توانند در امتحان نهایی شهریور ماه ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲​ شرکت کنند. یکی از راهکار های لازم برای دانش آموزانی که در امتحانات نهایی تجدید شده اند، استفاده از تک ماده یا شرکت مجدد در امتحان مردودی می باشد. با توجه به اینکه بسیاری از دانش آموزان از شرایط استفاده از تک ماده و راهکار های جایگزین در صورت تجدید شدن در امتحانات نهایی بی اطلاع هستند و سوال اکثر افراد این است که اگر امتحان نهایی مردود شویم چه می شود، بنابراین در این مقاله به صورت کامل به شرایط تجدید شدن در امتحانات نهایی، حداقل نمره برای قبولی شهریور ماه و دی ماه و سایر مطالب مرتبط پرداخته می شود.

بهترین زمان استفاده از تک ماده؟

استفاده از تک ماده ۱۴۰۲ برای هر سه نوبت دی ماه، خرداد ماه و حتی شهریور ماه امکانپذیر است. اگر به درس خواندن علاقه دارید اما به هر دلیل نتوانستید در زمان امتحانات پایانی، موفقیت آمیز عمل کنید، بهتر است فورا از ضابطه تک ماده امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ استفاده نمایید و خود را برای شروع سال تحصیلی جدید آماده کنید. اگر در مورد استفاده از قانون تک ماده امتحانات خرداد ۱۴۰۲ ابهام دارید، می‌توانید با کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا تماس حاصل فرمایید.

تبصره در قبولی درس تجدیدی چیست؟

در تبصره، دانش‌آموز پایه دوازدهم اگرچه نمره کمتر از ۷ نیز دارد اما معدل کلی آن از ۱۰ بیشتر است. در این شرایط، او می‌تواند از تبصره برای امتحانات نهایی بهره‌مند شود.

فرق تک ماده و تبصره چیست؟

ذهن بسیاری از دانش‌آموزان مدام درگیر این است که تک ماده و تبصره چیست و به درستی فرق تک ماده و تبصره را نمی‌دانند. اجازه دهید اینگونه فرق بین تک ماده و تبصره را شرح دهیم که استفاده از قانون تک ماده برای تمامی دانش‌آموزان چه آن‌هایی که امتحانات نهایی دارند و چه باقی دانش‌آموزان، در دسترس و قابل استفاده خواهد بود.

تمام دانش آموزانی که بنا به دلایل مختلف نتوانسته‌اند در امتحانات نهایی خرداد و دی ماه، نمره قبولی کسب کنند، می‌توانند از تک ماده استفاده کنند. نکته حائز اهمیت این است که دانش‌آموز پایه دوازدهم به منظور استفاده از تک ماده، الزاما باید تبصره نیز دریافت کند. به طور کلی تک ماده و تبصره، هر دو به حالتی اشاره دارند که دانش‌آموز به هر دلیلی نتواند نمره قبولی در امتحانات خود کسب کند. اما اکنون می‌خواهد با استفاده از این دو قانون، نمره قبولی برای درس‌های خود را کسب کند، بدون اینکه در امتحانات مجدد پایانی اسفند ماه یا شهریور شرکت نماید.

 چه نمره ای تجدید است؟

صرف نظر از تغییر در نظام آموزشی، شاهد بوده‌ایم که بسیاری از دانش‌آموزان در امتحانات موفق نمی‌شوند و دلایل آن در طول دهه‌ها تقریباً یکسان بوده است. فقدان انگیزه و پشتکار، عدم آمادگی و تلاش، مدیریت ضعیف زمان و بسیاری از عوامل بیرونی دیگر در لیست عدم موفقیت دانش‌آموزان مشاهده می‌شود. نمرات بین ۷ تا ۱۰ هستند به عنوان تجدید یا مردود شناخته می‌شوند. با این حال، آیین‌نامه آموزشی ۱۴۰۲ شرایطی را برای دانش‌آموزان فراهم کرده است که بدون شرکت در امتحانات مجدد خرداد ماه بتوانند با استفاده از تک ماده امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ و تبصره، موفق به قبولی در پایه تحصیلی خود بشوند. دانش‌آموزان پایه دوازدهم باید برای جبران نمرات تجدیدی خود، سعی زیادی کنند. چرا که شرط معدل تاثیر زیادی بر نتیجه کنکور دارد و راه ورود آن‌ها را به دانشگاه هموار می‌کند یا مانع آن شود.

شرایط تک ماده امتحانات نهایی دوازدهم ۱۴۰۱ – ۱۴۰۲​

در صورتی که دانش آموزان با مشکل تجدید شدن در امتحانات نهایی دوازدهم مواجه شده اند، می توانند با کمک تبصره تک ماده، نمره قبولی در امتحان را کسب و در کنکور سراسری شرکت کنند؛ اما موضوع حائز اهمیت، شرایط تک ماده امتحانات نهایی پایه دوازدهم در صورت تجدید شدن در امتحانات نهایی دوازدهم می باشد. به همین خاطر در ادامه شرایط تک ماده امتحانات نهایی پایه دوازدهم را ذکر می کنیم.

توضیح کلی تبصره تک ماده به این صورت می باشد که اگر دانش آموزی در یکی و یا چند دروس خود نمره قبولی، یعنی نمره ۷ و یا بالاتر کسب نکرده بود؛ اما دارای شرایط تک ماده بود، می تواند از این تبصره استفاده کند و به عنوان دانش آموزان قبول شده، به دریافت کارنامه از سامانه پادا بپردازد.

دانش آموزانی که تنها در یکی از نمره های نهایی خود نمره ۷ و یا کمتر کسب کرده باشند؛ اما معدل آن ها بالای ۱۰ باشد، سیستم به طور خودکار دانش آموز را تایید می کند.

دانش آموزانی که معدل امتحانات نهایی آن ها بالای ۱۲ باشد، می توانند در دو درس خودشان که نمره ۷ و یا پایین تر از ۷ کسب کرده اند، از شرایط تک ماده استفاده کنند.

از اصلی ترین شرایط تک ماده این است که معدل کل دانش آموزان نباید از ۱۰ پایین تر باشد.

همچنین، نمره سالانه دانش آموز در هر یک از دروس نباید از ۱۰ کمتر می باشد.

سوالات متداول تک ماده امتحان نهایی

از تک‌ ماده برای چند درس سال تحصیلی ۱۴۰۲ می‌ توان استفاده کرد؟
دانش آموزان در صورت عدم قبولی در امتحانات خرداد ماه چگونه می توانند نمره قبولی کسب کنند؟
آیا استفاده از تک ماده و تبصره برای همه درس ها امکانپذیر است؟

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های دانشگاه فرهنگیان و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

تک ماده چیست| برای چند درس استفاده می شود

آرکا مشاوره

شروع ثبت نام ترمیم معدل و ایجاد سابقه کنکور ۱۴۰۳ |بخشنامه، شرایط، نکات مهم

آرکا مشاوره

زمان دقیق برگزاری کنکور سراسری ۱۴۰۴| نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید