مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

تراز کنکور سراسری | تفاوت تراز و رتبه

تراز کنکور سراسری

یکی از مهم‌ترین عواملی که داوطلبان در کنکور باید به آن توجه زیادی داشته باشند، تراز در کنکور است. داوطلبان معمولا فرق مابین رتبه نهایی و تراز را نمی‌دانند. آن‌ها به اشتباه فکر می‌کنند که تراز کنکور و رتبه با یکدیگر یکی هستند. اما این اشتباه است. عاملی که رتبه نهایی دانش‌آموزان و داوطلبان را مشخص می‌کند، تراز در کنکور است. به عبارتی دیگر تراز کنکور مشخص می‌کند که ارزش نتیجه کنکور داوطلبان چگونه است.

داوطلبان همیشه با سوالاتی مانند تراز کنکور چیست یا تراز کنکور چگونه محاسبه میشود، مواجه هستند. برای اینکه پاسخ این سوالات را بدانید شما باید ابتدا با معنی تراز کنکور و رتبه کنکور آشنا باشید. زمانی که تفاوت این دو موضوع را متوجه شدید باید به سراغ محاسبه تراز کنکور بروید و راه‌های افزایش تراز در کنکور را یاد بگیرید. ما در این مطلب در مورد مسائلی مانند تراز کنکور چیست؟ تراز کنکور چگونه محاسبه میشود؟ بهترین تراز کنکور و … نکات مفیدی را در اختیار شما قرار می‌دهیم. با ما همراه باشید.

تراز یا نمره کل در کارنامه اولیه کنکور سراسری شاخصه ای به منظور تعیین وضعیت علمی داوطلب نسبت به سایر شرکت کنندگان کنکور سراسری است. هرچه تراز داوطلب نسبت به سایر رقبا بالاتر باشد شانس قبولی او برای پذیرش در کد رشته محل دلخواه بیشتر خواهد بود.

تراز کنکور چیست؟

در کارنامه ای که هنگام  اعلام نتایج اولیه کنکورسراسری برای داوطلبان صادر می شود، اطلاعات قابل توجه ای ذکر شده است. این داده ها در ۴ قسمت جداگانه با عناوین زیر ارائه شده اند.

  • اطلاعات ثبت نامی و آزمونی
  • اعلام علاقمندی بر اساس تقاضانامه
  • وضعیت مجاز به انتخاب رشته در دوره های مختلف هر یک از گروه های آزمایشی
  • وضعیت رتبه و نمره کل داوطلب (تراز)

حال ممکن است تمامی کسانی که کارنامه اولیه خود را از طریق سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org دریافت نموده اند پس از مواجه شدن با کلمه “تراز”، ندانند که مفهوم تراز چیست و چگونه محاسبه می شود!

تراز کنکور یکی از با اهمیت ترین عوامل قبولی داوطلبان در کنکور سراسری می باشد. تراز کنکور (نمره کل)، مشخص کننده سطح علمی داوطلب نسبت به دیگر شرکت کنندگان بوده و داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور می توانند پس از بررسی وضعیت رتبه و تراز خود به انتخاب کد رشته محل های مورد نظر خود بپردازند. همچنین می توان گفت رتبه و تراز داوطلب بیانگر میزان شانس قبولی وی در انتخاب هر کد رشته محل می باشد. پس می توان نتیجه گرفت بهترین معیار برای سنجش افراد شرکت کننده در این آزمون میزان تراز به دست آمده است.

حتما بخوانید: نرم افزار تخمین رتبه کنکور سراسری ۱۴۰۳ با تاثیر ۵۰% معدل کتبی

تفاوت رتبه و تراز در کنکور

تراز و رتبه یکی از مهم ترین مواردی هستند که در کارنامه اولیه کنکور سراسری به چشم داوطلبان می خورند؛ اما شاید داوطلبانی که برای بار اول در کنکور سراسری شرکت می کنند، ندانند که تفاوت رتبه و تراز در کنکور در چیست؟ اصلا در انتخاب رشته کنکور تراز مهم است یا رتبه؟

تراز در واقع، نمره به دست آمده از پاسخ داوطلب به سوالات کنکور سراسری است. به طور مثال اگر داوطلب در یک امتحان در مدرسه شرکت کرده و نمره ۱۵ را به دست بیاورد، یعنی ایشان در این امتحان ۱۵ نمره درست را به دست آورده است. تراز کنکور نیز به معنای نمره به دست آمده از آزمون توسط داوطلبان است.

عوامل مختلفی در تراز کنکور موثر هستند؛ اما بدون در نظر گرفتن این عوامل می توان گفت که تراز کنکور سطح علمی یک داوطلب را مشخص می کند و هر چه تراز افراد بیشتر باشد، سطح علمی افراد نیز بالاتر است. لازم به ذکر است که عواملی مانند معدل پیش دانشگاهی و دیپلم افراد، ریز نمرات کنکور و یا ضرایب مربوط به هر درس در محاسبه تراز کنکور داوطلبان تاثیر گذار است.

رتبه کنکور موضوعی متفاوت از تراز است به سور کلی می توان گفت رتبه کنکور نشان دهنده ترتیب افراد شرکت کننده در کنکور بر اساس نمره های به دست آمده آن ها می باشد. به طور مثال اگر فردی دارای رتبه ۱ باشد، یعنی اولین نفر در کنکور سراسری است و بهترین تراز را در بین داوطلبان کسب نموده است.

داوطلبان همزمان با اعلام نتایج کنکور سراسری در کارنامه خود رتبه در سهمیه و رتبه کشوری را مشاهده می کنند که یکی از دغدغه آنان اطلاع از تفاوت بین “رتبه کشوری” و “رتبه در سهمیه” می باشد. رتبه کشوری نشان دهنده جایگاه داوطلبان در بین تمامی داوطلبان کنکور سراسری در سطح کشور است. رتبه در سهمیه نشان دهنده جایگاه افراد در بین داوطلبان با اعمال سهمیه های متفاوت است.

باید دقت نمود که همواره رتبه کشوری، عددی بالاتر از رتبه در سهمیه می باشد؛ اما موضوع مهم در رابطه با این دو رتبه این است که رتبه کشوری برای داوطلبانی که قصد انتخاب رشته دانشگاه آزاد را دارند، مهم است؛ اما رتبه در سهمیه برای داوطلبانی که قصد انتخاب رشته در دانشگاه های دولتی، غیر انتفاعی، پیام نور و … دارند مورد اهمیت می باشد.

تا اینجا با تعریف رتبه و تراز آشنا شدیم حال می خواهیم بدانیم که تفاوت بین رتبه و تراز در چیست و در انتخاب رشته کنکور تراز مهم است یا رتبه؟ رتبه تعیین کننده جایگاه داوطلب در کنکور سراسری است و سطح علمی ایشان را نشان نمی دهد. اما تراز نشان دهنده نمره به دست آمده توسط فرد در کنکور سراسری است و طبیعتا نشان دهنده سطح علمی ایشان می باشد. عدد تراز بالا در کنکور سراسری نشان دهنده سطح علمی بالای افراد می باشد که البته عوامل مختلفی هم در محاسبه تراز کنکور اثر گذار است.

تراز در کارنامه کنکور تعیین کننده رتبه داوطلب در کنکور سراسری است. در واقع، هر چه تراز کنکور بالاتر باشد، رتبه به دست آمده ایشان در کنکور بهتر و پایین تر است. بنابراین، طبق مطالب ذکر شده رتبه و تراز هر دو بسیار پر اهمیت می باشند؛ اما تفاوت هایی هم با هم دارند.

حتما بخوانید: انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ | راهنمای جامع، زمان، نکات مهم

تراز کنکور و رتبه کنکور چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

یکی از نکاتی که حتما باید به آن توجه داشته باشید تفاوت بین تراز کنکور و رتبه کنکور است. رتبه کنکور ترتیب بین داوطلبان را در آزمون سراسری نشان می‌دهد. این بدین معنی است که اگر در یک آزمون ۳۰۰۰ شرکت‌کننده حضور داشته باشند رتبه نهایی داوطلبان نفرات اول تا هزار را مشخص می‌کند. بنابراین رتبه تنها ترتیب سطح علمی داوطلبان و دانش‌آموزان را مشخص می‌کند. این نکته را در نظر داشته باشید که رتبه تفاوت سطح علمی را دانش‌آموزان را به طور دقیق مشخص نمی‌کند.

تراز با دقت بسیار بالا می‌تواند سطح علمی داوطلبان و دانش‌آموزان را با یکدیگر مقایسه کند. هر سوال در کنکور سراسری از ارزش خاصی برخوردار است. داوطلبان با توجه به این که پاسخگو کدام سوال هستند ترازهای متفاوتی را کسب می‌کنند. بنابراین رتبه، ترتیب داوطلبان را نشان می‌دهد اما تراز تفاوت سطح علمی بین داوطلبان را مشخص می‌کند.

رتبه نهایی داوطلب به هر میزانی که پایین‌تر باشد، عدد مناسبی است و این عدد نشان می‌دهد که داوطلب عملکرد خوبی در کنکور داشته است. اگر تراز داوطلب در کنکور سراسری بالاتر باشد، عدد مناسبی است و نشان می‌دهد که داوطلب در مقایسه با سایر داوطلبان عملکرد بهتری داشته است.

چه عواملی بر تراز کنکور اثر گذار است؟

کسانی که خواهان ثبت نام کنکور سراسری هستند، شاید این سوال ذهن آنان را به خود مشغول سازد که چه عواملی بر تراز کنکور تاثیر گذار است؟ برای پاسخ به این پرسش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تعداد داوطلبان

یکی از عوامل مهم در تراز، در واقع آمار دریافت کارت ورود به جلسه کنکور نبوده، بلکه تعداد داوطلبانی است که در کنکور شرکت می کنند. زیرا هر چه تعداد شرکت کنندگان کم یا زیاد باشد، بر همین اساس تراز شما نیز دستخوش تغییرات می شود.

سطح دشواری سوالات

نحوه طراحی سوالات کنکور به گونه ای است که در آن سوالات به سه سطح دشوار یا سخت، متوسط و آسان تقسیم می شود. می توان به طور جد گفت که حد دشواری سوالات با تراز کنکور ارتباط مستقیم دارد زیرا تعداد کمی از شرکت کنندگان می توانند از پس این سوالات بر آمده و پاسخ درست دهند. بنابراین هرچه داوطلب، سوالات سخت بیشتری را پاسخ دهد، تراز بالاتری نسبت به سایرین خواهد داشت.

شیوه صحیح درس خواندن

نحوه صحیح برنامه ریزی کنکور و شیوه درست درس خواندن از مهم ترین گام هایی است که یک کنکوری می بایست آن را به طور هوشمندانه رعایت کرده تا بتواند رتبه قبولی کنکور و تراز خوبی نسبت به بقیه داوطلبان کسب کند. از این رو به این دسته از افراد توصیه می شود با توجه به گروه آزمایشی که در آن شرکت می کنند از منابع کنکور بهره برده و حتی می توانند در آزمون های آزمایشی سنجش شرکت کنند تا باعث افزایش تراز خود در کنکور سراسری شوند.

حتما بخوانید:نرم افزار تخمین رشته قبولی با رتبه های اعلامی سازمان سنجش در کنکور سراسری ۱۴۰۳

محل قرار گرفتن تراز کنکور در کارنامه و نحوه محاسبه آن

در کنکور دوره های گذشته وضعیت داوطلب برای هر زیرگروه، به صورت یک نمره تراز جداگانه و یک نمره تراز نهایی قرار می گرفت و شرکت کنندگان جهت انتخاب رشته می بایست ترازهای به دست آمده در هر زیرگروه را مورد بررسی قرار می دادند.

اما با توجه به تغییرات کنکور نمی توان به طور دقیق از محل دقیق قرار گرفتن تراز کنکور برای کنکور سراسری داد. لازم به ذکر است که هر ساله نحوه محاسبه تراز در دفترچه ثبت نام کنکور ذکر می شود

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در همه رشته های دانشگاهی و همچنین رشته های دانشگاه فرهنگیان، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند، با توجه به اینکه انتخاب رشته کنکور رابطه مستقیمی با آینده شغلی و اجتماعی داوطلب دارد، صفر تا ۱۰۰ انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ در مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا به صورت حضوری و غیر حضوری انجام میشود.

مطالب مرتبط:

صفر تا صد رشته مهندسی عمران/بازار کار، درآمد، شرایط لازم و….

آرکا مشاوره

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور اختصاصی فرهنگیان ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

دانشگاه صدا و سیما | شرایط ثبت نام، زمان آزمون و رتبه قبولی ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید