مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

ترمیم نمرات نهایی یا ترمیم معدل ۱۴۰۲ | شرایط و مدارک لازم….

ترمیم معدل 1402

چند سالی سال است که سخن از حذف تدریجی آزمون سراسری به میان آمده اما بعد از گذشت بیش از ده سال، هنوز خبری مبنی بر حذف کنکور منتشر نشده است. در راستای اجرایی شدن حذف تدریجی کنکور، پذیرش دانشجو باید بر اساس سوابق تحصیلی افراد انجام بگیرد؛ به همین دلیل است که هرساله شاهد افزایش تاثیر معدل بر نتایج کنکور ۱۴۰۲ هستیم تا جایی که در سال ۱۴۰۲ میزان تاثیر سوابق تحصیلی نهایتا به ۴۰ درصد تاثیر مستقیم رسید. به این معنی که داشتن معدل بالا در پذیرش داوطلبان در کنکور سراسری تاثیر مستقیم دارد.

قطعا این موضوع برای دانش آموزان و داوطلبانی که معدل بالایی دارند، بسیار ناخوشایند است. متقاضیان کنکور سراسری ۱۴۰۲ که معدل نسبتا پایینی دارند و یا از معدل خود ناراضی هستند، نگران نباشند زیرا آن ها نیز می توانند با استفاده از فرصت مجددی که با عنوان ترمیم معدل در اختیارشان قرار داده می شود، در آزمون نهایی دروسی که در آن نمره خوبی کسب نکرده اند، شرکت کنند و معدل خود را ارتقا دهند. استفاده از ترمیم معدل مستلزم داشتن شرایطی نیز می باشد که در ادامه به بیان آن ها خواهیم پرداخت:

بیشتر بدانید: صفر تا صد ترمیم معدل کنکور سراسری ۱۴۰۳ [زمان، هزینه، مدارک، نکات مهم و…]

بخشنامه ترمیم معدل ۱۴۰۲

💠ترمیم و ارتقای نمره دروس امتحانات نهایی دانش آموزان فارغ التحصیل:

✅مطابق با مصوبه نهصد و پانزدهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش و با توجه به مصوبه فوق شرایط ثبت نام امتحان دانش آموزان به شرح زیر می باشد:

◾️ ثبت نام متقاضیان ترمیم سوابق تحصیلی به صورت داوطلب آزاد و مطابق دستورالعمل ثبت نام داوطلبان آزاد صرفاً در مدارس بزرگسالان دولتی انجام خواهد گرفت.

✍️ نکته- در مناطقی که واحد آموزشی بزرگسالان و دولتی دایر نمی باشد ثبت نام آنان در یکی از واحدهای آموزشی روزانه که اداره آموزش و پرورش تعیین می‌کند به تفکیک جنسیت انجام خواهد گرفت.

✅ تبصره ۱: ثبت نام متقاضیان ترمیم ارتقای سوابق تحصیلی در واحدهای آموزشی غیر دولتی آموزش از راه دور و یا وابسته به سایر سازمانها مجاز نمی باشد.
✅ تبصره ۲: رعایت مقررات نظام وظیفه در خصوص داوطلبان ذکور لازم و ضروری است.
✅ تبصره ۳- مدارک لازم جهت ثبت نام:

تمام داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ برای ایجاد سابقه تحصیلی اقدام کنند. پس از شکایت در دیوان عدالت اداری، میزان تأثیر سابقه تحصیلی برای همه داوطلبان یکسان و به میزان ۴۰٪ خواهد بود!

🎈 در خصوص داوطلبانی که نوع دیپلمشان با نوع گروه آزمایشی شان تناظر ندارد و دارای دیپلم مرتبط هم نیستند، به نظر می رسد سابقه تحصیلی دیپلم علی رغم مرتبط نبودن به طور کامل و به میزان ۴۰٪ تأثیر داده می شود و برای ترمیم نمره نیز روی دروس گروه آزمایشی دیپلم باید اقدام کنند.

همچنین داوطلبان فاقد سابقه تحصیلی نیز در عمل با توجه به ملزم شدن به شرکت در امتحانات نهایی عمومی و اختصاصی یک گروه آزمایشی در رشته نظری (تجربی، انسانی یا ریاضی) و اعمال سابقه تحصیلی به طور کامل علی رغم نامرتبط بودن، باید یک دیپلم جدید دریافت کنند.

به طور خلاصه با ثبت رسمی این شکایت و واکنش سریع اعضای شورای انقلاب فرهنگی به رفع مغایرت اعلامی در آن (پیش از طرح در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری و محکومیت احتمالی)، دیگر هیچ راهی برای دور زدن سابقه تحصیلی وجود نخواهد داشت و به میزان ۴۰٪، در دروس عمومی و اختصاصی، برای همه داوطلبان با هر سال فارغ التحصیلی و نظام آموزشی و رشته دبیرستان، اعمال خواهد شد.

آیا می شود دوباره امتحان نهایی داد؟

یکی از سوالاتی که برای دانش آموزان پایه دوازدهمی که در زمان اعلام نتایج امتحانات نهایی که نمره کمی کسب کرده اند یا داوطلبانی که در سال های قبل دیپلم خود را دریافت نموده اند و نمره پایینی در دروس نهایی گرفته اند و حتی متقاضیانی که دارای سوابق تحصیلی نمی باشند و قصد دارند در کنکور سراسری شرکت کنند، این می باشد که آیا می شود دوباره امتحان نهایی داد؟ و این ترمیم نمرات امتحانات نهایی چگونه ممکن است؟

همانطور که گفته شد دانش آموزان و داوطلبان کنکور سراسری در صورتی که نمره کمی در امتحان نهایی یک درس یا بیشتر کسب کرده باشند، می توانند دوباره در امتحان نهایی شرکت کنند و باید توجه داشته باشند که ثبت نام و شرکت دوباره در امتحان نهایی دوازدهم بیش از یکبار امکان پذیر نمی باشد. به عبارت دیگر می بایست بیان نمود که دانش آموزان می توانند تنها یک مرتبه ثبت نام را در درس های انتخابی خود انجام دهند و تعداد دروس ثبت نامی محدودیتی ندارد.

کارنامه ای که برای این دسته از داوطلبان ترمیم نمرات نهایی دوازدهم صادر می شود فاقد معدل، قبولی و مردودی می باشد و اگر متقاضی پس از شرکت در امتحان قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور داشته باشد، نمرات اخذ شده به صورت مازاد برابر مقررات صادر خواهد شد.

شرایط شرکت دوباره در امتحان نهایی

متقاضیانی که خواهان ثبت نام در آزمون ترمیم معدل هستند می بایست دارای تمامی شرایط شرکت دوباره در امتحان نهایی باشند. طبق اعلام سازمان سنجش و آموزش و پرورش فارغ التحصیلان دوره متوسطه و دبیرستان (از سال ۸۴ به بعد) و دارندگان مدرک پیش دانشگاهی (از سال ۹۱ به بعد) که نمره خوبی در آزمون کسب ننموده اند می توانند اقدام به ترمیم معدل و شرکت در امتحان نهایی دروس انتخابی خود نمایند.

برای هیچکدام از متقاضیان شرکت دوباره در امتحان نهایی دوازدهم محدودیتی وجود ندارد و حتی در صورت داشتن نمره بالا می توانند از این فرصت استفاده نمایند و همزمان با امتحان نهایی مدرسه در سه نوبت خرداد و دی و شهریور در امتحان شرکت کنند.

تمامی متقاضیان ترمیم معدل دیپلم و پیش دانشگاهی در کنکور سراسری واجد شرایط در هر کدام از گروه های آموزشی تجربی، علوم انسانی و… برای شرکت دوباره در امتحان نهایی باید شهریه ای را بابت چاپ و تصحیح اوراق و صدور مدرک پرداخت نمایند و این شهریه هر سال توسط آموزش و پروش استان تعیین و اعلام می گردد.

مدارک لازم برای شرکت دوباره داوطلب در امتحان نهایی شامل: درخواست کتبی، کارنامه فارغ التحصیلی، گواهی موقت یا گواهی نامه پایان تحصیلات دوره متوسطه، تصویر صفحه اول شناسنامه عکسدار، تصویر صفحه توضیحات در صورت وجود تغییرات و اصلاحات شناسنامه کارت ملی مطابق با اصل می باشد. این مدارک حین ثبت نام در مدرسه اخذ می گردد.

مدارک لازم برای ترمیم معدل امتحان نهایی ۱۴۰۲

الف: درخواست کتبی داوطلب.
ب: کارنامه فارغ التحصیلی گواهی موقت قبولی یا گواهینامه پایان تحصیلات دوره متوسطه که تصاویر مربوط با درج جمله تصویر با اصل مطابقت دارد توسط مدیر واحد آموزشی.
ج: تصویر صفحه اول شناسنامه عکس دار و کارت ملی که با اصل آن مطابقت داشته باشد (مطابق بند ب) و در صورت وجود تغییرات و اصلاحات در شناسنامه ارائه تصویر توضیحات شناسنامه نیز ضرورت دارد.

شرایط ترمیم معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۲

تاثیر سوابق تحصیلی بر روی نتایج کنکور ۱۴۰۲ صرفا برای دارندگان مدرک دیپلم از سال ۸۴ به بعد اعمال می شود. بنابراین آن دسته از داوطلبان کنکور سراسری که دیپلم خود را از این سال به بعد کسب کرده اند، می توانند معدل خود را ترمیم کنند. طرح ترمیم معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۲ نیز اجرا می شود. این طرح در مجلس به تصویب رسیده و داوطلبان مجاز به شرکت در طرح ترمیم معدل، می توانند در سه نوبت امتحانات نهایی خرداد، دی و یا شهریور شرکت کنند.

داوطلبان می بایست تمام دروسی که قصد دارند، نمراتشان را ترمیم نمایند، در امتحانات یکی از نوبت های خرداد، شهریور و یا دی شرکت کنند. به این معنی که نمی توانند به طور مثال یکی از دروس را دی ماه و درس دیگری را خرداد ماه امتحان دهند.

متقاضیان شرکت در امتحانات نهایی ترمیم می بایست بین ۳۰ تا ۴۵ روز پیش از امتحانات به مدارس بزرگسالان منطقه خود مراجعه کرده و در امتحانات ترمیم ثبت نام به عمل آورند.

تمامی افراد با نمره کمتر از ۲۰ می توانند در طرح ترمیم معدل شرکت کنند و همچنین فرصت بهبود نمرات امتحانات نهایی به همه افراد ۱ بار داده می شود.

داوطلبانی که دیپلم خود را پیش از سال ۸۴ دریافت کرده اند، نمی توانند از ترمیم معدل استفاده کنند.

دانش آموزان و داوطلبان می توانند نسبت به ترمیم نمره در تمامی دروسی که به صورت نهایی برگزار شده، شرکت کنند و از لحاظ تعداد دروس هیچ محدودیتی ندارند.

داوطلبان دارای دیپلم نظام قدیم می توانند علاوه بر دروس نهایی سال سوم دبیرستان، نمرات دروسی را که در پیش دانشگاهی به صورت نهایی برگزار شده، ترمیم کنند.

از شرایط مهم شرکت در این طرح، داشتن مدرک دیپلم می باشد، بنابراین افرادی که هنوز مدرک دیپلم نگرفته اند و یا درسی از سال دهم یا یازدهم را پاس نکرده اند، مجاز به شرکت در امتحانات نهایی ترمیم نمی باشند.

نمرات کسب شده در امتحانات نهایی ترمیم، تاثیری بر روی معدل دیپلم شما نخواهد داشت. این نمرات برای سازمان سنجش آموزش کشور ارسال می شود و صرفا در اعمال سوابق تحصیلی موثر است.

ممکن است داوطلبی در امتحان ترمیم، نمره ای کمتر از نمره قبلی خود کسب کند، در این صورت جای هیچ گونه نگرانی نیست، زیرا از بین دو نمره داوطلب، بالاترین نمره برای وی لحاظ خواهد شد.

شرکت در این امتحانات هزینه ای را نیز در بر دارد، مبلغ قابل پرداخت جهت شرکت در امتحان هر درس نهایی در سال گذشته حدود ۲۰ هزار تومان بود که باتوجه به منطقه زندگی داوطلبان قابل تغییر می باشد.

در امتحانات نهایی ترمیم نیز دو دسته سوال برای نظام آموزشی قدیم و جدید طراحی می شود.

چند بار برای ترمیم معدل می توان اقدام کرد؟

آیا بیشتر از یک بار می توان برای ترمیم معدل دیپلم ثبت نام کرد؟

هر فرد چه تعداد می تواند برای ترمیم نمره امتحانات نهایی و کتبی شرکت کند؟

هزینه ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۲؟

غیبت در امتحان ترمیم معدل

زمان ثبت نام ترمیم معدل

و …

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، ترمیم معدل و … همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

 

 

مطالب مرتبط:

اعتراض به نتایج آزمون تیزهوشان ۱۴۰۲ | مراحل ثبت اعتراض

آرکا مشاوره

ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۴

آرکا مشاوره

ایجاد سابقه تحصیلی برای کنکور ۱۴۰۳ | زمان، شرایط، مدارک و …

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید