مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

تغییر رشته در دبیرستان | تجربی، انسانی، ریاضی، فنی و حرفه ای با نکات مهم

تغییر رشته در دبیرستان

تغییر رشته یکی از مسائلی است که برخی از دانش آموزان دهم به یازدهم و یازدهم به دوازدهم به دنبال آن هستند. پایان سال نهم زمان انتخاب رشته و ورود به مقطع سرنوشت ساز متوسطه دوم است. بعضی‌ها دقیقا مطابق استعدادها و خواسته‌هایشان، رشته تحصیلی‌شان را انتخاب می‌کنند ولی عده‌ای دیگر از دانش‌آموزان با شک و تردید وارد یکی از رشته‌های نظری یا فنی‌ و حرفه‌ای می‌شوند. ولی واقعا تکلیف دانش‌آموزانی که تردید دارند یا نظرشان تغییر کرده چیست؟ باید تا آخر پیش بروند یا می‌توانند به تغییر رشته تحصیلی فکر کنند؟ اگر قبلا دیپلم خود را دریافت کرده باشند چطور؟ خوشبختانه امکان تغییر رشته در دبیرستان یا دیپلم مجدد با رعایت یک سری شرایط، وجود دارد. در این مقاله به‌طور کامل درباره نحوه تغییر رشته در دبیرستان از پایه‌ها و رشته‌های مختلف توضیح داده‌ایم. اگر سوال و ابهامی در این مورد دارید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

نحوه و شرایط تغییر رشته در دبیرستان

برای تغییر رشته نیاز است تا والدین شما از تغییر رشته شما رضایت داشته باشند. برای این کار، فرم نمونه برگ را که برای تغییر رشته تهیه شده است را امضا کنید و همراه با تائید والدین و دانش آموز آن را به مسئول تغییر رشته در مدرسه دهید. توجه کنید که این نمونه برگ را باید تا حداکثر دو هفته پیش از شروع امتحانات خرداد ماه و یا شهریور ماه با امضای ولی و دانش آموز تحویل دهید
نمونه برگ را در ۲ نسخه تکمیل و امضا نمایید و یک نسخه را نزد خود نگاه دارید و یک نسخه را جهت درج در پرونده دانش آموز تحویل مسئول مربوطه دهید
برای تغییر رشته در دو مرحله خرداد ماه و شهریور ماه نیاز است تا فرم های جداگانه پر کنید و تحویل مدرسه بدهید
بعد از تکمیل فرم درخواست نیاز است مشاور واحد آموزشی (مدرسه) دانش آموز و هم چنین آموزش و پرورش منطقه، تغییر رشته را تائید کنند
اگر در مدرسه شما به هر دلیلی مشاور تحصیلی وجود نداشت، مسئولیت تائیدیه کتبی تغییر رشته، بر عهده مدیر واحد آموزشی می باشد
بعد از اینکه تغییر رشته انجام دادید، واحد آموزشی باید نمونه معرفی نامه برای دانش آموز تنظیم کند تا دانش آموز بتواند در امتحانات بعد درخواست تغییر رشته شرکت کند
اگر رشته دلخواه شما در مدرسه‌ اتان موجود است، کار شما آسان‌ تر خواهد شد؛ زیرا نیازی نیست به یک واحد آموزشی دیگر برای امتحان دادن معرفی شوید و می توانید امتحانات را در همان واحد آموزشی که مشغول هستید، سپری کنید
در صورت موجود نبودن رشته درخواستی در مدرسه تان، می توانید از مدیر مدرسه تان در خواست کنید که با برگه معرفی نامه شما را به واحد آموزشی که رشته دلخواه شما موجود است، معرفی کند. برای این منظور، نیاز است شما نمونه برگ را پر کنید و واحد آموزشی مورد نظرتان را تعیین کنید
بعد از اینکه درخواست شما توسط آموزش و پرورش تائید شد، شما باید برای تغییر رشته امتحان بدهید و این امتحان توسط مدرسه از شما گرفته خواهد شد. نتایج این امتحان در نمون برگ به مسئول تغییر رشته در واحد آموزشی تان بدهید
شما می توانید در امتحانات هر دو رشته (رشته مبدا و مقصد) شرکت نمایید
تنها دو فرصت خرداد و شهریور ماه برای کسب نمره قبولی برای تان وجود خواهد داشت.

شرایط تغییر رشته دبیرستان در سال دهم

شرایط تغییر رشته در دبیرستان

یکی از مهم ترین موضوعاتی که برای دانش آموزان سال دهم وجود دارد، این است که این دانش آموزان باید بعد از اتمام امتحانات پایه نهم و پیش از ثبت نام مدرسه در پایه جدید بر اساس برگه هدایت تحصیلی اقدام به انتخاب رشته نمایند. دانش آموزان پایه دهم باید در زمان انتخاب رشته نهایت دقت را داشته باشند تا بتوانند بهترین تصمیم را اخذ کرده و رشته تحصیلی جدید را در پایه دهم ادامه دهند.

دانش آموزان در حین تحصیل در سال دهم حق تغییر رشته را ندارند و باید انتخاب درستی را در همان بدو ورود به پایه دهم داشته باشند تا به دلیل عدم علاقه، دچار افت تحصیلی نشوند. خاطر نشان می گردد در صورتی که دانش آموزان تصمیم به تغییر رشته در سال دهم​ داشته باشند، باید این موضوع را با مشاور مدرسه در میان گذاشته تا بتوانند راهکار هایی را برای دانش آموزان برای تقویت دروس و همچنین اتمام پایه دهم نمایند تا بعد از اتمام این پایه دانش آموز بتواند اقدام به تغییر رشته نمایند.

یکی از شرایط تغییر رشته در دبیرستان در سال دهم کسب نمرات قبولی در امتحانات پایان ترم پایه دهم در رشته تحصیلی می باشد. لازم به ذکر است که دانش آموزان در زمان تحصیل سال دهم حق تغییر رشته انسانی، تجربی، ریاضی و شرایط تغییر رشته در هنرستان را نداشته و صرفا باید در رشته انتخابی تحصیل نمایند تا بتوانند برای پایه های یازدهم و دوازدهم اقدام نمایند.

شرایط تغییر رشته تحصیلی در دوره یازدهم ۱۴۰۲

بسیاری از دانش آموزان سال نهم که برای ورود به سال دهم انتخاب رشته کرده اند بعد از یکسال تحصیل در آن رشته متوجه می شوند که اصلا علاقه ای به رشته خود ندارند و مباحث این رشته بسیار متفاوت تر از آنچه که تصور می کردند می باشد بنابراین تصمیم می گیرند که رشته خود را تغییر دهند زیرا رشته دبیرستان بسیار مهم است و تعیین کننده آینده تحصیلی و شغلی دانش آموز می باشد. برای تغییر رشته باید مراحل زیر را طی کنید.

جدول دروس تغییر رشته دهم به یازدهم

ردیف عنوان رشته عناوین دروس تغییر رشته دهم به یازدهم
۱ ریاضی فیزیک ریاضی ۱، هندسه ۱، فیزیک ۱، شیمی ۱
۲ علوم تجربی ریاضی ۱، فیزیک ۱، شیمی ۱، زیست شناسی ۱
۳ ادبیات و علوم انسانی علوم و فنون ادبی ۱، جامعه شناسی ۱، اقتصاد و منطق
۴ علوم و معارف اسلامی تاریخ ۱ (تخصصی رشته) ، عربی ۱ (تخصصی رشته)، اصول و عقاید۱ (تخصصی رشته)، علوم و معارف قرآنی ۱(تخصصی رشته)
۵ شاخه  فنی و حرفه ای شرکت در آزمون تمامی دروس اختصاصی، دروس شایستگی فنی و غیر فنی رشته مورد نظر خود شرکت و نمره قبولی را کسب کند.
۶ شاخه کار و دانش شرکت در آزمون تمامی دروس اختصاصی، دروس شایستگی غیر فنی رشته مورد نظر خود شرکت و تا پایان سال یازدهم فرصت دارد که دروس شایستگی فنی ( استاندارها) را گذرانده و نمره قبولی کسب کند.

تکمیل فرم تقاضانامه تغییر رشته

فرم تغییر رشته باید تا دو هفته قبل از شروع امتحانات خرداد از بخش مدیریت مدرسه دریافت شود و پس از تکمیل آن توسط دانش آموز و تائید آن توسط ولی دانش آموز (امضا و اثر انگشت) به مدرسه تحویل داده شود.
معرفی دانش آموز متقاضی برای شرکت در امتحان رشته جدید

پس از تکمیل فرم درخواست تغییر رشته توسط دانش آموز و تحویل آن به مدرسه بقیه مراحل توسط مدرسه پیگیری می شود. بخش مدیریت مدرسه درخواستی مبنی بر تغییر رشته دانش آموز به اداره آموزش و پرورش منطقه ارسال می کند. اداره آموزش و پرورش پس از بررسی مدارک و سوابق تحصیلی، وضعیت دانش آموز را برای شرکت در امتحان رشته تحصیلی جدید مشخص می کند.

شرکت دانش آموز در امتحان تغییر رشته/شاخه

دانش آموزان متقاضی تغییر رشته به هریک از رشته های نظری، فنی حرفه ای و کار دانش باید در آزمون تغییر رشته شرکت کنند و در صورتی که نمره لازم را کسب نمایند می توانند رشته خود را تغییر دهند. آزمون تغییر رشته شامل سوالاتی از دروس تخصصی رشته مورد تقاضا می باشد.
معادل سازی دروس رشته جدید با رشته قبلی

پس از به دست آوردن نمره قابل قبول در آزمون تغییر رشته و تائید آن توسط اداره آموزش و پرورش منطقه، باید برای تطبیق دروس دو رشته اقدام کرد. دانش آموز باید دروس تخصصی پایه دهم رشته جدید را در تابستان سال یازدهم بگذراند.

نحوه ثبت نمرات امتحان تغییر رشته

امتحان تغییر رشته همزمان با امتحانات خرداد ماه یا شهریور ماه برگزار می شود بنابراین پس از گذراندن امتحان، کارنامه نمرات دانش آموز تنظیم و نمرات دروس رشته جدید به تفکیک در کارنامه ثبت می شود. در صورتی که در کارنامه نمره قبولی در تمام دروس درج شده باشد با تغییر رشته موافقت می شود و دانش آموز می تواند برای ثبت نام حضوری رشته تحصیلی جدید اقدام کند تا از مهرماه سال جدید شروع به تحصیل در رشته جدید نماید.

امتحان تغییر رشته هم در خرداد ماه و هم در شهریور ماه ۱۴۰۲ برگزار می شود و دانش آموزان می توانند برخی از دروس را در خرداد و برخی از دروس را در شهریور امتحان دهند یا می توانند همه دروس را همزمان در خرداد یا شهریور ۱۴۰۲ آزمون دهند.

تغییر رشته دبیرستان در سال دوازدهم

دانش آموزانی که تصمیم دارند در پایه یازدهم به دوازدهم تغییر رشته دهند، باید به این نکته توجه داشته باشند که مطابق آخرین بخشنامه وزارت آموزش و پرورش و بر اساس تغییر رشته در دبیرستان امکان تغییر رشته در پایه یازدهم به دوازدهم مانند سال دهم نیست و به صورت درون شاخه ای صرفا برای تغییر رشته انسانی، تجربی، ریاضی و علوم معارف اسلامی امکان پذیر می باشد. برای تغییر رشته دبیرستان در سال دوازدهم برای رشته های نظری دانش آموزان باید مراحل زیر را طی نمایند. لازم به ذکر است بر اساس شرایط تغییر رشته در هنرستان، این امکان برای پایه دوازدهم وجود ندارد.

۱. دانش آموزانی که تصمیم به تغییر رشته در پایه یازدهم به دوازدهم را گرفته اند، لازم است نمونه برگ شماره یک را در دو نسخه تکمیل و حداکثر دو هفته قبل از شروع امتحانات پایان ترم خرداد ماه یا شهریور ماه بعد از تایید ولی دانش آموز به مدیر مدرسه یا مشاور تحویل دهند. لازم به ذکر است که دانش آموزان این فرم را برای هر دوره از امتحانات باید تکمیل نمایند.

۲. بعد از تایید مدیر مدرسه، درخواست دانش آموز برای تغییر رشته به آموزش و پرورش شهرستان، منطقه و ناحیه محل تحصیل ارسال می شود. بعد از تشکیل کمیسیون خاص تصمیم گیری در خصوص تغییر رشته صورت گرفته و در ادامه نمونه برگ شماره الف به مدیر مدرسه اطلاع رسانی می گردد.

۳. در صورت موافقت کمیسیون خاص، دانش آموز می تواند برای تغییر رشته اقدام نماید. خاطر نشان می گردد در صورتی که رشته جدید در مدرسه در حال تحصیل دانش آموز وجود داشته باشد با هماهنگی مدیر مدرسه امتحانات رشته جدید در مدرسه محل تحصیل برگزار می شود. در صوتی که رشته جدید در مدرسه وجود نداشته باشد لازم است با هماهنگی آموزش و پرورش منطقه، ناحیه و شهرستان، مدرسه جدیدی به مدیر مدرسه معرفی شود تا دانش آموز در مدرسه جدید در امتحانات شرکت نماید. خاطر نشان می گردد که مدیر مدرسه جدید باید نمون برگ ب را به همراه نمرات به مدرسه محل تحصیل دانش آموز ارسال نماید.

۴. دانش آموزان متقاضی تغییر رشته در سال یازدهم باید بر اساس رشته مورد علاقه در دروس تخصصی شاخه نظری شرکت نمایند تا پس از کسب نمرات قبولی روال تغییر رشته صورت گیرد.

۵. در صورت مشترک بودن دروس بین رشته جدید و رشته فعلی دانش آموز و کسب نمره قبولی در آن ها، این نمره از دانش آموز پذیرفته شده و نیازی به شرکت در امتحان مجدد نمی باشد.

۶. پس از موافقت کمیسیون موارد خاص اداره آموزش و پرورش منطقه، ناحیه و شهرستان برای تغییر رشته لازم است دانش آموزان در امتحانات رشته جدید شرکت نمایند. برای برخی از دروس امکان تطبیق رشته قبلی با رشته جدید وجود دارد که باید از نظر کد و محتوای درسی با دروس رشته جدید مشابه باشند.

۷. امتحانات تغییر رشته پایه یازدهم همزمان با امتحانات خرداد ماه یا شهریور ماه برگزار می شود و نمرات دانش آموزان در صورت کسب نمره قبولی، به عنوان یک ستون در کارنامه دانش آموزان ثبت می گردد.

جدول دروس تغییر رشته یازدهم به دوازدهم

ردیف عنوان رشته عناوین دروس تغییر رشته یازدهم به دوازدهم
۱ ریاضی فیزیک حسابان ۱، هندسه ۲، فیزیک ۲، شیمی ۲
۲ علوم تجربی ریاضی ۲، فیزیک ۲، شیمی ۲، زیست شناسی ۲
۳ ادبیات و علوم انسانی علوم و فنون ادبی ۲، جامعه شناسی ۲، عربی(زبان تخصصی رشته) ۲، فلسفه ۲
۴ علوم و معارف اسلامی علوم و معارف قرآنی، اصول عقاید ۲، عربی (زبان تخصصی رشته) ۲، تاریخ ۲ ( تخصصی رشته)

شرایط تغییر رشته در هنرستان

یکی از مهم ترین مشکلات برای دانش آموزان هنرستان تنوع رشته های مختلف در شاخه فنی حرفه ای و کار دانش می باشد که باعث علاقه و ادامه تحصیل در این رشته ها شده است. خاطر نشان می گردد، دانش آموزان لازم است بعد از تصمیم نهایی درخواست تغییر رشته در سال دهم و یازدهم را به مدیر یا مشاور مدرسه ارائه داده و در صورت داشتن شرایط، اقدامات لازم برای تغییر رشته صورت گیرد.

خاطر نشان می گردد که تغییر رشته در هنرستان بر اساس شرایط تغییر رشته در هنرستان صرفا برای پایه دهم به یازدهم می باشد و مطابق بخشنامه وزارت آموزش و پرورش امکان تغییر رشته در پایه یازدهم به دوازدهم وجود ندارد. لازم به ذکر است که برای تغییر رشته در هنرستان لازم است دانش آموزان دو هفته قبل از امتحانات خرداد ماه یا شهریور ماه فرم تقاضای تغییر رشته را تکمیل و پس از تایید اولیاء به مشاور مدرسه تحویل دهند.

در صورتی که دانش آموزان درخواست تغییر رشته به شاخه کاردانش یا رشته های دیگر فنی حرفه ای (درون شاخه ای) را داشته باشند با داشتن سه شرط زیر می توانند درخواست تغییر رشته را داشته باشند و نیازی به امتحان تغییر رشته وجود ندارد:

ظرفیت لازم برای پذیرش در رشته جدید وجود داشته باشد.

مسئولیت گذراندن دروس مهارتی بر عهده دانش آموز می باشد

دروس عمومی گذرانده شده با دروس رشته جدید همخوانی داشته باشد.

در صورتی که دانش آموزان علاقه مند به تغییر رشته به شاخه نظری هستند لازم است در امتحانات عناوین دروس امتحانی رشته های نظری شرکت کرده و پس از کسب نمره قبولی می توانند از سال جدید در رشته قبولی ادامه تحصیل دهند.

تغییر رشته ریاضی، تجربی و انسانی

برای تغییر رشته در سال دهم، یازدهم یا دوازدهم در شاخه های نظری یعنی تغییر رشته انسانی، تجربی، ریاضی دانش آموزان می بایست در امتحان دروس تخصصی شرکت نمایند. در واقع برای تغییر رشته از انسانی به تجربی در پایه دهم دانش آموزان باید در امتحان دروس ریاضی ۱، زیست شناسی ۱، فیزیک ۱ و شیمی ۱ شرکت نمایند و در صورت قبولی می توانند در رشته تجربی تحصیل نمایند. همچنین برای تغییر رشته در پایه یازدهم به دوازدهم رشته انسانی به تجربی دانش آموزان باید در امتحان دروس ریاضی ۲، شیمی ۲، فیزیک ۲، زیست شناسی ۲ شرکت نمایند.

خاطر نشان می گردد که برای تغییر رشته از انسانی به ریاضی در پایه دهم لازم است دانش آموز بعد از موافقت مدیر مدرسه و آموزش و پرورش در امتحان دروس ریاضی ۱، هندسه ۱، فیزیک ۱، شیمی ۱ و همچنین برای تغییر رشته در پایه دوازدهم باید در دروس حسابان ۱، هندسه ۲، فیزیک ۲، شیمی ۲ شرکت نموده تا نمره قبولی را کسب نماید.

لازم به ذکر است که دانش آموزان ریاضی فیزیک و همچنین علوم تجربی برای تغییر رشته در پایه دهم به یازدهم به رشته علوم انسانی باید در امتحانات دروس علوم و فنون ادبی ۱، جامعه شناسی ۱، اقتصاد و منطق و همچنین برای تغییر رشته به رشته علوم انسانی در پایه دوازدهم می بایست در امتحان دروس علوم و فنون ادبی ۲، جامعه شناسی ۲، عربی ۲ (زبان تخصصی رشته)، فلسفه ۲ نمره قبولی را کسب نمایند.

مهلت تغییر رشته دبیرستان

شما برای قبولی در آزمون تغییر رشته دبیرستان، ۲ بار فرصت دارید و باید در یکی از آزمون‌های خرداد یا شهریور شرکت کنید و نمره قبولی بگیرید.

جدول تطبیق درس های پایه دهم به یازدهم

برای تغییر رشته از تجربی به ریاضی یا بالعکس، اگر در درس‌های مشترک بین رشته قبلی و رشته جدید نمره قبولی گرفته‌اید دیگر نیاز نیست دوباره در آزمون شرکت کنید. مثلا درس ریاضی، شیمی و فیزیک بین دو رشته تجربی و ریاضی مشترک هستند. اگر شما در امتحان‌های خرداد مثلا رشته ریاضی یا دروس تخصصی رشته ریاضی در این درس‌ها نمره قبولی گرفته‌اید و حالا قصد تغییر رشته از ریاضی به تجربی را دارید می‌توانید فقط در آزمون زیست‌شناسی شرکت کنید. بعضی درس‌ها بین دو رشته مشترک نیستند ولی محتوای مشابه دارند. این درس‌ها برای تغییر رشته مورد قبول هستند و دیگر نیازی به آزمون نیست. جدول دروس قابل تطبیق برای تغییر رشته دبیرستان پایه دهم به یازدهم را در ادامه مشاهده می‌کنید.

جدول تطبیق دروس تغییر رشته دبیرستان یازدهم

 

تکرار پایه تحصیلی ویژه چه دانش آموزانی است؟

دانش‌آموزانی که می‌خواهند در شاخه تحصیلی تغییر رشته بدهند امکان تکرار پایه تحصیلی ندارند. همانطور که گفتیم مثلا برای تغییر رشته از انسانی به تجربی یا از انسانی به ریاضی و برعکس، کافی است در دروس تخصصی رشته جدید و آزمون تغییر رشته شرکت کنید، حد نصاب قبولی را بگیرید و سال تحصیلی جدید در پایه جدید در رشته مورد نظرتان درس بخوانید. ولی برای تغییر بین شاخه‌ای وضع متفاوت است. شما برای تغییر رشته بین شاخه‌ای می‌توانید از امکان تکرار پایه استفاده کنید و دوباره در رشته‌ای از یک شاخه جدید، پایه تحصیلی قبلی را تکرار کنید. فرض کنید می‌خواهید از رشته انسانی وارد یکی از شاخه‌های فنی بشوید؛ می‌توانید ازطریق سایت سناد درخواست تغییر رشته بدهید و در مراحل بعدی از امکان تکرار پایه استفاده کنید. در این صورت اسم‌ و مشخصات‌ شما از شاخه قبلی حذف می‌شود و به لیست همان پایه در شاخه جدید منتقل می‌شوید.

صفر تا صد دریافت دیپلم مجدد_شرایط، زمان و ….

نمره قبولی در امتحان تغییر رشته

دانش آموزان برای تغییر رشته در دبیرستان یا هنرستان بعد از طی کردن مراحل بیان شده مبنی بر درخواست از طریق فرم الف به مدیریت مدرسه و در نهایت موافقت نهایی اداره آموزش و پرورش منطقه، ناحیه و شهرستان باید در امتحان دروس مصوب تخصصی رشته جدید شرکت نماید.

همان طور که بیان شد دانش آموزان می بایست در امتحانات خرداد ماه و پیش از دریافت کارنامه مدرسه یا شهریور ماه درخواست تغییر رشته در سال دهم، یازدهم و دوازدهم را ارائه نمایند تا همزمان با سایر دانش آموزان رشته جدید در امتحانات شرکت نمایند. شرط تغییر رشته کسب نمرات قابل قبول در امتحانات پایان ترم می باشد.

دانش آموزان باید در امتحان پایان ترم نمره بالای ۱۰ را کسب نمایند تا در امتحان قبول شوند. نمره ثبت شده از طرف مدیر مدرسه در کارنامه داوطلب درج می شود. در صورتی که دانش آموز نمره قبولی را کسب کرده باشد از اول سال تحصیلی می تواند در رشته جدید ادامه تحصیل دهد. در صورتی که دانش آموز در امتحان خرداد ماه نمره قبولی کسب ننماید لازم است روال درخواست تغییر رشته انسانی، تجربی، ریاضی و هنرستان را بر اساس شرایط تغییر رشته در هنرستان مجددا طی نماید تا بتواند در امتحانات شهریور ماه برای درس مردودی شرکت نماید.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های دانشگاه فرهنگیان و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

مطالب مرتبط:

اعتراض به نتایج آزمون تیزهوشان ۱۴۰۲ | مراحل ثبت اعتراض

آرکا مشاوره

اصلاحیه دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳ | تغییرات دفترچه، نکات مهم

آرکا مشاوره

اعلام نتایج آزمون نمونه دولتی تهران ۱۴۰۳-۱۴۰۲ | مشاهده، ثبت اعتراض، نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید