مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۳ | زمان، شرایط و نحوه ثبت نام، نکات مهم

ثبت نام کنکور دکتری 1403 هیوا

ثبت نام آزمون دکتری هر ساله از اواسط آبان ماه آغاز شده و تا یک هفته ادامه دارد. متقاضیان واجد شرایط ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۳ می بایست پس از مطالعه دفترچه ثبت نام و تهیه مدارک لازم، به سایت سنجش به نشانی sanjesh.org مراجعه کرده و مراحل نام نویسی در آزمون دکترا ۱۴۰۳ را تکمیل نمایند. آزمون ورودی مقطع دکتری برای داوطلبان دوره های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، پردیس خودگردان و مشترک دانشگاه ها، دانشگاه آزاد، پیام نور و موسسات غیرانتفاعی به طور هماهنگ و توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می گردد. لذا متقاضیانی که قصد شرکت در این آزمون را دارند چنانچه از شرایط ثبت نام آزمون دکتری برخوردار باشند، می بایست با فراهم کردن مدارک ثبت نام آزمون دکتری نسبت به نام نویسی خود در زمان مقرر از طریق سایت sanjesh.org اقدام نمایند.

زمان ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۳

همانند سایر آزمون های دیگر کلیه مراحل کنکور دکتری از طریق سایت سازمان سنجش در اختیار داوطلبان قرار می گیرد. این افراد برای اطلاع از زمان دقیق ثبت نام و برگزاری آزمون می بایست اخبار سایت سنجش را دنبال کنند. بخش مهم شرکت در هر آزمون، ثبت نام آن می باشد که به منزله مجوز حضور در آن آزمون می باشد. لذا متقاضیان ثبت نام در آزمون دکتری می بایست با در نظر گرفتن این موضوع در زمان معین، ثبت نام خود را تکمیل کنند. با توجه به اینکه تعداد متقاضیان شرکت در کنکور دکتری کمتر از سایر آزمون ها می باشد زمان ثبت نام و برگزاری آزمون فاصله زیادی ندارند به همین دلیل است که به زمان دقیق ثبت نام کنکور دکتری تاکید فراوانی می شود.

زمان ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۳ از ۱۷ آبان ماه تا ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۲ می باشد.

تمدید مهلت ثبت نام آزمون کنکور دکتری ۱۴۰۳

ثبت‌نام آزمون ورودی مقطع دكتري نيمه‌متمركز (Ph.D) سال ۱۴۰۳ براي پذيرش در دوره‌هاي روزانه، نوبت دوم، دانشگاه آزاد اسلامي، دانشگاه پيام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي غيرانتفاعي و پرديس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي از روز چهارشنبه ۱۷ آبان ماه آغاز شده و هم‌اکنون نیز ادامه دارد و تا پایان روز شنبه ۲۷ آبان ماه تمدید شده است. تاکنون بیش از ۸۰ هزار داوطلب در این آزمون ثبت‌نام کرده‌اند.

شرایط ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۳

بر اساس مندرجات دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۳ شرایط شرکت در آزمون شامل دو دسته شرایط عمومی و اختصاصی است. در ادامه به آن ها اشاره کرده ایم:

شرایط عمومی ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۳

اعتقاد به دین اسلامی و یا یکی از ادیان به رسمی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
اعتقاد و عمل به احکام عملی اسلام با انجام واجباب و دوری از محرمات
نداشتن عناد و دشمنی نسبت به نظام جمهوری اسلامی ایران
عدم سابقه عضویت در ساواک و فراماسونری و اعقاب آن ها

شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۳

✅داشتن مدرک کارشناسی ارشد و یا دکتری عمومی (داوطلبانی که جزو دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری عمومی هستند، باید مدرک خود را تا تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۳ اخذ نمایند.)

✅پذیرفته نشدن در دوره روزانه آزمون دکتری سال گذشته

✅نداشتن منع نظام وظیفه برای داوطلبان آقا ثبت نام دکتری

✅انصراف دانشجویان دکتری در دوره روزانه تا پایان مهلت ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۳

✅داوطلبان درحال تحصیل دوره‌های غیر روزانه دکتری چنانچه داوطلبان آقا مشکل نظام وظیفه نداشته باشند. می‌توانند در آزمون دکتری شرکت کنند. اما اگر در کد رشته محلی پذیرفته شوند باید از محل تحصیل خود انصراف دهند و در کدرشته محل جدید ثبت نام کنند.

✅ توجه به شرط تجانس رشته امتحانی با رشته فارغ التحصیلی (هر متقاضی آزمون دکتری، مجاز به شرکت در یک کد رشته امتحانی است.)

✅ شرکت و ثبت نام آزمون دکتری دارای شرط معدل می باشد. به طوری که داوطلبان با معدل کمتر از ۱۴ حق ثبت نام در این آزمون را ندارند.

شرایط ثبت نام کنکور دکتری 1403 هیوا

مدارک لازم برای ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۳

یکی از مراحل اصلی ثبت نام آزمون دکتری، بارگذاری مدارک خواسته شده می باشد. با توجه به اینکه کارشناسان بخش ثبت نام با بررسی اعتبار این مدارک تاییدیه ثبت نام در آزمون را برای فرد صادر می کنند، لذا می بایست در ارائه مدارک معتبر و لازم دقت کافی داشته باشند. کنکور دکتری نیز همانند سایر آزمون ها برای تکمیل ثبت نام متقاضیان لیست مدارکی را ارائه داده است که داوطلبان موظف به ارائه این مدارک می باشند. مدارک لازم برای ثبت نام کنکور دکتری ۱۴۰۳ به شرح زیر می باشد:

  1. اسکن تصویر شناسنامه و کارت ملی

۲. اسکن عکس ۴*۳ داوطلب ( عکس داوطلب باید در فرمت JPG، زمینه سفید بدون جای مهر و لک باشد. ضمنا تصویر عکس خواهران می بایست با حجاب اسلامی در این سایت بارگذاری شود.)

۳. کد وضعیت نظام وظیفه متقاضیان مرد

۴. کد و نام مجموعه امتحانی که داوطلب قصد شرکت در آن را دارد

۵. معدل مقلطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد

۶. کد رشته تحصیلی در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد و همچنین کد موسسه دریافت مدرک

۷. کد پیگیری مربوط به سهمیه ایثار گران و رزمندگان

۸. کد ۱۳ رقمی مربوط به متقاضیان غیر ایرانی

۹. کد پستی محل سکونت و کد شهرستان برای تعیین حوزه امتحانی

نحوه ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۳

اولین و مهمترین بخش برای شرکت در هر آزمونی ثبت نام آن آزمون می باشد چرا که بدون ثبت نام نمی توان در هیچ مرحله ایی از آزمون شرکت کرد. با توجه به امکانات سایت سازمان سنجش مراحل و نحوه ثبت نام در آزمون دکتری ۱۴۰۳ سخت نمی باشد و داوطلبان پس از مراجعه به سایت می توانند به راحتی مراحل ثبت نام خود را تکمیل کنند. در این بخش راهنمای تصویری نحوه ثبت نام کنکور دکتری ۱۴۰۳ در اختیار شما قرار گرفته است.

ثبت نام آزمون دکتری 1403

۱. در اولین مرحله داوطلبان باید با مراجعه به صفحه اصلی سایت سازمان سنجش، گزینه دکتری تخصصی را انتخاب کنند.

۲. پس از وارد شدن به صفحه آزمون دکتری تخصصی کلیه اطلاعیه های مربوط به این آزمون به ترتیب تاریخ انتشار از جدید به قدیم برای شما نمایش داده می شود. با توجه به زمان انتشار اطلاعیه ها داوطلبان متقاضی ثبت نام در کنکور دکتری ۱۴۰۳ می بایست با انتخاب لینک مربوطه به صفحه ثبت نامی این آزمون وارد شوند.

۳. در مرحله بعدی از ثبت نام، داوطلبان با وارد کردن سریال ثبت نامی خریداری شده به صفحه بارگذاری اسکن تصویر داوطلب ارجاع داده می شوند.

۴. پس از تایید سریال کارت اعتباری داوطلبان می بایست تصویر پرسنلی خود را در صفحه ثبت نامی وارد کنند و به مرحله ثبت اطلاعات شخصی داوطلب وارد شوند.

۵. آخرین مرحله ثبت نام در کنکور دکتری، تایید اطلاعات ثبت شده و دریافت کد رهگیری ثبت نام می باشد.

۶. با دریافت کد رهگیری، ثبت نام داوطلب در آزمون دکتری ۱۴۰۳ با موفقیت به پایان می رسد و باید برای اطلاع از ادامه روند برگزاری آزمون دکتری منتظر انتشار اطلاعیه های این سازمان باشد. داوطلبان می بایست در نگه داری کد رهگیری و شماره پرونده خود دقت کنند چرا که در ادامه مسیر آزمون به این موارد نیاز پیدا می کنند.

سایت ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۳

وزارت علوم ،تحقیقات و فناوری کلیه آزمون های مربوط به این مرکز را از طریق سایت سازمان سنجش برگزار می کند. سایت سازمان سنجش یکی از بزرگ ترین و معتبر ترین سایت های برگزار کننده آزمون ها می باشد که کلیه مراحل را از زمان انتشار اطلاعیه ثبت نام تا زمان اعلام نتایج را بر عهده دارد. فضای سایت سنجش به گونه ایی طراحی شده است که داوطلبان از نوار منو سمت راست صفحه اصلی سایت می توانند به صفحه مورد نظر خود ارجاع داده شوند.

زمان برگزاری آزمون دکتری ۱۴۰۳

ثبت نام آزمون دکتری و برگزاری آزمون هر سال یک بار و به صورت یکپارچه برای ورود دانشجویان به یکی از دوره های روزانه، نوبت دوم، غیرانتفاعی، پیام نور، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می شود. علاقه مندان به تحصیل در یکی از دوره های نامبرده در مقطع دکتری، بایستی که در روز برگزاری آزمون (روز جمعه ۰۴/۱۲/۱۴۰۲) در جلسه حضور داشته باشند.

هزینه ثبت نام کنکور دکتری ۱۴۰۳

همان طور که می دانید شرط ثبت نام، پرداخت هزینه مربوط به آزمون می باشد که به صورت اینترنتی از درگاه سایت سازمان سنجش پرداخت می شود که این هزینه به مبلغ ۶۰۰ هزار تومان میباشد.

زمان توزيع كارت اينترنتي و محل آزمون دکتری ۱۴۰۳

بر اساس برنامه زماني پيش‌بيني شده آزمون ورودي مقطع دكتري نيمه متمركز (Ph.D) سال ۱۴۰۳ در روز جمعه به تاريخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۴برگزار خواهد شد. داوطلبان لازم است از روز سه‌شنبه به تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۱ لغايت روز پنجشنبه به تاریخ ۱۴۰۲/۱۲/۰۳با مراجعه به درگاه اطلاع‌رساني اين سازمان نسبت به تهيه پرينت كارت شركت در آزمون و راهنماي شركت در آزمون اقدام نمايند. محل آزمون داوطلبان بر اساس استان و شهرستان انتخابي مندرج در بند ۴۰ تقاضانامه تعيين مي‌شود. لذا مقتضي است داوطلبان با مراجعه به جدول شماره ۲ دفترچه راهنماي ثبت‌نام و درج كد مربوط به استان و شهر مورد نظر در تقاضانامه ثبت نام اقدام نمايند.

دانلود دفترچه ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۳

همان گونه که اشاره کردیم، متقاضیان علاقه مند به ثبت نام در آزمون دکتری سراسری، در اولین قدم باید به کسب اطلاعات از ضوابط نام نویسی بپردازند که این شرایط در دفترچه ثبت نام آزمون دکتری سراسری قید شده اند. همچنین در این دفترچه جزئیات مربوط به نحوه ثبت نام، مراحل آزمون، مدارک، نحوه پذیرش دانشجو و جدول رشته ها و مواد امتحانی هریک از گروه های آزمایشی ذکر می گردند. بنابراین توصیه می کنیم پیش از اقدام به نام نویسی، حتما دفترچه راهنما را دانلود کرده و مورد بررسی قرار دهید.

به احتمال زیاد دفترچه آزمون دکتری ۱۴۰۳ همزمان با زمان ثبت نام این فرآیند در تاریخ ۳۰ مهر ۱۴۰۳ منتشر خواهد شد که به محض انتشار مقاله فوق بروزرسانی خواهد شد.

دفترچه راهنمای ثبت نام و شرکت در آزمون ورودی مقطع دکتری (Phd) سال ۱۴۰۳

مصاحبه دکتری ۱۴۰۳

پس از اتمام مرحله انتخاب رشته و ثبت نام دکتری ۱۴۰۳ داوطلبان منتظر اعلام نتایج دکتری می شوند. متقاضیانی که حد نصاب نمره لازم برای شرکت در مرحله مصاحبه دکتری دانشگاه‌ها را کسب کرده باشند، می توانند در مرحله مصاحبه شرکت کنند.

مصاحبه آزمون دکتری جزو مهم ترین بخش آزمون دکتری به شمار می رود. مصاحبه در هر یک از دانشگاه‌های سراسری در خود دانشگاه برگزار می گردد؛ از همین رو سوالات مصاحبه در هر دانشگاه می تواند متفاوت از دیگر دانشگاه ها باشد. متقاضیان بدون محدودیت می توانند در مصاحبه تمامی کد رشته محل هایی که در آن دعوت به مصاحبه شده اند، شرکت کنند؛ اما لازم است برای هریک هزینه شرکت در مصاحبه را پرداخت نمایند.

موفقیت در مصاحبه دکترا نیازمند دو اصل مهم است. روزمه قوی و ارائه مطلوب. پیشنهاد مشاورین متخصص دکترا به داوطلبان این است که سعی کنند تا پیش از زمان مصاحبه فعالیت‌های علمی و عملی خود را تبدیل به رزومه کنند. مواردی مثل کتاب، مقاله، مدارک تخصصی و مدرک زبان فعالیت‌های علمی؛ اختراع، پروژه اجرایی، تدریس و آزمایش از جمله فعالیت‌های عملی هستند.

لیست رشته های کنکور دکتری ۱۴۰۳

آزمون دکتری به منظور تکمیل اطلاعات دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد طراحی شده است و به صورت جامع به موضوعات رشته های تحصیلی پرداخته می شود. به همین دلیل است که در دفترچه های راهنمای این آزمون مجموعه رشته های امتحانی بیان شده است و داوطلب با انتخاب یک مجموعه امتحانی در کنکور دکتری شرکت می کند. هر کدام از این مجموعه ها دارای چندین زیر شاخه هستند که داوطلبان پس از کسب نمره قبولی در آزمون کتبی، در مصاحبه شفاهی آزمون حضور پیدا می کند. داوطلبان در زمان ثبت نام برای شرکت در مرحله مصاحبه می تواند از بین رشته های مجموعه امتحانی خود هر کدام را انتخاب کرده و در مصاحبه همان رشته شرکت کند.

به منظور آشنایی بیشتر داوطلبان با لیست رشته های آزمون دکتری ۱۴۰۳، لیست رشته های کنکور دکتری سال گذشته در ادامه این مقاله قرار داده شده است. به محض انتشار دفترچه ثبت نام یا لیست رشته های کنکور دکتری ۱۴۰۳ از سوی سازمان سنجش، این مقاله بروزرسانی و لینک دانلود لیست رشته های کنکور دکتری، در این قسمت گذاشته می شود.

لیست رشته های کنکور دکتری ۱۴۰۳

انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۳

پس از گذشت یک بازه زمانی یک ماهه از روز برگزاری آزمون دکتری، سازمان سنجش نتایج اولیه این آزمون را از طریق سایت sanjesh.org منتشر می کند. داوطلبانی که پس از ثبت نام آزمون دکتری و دریافت نتایج اولیه آزمون دکتری متوجه شوند که مجاز به انتخاب رشته در مقطع دکتری دانشگاه های سراسری و آزاد شده اند، لازم است که اقدام به تکمیل فرم انتخاب رشته خود نمایند.

بنابراین متقاضیان وابسته به رتبه ای که به دست آورده اند و دوره هایی که مجاز به انتخاب آن ها هستند، می توانند از میان کد رشته محل های ارائه شده در دفترچه راهنمای انتخاب رشته دکتری، رشته های مورد علاقه خود را الویت بندی نمایند و سپس در فرم اینترنتی سازمان سنجش تکمیل کنند.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مشاوره آرکا

 

مطالب مرتبط:

معافیت سربازی ۱۴۰۳ | قوانین جدید، شرایط و انواع معافیت، نکات مهم

آرکا مشاوره

مصاحبه دکترای دانشگاه آزاد ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

صفر تا صد نقل و انتقالی و مهمانی دانشگاه سراسری ۱۴۰۳ | شرایط، زمان و …

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید