مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

ثبت نام آزمون نظام مهندسی اسفند ماه ۱۴۰۲ | نوبت سوم، نحوه ثبت نام، نکات مهم

ثبت نام آزمون نظام مهندسی نوبت دوم 1402

سازمان نظام مهندسی، یک سازمان غیر دولتی است که در جهت انجام وظایف مهندسی در سال ۱۳۷۴ تصویب و به صورت رسمی تاسیس گردید. وزارت راه و شهرسازی دو بار در سال با گرفتن آزمون اقدام به تشخیص نیروی ماهر و اعطای پروانه و مجوز کسب و کار به آنها می کند. آزمون سازمان نظام مهندسی در سال جاری همانند روال هر ساله در دو نوبت برگزار می شود و داوطلبانی که در آن موفق به کسب نمره حد نصاب شوند، می توانند وارد حرفه مهندسی شده و پروانه اشتغال به کار دریافت کنند. برای این منظور، لازم است تا متقاضیان واجد شرایط در مهلت های مقرر نسبت به ثبت نام اقدام نمایند. زمان، شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲ توسط سامانه معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی به نشانی inbr.ir، به اطلاع داوطلبان می رسد و تمامی مراحل نام نویسی نیز در سایت مذکور قابل انجام خواهد شد.

زمان ثبت نام آزمون نظام مهندسی اسفندماه ۱۴۰۲

آزمون نظام مهندسی سه بار در سال برگزار می شود و زمان دقیق ثبت نام هر دوره با انتشار اطلاعیه مجری برگزار کننده آزمون نظام مهندسی اعلام می شود. معمولا ثبت نام هر دوره از این آزمون در بازه زمانی مشخصی انجام می شود. ثبت نام آزمون نظام مهندسی نوبت سوم ۱۴۰۲ از ۱۲ تا ۱۸ دی ماه می باشد.

شرایط عمومی ثبت نام آزمون نظام مهندسی مهرماه ۱۴۰۲

متقاضیان باید دارای کارت پایان خدمت و یا کارت معافیت از خدمت باشند؛ چه به صورت دائم و چه به صورت موقت قابل قبول است.
داوطلبانی که بیماری هایی شنوایی، بینایی و یا دارای معلولیت جسمانی هستند، می توانند تا موعد مشخص شده به اداره راه و شهرسازی استان مراجعه کرده و مدارک خود را مبنی بر بیماری خود به آن ارگان ارائه دهند.
آزمون ورودی برای تمام رشته ها به صورت چهار گزینه ای است، به غیر از رشته معماری که به صورت تشریحی است.
تمامی آزمون ها به صورت کتاب باز خواهد بود.
اعتبار آزمون برای رشته های مهندسی، کاردانی و معماران تجربی ۳ سال است و کسانی که در آزمون پذیرفته شده اند، باید در این مدت نسبت به دریافت پروانه اشتغال مهندسی خود اقدام کنند.

شرایط اختصاصی ثبت نام آزمون نظام مهندسی

زمان برگزاری آزمون نظام مهندسی 1402 مهرماه

داوطلبان پس از مطالعه شرایط عمومی، اگر در این شرایط به مشکل بر نخوردند، می توانند شرایط اختصاصی آزمون ها را هم بررسی کنند.

برخورداری از مدرک تحصیلی معتبر و مورد تائید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

حداقل سابقه پنج سال کار حرفه ای پس از فارغ التحصیلی برای شرکت در آزمون ورودی حرفه کاردان های فنی ساختمان ویژه دارندگان مدرک مورد تایید وزارت علوم

حداقل سابقه شش سال کار حرفه ای پس از فارغ التحصیلی برای شرکت در آزمون ورودی حرفه کاردان های فنی ساختمان ویژه دارندگان مدرک مورد تایید مورد تائید سایر وزارتخانه ها و موسسات دولتی

داشتن حداقل سابقه سه سال کار حرفه ای پس از فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی

داشتن حداقل سابقه دو سال کار حرفه ای پس از فارغ التحصیلی از مقطع کارشناسی ارشد

داشتن حداقل سابقه یک سال کار حرفه ای پس از فارغ التحصیلی از مقطع دکتری

داشتن حداقل سابقه ۱۸ سال سابقه تجربی و حداقل ۳۶ سال سن برای متقاضیان پروانه پایه ۱ دارای مدرک دیپلم فنی ساختمان

داشتن حداقل سابقه ۱۲ سال سابقه تجربی و حداقل ۳۰ سال سن برای متقاضیان پروانه پایه ۲ دارای مدرک دیپلم فنی ساختمان

داشتن حداقل سابقه ۷ سال سابقه تجربی و حداقل ۲۵ سال سن برای متقاضیان پروانه پایه ۳ دارای مدرک دیپلم فنی ساختمان

داشتن حداقل سابقه ۱۹ سال سابقه تجربی و حداقل ۳۷ سال سن برای متقاضیان پروانه پایه ۱ در سایر موارد

داشتن حداقل سابقه ۱۳ سال سابقه تجربی و حداقل ۳۱ سال سن برای متقاضیان پروانه پایه ۲ در سایر موارد داشتن حداقل سابقه ۸ سال سابقه تجربی و حداقل ۲۶ سال سن برای متقاضیان پروانه پایه ۳ در سایر موارد

رشته های تحصیلی آزمون نظام مهندسی مهرماه ۱۴۰۲

رشته مهندسی معماری
رشته مهندسی عمران
رشته نقشه برداری
رشته مهندسی راه و شهرسازی
رشته تاسیسات برقی
رشته تاسیسات مکانیکی
رشته ترافیک

مدارک تحصیلی

حرفه مهندسی: مدرک مورد نیاز لیسانس است.
حرفه معماران تجربی: مدرک مورد نیاز دیپلم است.
حرفه کاردان های فنی: مدرک کاردانی مورد تائید وزارت علوم و یا سایر موسسات دولتی قابل قبول است.

دانلود دفترچه ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲

در زمان انتشار دفترچه ثبت نام آزمون نظام مهندسی که معمولا چند روز قبل از زمان ثبت نام نظام مهندسی می باشد، دفترچه راهنمای ثبت نام در سایت ثبت نام نظام مهندسی قرار داده می شود که این دفترچه شامل مواردی از جمله شرایط و ضوابط ثبت نام می باشد. دفترچه مربوط به آزمون ۱۴۰۲ در تاریخ ۱۲ دی ماه منتشر شد.

دانلود دفترچه ثبت نام آزمون نظام مهندسی اسفند ۱۴۰۲

جدول مدارک تحصیلی مرتبط با رشته های آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲

رشته های آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲، معمولا شامل رشته های معماری، برق، عمران، شهرسازی، ترافیک، مکانیک و نقشه برداری است ولی افراد دارای مدارک رشته های مرتبط هم می توانند در این آزمون ثبت نام و شرکت کنند که رشته های مرتبط با رشته های اصلی به شرح زیر می باشند:

نام رشته آزمون رشته های مرتبط (مدارک)
عمران مهندسی عمران – عمران آب، مهندسی عمران – ساختمان سازی، مهندسی عمران – عملی، مهندسی عمران – دبیری فنی، مهندسی عمران – ساختمان، مهندسی عمران – کاربردی، مهندسی عمران – تکنولوژی عمران، مهندسی عمران – عمران روستایی، مهندسی عمران – راه سازی، مهندسی عمران – خط و ابنیه – معادل لیسانس مهندسی عمران – عمران
تاسیسات برقی مهندسی برق – مخابرات، مهندسی کنترل و ابزار دقیق – مهندسی تکنولوژی کنترل و ابزار دقیق – دبیری فنی برق (قدرت) – معادل کارشناسی برق (قدرت) – مهندسی برق، کنترل
معماری دبیری فنی معماری – معماری سنتی – مهندسی معماری – مرمت و احیای بناهای تاریخی
شهرسازی شهرسازی – محوطه سازی و طراحی فضای سبز، شهرسازی – طراحی شهری، شهرسازی، مهندسی محیط – شهرسازی، کارشناس ارشد برنامه‌ ریزی محیط یا محیط‌ زیست
نقشه برداری معادل کارشناسی مهندسی نقشه‌ برداری
تاسیسات مکانیکی معادل کارشناسی تاسیسات مکانیکی (حرارت و سیالات)، دبیری فنی مکانیک (حرارت و سیالات)، کارشناسی مهندسی مکانیک (طراحی و جامدات)
ترافیک راه و ترابری، معادل کارشناسی مهندسی ترافیک

نحوه ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲

جهت ثبت نام در آزمون نظام مهندسی باید در تاریخ تعیین شده، با مراجعه به سایت inbr.ir ابتدا دفترچه ثبت نام نظام مهندسی ۱۴۰۲ را دانلود نموده و مندرجات آن را با دقت مورد مطالعه قرار دهید تا با ضوابط به طور کامل آشنا شوید.

پس از آن می توانند با واریز هزینه ثبت نام آزمون نظام مهندسی در سامانه مذکور، فرم ثبت نام را دریافت کرده و اطلاعات خود را در آن درج نمایید. توجه داشته باشید که لازم است پیش از آغاز فرآیند نام نویسی، از یک قطعه عکس ۴*۳ خود اسکن تهیه کنید چرا که برای تکمیل مراحل ثبت نام می بایست آن را در سامانه بارگذاری نمایید. مراحل ثبت نام در آزمون نظام مهندسی به شرح ذیل می باشد:

۱. ابتدا به سایت وزارت راه و شهرسازی معاونت مسکن و ساختمان به نشانی inbr.ir مراجعه کرده و سپس از منوی سمت چپ صفحه بر روی ” سامانه آزمون های ورود به حرفه ” کلیک نمایید.

راهنمای ثبت نام آزمون نظام مهندسی 1402

۲. بر روی “ثبت نام آزمون ورود به حرفه مهندسان_اسفند ۱۴۰۲” در سمت چپ سایت کلیک نمایید.

۳. در این مرحله راهنمای ثبت نام را مطالعه کرده و گزینه “خرید کارت” را انتخاب کنید.

۴. حال به سامانه ثبت نام آن منتقل خواهید شد که ضروری است ابتدا سریال مورد نظر را جهت پرداخت هزینه نام نویسی برگزیده و سپس “تایید و ادامه” را فشار دهید.

۵. اطلاعات خواسته شده را درج نموده سپس بر روی گزینه “تایید و ادامه” کلیک کنید.

۶. بعد ازنمایش نام و نام خانوادگی، شماره تلفن ثابت و همراه، پست الکترونیک و مشخص نمودن درگاه پرداخت بر روی دکمه “ادامه روند پرداخت” کلیک نمایید.

۷. پس از تکمیل فرم و تایید نهایی، یک شماره پیگیری ۱۶ رقمی از سوی سامانه در اختیارتان قرار می گیرد که لازم است پرینت آن را تهیه نموده و تا زمان پذیرش نهایی نزد خود حفظ نمایید.

تمدید مهلت ثبت نام آزمون نظام مهندسی نوبت سوم ۱۴۰۲

با توجه به درخواست داوطلبان برای تمدید مهلت ثبت نام مجموعه آزمون های نظام مهندسی ساختمان اسفند ماه سال ۱۴۰۲ به آگاهی می رساند ثبت نام آزمون های مذکور تا پایان روز پنج شنبه مورخه ۲۱ دی ماه تمدید گردیده و پس از پایان این زمان به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.

سایت ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲

همان طور که گفته شد، نام نویسی آزمون نظام مهندسی سال جاری نیز به صورت اینترنتی می باشد. برای این منظور، داوطلبان می توانند به محض شروع زمان امتحان هر یک از نوبت های آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲ به سایت مربوطه به نشانی inbr.ir مراجعه کرده و ضمن دانلود دفترچه و مطالعه دقیق آن، فرم تقاضانامه ثبت نام را پر کنند.

برای ورود به سایت ثبت نام آزمون نظام مهندسی ۱۴۰۲ کلیک کنید

تاریخ برگزاری آزمون نظام مهندسی نوبت سوم ۱۴۰۲

طبق دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون نظام مهندسی نوبت سوم ۱۴۰۲، آزمون مورد نظر در مورخه ۱۷ و ۱۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ برگزار میگردد.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

 

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

مراحل مصاحبه آزمون کارشناسی رسمی دادگستری(کانون و مرکز)۱۴۰۲-زمان و نکات مهم

آرکا مشاوره

آمادگی مصاحبه کارشناس رسمی دادگستری ۱۴۰۲| امور گمرکی

آرکا مشاوره

مراحل مصاحبه استخدامی آموزگار ابتدایی ۱۴۰۳| استثنایی، نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید