مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

ثبت نام بدون کنکور رشته دندانپزشکی ۱۴۰۲ | شرایط لازم و …

ثبت نام دندانپزشکیبدون کنکور/آرکا

طبق بررسی هایی که در میان داوطلبان کنکور تجربی انجام گرفته شده است، سه رشته پزشکی ، دندانپزشکی و داروسازی پر متقاضی ترین رشته ها هستند ، اما فارغ التحصیلان رشته دندانپزشکی در مقایسه با فارغ التحصیلان رشته پزشکی و داروسازی سریع تر وارد شغل خود می شوند و از همان ابتدای کار هم از درآمد تقریبا مناسبی برخوردار هستند و این مزیتی است که بسیاری از داوطلبان کنکور تجربی را علاقه مند به این رشته کرده است. ولی در مقابل حجم زیاد تقاضا برای قبولی در این رشته ، ظرفیت پذیرش دانشگاه ها محدود است و فقط رتبه های خیلی خوب می توانند شانس قبولی داشته باشند در این زمان است که موضوع دندانپزشکی بدون آزمون برای داوطلبانی که رتبه های مناسبی ندارند مطرح می شود! اما آیا واقعا دندانپزشکی بدون آزمون ارائه می شود؟ برای یافتن پاسخ خود ادامه مطلب را مطالعه نمایید.

رشته دندانپزشکی در چه دانشگاه هایی ارائه می شود؟

دندانپزشکی، از گروه رشته های تجربی در انتخاب رشته کنکور سراسری است که طبق اطلاعات مندرج در دفترچه انتخاب رشته، پذیرش آن در قالب دانشگاه های دولتی روزانه، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد اسلامی صورت می گیرد.

همان طور که در ابتدا اشاره کردیم، با توجه به افزایش شمار علاقه مندان به تحصیل و ورود به رشته دندان پزشکی، تعداد واحدهای دانشگاهی ارائه دهنده این رشته رو به افزایش است.

تحصیل در رشته دندانپزشکی سایر دانشگاه ها بدون شرکت در کنکور سراسری ۱۴۰۲

دندانپزشکی بدون کنکور 1402/آرکاعلاوه بر ارائه رشته های بدون کنکور دانشگاه سراسری، دانشگاه های علمی کاربردی و آزاد نیز ۸۵ درصد از ظرفیت پذیرش خود را به جذب دانشجویان بر اساس سوابق تحصیلی آن ها اختصاص داده اند. در سال های اخیر تعداد کثیری از رشته های گروه های آزمایشی فنی و مهندسی، علوم انسانی، هنر، زبان های خارجی و حتی علوم تجربی به صورت بدون کنکور ارائه می شوند و همین امر موجب شده تا بسیاری از داوطلبان تصور کنند که امکان ارائه رشته پزشکی بدون کنکور و دندانپزشکی بدون کنکور نیز وجود دارد.

در هر صورت باید منتظر باشیم که شاید این امکان برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ فراهم شود تا برخی از داوطلبان با شرایط خاص بتوانند بدون کنکور در رشته دندانپزشکی تحصیل نمایند.

اما باید بگوییم که چنین تصوری کاملا اشتباه بوده و هیچ یک از واحدهای دانشگاهی ارائه دهنده رشته دندانپزشکی به صورت بدون کنکور نمی باشند. ناگفته نماند که دانشگاه هایی همچون علمی کاربردی، غیرانتفاعی و پیام نور حتی به واسطه ثبت نام کنکور سراسری نیز به پذیرش دانشجویان در رشته دندانپزشکی نمی پردازند و به عبارت دیگر، نام این رشته در میان لیست رشته های هیچ کدام از دانشگاه های مذکور دیده نمی شود.

لازم است بدانید بر خلاف رشته دندانپزشکی، امکان تحصیل در رشته های پیراپزشکی بدون کنکور وجود داد و برخی از دانشگاه های علوم پزشکی تحت شرایط خاص نسبت به پذیرش داوطلبان صرفا در مقطع کاردانی رشته هایی چون مامایی، هوشبری، اتاق عمل، علوم آزمایشگاهی و… به صورت بدون آزمون اقدام می کنند. پذیرش این دسته از متقاضیان با ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری تفاوت داشته و آن ها می بایست پس از شرکت در کنکور تجربی و انتخاب کد رشته هایی که به صورت بدون آزمون ارائه شده اند، در یک مصاحبه نیز حضور یابند.

البته شرایط پذیرش در هوشبری بدون کنکور، مامایی بدون کنکور و سایر رشته های پیراپزشکی به صورت بدون آزمون، تنها پس از انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی در هر دوره مشخص می شود و تا پیش از آن نمی توان در مورد ارائه این رشته ها و شرایط تحصیل در هر یک از آن ها اظهار نظر نمود. شما همراهان گرامی می توانید به منظور کسب اطلاعات بیشتر درمورد هر یک از مباحث فوق و همچنین پزشکی بدون کنکور و پرستاری بدون کنکور روی لینک های مربوطه کلیک کنید.

دندانپزشکی بدون آزمون در خارج از کشور

برنامه های آموزشی و گرایش های موجود برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در کشور های مختلف متفاوت است معمولا پذیرش دندان پزشکی بدون کنکور در سایر کشور ها مخصوصا دانشگاه های معتبر کشور های آمریکا ، انگلستان ، کانادا ، روسیه و … در صورت دارا بودن معدل بالای دیپلم و پیش دانشگاهی ، دارا بودن مدرک زبان مانند آیلتس ، مقالات علمی چاپ شده و …. امکان پذیر است.

طول دوره تحصیلی دندانپزشکی در هر یک از کشور ها متفاوت است مثلا در آمریکا ۴ سال و در انگلستان ۵ سال است و شما باید شهریه دانشگاه و هزینه های دیگر را برای زندگی و تحصیل در یک کشور خارجی را مد نظر بگیرید.

در برخی از دانشکده های پزشکی خارجی نیز شرط ورود به رشته های علوم پزشکی شرکت در آزمون MCAT یا همان آزمون سراسری پزشکی می باشد و رتبه اکتسابی در این آزمون تعیین کننده پذیرش یا عدم پذیرش شماست.

برای تحصیل در خارج از کشور باید جوانب مختلفی را از قبیل انتخاب بهترین دانشگاه از نظر اعتبار مدرک فارغ التحصیلی، انتخاب بهترین کشور از نظر اقامت و هزینه تحصیل و … را بررسی کنید که در همین راستا می توانید از مشاوران ارشد مرکز مشاوره تحصیلی ” آرکا “ راهنمایی دریافت کنید.

شرایط لازم برای تحصیل بدون کنکور دندان پزشکی در خارج از کشور

معیارهای پذیرش در دانشگاه های پزشکی و داروسازی اروپا، از یک کشور به کشور دیگر و شرایط دانشگاه پزشکی متفاوت است. پذیرش پزشکی دانشگاه در اروپا بر اساس پس زمینه تحصیلی، فعالیت های فوق العاده و بدون آزمون ورودی و غیره است.

پونزاز جمله فاکتورهایی که داوطلبان برای تحصیل بدون کنکور باید به آن توجه داشته باشند، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

اتمام دوره تحصیلی در ایران

گذراندن دوره دیپلم ۱۲ ساله در رشته تجربی و همچنین گذراندن دوره پیش دانشگاهی اولین شرط اخذ پذیرش دندانپزشکی بدون کنکور در اروپا است.

شرط معدل

داشتن معدل بالا برای اخذ پذیرش دندانپزشکی بدون آزمون ورودی بسیاری از دانشگاه ها ضروری است. معمولا حداقل معدل دیپلم برای پذیرش بدون کنکور معدل ۱۶ و داشتن نمره بالا در دروس زیست شناسی، فیزیک و شیمی است.

داشتن مدرک بین‌المللی زبان

داشتن مدرک زبان آیلتس (IELTS) با حداقل نمره ۶ یا تافل با حداقل نمره ۷۸ برای دریافت تحصیل دندانپزشکی در اروپا در اغلب دانشگاه های معتبر ضرورت دارد.

شرایط سنی

برای دریافت پذیرش دانشگاه های بدون کنکور در خارج از کشور، داشتن حداقل سن ۱۸ سال تمام ضروری است. همچنین برخی از دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو، شرایط حداکثر سن را نیز در نظر می‌گیرند. معمولا حداکثر سن برای تحصیل دندانپزشکی در خارج از کشور ۲۵ سال است.

ارائه مدرک زبان کشور مقصد

اگر می خواهید به تحصیل در این رشته بپردازید و سوالاتی از قبیل زمان ثبت نام، شرایط و نحوه پذیرش و … در مورد آن دارید می توانید با کارشناسان و مشاوران تحصیلی آرکا صحبت کنید. برای مشاوره تلفنی میتوانید با مرکز مشاوره آرکا تماس بگیرید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های داشگاه فرهنگیان و…، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

لیست حذفیات کنکور سراسری ۱۴۰۳ | تجربی، انسانی؛ ریاضی، نکات مهم

آرکا مشاوره

بهترین کتاب برای قبولی آزمون تیزهوشان نهم به دهم | نکات مهم آزمون

آرکا مشاوره

معرفی کامل رشته مهندسی برق$بازار کار، درآمد، شرایط و …

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید