مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

ثبت نام ترمیم معدل نظام قدیم ۱۴۰۳| نکات مهم

ثبت نام ترمیم معدل نظام قدیم 1403

 ثبت نام ترمیم معدل نظام قدیم ۱۴۰۳ از جمله سوالاتی است که فارغ التحصیلان نظام قدیم با آن مواجه می‌شوند. با توجه به تاثیر ۵۰ درصدی قطعی معدل برای کنکور ۱۴۰۳ بایدثبت نام ترمیم معدل برای داوطلبین نظام قدیم ۱۴۰۳که از نمرات خوبی برخوردار نیستند، در دستور کار قرار گیرد. در این نوشتار به ارائه توضیحات خلاصه در مورد ترمیم معدل نظام قدیم برای کنکور ۱۴۰۳ پرداخته ایم.

داوطلبان بسیاری هستند که قصد شرکت در کنکور  ۱۴۰۳ را دارند ولی به دلیل تاثیر معدل در کنکور، نگرانی و تردیدی از این بابت برایشان پیش آمده است. اینگونه افراد می توانند با شرکت در آزمون ثبت نام ترمیم معدل نظام قدیم ۱۴۰۳ و بالا بردن نسبی نمرات خود این نگرانی را از بین برده و نتیجه بهتری در کنکور به دست آورند. در واقع آزمون ثبت نام ترمیم معدل نظام قدیم ۱۴۰۳ به همین منظور پایه ریزی شده است که علاوه بر داوطلبانی که به تازگی فارغ التحصیل شدند، آنهایی که سال های زیادی از فارغ التحصیلی شان می گذرد و آموزش نظام قدیم محسوب می شوند هم بتوانند نقص های نمرات خود را تا حدودی برطرف کنند.

چه کسانی مشمول تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ می شوند ؟

آن دسته از داوطلبان نظام قدیم که مدرک دیپلم خود را از سال ۱۳۸۴ به بعد و در یکی از رشته های علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی دریافت کرده اند
آن دسته از داوطلبان نظام قدیم که مدرک دپیش دانشگاهی خود را از سال ۱۳۹۱ به بعد و در یکی از رشته های علوم ریاضی و فنی ، علوم تجربی ، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی دریافت کرده اند
آن دسته از داوطلبان نظام جدید (۶-۳-۳) که مدرک دیپلم خود را از سال ۱۳۹۸ به بعد و در یکی از رشته های علوم ریاضی و فنی ، علوم تجربی ، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی دریافت کرده اند.

شرایط شرکت در ترمیم معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳

تاثیر سوابق تحصیلی بر روی نتایج کنکور ۱۴۰۳ صرفا برای دارندگان مدرک دیپلم از سال ۸۴ به بعد اعمال می شود. بنابراین آن دسته از داوطلبان کنکور سراسری که دیپلم خود را از این سال به بعد کسب کرده اند، می توانند معدل خود را ترمیم کنند. طرح ترمیم معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳ نیز اجرا می شود. طبق دفترچه کنکور ۱۴۰۳ امکان ترمیم معدل برای دیپلمه های قبل ازسال ۱۳۸۴ نیز وجود دارد.

آزمون های ترمیم معدل ۱۴۰۳، تنها یک بار در سال در خرداد ماه برگزار می شود و شرکت کنندگان برای آزمون ترمیم معدل خرداد ماه آمادگی لازم را کسب نمایند. البته امکان شرکت در آزمون شهریور و دی ماه هم وجود دارد که فعلا قطعی نشده است.

متقاضیان شرکت در امتحانات نهایی ترمیم می بایست بین ۳۰ تا ۴۵ روز پیش از امتحانات به مدارس بزرگسالان منطقه خود مراجعه کرده و در امتحانات ترمیم ثبت نام به عمل آورند.

تمامی افراد با نمره کمتر از ۲۰ می توانند در طرح ترمیم معدل شرکت کنند و همچنین فرصت بهبود نمرات امتحانات نهایی به همه افراد ۱ بار داده می شود.

داوطلبانی که دیپلم خود را پیش از سال ۸۴ دریافت کرده اند، نیز می توانند از ترمیم معدل استفاده کنند.

دانش آموزان و داوطلبان می توانند نسبت به ترمیم نمره در تمامی دروسی که به صورت نهایی برگزار شده، شرکت کنند و از لحاظ تعداد دروس هیچ محدودیتی ندارند.

داوطلبان دارای دیپلم نظام قدیم می توانند علاوه بر دروس نهایی سال سوم دبیرستان، نمرات دروسی را که در پیش دانشگاهی به صورت نهایی برگزار شده، ترمیم کنند.

از شرایط مهم شرکت در این طرح، داشتن مدرک دیپلم می باشد، بنابراین افرادی که هنوز مدرک دیپلم نگرفته اند و یا درسی از سال دهم یا یازدهم را پاس نکرده اند، مجاز به شرکت در امتحانات نهایی ترمیم نمی باشند.

نمرات کسب شده در امتحانات نهایی ترمیم، تاثیری بر روی معدل دیپلم شما نخواهد داشت. این نمرات برای سازمان سنجش آموزش کشور ارسال می شود و صرفا در اعمال سوابق تحصیلی موثر است.

ممکن است داوطلبی در امتحان ترمیم، نمره ای کمتر از نمره قبلی خود کسب کند، در این صورت جای هیچ گونه نگرانی نیست، زیرا از بین دو نمره داوطلب، بالاترین نمره برای وی لحاظ خواهد شد.

آزمون ترمیم معدل نظام قدیم چیست و چه اهدافی دارد؟

 

همانطور که گفته شد ثبت نام ترمیم معدل نظام قدیم۱۴۰۳ برای داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور سراسری را دارند بنا شد تا از این راه بتوانند نمرات پایین خود را ارتقا داده و نتیجه بهتری در کنکور سراسری کسب کنند.

ولیکن افرادی هستند که سال های نسبتا زیای از فارغ التحصیلی آنها می گذرد و نظام آموزشی در آن زمان با حال تفاوت داشت، این داوطلبان می بایست به منظور این امر در آزمون ترمیم معدل نظام قدیم شرکت کنند. در ادامه پاره ای از اهداف مهم این آزمون را شرح خواهیم داد.

حتما بخوانید: آمادگی مصاحبه ارزیابی شایستگی عمومی و اختصاصی استخدامی آموزگاری ۱۴۰۳| ابتدایی و استثنایی

امکان ارتقاء سوابق تحصیل

با اینکه نمره اخذ شده در آزمون ترمیم معدل وارد کارنامه نهایی افراد نمی شود و فقط در سازمان سنجش جهت تاثیر معدل در کنکور مورد استفاده قرار می گیرد، ولی شرکت در این آزمون و کسب نمرات بالاتر نسبت به امتحان نهایی باعث ارتقا سوابق تحصیلی داوطلبان شده و در سازمان سنجش امتیازی از این جهت محسوب می شود.

تاثیر مستقیم در کنکور سراسری

پس از بخشنامه ای که از سوی سازمان سنجش ابلاغ شد، تاثیر معدل در کنکور سراسری حتمی و ۵۰ درصد قطعی گردید، از این رو نمره نهایی تاثیر و اهمیت بسیاری برای داوطلبان خواهد داشت که داوطلبان با شرکت در آزمون ترمیم معدل می توانند خیال خود را از بابت این مورد راحت کنند.

ایجاد فرصت مجدد برای داوطلبان با سطح درسی پایین

ممکن است افرادی در طی دوران تحصیل اهمیت زیادی برای نمرات خود قائل نشده باشند و در هنگام کنکور از این بابت نگران و پشیمان شوند؛ برگزاری آزمون ترمیم معدل با این اهداف بنا شد تا با دادن فرصتی دوباره به این دست داوطلبان، راه جبرانی برای آنان حتی پس از فارغ التحصیلی بگذارد.

کاهش بار روانی داوطلبان

تعداد کثیری از داوطلبان و یا حتی آنهایی که فارغ التحصیل نشده اندممکن است به دلیل استرس و نگرانی بابت تاثیر مستقیم معدل در رتبه و تراز کنکورشان تمرکز خود را برای درس و تلاش کردن از دست بدهند. اینکه داوطلبان فرصت جبران دوباره نمرات پایین خود را داشته باشند مقدار زیادی از این نگرانی ها را از بین خواهد برد.

فراهم کردن شرایط شرکت در کنکور برای افراد دیپلم نظام قدیم

برگزاری آزمون ترمیم معدل باعث شده تا افرادی که مدت زمان زیادی از فارغ التحصیلی شان می گذرد هم بتوانند در کنکور سراسری شرکت کنند چرا که بدون ایجاد سوابق تصیلی و ترمیم نمرات نظام قدیم نمی توان معدل را با معدل نظام جدید در یک پایه قرار داد.

حتما یخوانید:نرم افزار تخمین رتبه کنکور سراسری ۱۴۰۳ با تاثیر ۵۰% معدل کتبی

هزینه ترمیم معدل ۱۴۰۳

قطعا شرکت کردن در آزمون ها از هر روشی که باشد مستلزم پرداخت هزینه می باشد و بدون ارائه رسید پرداخت وجه اجازه ثبت نام به افراد داده نمی شود. مبلغ هزینه های هر آزمون با توجه به نوع آزمون، شرایط برگزاری آن و دیگر موارد متفاوت می باشد که در اطلاعیه های ثبت نامی به افراد متقاضی اعلام می شوند.
هزینه ترمیم معدل با دو عنوان هزینه ثابت و هزینه متغیر شناخته می شود. هزینه ثابت که برای همه شرکت کنندگان یک مبلغ واحد است و همگی ملزم به پرداخت آن هستند که این مبلغ در سال جاری ۵۰ هزار تومان بوده است. اما در خصوص هزینه متغیر که مربوط به تعداد دروس انتخاب شده در ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۳ می باشد این هزینه ها در ازای هر واحد درسی به صورت جداگانه محاسبه و در مجموع متقاضی ثبت نام باید تمام هزینه را پرداخت نماید. این مبلغ در استان های مختلف متفاوت است و هزینه یکسانی ندارد اما معمولا برای واحد های درسی بین ۴۰ هزار تا ۵۰ هزار تومان در هر استان متغیر است.

فرصت مجدد به ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۳

طی اخبار و اطلاعیه های صادر شده، به کلیه داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۳ که در گذشته نیز در آزمون ترمیم معدل شرکت نموده اند فرصت مجدد در نظر گرفته شده است.

زمان ثبت نام ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۳

آنچه که برای حضور در آزمون های ترمیم معدل اهمیت دارد، اطلاع از زمان دقیق ثبت نام در این آزمون ها می باشد چرا که اگر مهلت ثبت نام به اتمام رسیده باشد امکان شرکت در آزمون ها برای فرد وجود نخواهد داشت. معمولا هر ساله زمان ثبت نام ترمیم معدل برای متقاضیان از طریق اطلاعیه های آموزش و پرورش در اختیار افراد قرار داده می شود
زمان ثبت نام ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۳ همچون روال سال های گذشته معمولا یک تا دو ماه قبل از تاریخ برگزاری آزمون های نهایی است و شرکت کنندگان در کنکور می توانند با در این بازه زمانی مراجعه کنند. (ابتدای اردیبهشت ماه ۱۴۰۳)

تاثیر ترمیم معدل نظام قدیم ۱۴۰۳

داوطلبانی که مدرک دیپلم خود را پیش از سال ۱۳۸۴ اخذ کرده اند برای شرکت در آزمون کنکور به گونه ای ناگزیر هستند که در آزمون ترمیم معدل شرکت کنند تا نتیجه دلخواه را در آزمون سراسری دریافت کنند.

تاثیر معدل برای این افراد به صورت ۵۰ درصد از نمرات دیپلم و پیش دانشگاهی لحاظ می شود. داوطلبان نظام قدیم هم مانند سایر افراد می توانند در صورت داشتن نمره کمتراز ۲۰ در دروس خود، جهت شرکت در آزمون ترمیم معدل اقدام کنند و سوابق تحصیلی خود را از این طریق ارتقاء دهند.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام در آزمون ترمیم معدل نظام قدیم ۱۴۰۳

برخلاف شرایط، مدارکی که داوطلبان نظام قدیم جهت ثبت نام در آزمون ترمیم معدل ارائه می دهند با مدارک ارائه شده توسط افراد نظام جدید متفاوت است.

مدارک مورد نیاز جهت شرکت در آزمون ترمیم معدل نظام قدیم:

  1. تکمیل نمون برگ انتخاب درس (شماره۲،۴،۶،۸)
  2. تصویر کارنامه فارغ التحصیلی یا گواهی موقت قبولی پایان تحصیلات دوره که با اصل آن مطابقت داده شده است.
  3. تصویر صفحه اول شناسنامه عکس دار و کارت ملی به همراه اصل آنها جهت مطابقت آن و در صورت وجود تغییرات و اصلاحات در شناسنامه ارائه تصویر صفحه توضیحات ضرورت دارد.
  4. دو قطعه عکس
  5. دریافت کد سوابق تحصیلی دیپلم و پیش دانشگاهی و ثبت درخواست تاییدیه تحصیلی در سامانه emt.medu.ir توسط متقاضی
حتما بخوانید:نحوه ثبت نام ترمیم معدل ۱۴۰۳| نکات مهم

زمان و محل ثبت نام ترمیم معدل نظام قدیم ۱۴۰۳

 

داوطلبان نظام قدیم ترمیم معدل می بایست جهت ثبت نام به پنجره خدمات الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش به آدرس my.medu.ir مراجعه کنند و برای دروسی که احتیاج به ترمیم نمره دارند ثبت درخواست کنند. در ادامه روند نسبت به تعداد درس های انتخابی هزینه مربوطه را پرداخت کرده و بدین صورت مراحل ثبت نامی متقاضیان تکمیل خواهد شد.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

مطالب مرتبط:

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۳ | زمان، شرایط و نکات مهم، مهر و بهمن

آرکا مشاوره

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۳|نکات مهم

آرکا مشاوره

کلیه رشته های تحصیلی فنی و حرفه ای | بازار کار/شرایط

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید