مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

ثبت نام دانش آموزان اتباع درمدارس ایران ۱۴۰۳| نکات مهم

ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی در مدارس ایران همیشه مشکلات و پیچیدگی هایی داشته که باعث شده، مهاجرین همیشه برای ثبت نام فرزندان خود با چالش هایی روبه رو باشند. روند ثبت نام دانش آموزان مهاجر در مدارس همیشه دستخوش آیین نامه ها و بخشنامه های وزارت آموزش و پروش و دولت می شود. امسال نیز با ایجاد سامانه ملی مهاجرت و مهم تراز آن نبود یک منبع برای اطلاع رسانی دقیق، ثبت نام دانش اموزان اتباع خارجی در مدارس با سختی های فراوانی همراه شده که اعتراض خانواده های مهاجرین ساکن ایران را برانگیخته است

اتباع خارجی زیادی در کشور ایران زندگی کرده و فرزند آنان هم به سن مدرسه رسیده اند، اما این افراد به دلیل عدم اطلاع داشتن از نحوه ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدارس دچار مشکل شده و با سردرگمی زیادی رو به رو هستند. معمولا نام نویسی در مدرسه شرایط سخت و پیچیده ای ندارد و بسیار ساده است، اما افراد دارای شرایط خاص باید مراحل ویژه ای را برای نام نویسی طی کنند که آشنایی با شیوه نامه، نام نویسی اتباع خارجی افغانی می تواند کمک کننده باشد. دانش آموزان و والدین در صورتی که در مورد مدارک لازم و نحوه انجام این کار، اطلاعات کافی به دست آورند دیگر دچار مشکل نخواهند شد.

زمان ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی در مدارس۱۴۰۳

در مورد زمان ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدارس ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ باید گفت که به طور کلی زمان نام نویسی در مدارس از تابستان آغاز شد. اما افراد باید بدانند که نام نویسی هر چه زودتر انجام گردد بهتر و مناسب تر می باشد، زیرا گاهی اوقات مدرسه ها ظرفیتشان پر شده و دیگر دانش آموز نمی پذیرند.

معمولا شرایط ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدارس فرق داشته و طبق شیوه نامه ارائه شده در زمان ثبت نام مدارس انجام می شود. دانش آموزان و والدین توجه داشته باشند که ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدارس ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ از ۲۱ مرداد ماه ۱۴۰۲ آغاز شده است و دانش آموزان می توانند روند ثبت نام را انجام دهند. همچنین طبق آخرین اطلاعیه روابط عمومی سازمان ملی مهاجرت، مهلت مجدد ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدارس از طریق سامانه سهما از ۱۸ آذر لغایت ۱۸ دی ماه می باشد.

شیوه نامه ثبت نام اتباع خارجی در مدارس ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

معمولا شیوه نامه ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدارس هر سال منتشر شده و در دسترس اتباع و مدرسه های مختلف قرار می گیرد. اتباع خارجی بعد از انتشار شیوه نامه می توانند آن را با دقت مطالعه نموده و خود را برای طی کردن مراحل نام نویسی آماده کنند. سپس مدارک لازم پرونده دانش آموزان در ثبت نام مدارس را به مراکز آموزشی تحویل دهند. لازم به ذکر است که در سال جاری، شیوه نامه ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدارس ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ توسط آموزش و پرورش به مدارس ارسال شده است که به منظور راهنمایی یشتر کاربران در ادامه فایل دانلود آن نیز ارائه شده است

دانش آموزان و والدین می توانند پس از مطالعه دقیق شیوه نامه ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدارس ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ با توجه به شرایط و نحوه ثبت نام مطرح شده توسط سازمان های مربوطه، مدارک خود را برای ثبت نام آماده نموده و پس از انجام مراحل ثبت نام اینترنتی، به صورت حضوری به مدرسه مراجعه و پرونده خود را تکمیل نمایند

شرایط ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدارس۱۴۰۳

شرایط ثبت نام اتباع خارجی در مدرسه ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ و شرایط مدرسه ها از طریق شیوه نامه و نحوه ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدرسه در دسترس بوده و قابل مطالعه است. افراد با دانلود شیوه نامه می توانند از تمامی شرایط و قوانین باخبر شوند که جهت رفاه حال متقاضیان لیست کلیه موارد مورد نیاز در زیر آورده شده و قابل بررسی است:

برخورداری از ویزا و پاسپورت الزامی است، اما در مواردی امکان نام نویسی دانش آموزانی که به صورت غیر قانونی وارد کشور شده اند، وجود دارد.

افراد باید حتما برگه حمایت تحصیلی اتباع را ارائه دهند.

در برخی از مناطق ایران رفت و آمد اتباع ممنوع است و افراد نباید در آن مناطق نام نویسی کنند.

امکان نام نویسی اتباع خارجی در هنرستان ها در رشته های خاصی وجود دارد.

اتباع در مدارس استعداد های درخشان و تیزهوشان نیز می توانند، ثبت نام کنند.

امکان شرکت در مسابقه های مختلف برای دانش آموزان وجود دارد.

برای ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدارس  ۱۴۰۳ افراد باید مراحل خاصی را طی کرده و در مرحله اول برگه حمایت تحصیلی  دریافت کنند. کسانی که برگه حمایت تحصیلی  دریافت ننمایند، واجد شرایط ثبت نام اتباع خارجی در مدرسه ۱۴۰۳ به حساب نخواهند آمد که اخذ برگه مذکور معمولا به صورت آنلاین و اینترنتی و از طریق سایت ثبت نام اتباع افغانی در مدارس انجام می شود.

مدارک لازم برای ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدارس۱۴۰۳

بعد از کسب اطلاعات در مورد نحوه و شرایط باید با مدارک لازم برای ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدارس  ۱۴۰۳  نیز آشنا شد. معمولا خارجی ها برای نام نویسی فرزند خود در مدرسه باید مدارک خاصی را ارائه داده و به مدرسه تحویل دهند که لیست این موارد در جدول زیر آورده شده و قابل مشاهده می باشد.

گذرنامه و ویزا یا کارت آمایش  اجاره نامه یا سند مسکن محل اقامت
کارت حمایت تحصیلی پرونده و سوابق تحصیلی دانش آموز
هزینه های جزئی مانند مبلغ روپوش، کتاب و بیمه دفترچه پناهندگی
دفترچه اقامت کارت های هویت ۱۴ یا ۱۵
برگه تردد دارای اعتبار دفترچه اقامت ویژه

 

اتباع خارجی لازم است بدانند که در سال جاری می بایست ابتدا ثبت نام اولیه را از طریق سایت ثبت نام مدارس اتباع irmigrationorg.ir انجام داده و سپس با مراجعه حضوری مدارک را تحویل دهند. به همین دلیل برای متمایز کردن مدارک تحصیلی اتباع خارجی از کد فراگیر به جای کد ملی برای ثبت نام آنان استفاده شده و محل تولد و تابعیت آنان در مدرک نام نویسی درج می گردد. خارجی ها لازم است بدانند که برای نام نویسی در مدرسه حداقل یکی از والدین باید همراه آنان باشد و در صورتی که پدر ندارند، مادر ولی آنان محسوب خواهد شد.

دانش آموزان خارجی در صورتی که نام خانوادگی نداشته و تنها نام پدر و نام جد در مدارک هویتی آنان وجود داشته باشد، اسم جد به عنوان نام خانوادگی آنان محسوب خواهد گشت. این افراد می توانند در نهایت اسم جد خود را به عنوان نام خانوادگی در مدارک تحصیلی و همچنین در سامانه سیدا مشاهده نمایند. همچنین لازم به ذکر است که در سال جاری امکان پیش ثبت نام در مدارس شاهد، غیر دولتی و دولتی در برخی استان ها برای دانش آموزان اتباع دارای کارت شناسایی از طریق سامانه مای مدیو نیز فراهم بوده است.

سایت ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدرسه ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

اتباع خارجی در سال های گذشته با مراجعه حضوری به مدارس می توانستند به راحتی نام نویسی فرزند خود را انجام دهند، اما طبق شیوه نامه جدید نام نویسی اولیه از طریق سایت ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدرسه ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ به نشانی irmigrationorg.ir انجام می شود. بر اساس نحوه ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدرسه افراد می بایست قبل از مراجعه حضوری به مدرسه وارد سایت ثبت نام اتباع افغانی در مدارس و مراحل لازم را طی کنند.

سایت ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدارس ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ به نشانی irmigrationorg.ir برای تمامی افراد در دسترس است، اما متقاضیان باید قبل از طی کردن مراحل نام نویسی اولیه تمام مدارک خود را آماده کنند. به همین دلیل دانش آموزان خارجی فاقد برگه حمایت تحصیلی باید به نشانی kanoonnobat.ir مراجعه کرده و مراحل اخذ مدرک را به ترتیب طی نمایند.

بعد از نام نویسی اتباع خارجی واجد شرایط ثبت نام اتباع خارجی در مدرسه  ۱۴۰۳ در سایت ثبت نام مدارس irmigrationorg.ir متقاضیان باید حتما ادامه مراحل نام نویسی را به شکل حضوری طی کنند. مراجعه به مدرسه مورد نظر و ارائه تمامی مدارک مورد نیاز و پرداخت هزینه های جزئی در صورت لزوم مانند مبلغ لباس فرم یا کتاب های آموزشی بسیار مهم خواهد بود.

نحوه ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدارس  ۱۴۰۳

آشنایی با شرایط و نحوه ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدارس به افراد کمک می کند تا در اسرع وقت نام نویسی دانش آموز را انجام داده و به هیچ مشکلی برخورد نکنند. معمولا اتباع لازم است برخی مراحل خاص و ویژه ای را برای نام نویسی فرزند خود در مدرسه طی کنند که لیست تمامی آن ها در زیر آورده شده است:

مطالعه شیوه نامه: هر سال برای نام نویسی اتباع خارجی در مدارس شیوه نامه منتشر می شود که حاوی قوانین نام نویسی خواهد بود. مطالعه شیوه نامه و بررسی تمامی شرایط نام نویسی در مدرسه بسیار مهم می باشد.

دریافت برگه تحصیلی: والدین قبل از هر چیز باید برای فرزند خود برگه تحصیلی دریافت کنند که این کار از طریق مراجعه به سایت kanoonnobat.ir در دسترس خواهد بود.

مراجعه به سایت پیش ثبت نام: همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره شد، در سال جاری با راه اندازی سامانه یکپارچه اتباع و مهاجرین خارجی، دانش آموزان می بایست ابتدا به سایت irmigrationorg.ir مراجعه و مراحل پیش ثبت نام را انجام دهند. به منظور راهنمایی بیشتر در ادامه نحوه ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدارس ۱۴۰۳ در سایت مذکور و روند ثبت نام نهایی ذکر شده است.

۱ ابتدا آدرس سایت irmigrationorg.ir را در مرورگر خود وارد کرده و پس از ورود به سایت بر روی گزینه ثبت نام دانش آموز کلیک کنید

۲ در این مرحله دانش آموزان می توانند با وارد کردن مواردی مانند شناسه یکتا (۱۰ رقمی)، کد شناسایی تبعه، کد اختصاصی فیدا، شناسه فراگیر ناجا و یا شماره پاسپورت در فیلد اول و همچنین وارد کردن تاریخ تولد به پنل کاربری خود دسترسی داشته و ثبت نام خود را انجام دهند

۳ دانش آموزانی که فاقد کد شناسه هستند نیز می بایست بر روی گزینه “فاقد کد شناسه هستم” کلیک نمایند.

۴ پس از ورود به مرحله بعدی، دانش آموزان می توانند با وارد کردن شماره مدارکی مانند دفترچه اقامت ویژه، دفترچه اقامت، پروانه اقامت، دفترچه پناهندگی، گذرنامه (با انواع رویداد) و یا گذرنامه خانواری اقدام به ثبت نام نمایند. لازم به ذکر است که دانش آموزان فاقد کارت شناسایی نیز می توانند گزینه فاقد مدارک اقامتی را علامت بزنند.

مراجعه به مدرسه مورد نظر: اتباع خارجی می بایست پس از تکمیل فرم ها به سایت مای مدیو اتباع خارجی مراجعه نموده و پیش ثبت نام در مدرسه مورد نظر را انجام دهند. بعد از اطلاع از نحوه ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدارس۱۴۰۳ و ثبت نام در سایت و آماده سازی مدارک لازم می توانند برای نام نویسی به مدرسه مورد نظر خود مراجعه کنند.

ارائه تمامی مدارک لازم و پر کردن فرم ثبت نام: اتباع خارجی باید تمامی مدارک مورد نیاز اعم از مدارک هویتی و مدارک مربوط به محل اقامت را به مدرسه ارائه داده و از دستورات مرکز آموزشی پیروی نمایند. بعد از پر کردن فرم نام نویسی دانش آموز ثبت نام به پایان رسیده و تکمیل خواهد شد.

افراد لازم است بدانند که نحوه ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدارس به طور کلی کاری پیچیده نبوده و شامل مراحل سختی نمی باشد. یکی از مهم ترین مراحل نام نویسی فرزند در مرکز آموزشی گرفتن کارت حمایت تحصیلی است که اکثر مراحل دریافت آن به صورت آنلاین و اینترنتی طی شده و در اسرع وقت کارت مربوطه صادر می گردد.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

مطالب مرتبط:

ثبت نام آزمون نمونه دولتی ۱۴۰۲ گرگان | شرایط، زمان، مراحل ثبت نام و….

آرکا مشاوره

نحوه انتخاب رشته کنکور دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

بحث گروهی در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳| بررسی دقیق

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید