مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

حذف شرایط سنی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ | افزایش سن، مهمترین تغییرات

شرایط سنی دانشگاه فرهنگیان 1403/آرکا مشاوره

دانشگاه فرهنگیان در راستای تامین نیروی انسانی مستعد وزارت آموزش و پرورش اقدام به تربیت دانشجویان پذیرفته شده در رشته محل های شغل دبیری می نماید. به همین خاطر داوطلبان به دلیل تضمین شغلی و استخدام دائمی در دانشگاه تربیت معلم تمایل زیادی برای ورود به این دانشگاه دارند. جزئیات و شرایط لازم برای ثبت نام دانشگاه تربیت معلم در دفترچه ثبت نام به صورت کامل ارائه شده و داوطلبان می توانند علاوه بر داشتن شرط معدل، تراز آزمون کتبی، بومی بودن و … به شرط تاریخ تولد پذیرش در دانشگاه فرهنگیان نیز توجه نمایند.

افزایش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از تغییر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان و داشتن حداکثر سن ۲۲ سال تمام خبر داد.
به نقل از خبرگزاری، محمود امانی طهرانی با اشاره به مصوبه جدید شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد: آیین‌نامه «شرایط و شایستگی‌های جذب داوطلبان ورود به آموزش و پرورش از مسیر آزمون سراسری» در ۵ ماده و ۸ تبصره به تصویب این شورا رسید که شامل شرایط و شایستگی‌های عمومی و اختصاصی داوطلبان است.

وی با اشاره به اینکه این مصوبه برای داوطلبان ورود به آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ اعمال می‌شود، تاکید کرد: داشتن حداکثر ۲۲ سال تمام (در سال۱۴۰۳)، برخورداری از سلامت جسمانی و روانی کامل و توانایی حسن انجام وظایف محوله، تعیین وضعیت نظام وظیفه، نداشتن اعتیاد به هر نوع مواد مخدر و… از جمله مهم ترین شرایط عمومی داوطلبان برای ورود به آموزش و پرورش است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به شرایط اختصاصی داوطلبان برای ورود به آموزش وپرورش گفت: سهم تاثیر سوابق تحصیلی، تراز نمره علمی در زیرگروه‌های آزمایشی مربوط در آزمون سراسری، کسب امتیاز تعیین شده در مصاحبه، تعیین وضعیت اشتغال و تحصیل، داشتن شرایط و شایستگی‌های حرفه معلمی و… از جمله شرایط اختصاصی برای جذب در آموزش و پرورش است.

با رای دیوان عدالت اداری، شرط سن برای ورود به دانشگاه فرهنگیان که حداکثر ۲۴ سال تمام بود، لغو گردید. مطابق این رأی از کنکور ۱۴۰۲ به بعد، کلیه داوطلبانی که ⁧حداکثر ۴۰ سال سن دارند، می توانند در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شده و دیگر اعداد ۲۲ و ۲۴ به عنوان حداکثر سن، معتبر نخواهد بود.

حتما بخوانید: دانلود منابع اختصاصی کنکور فرهنگیان ۱۴۰۳ + نمونه سوالات آزمونی

اما با وجود رای دیوان، وزارت آموزش و پرورش سن ورود به دانشگاه فرهنگیان برای کنکور ۱۴۰۳ را (۲۴ سال) اعلام نموده است.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی؛ عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به‌تازگی با تأکید بر اینکه آن دسته از داوطلبان کنکور که به‌دلیل شرط سنی نتوانسته‌اند در کنکور دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند، به‌زودی امکان ثبت‌نام پیدا خواهند کرد، گفت: وزارت آموزش و پرورش هنوز حکم دیوان عدالت اداری در خصوص حذف سن ورود به دانشگاه فرهنگیان را اجرا نکرده است و با پیگیری‌هایی که در مجلس کردیم، این وزارتخانه متعهد به تمکین از رأی دیوان عدالت اداری شد.

اما در این رابطه، هامون گل‌محمدی یکی از داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان با ۲۸ سال سن که به‌دلیل قرار دادن شرط سنی ۲۲ سال برای پذیرش در دانشگاه فرهنگیان به دیوان عدالت اداری شکایت کرده است؛ درباره شکایت خود به تسنیم گفت: آذر سال گذشته شکایتی از شرط سن ورود به دانشگاه فرهنگیان را در دیوان عدالت اداری ثبت کردم و ۹ ماه طول کشید تا پرونده شکایت در هیئت عمومی دیوان بررسی شود، در نهایت پرونده ۲۰ تیر ۱۴۰۲ در جلسه هیئت عمومی رسیدگی شد و ۱۴ مرداد به ابطال شرط سن ورود به دانشگاه فرهنگیان رأی دادند که این رأی به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.

وی افزود: دو هفته بعد از ابلاغ رأی یعنی ۲۸ مرداد دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ منتشر شد و مطابق ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری، طرف شکایت به‌محض ابلاغ رأی هیئت عمومی دیوان باید آن را اجرا کند اما این موضوع در کنکور ۱۴۰۲ اجرا نشد بنابراین ۳۲ نفر از داوطلبان، اوایل شهریور شکایت جمعی ثبت کرده درخواست اعمال ماده ۹۲ قانون دیوان عدالت اداری را داشتند.

ماده ۹۲ قانون دیوان عدالت اداری اشاره می‌کند: «چنانچه مصوبه‌ای در هیئت عمومی ابطال شود، رعایت مفاد رأی هیئت عمومی در مصوبات بعدی، الزامی است. هرگاه مراجع مربوط، مصوبه جدیدی مغایر رأی هیئت عمومی تصویب کنند، رئیس دیوان موضوع را خارج از نوبت و فقط با دعوت نماینده مرجع تصویب ‌‌کننده، در هیئت عمومی مطرح می‌کند.»

گل‌محمدی گفت: بنده آذر سال گذشته به شعبه اجرای احکام دیوان عدالت مراجعه و پرونده را بررسی کردم که تمام مراحل در پرونده ثبت بود، وزارت آموزش و پرورش از همان ابتدا که رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری ابلاغ شد، درخواست اعمال ماده ۹۱ قانون برای تجدیدنظر را داشت اما در پرونده اثری از اعمال ماده ۹۱ نبود و کارشناس گفت «احتمالاً درخواست توسط دیوان عدالت اداری رد شده است چون اگر وارد فرایند قضایی می‌شد باید نسخه‌ای از آن در پرونده می‌بود.»، همچنین وزارت آموزش و پرورش نامه‌های بسیاری را درباره اجرای رأی به شعبه اجرای احکام نوشته بود.

وی ادامه داد: وقتی مشاهده کردیم رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اجرا نمی‌شود، مجدداً تعدادی از داوطلبان شکایت کرده درخواست اعمال ماده ۹۲ قانون را داشتند و طبق آخرین خبری که شنیدیم، درخواست اعمال ماده ۹۲ پذیرفته شده است و احتمالاً سه‌شنبه ۱۲ دی ۱۴۰۲ بررسی خواهد شد.

گل‌محمدی درباره مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برای تعیین شرط سن ورود به دانشگاه فرهنگیان گفت: متأسفانه هیچ راه ارتباطی با شورای‌عالی انقلاب فرهنگی وجود ندارد و موضوعات را اطلاع‌رسانی نمی‌کنند، با شورا هم تماس گرفتیم اما پاسخی ندادند، فقط می‌دانیم ستاد تعلیم و تربیت شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه‌ای درباره شرایط و ضوابط ورود به شغل معلمی از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی داشته اما هنوز در صحن شورا مطرح و تصویب نشده است.

وی متذکر شد: مسئولان آموزش و پرورش گفته‌اند که منتظر ابلاغ مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هستند اما یک سؤال مطرح است و آن این‌که؛ حتی در صورت ابلاغ مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، مگر قانون عطف به ماسبق می‌شود؟!

سن ورود به دانشگاه فرهنگیان در کنکور ۱۴۰۳ تغییر کرد

وزیر آموزش و پرورش گفت: در مذاکره با شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد تا حداکثر سن ورود به دانشگاه فرهنگیان در کنکور ۱۴۰۳، حداکثر ۲۴ سال باشد. بنابر این داوطلبان گرامی بدون در نظر گرفتن محدودیت معدل دیپلم و با شرایط سنی حداکثر ۲۴ سال میتوانند در دانشگاه فرهنگیان ثبت نام کنند.

اما عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی به‌تازگی با تأکید بر اینکه آن دسته از داوطلبان کنکور که به‌دلیل شرط سنی نتوانسته‌اند در کنکور دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند، به‌زودی امکان ثبت‌نام پیدا خواهند کرد، گفت: وزارت آموزش و پرورش هنوز حکم دیوان عدالت اداری در خصوص حذف سن ورود به دانشگاه فرهنگیان را اجرا نکرده است و با پیگیری‌هایی که در مجلس کردیم، این وزارتخانه متعهد به تمکین از رأی دیوان عدالت اداری شد.

حتما بخوانید: مهمترین تغییرات دفترچه ثبت نام کنکور سراسری و فرهنگیان ۱۴۰۳ | نکات مهم


کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های داشگاه فرهنگیان، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

حذف اضطراری دروس دانشگاه آزاد ۱۴۰۳| هزینه، زمان، نحوه و نکات مهم

آرکا مشاوره

 تعداد سوالات کنکور هنر ۱۴۰۳|مدت زمان

آرکا مشاوره

تمرین تحلیلی و ارائه شفاهی در مصاحبه فرهنگیان ۱۴۰۳| آخرین تغییرات

آرکا مشاوره

۴ دیدگاه

امیرحسین ۱۴۰۲-۰۹-۰۵در ۱۸:۱۹

سلام، من یه جوانی هستم متولد ۲/۱۲/۱۳۸۰ بنده دوست داشتم که سربازی برم به جای کنکور دادن در سالی که دیپلم گرفتم برم سربازی و خودم را راحت کنم ، و چون نیمه دومی بودم زمانی که رفتم سربازی ۱۸ سال و ۶ ماهم بود و زمانی که از سربازی ب گشتم سنم ۲۰سال و خورده ، بنده به اطمینان اینکه شرط سنی فرهنگیان ۲۴ سال است یکسال رفتم کار کردم تا کمک خرج زندگی خانواده ام باشم ،امسال که شروع کردم برای کنکور به یکدفعه اعلام میکنن شرط سنی ۲۲,سال شد آیا واقعا این حق است؟ این عدالت شماست یعنی من دیگه باید تا آخر عمرم وارد بازار کار بشم اصلا چرا این موضوع را زودتر اعلان نکردید که این چندماه خودمون را آماده نمیکردیم چرا از ناامیدی ماها خوشتون میاد، شاید دیگر تا آخر عمرم شماهارا نبخشم

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۰۹-۰۵در ۱۸:۲۸

با سلام…..بله حق با شماست…..ما در مجموعه مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا وظیفه مشاوره و راهنمایی در خصوص موارد اعلامی میباشیم، همه این تصمیم گیری ها مربوط به سازمان سنجش و آموزش و پرورش میباشد……با وجود تمام شرایط پیش آمده، اگر هدف شما جذب و فعالیت در اداره آموزش و پروش میباشد مشاوران مرکز میتوانند در این مسیر شمارا یاری نمایند….برای کسب راهنمایی و اطلاعات بیشتر میتوانید با مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا تماس حاصل نمایید.

پاسخ
حاتم ۱۴۰۲-۰۹-۱۳در ۲۳:۴۷

سلام و خسته نباشید خدمت مجموعه مشاوره تحصیلی آرکا ببخشید بنده متولد ۵/۸ / ۱۳۷۹ هستم و کنکور فرهنگیانم ثبت نام کردن اینکه مبنا گذاشتن مهرماه یعنی نمی تونم وارد دانشگاه بشم؟ درحالی که گفتن که تمام دوطلبان زیر ۲۴ ثبت نام کنن ولی سنم تا مهرماه ۲۴ بیشتر میشه

پاسخ
آرکا مشاوره ۱۴۰۲-۰۹-۱۴در ۱۸:۳۵

با سلام….ﺑﺮاﺳﺎسﻣﺼﻮﺑﺎت اﺑﻼﻏی، ﺣﺪاکﺜﺮ ﺳﻦ ﻣﺠﺎزﺑﺮاي ورود ﺑﻪ داﻧﺸگﺎه ﻓﺮﻫﻨگﯿﺎن۲۴ﺳﺎلﺗﻤﺎم (ﻣﺒﻨﺎ اول ﻣﻬﺮ ﻣﺎه ﻫﺮﺳﺎل
ﺗﺤﺼﯿﻠی) ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.

پاسخ

دیدگاهی بنویسید