مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

دانشگاه علوم قضایی | شرایط ثبت نام، بازار کار، معایب و…

ثبت نام داشگاه علوم قضایی 1402

رشته علوم قضایی یکی از رشته های بسیار خاص در دانشگاه های کشور ما است. هدف اصلی این رشته تربیت افرادی کارآمد و عادل برای حضور در ردیف شغلی قضات در دادگاه های مختلف کشور است. مفاهیم اصلی رشته حقوق در این رشته نیز تدریس می شود. دانشجویان می بایست در طول دوره تحصیلی خود با پرچالش ترین قوانین و مفاهیم حقوقی و قضایی در موضوعات مختلف آشنا شده و از توانایی های به دست آمده برای داوری در حل اختلافات استفاده نمایند.
بر اساس آخرین آمارها، حدود نیمی از قضات کشور، ۶۰ درصد روسای دادگستری شهرستان ها، ۶۵ درصد قضات دیوانعالی کشور ، ۴۰ درصد قضات دادسرای انتظامی قضات، ۵۸ درصد قضات دیوان عدالت اداری، ۵۷ درصد دادگاه های تجدید نظر، ۴۵ درصد از روسای دادگستری کل استان ها از فارغ التحصیلان دانشگاه علوم قضایی هستند.

معرفی رشته علوم قضایی و خدمات دادگستری

رشته علوم قضایی یکی از رشته های پرطرفدار و خاص زیر مجموعه گروه علوم انسانی می باشد. تفاوت اصلی این رشته با رشته های دیگری همچون حقوق در این میباشد که پذیرش در رشته علوم قضایی دارای شرایط خاصی می باشد، دانشجویان این رشته بورسیه تحصیلی دریافت می کنند و برای شغل مهم قضاوت آماده می شوند. آنها بعد از اتمام دوران تحصیل خود متعهد به خدمت در بخش های قضایی و اداری دولتی می باشند. به همین خاطر این رشته جزء رشته های پرطرفدار در گروه انسانی می باشد. لازم به ذکر است فقط داوطلبان پسر می توانند در این رشته ادامه تحصیل دهند. قبل از سال ۱۳۹۶ این دانشگاه از کلیه گروه های آزمایشی اقدام به پذیرش دانشجو می نمود، اما پس از آن تنها از داوطلبان کنکور گروه انسانی دانشجو می پذیرد و عموماً دانشجویان با رتبه های برتر می توانند در این رشته قبول شوند. در حال حاضر این رشته در کشورمان ایران تنها توسط یک دانشگاه یعنی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری دادگستری که در تهران قرار دارد و از طریق کنکور سراسری در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته به طور مستقیم دانشجو می پذیرد.

شرایط لازم برای ثبت نام در دانشگاه علوم قضایی ۱۴۰۲

داوطلبان و علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه علوم قضایی در تمامی زیرگروه‌ها علاوه بر شرایط قید شده در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری باید دارای شرایط عمومی و اختصاصی قید شده را نیز داشته باشد.

شرایط عمومی

به دین مبین اسلام معتقد باشد و حتما احکام را اجرا نماید.
ولایت‌فقیه، قانون اساسی و نظام جمهوری اسلامی اعتقاد داشته باشد و به اهداف آن عمل نماید.
سابقه وابستگی تشکیلاتی ، هواداری از احزاب و سازمان‌ها و گروه‌های غیرقانونی نداشته باشد.
پیشینه کیفری مؤثر نداشته باشد.
گزينش عمومی پذیرش شود و صلاحيت اخلاقی داوطلب ثابت شود.
از سلامت كامل جسمی و روانی برخوردار باشد.

شرایط اختصاصی

داوطلبان پس از کسب رتبه مجاز، باید کد رشته محل‌های این دانشگاه را در فرم انتخاب رشته خود قرار دهند و به منظور افزایش شانس قبولیشان جزو الویت‌های اولشان باشد تا در صورت مناسب بودن رتبه‌شان از طرف دانشگاه به مصاحبه دعوت شوند.
در فرم انتخاب رشته، اگر داوطلب رتبه مناسب برای پذیرش را نداشته باشد الویت‌های بعدی او بررسی می شود.
داوطلب برای قبولی باید در مرحله انتخاب رشته، مرحله مصاحبه و در نهایت ثبت نام اینترنتی و ثبت نام حضوری شرکت داشته باشد.
داوطلبان برای انتخاب رشته در دانشگاه علوم قضایی حداکثر باید ۲۴ سال سن داشته باشند. (مدت خدمت وظیفه‌ی داوطلبانی که دوره سربازی را گذرانده‌اند به حداکثر سن آن‌ها اضافه می‌شود)
اشتغال به كاری نداشته باشد و در قبال تحصیل تمام وقت تعهد دهد.
تعهد خدمتی به میزان دو برابر مدت تحصيل به قوه قضاییه داشته باشد.
برای مقطع کارشناسی حداقل معدل کتبی ديپلم ۱۴ و معدل كل پیش‌دانشگاهی ۱۴ داشته باشد.

دانشگاه های پذیرنده رشته علوم قضایی

رشته علوم قضایی فقط در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری واقع در تهران پذیرش دانشجو دارد.

دانشکده های رشته علوم قضایی و خدمات اداری

دانشکده حقوق قضایی
دانشکده ثبت و مدیریت قضایی
دانشکده پیشگیری از جرم و اصلاح و تربیت

رشته های موجود در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری

رشته های مرتبط در دانشکده حقوق قضایی:

۱-علوم قضایی (کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته)

۲-حقوق خصوصی (کارشناسی ارشد ناپیوسته و دکتری تخصصی)

۳-حقوق خانواده

۴-فقه و حقوق خصوصی

۵-حقوق شرکتهای تجاری

۶-حقوق حمل و نقل

۷-حقوق اسناد و قراردادهای تجاری

رشته های مرتبط در دانشکده ثبت و مدیریت قضایی:

۱-حقوق ثبت مدیریت دادگستری

۲- مدیریت نظارت و بازرسی

۳-حقوق سردفتری اسناد رسمی

رشته های مرتبط در دانشکده پیشگیری از جرم و اصلاح و تربیت:

۱-حقوق کیفری اطفال و نوجوانان

۲- مدیریت اصلاح و کیفرهای قضایی

۳ـ حقوق جزا و جرم-شناسی (کارشناسی ارشد و دکتری)

مصاحبه دانشگاه علوم قضایی ۱۴۰۲

داوطلبان و علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه علوم قضایی پس از شرکت در کنکور سراسری و انتخاب رشته، در صورتی که دارای رتبه مناسب رشته‌های این دانشگاه باشند دعوت به مصاحبه می‌شوند.

داوطلبان توجه داشته باشند افرادی که دعوت به مصاحبه می‌شوند چندبرابر ظرفیت هر رشته هستند و کسانی پذیرش نهایی می‌شوند که در مصاحبه حضوری پذیرفته شوند.

رشته علوم قضایی برای چه کسانی مناسب است

ویژگی افرادی که در رشته علوم قضایی وارد می شوند، همانند دانشجویان رشته حقوق است. اولین ویژگی دانشجویان علوم قضایی علاقه است و انتخاب رشته آن باید براساس علاقه باشد؛ نه صرفا به دلیل اینکه رشته ای با بازارکار خوب در علوم انسانی است. از آن جایی که بسیاری از منابع و اصطلاحات حقوقی، به زبان انگلیسی، فرانسوی و یا عربی است؛ پس دانشجویان رشته علوم قضایی باید به این زبان ها تا حدودی مسلط باشند.

همچنین فن بیان و نحوه استدلال برای کارشناسان علوم قضایی و وکلا بسیار مهم است. یکی دیگر از خصلت های کارشناسان علوم قضایی داشتن صداقت و امانتداری نسبت به موکل و سازمان مافوق خود است. علاوه بر این یکی دیگر از توانایی های لازم برای این رشته داشتن حافظه خوب و تسلط و آشنایی کامل در قوانین و امور حقوقی، دقت بالا، و جسارت است.

بازار کار و درآمد رشته علوم قضایی

بازار کار رشته علوم قضایییکی از مهم ترین مواردی که درباره رشته علوم قضایی باید به آن بپردازیم، بازار کار این رشته است. بازار کار رشته علوم قضایی در ایران شرایط بسیار خاصی دارد. از این رو شما می توانید به امید رسیدن به جایگاه شغلی عالی وارد این رشته شده و تحصیلات خود را در آن ادامه دهید. در حال حاضر ردیف های شلی بسیار زیادی برای این رشته تعریف شده‌اند که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

در ادارات اجرای احکام مدنی و کیفری فضا برای ورود متخصصین این رشته وجود دارد.
در مسائل تحریر دعاوی در بخش بازپرسی و دادیاری می توان از توانمندی های فارغ التحصیلان این رشته استفاده کرد.
برای تحریر ادله مانند معاینه محل و استماع گواهان محلی و مواردی این چنینی می توان از این عزیزان استفاده کرد.
در ادارات ثبت اسناد و املاک
در دفاتر رسمی به صورت دفتریار و یا سردفتر
در ادارات تسویه ورشکستگی و سرپرستی محجورین فنی و حقوقی
در وکالت دعاوی خصوصی و دولتی چه در بخش داخلی و چه در بخش خارجی
برای تنظیم قراردادهای اقتصادی و بازرگانی داخلی و خارجی
استخدام به عنوان مشاورین و کارشناسان حقوقی در وزارتخانه ها و موسسات دولتی

ملاحظه می کنید که ردیف های شغلی بسیار زیادی برای رشته علوم قضایی تعریف می شود که هر یک از آنها نیاز اصلی و مبرمی به تخصص های مربوط به این رشته دارند. از این رو دانشجویان می توانند با خیال راحتی نسبت به بازار کار رشته علوم قضایی برای ورود به این رشته اقدام نمایند.

برای دانشجویانی که به دنبال رسیدن به درآمدهای قابل توجه بعد از اتمام دوره تحصیلی هستند، این موارد اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. در همان بدو فارغ التحصیلی در این رشته، شما می توانید بسته به شرایط به درآمدهای مختلفی برسید. از مهم ترین موارد موثر بر میزان درآمد رشته علوم قضایی می توان به نکات زیر اشاره کرد:

در درجه اول ردیف شغلی که دانشجویان وارد آن می شوند، می تواند بیشترین تاثیر را در درآمد آنها داشته باشد. البته فضا برای رشد در همه شغل ها وجود دارد. اما بسیار مهم است که در همان ابتدا شما چه مسیری را برای حرفه خود در این رشته انتخاب می کنید.
همچنین اداره یا سازمان و یا شرکت مورد نظر نیز می تواند روی درآمد این رشته تاثیر داشته باشد.
میزان مهارت ها و توانمندی های دانشجویان که از دوره تحصیلی کسب کرده اند، نکته دیگری است که درآمد این رشته را تحت تاثیر قرار می دهد.

ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر رشته علوم قضایی

بعضی از فارغ التحصیلان کارشناسی رشته علوم قضایی می توانند به صورت کارشناسی ارشد پیوسته علوم قضایی ادامه تحصیل دهند. همچنین بعضی دیگر از دانش آموختگان علوم قضایی می توانند با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد و انتخاب رشته علوم قضایی و پذیرش در آن در یکی از گرایش های علوم قضایی شامل حقوق تجارت، حقوق ثبت، حقوق جزا و جرم شناسی، حقوق خانواده، حقوق خصوصی و حقوق عمومی ادامه تحصیل دهند.

معایب رشته علوم قضایی

رشته علوم قضایی رشته ای نیمه متمرکز است و داوطلبان بعد از پذیرش در مصاحبه و رتبه خوب می توانند در این رشته ادامه تحصیل دهند. همچنین فارغ التحصیلان رشته علوم قضایی تعهد به کار به دولت دارند و آن ها موظف اند بعد از اتمام تحصیل خود، در سازمان های دولتی و محل مورد نیاز آن ها مشغول به کار شوند. همچنین کار قضاوت و کار با بعضی از مجرمان ممکن است امنیت جانی و مالی شاغلان این شغل را به خطر بندازد.

امتیازات ویژه پذیرش در داشگاه علوم قضایی

ادامه تحصیل در رشته علوم قضایی مزایا و امتیازاتی دارد که عبارتند از؛

در صورت پذیرش در کارشناسی ارشد پیوسته علوم قضایی بدون شرکت در آزمون کارشناسی ارشد می توانند در مقطع کارشناسی ارشد علوم قضایی ادامه تحصیل دهند.
دانشجویان علوم قضایی در دوران تحصیل خود حقوق ماهیانه کارآموزان قضایی را دریافت می کنند.
دانشجویان علوم قضایی دوره خدمت سربازی خود را در قالب اشتغال به کار در قوه قضاییه به مدت ۱۰ سال سپری خواهند کرد.
وجود شرایط استعداد درخشان برای دانشجویان ممتاز علوم قضایی
وجود خدمات رفاهی، بیمه درمانی، و خوابگاه در دوران تحصیل
سنوات تحصیل دانشجویان جز سابقه خدمت آن ها محسوب می شود.

آدرس دانشگاه علوم قضایی

آدرس دانشگاه: تهران، خیابان انقلاب، خیابان خارک، بعد از خیابان شهریار، دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری.

رتبه قبولی دانشگاه علوم قضایی

از آنجا که تعداد علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه علوم قضایی بسیار است و ظرفیت هر رشته در این دانشگاه محدود است فقط کسانی که رتبه های عالی کسب کرده اند میتوانند در این دانشگاه ثبت نام کنند.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

مشاهده نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

ثبت نام حضوری داوطلبان متقاضی و جامانده دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

آرکا مشاوره

تاثیر سهمیه درپذیرش بدون کنکور دانشگاه سراسری۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید