مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

دانلود pdf سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳با جواب | نکات طلایی و…

داوطلبانی که متقاضی ادامه تحصیل در رشته های دانشگاه فرهنگیان هستند، می توانند در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری نسبت به انتخاب رشته های مربوطه اقدام نمایند. پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم شهید رجایی وابسته به کسب نمره قابل قبول از دو مرحله آزمون کتبی و مصاحبه می باشد. متقاضیانی که به صورت چند برابر ظرفیت به مرحله مصاحبه دانشگاه فرهنگیان دعوت می شوند، می بایست آشنایی قابل قبولی با این فرآیند و نحوه پاسخگویی به چالش و سوالات آن داشته باشند تا بتوانند نتیجه مطلوبی کسب نمایند.

افرادی که در زمان مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ به پایگاه های از پیش اعلام شده توسط وزارت آموزش و پرورش مراجعه می نمایند، می بایست به پرسش های مصاحبه گران در رابطه با موضوعات فردی، علمی، فرهنگی، عقیدتی، روانشناختی، سیاسی و… پاسخ دهند و به تعریف دیگر، بیان صحیح و کاملی از بنیان شخصیتی خود داشته باشند. تسلط مصاحبه شونده بر سوالات و موضوعات پرتکرار در زمان مصاحبه می تواند تاثیر بسزایی در موفقیت، افزایش تسلط و کاهش میزان اضطراب وی داشته باشد.

سوالات عمومی دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیری شهید رجایی  ۱۴۰۳

اطلاع از کلیت سوالات احتمالی همراه با جواب آن ها در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی کنکور ۱۴۰۳، می تواند در سپری کردن یک جلسه مصاحبه خوب داوطلبان را یاری دهد. سوالاتی که احتمال دارد در جلسه آزمون پرسیده شود به شرح زیر است:

در سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان در وهله اول می خواهند خودتان را در چند جمله توصیف کنید و دلیلش هم بحث روانشناسی است. معمولا در سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان از شما می خواهند چند مورد از ویژگی های اخلاقی برجسته خود را معرفی کنید. سعی نکنید هنگام پاسخ دادن به این سوال خودتان را پسر پیغمبر معرفی کنید ولی زیادی هم لازم نیست خودمانی شوید و هرچیزی که در مورد خودتان است را روی دایره بریزید! هر ویژگی ای که از خودتان بگویید در سوالات مصاحبه ممکن است درمورش از شما پرسیده شود.

یعنی مثلا اگر خودتان را فردی سخت کوش می دانید ممکن است بپرسند مگر چکاری کرده ای که به خودت می گویی سخت کوش؟ پس در مصاحبه سعی کنید چند تا از ویژگی های خودتان را که خیلی برجسته است و ایرادی هم حساب نمی شود به همراه دلیلتان برای ذکر این ویژگی به یاد داشته باشید. ترجیحا در جواب سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان، از ذکر ویژگی های منفی مثل عصبانیت، ترس، افسردگی یا امثالهم دوری کنید و گرنه باید از شانس قبولی در این مصاحبه هم دوری کنید!

دانلود سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگی ۱۴۰۳ با جواب

آشنایی با پرسش های مطرح شده در مرحله مصاحبه شفاهی دانشگاه فرهنگیان سال های گذشته می تواند سطح اطلاعات و آگاهی داوطلبان جدید سال ۱۴۰۲ را بالا ببرد و آن ها را برای حضوری بی نقص و موفق در این مرحله آماده سازد. همان طور که اظهار نمودیم، سوالات این بخش، ابعاد مختلف فردی، اجتماعی، عقیدتی، سیاسی، علمی، فرهنگی و… داوطلب را نشانه می رود. نتیجه مصاحبه، صرفا به شیوه عملکرد داوطلب و میزان تسلط وی بر فضای جلسه بر می گردد.

مصاحبه فرهنگیان

پرسش های فردی و شخصیتی

یکی از متداول ترین پرسش های جلسه مصاحبه در رابطه با توصیف ابعاد شخصیتی خود داوطلب در قالب چند جمله کوتاه است. این موضوع که جنبه روانشناختی دارد باعث ایجاد شناخت و احاطه ذهنی بر جنبه های مختلف اخلاقی مصاحبه شونده می شود. در این حالت داشتن صداقت و مثبت اندیشی می تواند در زمینه مذکور کارساز و مثمر ثمر باشد. گاها این موضوع حادث می شود که فرد مصاحبه گر از داوطلب تقاضا می کند تا اهداف و انگیزه خود را برای انتخاب پیشه معلمی توضیح دهد یا اینکه نسبت به وضعیت مطالعاتی خود اعم از آخرین کتاب مطالعه شده، ژانر مورد علاقه داوطلب و… توضیحاتی ارائه دهد.

پرسش های فردی در رابطه با وضعیت زندگی، خانواده، دوستان، اخلاقیات، اعتقادات، نحوه گذراندن اوقات فراغت و… نیز از جمله سوالات حتمی جلسه مصاحبه به شمار می آید. در این وضعیت ممکن است از شما سوال شود که چند ساعت در روز را به گذراندن وقت با خانواده خود اختصاص می دهید؟ یا این که در زمان استراحت خود به چه تفریحاتی می پردازید؟

حتما بخوانید: آمادگی مصاحبه شایستگی های عمومی و اختصاصی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ | نکات طلایی

سوالات سیاسی و عقیدتی

یکی دیگر از مسائلی که در این وهله به آن پرداخته می شود، موضوعات سیاسی و اعتقادی می باشد که کسب شناخت و داشتن آگاهی نسبت این مسائل با مطالعه کتاب های مربوطه امکان پذیر است. آشنایی با قرآن مجید، شناخت نسبی احکام دین، تسلط بر اصول و فروع، معرفی مرجع تقلید و شناخت احکام تقلید، دانستن احکام نماز، روزه، غسل، حج، خمس و زکات از جمله مواردی می باشد که تسلط بر آن می تواند به متقاضی در پاسخگویی به پرسش های اعتقادی کارشناسان کمک نماید.

افرادی که قصد اشتغال به عنوان معلم را دارند، می بایست آگاهی جامعی نسبت به آخرین اتفاقات روز ایران و جهان داشته باشند. بروز بودن اطلاعات معلم می تواند تاثیر به سزایی در پرورش صحیح و اصولی دانش آموزان داشته باشد. به همین جهت، سوالات سیاسی متعددی نیز در جلسه مصاحبه بیان می شود. افرادی که نسبت به اتفاقات روز دنیا، تاریخ ایران و جهان، نظام جمهوری اسلامی و ارکان آن، مسئولین مختلف نظام و… اطلاعات کافی داشته باشند، بهتر می توانند از پس پرسش های مذکور برآیند.

یکی دیگر از تست های تشخیصی بروز بودن داوطلب، گزینش سطح آشنایی و تسلط وی بر اینترنت و کامپیوتر می باشد که گاها ممکن است توسط مصاحبه گر به چالش کشیده شود.

پرسش های علمی

مطرح نمودن سوالات علمی در زمینه تخصصی داوطلب، امری متداول و قابل پیش بینی است. همچنین احتمال می رود که یک سری سوالات اطلاعات عمومی نیز از شما در مرحله مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۲ پرسیده شود. هدف از بیان این پرسش ها، گزینش دقیق و اصولی میزان آگاهی و شناخت متقاضی نسبت به موضوعات تخصصی و عمومی می باشد که نمره آن می تواند در تعیین نتیجه مصاحبه تاثیر گذار واقع گردد.
در لحظه تدریس کنید!

در برخی موارد، کارشناسان مصاحبه گر از متقاضی درخواست می کنند تا موضوعی را در قالب یک معلم برای آن ها تدریس نماید. حفظ اعتماد به نفس، تپق نزدن، بیان شیوا و رسا، مدیریت زمان، داشتن تمرکز و… در این حالت تعیین کننده نمره مکتسبه فرد از این مرحله می باشد. در عمل، افرادی می توانند این چالش را نیز پشت سر بگذارند که از فن بیان قدرتمند و خود اتکایی بالایی بهره مند باشند. شما می توانید این مهارت ها را با تمرین و آموزش مداوم در خودتان تقویت کنید تا در حین تدریس آزمایشی با مشکلی مواجه نشوید.

سنجش هوش هیجانی داوطلب

هوش هیجانی را می توان تحت عنوان پاسخ آنی فرد به موقعیتی که تا به حال با آن مواجه نشده است، معرفی نمود. افرادی از هوش هیجانی یا EQ بالاتری برخوردار اند که توانایی پاسخگویی صحیح و مطمئن به رخداد تازه را در همان لحظه داشته باشند. برخی سوالات مطرح شده در جلسه مصاحبه دانشگاه فرهنگیان نیز می تواند حول محور همین موضوع بچرخد و فرد متقاضی را در موقعیتی بدیع و نو قرار دهد. توانایی این فرد در مواجهه موثر با حادثه مذکور، کارشناسان مصاحبه گر را در تعیین میزان هوش هیجانی وی رهنمون می سازد.

پرس و جو در رابطه با سابقه داوطلب

کارشناسان این مرحله شناختی نسبی در رابطه با سابقه داوطلبان شرکت کننده در مرحله مصاحبه دارند. آگاهی این افراد پیرامون مسائلی مانند عضویت داوطلب در بسیج، فعالیت های فرهنگی و قرآنی، شرکت در مسابقات علمی و المپیادها، کسب رتبه قابل توجه در تورنمنت های هنری و… نیز قابل توجه است. با این حال، امکان طرح پرسش هایی در این زمینه وجود دارد. سعی کنید با دقت و صداقت تمام، کلیه جزئیات لازم را به کارشناسان مربوطه توضیح دهید.

گزینش میزان اعتماد به نفس متقاضی

یک معلم می بایست ساعات زیادی را به توضیح و تفسیر محتویات کتاب درسی بپردازد. داشتن فن بیان بالا، قدرت تمرکز، اعتماد به نفس مطلوب و توانایی کنترل فضای متشنج کلاس درسی از جمله توانایی های لازم برای رسیدن به کسوت دبیری است. تمامی این موارد با دقت هر چه تمام تر در حین مصاحبه شفاهی دانشگاه فرهنگیان سنجیده می شود. مصاحبه گران به دنبال یافتن نقاط ضعف شما هستند. در نتیجه با تقویت این موارد، شخصیتی قوی و متکی به خود را در جلسه مصاحبه بروز دهید تا بتوانید نمره قابل قبول را از این مرحله سرنوشت ساز کسب نمایید.

برای دانلود سوالات مصاحبه دانشگاه فرهنگیان با جواب مشاوره آرکا کلیک نمایید.

چه کسانی در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان رد می شوند؟

مصاحبه فرهنگیان

متقاضیان پذیرش در دانشگاه فرهنگیان می دانند که مصاحبه مهم ترین مرحله قبولی در دانشگاه فرهنگیان است.برای دعوت به مصاحبه باید به شرط معدل این دانشگاه برای پذیرش و همچنین میزان تراز با توجه به کد رشته انتخابی دقت شود. در صورتی که داوطلب برای مصاحبه دعوت شد باید به عوامل مختلفی که باعث رد شدن در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان می شود توجه کافی را داشته باشد.

مصاحبه دانشگاه فرهنگیان شامل دو بخش مصاحبه عمومی و مصاحبه تخصصی می باشد. داوطلبان قبل از شرکت در مصاحبه و پاسخ به سوالات تخصصی مطمئن شوند که به قدر کافی به مسائل تخصصی اشراف دارند. در صورتی که در جلسه مصاحبه احساس شود که داوطلب از دانش کافی در این بخش برخوردار نیست او را رد می کنند.

در مصاحبه عمومی سوالات مربوط به سیاست، مذهب، تاریخ و غیره پرسیده می شود تا علاوه بر سنجش اطلاعات فردی، اعتماد به نفس داوطلب هم مورد ارزیابی قرار بگیرد. در صورتی که نمره قبولی در این بخش را دریافت نشد، در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته نخواهد شد.

راز قبولی در مصاحبه حضوری دانشگاه فرهنگیان

به طور کلی می توان راز قبولی در مصاحبه حضوری دانشگاه فرهنگیان را در ۳ مورد دانست:

طرز لباس پوشیدن: آقایون با کت و شلوار و خانم ها با حجاب کامل و چادر و ترجیحاً رنگ مشکی
نحوۀ صحبت کردن: حتماً به حرکات دست و زبان بدن تسلط داشته باشید و همچنین تسلط بیان نیز بسیار مهم است.
آداب برخورد کردن: رفتار مناسب و روی خوش در اوج استرسی که دارید به شدت در موفقیت شما در مصاحبه حضوری دانشگاه فرهنگیان کمک می کند.

حداقل نمره قبولی در مصاحبه حضوری داشنگاه فرهنگیان

حداکثر امتیاز کل برای هر داوطلب ۱۰۰ است. حداقل نمره قبولی ۷۰ از ۱۰۰ برای پذیرش شدن در دانشگاه فرهنگیان است و این عدد ملاک قبول شدن نیست چون باید نمرۀ شما با مابقی داوطلبان سنجیده شود.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، تغییر رشته، مصاحبه دانشگاه فرهنگیان، آزمون لیسانس به پزشکی و … همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

 

مطالب مرتبط:

بحث گروهی در مصاحبه استخدامی دبیری و هنرآموز ۱۴۰۳| آمادگی مصاحبه

آرکا مشاوره

نرم افزار تخمین رتبه کنکور سراسری ۱۴۰۴ با تاثیر ۶۰% معدل (۶۰ درصد سوابق تحصیلی)

آرکا مشاوره

فرم انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید