مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

رشته های بورسیه علوم تجربی | نکات مهم

رشته های بورسیه علوم تجربی

 رشته های بورسیه علوم تجربی و نحوه ثبت نام دانشگاه های آن در دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی منتشر می شود و داوطلبان واجد شرایط انتخاب رشته محل های مشمول بورسیه هر یک از دانشگاه های دارای بورسیه علوم تجربی در ایران می توانند در موعد مقرر جهت اولویت بندی و انتخاب رشته محل های بورسیه کنکور تجربی اقدام نمایند.بورسیه تحصیلی به عنوان یکی از بهترین خدمات آموزشی در سراسر دنیا وجود دارد و در قالب کمک هزینه‌ی تحصیلی به برخی از دانش‌پژوهان تعلق می‌گیرد. هر دانشگاه یا مرکز آموزشی، برای پذیرش افراد یا به اصطلاح بورسیه کردن آن‌ها قوانین و شرایط خاصی دارد که قبولی و با موفقیت پشت‌سر گذاشتن این چهارچوب‌ها چندان ساده نیست. به همین دلیل، دانشجویی که بورسیه می‌شود یک دستاورد ارزشمند و فرصت خوب را به دست آورده است. 

دولت به افرادی که موفق به دریافت پذیرش در رشته های بورسیه علوم تجربی شده باشند، پس از فارغ التحصیلی یک شغل می دهد. این افراد می توانند در ارگان های مشخص شده مشغول به کار شده و دیگر نیازی به کاریابی ندارند. این فرصت می تواند یک موقعیت عالی برای علاقه مندان به رشته های پزشکی و علوم تجربی فراهم کند. اما پیش از هر چیزی افراد باید با لیست دانشگاه های بورسیه رشته تجربی ایران و شرایط رشته های بورسیه علوم تجربی آشنایی کامل داشته باشند. در همین راستا در ادامه این مطلب درباره تمامی نکات مربوط به پذیرش رشته های بورسیه علوم تجربی و رشته های بورسیه دار علوم تجربی اطلاعات کاملی ارائه شده است.

حتما بخوانید: نرم افزار تخمین رتبه کنکور سراسری ۱۴۰۳ با تاثیر ۵۰% معدل کتبی

لیست رشته های بورسیه علوم تجربی

رشته های علوم پزشکی به خاطر بازار کار خوب، بیشترین تقاضا را در کنکور تجربی دارند. اما وقتی رشته های پرطرفدار پذیرش زیادی داشته باشند، این رشته اشباع شده و داوطلبان نمی توانند به راحتی به بازار کار وارد شوند. برای حل این مشکل، رشته های بورسیه علوم تجربی گزینه مناسبی برای انتخاب می باشند. این رشته ها شرایط خاصی برای پذیرش دارند، دولت به دانشجویان حمایت مالی داده و همچنین آن ها را در سازمان ها و ارگان های مربوطه استخدام می کند. 

داوطلبان رشته های بورسیه کنکور سراسری تجربی می توانند با دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، رشته های بورسیه علوم تجربی را مطالعه نمایند. این رشته ها در دانشگاه های مختلف پذیرش داشته و دولت به دانشجویان آنها حمایت مالی می کند. در دفترچه، ظرفیت و جنسیت تعیین شده برای پذیرش هر رشته بورسیه علوم تجربی برای هر نیمسال تحصیلی در دانشگاه های مختلف آورده شده است. داوطلبان باید شرایط رشته های بورسیه علوم تجربی و شرایط بورسیه وزارت مربوطه را خوانده و سپس کد رشته محل خود را انتخاب کنند. می توان لیست رشته های بورسیه علوم تجربی را در جدول زیر مشاهده کرد. 

لیست رشته های بورسیه علوم تجربی
دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)
دکتری عمومی پزشکی دکتری عمومی پزشکی دکتری عمومی داروسازی
پرستاری پرستاری بهداشت عمومی
تکنولوژی اتاق عمل تکنولوژی اتاق عمل علوم آزمایشگاهی 
تکنولوژی پرتوشناسی مهندسی بهداشت محیط علوم تغذیه
علوم آزمایشگاهی  کاردانی بهداشت محیط کاردانی بهداشت حرفه ای
فناوری اطلاعات سلامت کاردانی فوریت های پزشکی مهندی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار
هوشبری مدیریت خدمات بهداشتی درمانی  
کاردانی فوریت های پزشکی

 

همان طور که در جدول مشاهده می شود، تنها تعدادی از رشته های بورسیه دار علوم تجربی در لیست رشته های دارای بورسیه و دانشگاه های بورسیه رشته تجربی ایران اعلام شده اند. دولت پس از فارغ التحصیلی این دسته از دانشجویان که با شرایط خاص در یکی از رشته های دارای بورسیه علوم تجربی پذیرفته شده اند، استخدام آن ها در ارگان های دولتی را تضمین شده می باشد. پیشنهاد می شود که داوطلبان هر ساله این لیست را در دفترچه آزمون علوم تجربی بررسی کنند، چرا که امکان اعمال برخی از تغییرات در آن ها وجود خواهد داشت. 

حتما بخوانید:نرم افزار تخمین رشته قبولی با رتبه های اعلامی سازمان سنجش در کنکور سراسری ۱۴۰۳

دانشگاه های بورسیه علوم تجربی در ایران

 شده از رشته پذیرفته شده، استخدام قطعی در ارگان های تحت بورسیه تحصیلی، هزینه تحصیل و … توجه می کنند و باید با در نظر گرفتن کلیه معیارهای ذکر شده به بررسی کد رشته محل های ارائه شده در دفترچه انتخاب رشته بپردازند تا بتوانند پس از تصمیم گیری نهایی کد رشته محل های مورد نظر خود را در فرم انتخاب رشته کنکور وارد نمایند.

با توجه به وضعیت عدم اطمینان به شرایط استخدامی هر یک از رشته های علوم تجربی، داوطلبان می توانند بر حسب رتبه و تراز کسب شده شانس خود را در پذیرش رشته های دارای بورسیه امتحان کنند. به همین منظور باید ابتدا شرایط پذیرش مختص به هر یک از دانشگاه های بورسیه علوم تجربی در ایران را بررسی کنند و در صورت کسب نمره علمی ذکر شده برای هر یک از رشته های مشمول بورسیه تحصیلی نسبت به تکمیل فرم اینترنتی انتخاب رشته اقدام نمایند.

دانشگاه های بورسیه علوم تجربی بسیاری از داوطلبان کنکور تجربی در زمان انتخاب رشته کنکور سراسری به عوامل مختلفی مانند علاقه، بازار کار، درآمد کسبوم تجربی در ایران در دفترچه انتخاب رشته آزمون سراسری تجربی اعلام می گردند و شرایط پذیرش رشته های دارای بورسیه و شرایط خاص برای هر دانشگاه پذیرنده در قسمت توضیحات مرتبط به هر کد رشته محل در دسترس کلیه داوطلبان قرار می گیرد. بر اساس توضیحات مندرج در دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی، دانشگاه های بورسیه علوم تجربی شامل دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیز دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله تهران (عج)می باشد.

دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهموری اسلامی ایران که با نام اختصاری دانشگاه علوم پزشکی آجا شناخته می شود. برای جذب نیروهای موردنیاز خود در برخی از رشته های علوم پزشکی هر ساله از طریق کنکور سراسری دانشجویانی را می پذیرد. رشته های ارائه شده در این دانشگاه دارای شرایط خاص بوده و متقاضیان باید علاوه بر اینکه نمره علمی موردنیاز برای مجاز به انتخاب رشته، کد رشته محل های مرتبط به دانشگاه علوم پزشکی ارتش را کسب کنند، نمره قبولی لازم در مصاحبه، گزینش و معاینات جسمانی را بدست آورند تا شرایط ورود به دانشگاه مذکور را داشته باشند.

در مقابل هر رشته محل مشمول بورسیه تحصیلی دانشگاه علوم پزشکی ارتش، سازمان پذیرنده دانشجویان فارغ التحصیل هر رشته از جمله ارتش جمهوری اسلامی، وزارت دفاع، نیروی انتظامی، سپاه و … مشخص می شود و داوطلبان می توانند بنا بر اینکه کدام یک از کد رشته محل های درج شده در دفترچه را انتخاب کنند به استخدام ارتش، وزارت دفاع، نیروی انتظامی و … درآیند.

علاوه بر دانشگاه علوم پزشکی ارتش، یکی از دانشگاه های دارای بورسیه، دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج) تحت نظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که داوطلبان می بایست با انتخاب کد رشته محل های مرتبط به این دانشگاه به صورت بورسیه جذب و استخدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع و ناجا شوند. اقدامات مربوط به نحوه ثبت نام دانشگاه های بورسیه علوم تجربی در ایران از طریق سایت سازمان سنجش اعلام می شود

حتما بخوانید: نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳| نکات سرنوشت ساز

شرایط رشته های بورسیه علوم تجربی

پس از اطلاع از لیست دانشگاه های بورسیه رشته تجربی ایران، مطلب مهم دیگری که تمامی داوطلبان ثبت نام کنکور سراسری در رشته های بورسیه دار علوم تجربی باید به آن توجه کنند، شرایط پذیرش این رشته هاست. همان طور که در بخش های پیش اشاره شد، دولت برای پذیرش دانشجویان در این رشته ها یک سری شرایط و قوانین به خصوصی در نظر گرفته است. در راستای اهمیت این موضوع، در ادامه این بخش درباره شرایط رشته های بورسیه علوم تجربی اطلاعات بیشتری ارائه شده است. شرایط عمومی پذیرش رشته های بورسیه دار علوم تجربی برای هر دو دانشگاه شامل موارد زیر می شوند. 

اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان مورد قبول در قانون اساسی کشور

پایبندی به قوانین کشور 

عدم سوءسابقه عضویت در گروهک های ملحد و ضد انقلاب

عدم سوءسابقه فساد اخلاقی

عدم سوءسابقه اعتیاد به مواد مخدر

اخد تعهد مالی برای پرداخت هزینه دوره های آموزشی در صورت انصراف از تحصیل

اما علاوه بر شرایط عمومی که برای تمامی داوطلبان تعیین شده است، افراد باید یک سری شرایط دیگری هم تحت عنوان شرایط اختصاصی داشته باشند. شرایط اختصاصی برای هر دانشگاه متفاوت بوده و توسط مدیریت آن دانشگاه به صورت جداگانه تعیین می شود. در ادامه این بخش می توان شرایط اختصاصی هر دو دانشگاه را مشاهده کرد. 

شرایط اختصاصی دانشگاه های ارتش و بقیه الله در خصوص رشته های بورسیه علوم تجربی
شرایط اختصاصی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی شرایط اختصاصی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)
حداقل سن داوطلبان باید ۱۶ و حداکثر سن آن ها ۲۳ است. داوطلبان باید حداکثر ۲۰ سال سن داشته باشند
متقاضیان رشته های پزشکی و دندانپزشکی باید حداقل معدل ۱۶ و نمره علمی ۹۰۰۰ را در کنکور سراسری کسب کنند. داوطلبان باید در کنکور مجاز به انتخاب رشته در رشته های علوم تجربی شده باشند.
متقاضیان رشته های پرستاری و پیراپزشکی  و کاردانی فوریت های پزشکی باید حداقل معدل ۱۶ و نمره علمی ۷۰۰۰ را در کنکور سراسری کسب کنند. داوطلبان باید حداقل معدل دیپلم یا پیش دانشگاهی را کسب کرده باشند.
دانشجو باید تحت قوانین، شرایط و نیازهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ادامه تحصیل بدهد.
هنگام شرکت در مصاحبه دانشگاه علوم پزشکی ارتش، کارت پایان خدمت باید ارائه شود.
علاوه بر مصاحبه و گزینش، داوطلبان باید معاینات پزشکی لازم را هم انجام بدهند.
افراد موظف بوده که پس از فارغ التحصیلی تحت خدمت ارگان های وزارت دفاع، نیروی انتظامی و… استخدام شوند.
دانشجو در صورت انصراف از تحصیل باید هزینه های آموزش را پرداخت کند. 

 

در صورتی که افراد در بسیج بیشتر از یک فعالیت داشته باشند، برای ثبت نام در دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) یک سال به حداکثر شرط سنی آن ها افزوده می شود. به افرادی که سهمیه های تعیین شده مانند ایثارگری، جانبازی، خانواده شهدا و… را هم داشته باشند تا سقف ۵ سال شرایط سنی اضافه می شود. برای کسب اطلاعات دقیق تر درباره این شرایط و رشته های بورسیه کنکور سراسری تجربی، توصیه می شود که به دفترچه آزمون مراجعه شود. 

مطالب مرتبط:

کد۷ دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

۰ تا ۱۰۰ انصراف از دانشگاه دولتی و کنکور مجدد ۱۴۰۳ | شرایط، هزینه و…

آرکا مشاوره

معرفی کامل رشته کاردرمانی | درآمد، شرایط ثبت نام، مزایا و …

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید