مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

روش های مدیریت زمان در مطالعه _ نکات طلایی

مدیریت زمان مطالعه

مدیریت زمان در مطالعه ابزار بسیار مهم و موثری برای دانش آموزان و کنکوری ها می باشد، بیشتر دانش آموزان با انتظار و توقعات بالا راه خود را برای شروع سال تحصیلی جدید آغاز می کنند. آن ها بر این باورند که می توانند با درس خواندن و انجام کار های مدرسه به موفقیت برسند ولی آن ها نمی توانند باورهایشان را در کنار یک برنامه واقع بینانه قرار دهند و در دست یابی به موفقیت تحصیلی مورد نظرشان ناکام می مانند. برای رسیدن به پیشرفت تحصیلی شما باید زمان را به صورت اساسی برای روزها، هفته ها و هر ترم مدیریت کنید. مدیریت زمان به شما در کاهش استرس و بهبود بهره وری در محل کار و در خانه کمک می کند که در ادامه مقاله به راهکارهای لازم برای مدیریت زمان پرداخته شده است . اینکه کدام راهکار مناسب است بستگی به شرایط و موقعیتی است که در آن قرار دارید و بنابراین تصمیم گیری در مورد انتخاب روش مدیریت زمان و اینکه چگونه وقت خود را مدیریت کنیم به عهده شماست اما قبل از آن لازم است در مورد مدیریت زمان بیشتر بدانید.

مدیریت زمان و اهمیت آن

مدیریت زمان به روشی اشاره دارد که شما از طریق آن برنامه های خود را سازماندهی کرده و برنامه ریزی می کنید که انجام هر تکلیف چقدر زمان می برد . مدیریت زمان به معنای توانایی استفاده موثر و کارآمد از وقت است و به افراد کمک می کند که بدون نگرانی به انجام کارهای خود بپردازند .

مدیریت زمان فواید بسیاری دارد که برخی از آن ها عبارت اند از : بهره وری و کارایی بیشتر ، سابقه شغلی بهتر ، استرس کمتر ، فرصت های بیشتر برای پیشرفت ، دستیابی به فرصت های عالی برای رسیدن به اهداف مهم زندگی و شغلی . عدم مدیریت زمان مناسب نیز می تواند منجر به مشکلاتی از قبیل فرصت های از دست رفته ، کیفیت کار ضعیف و سطح استرس بالاتر شود.

مهارت های مدیریت زمان برای درس خواندن

اهمیت مدیریت زمان مطالعه

روش های مدیریت زمان موقع درس خوندن ممکن است فرد و به فرد و مطابق تفاوت های فردی گوناگون باشد. اما مهارت های گوناگونی برای آموزش مدیریت زمان به دانش آموزان در دنیا استفاده میشود که مهمترین آنها در بخش زیر آمده است:

وظایف خود را الویت بندی کنید: شما با پیشرفت تحصیلات خود مباحث پیچیده تر و منابع بیشتری را مطالعه می کنید و مسئولیت پذیری شما بیشتر می شود. زمانی که از مدرسه به خانه می رسید، زمان کافی برای انجام کامل همه کارها را ندارید. عادت کنید مطالعه را با سخت ترین موضوعات و مهم ترین موارد شروع کنید. در حالی که هنوز سرحال هستید و انرژی دارید به سراغ سخت ترین موضوعات بروید این کار ادامه مطالعه شما را آسان تر می کند.

یک فضای مطالعه اختصاصی پیدا کنید: بعضی از دانش آموزان ۲۰ دقیقه اول زمان مطالعه خود را به دنبال مکانی هستند که بتوانند در آنجا مطالعه کنند. نکته مهم برای مدیریت زمان این است که مکانی اختصاصی به دور از حواس پرتی پیدا کنید. جایی که بتوانید در آن تمرکز کنید. اگر می خواهید مکان مطالعه خود را تغییر دهید، به این نکته توجه کنید که مکانی که برای مطالعه انتخاب می کنید برای شما مناسب باشد.

تکالیف مدرسه را الویت قرار دهید: یکی از سخت ترین، مهم ترین و تاثیرگذارترین معیارهای مدیریت زمان در مطالعه آن است که اول تکالیف مدرسه را انجام دهید. بسیار آسان است که بگویید کارهای مدرسه را کمی دیرتر انجام می دهم و یا قبل از اینکه به تخت خواب بروم انجام می دهم، اما وقتی موقع آن فرا می رسد، دیگر تمایل و یا انرژی کافی برای انجام دادن تکالیف را ندارید. پس در سریع ترین زمان ممکن تکالیف مدرسه را انجام دهید. کارهایی که اهمیت کمتری دارند را کنار بگذارید، بعد از این که تکالیف مدرسه را انجام دادید می توانید بدون فشار و استرس از اوقات فراغت خود لذت ببرید.

بازه زمانی برای مطالعه خود انتخاب کنید: شما نه تنها باید یک مکان اختصاصی برای مطالعه فراهم کنید بلکه باید بازه های زمانی را برای تمرکز خودتان در نظر بگیرید. بازه های زمانی بین ۵۰ تا ۸۰ دقیقه زمان مناسبی برای مطالعه می باشد. این بازه زمانی بر اساس موضوع مطالعه و تمرکز شما می تواند بیشتر یا کمتر شود.

از منابع مفید استفاده کنید: با گذراندن دوره راهنمایی و دبیرستان راهی دانشگاه می شوید، کار عاقلانه ای است که از تجربیات و دانش دیگران برای پیشرفت خود استفاده کنید. دوستان باهوش، مدرسین، گروه های تحصیلی و حتی اینترنت می توانند منابع مفیدی برای مقابله با موضوعات پیچیده باشند و بیشترین تاثیر را در مدیریت زمان شما دارند.

انعطاف پذیر باشید: شما نمی توانید برای همه چیز برنامه ریزی کنید. موانع پیش بینی نشده در سر راهتان قرار خواهند گرفت، پس این موانع را در نظر بگیرید و انعطاف پذیر برنامه ریزی کنید. فقط مطمئن شوید که هر چه سریع تر به برنامه های هفتگی و روزانه خود بر خواهید گشت.

سحرخیز باشید: در ارتباط با روش های مدیریت زمان ، اکثر افراد موفق یک ویژگی مشترک دارند و آن ها روز خود را زود شروع می کنند زیرا در این صورت زمان بیشتری برای فکر کردن و برنامه ریزی دارند . وقتی زودتر از خواب بیدار می شوید آرام تر ، خلاق تر و بهتر عمل می کنید و از آنجایی که با گذشت زمان ، سطح انرژی شما پایین می آید این مسئله بر بهره وری ، انگیزه و تمرکز شما تاثیر می گذارد .

مواظب دزدهای زمان باشید

یکی از اصلی ترین دلایلی که باعث می شود بیشتر افراد نتوانند برنامه ریزی و مدیریت زمان خوبی داشته باشند، درست نشناختن دزدهای زمان است که زمان بسیار زیادی را از آنها می گیرد.

در مقاله دزدهای زمان این مورد را به طور کامل بررسی کردیم و به شما گفتیم که کدام افراد یا مسائل بیرونی وقت اضافی بیشتری را از شما هدر می دهند. اما در اینجا هم تعدادی از این نکات را برای شما بیان می کنم که بتوانید به خوبی از آنها دوری کرده و برای درس خواندن مدیریت زمان خوبی داشته باشید:

تلفن همراه و شبکه های اجتماعی
تلویزیون
کمال گرایی (که در بخش پیش هم به آن اشاره کردم)
نداشتن استراحت کافی
برنامه ریزی اشتباه
و…

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های دانشگاه فرهنگیان و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

شرایط تحصیل مجدد دانشگاه | کارشناسی ، ارشد، دکتری، پزشکی، شهریه و نکات مهم

آرکا مشاوره

آمادگی مصاحبه کارشناس رسمی دادگستری ۱۴۰۲| امور وسائط نقلیه موتوری زمینی

آرکا مشاوره

دانلود سوالات امتحانات نهایی دی ماه ۱۴۰۲| تجربی، انسانی، ریاضی و معارف ۱۲

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید