مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

سیر تا پیاز رشته مهندسی هوافضا | درآمد،بازار کار، شرایط و ….

معرفی رشته مهندسی هوا فضا*مشاوره آرکا

شغل مهندسی هوافضا برای افرادی که به هواپیما و فضاپیماها علاقمند باشند مناسب است. این افراد باید در ریاضیات، فیزیک، فناوری اطلاعات و به خصوص زبان انگلیسی قوی باشند و محل کار این افراد ممکن است در دفتر کار یا در کارخانه باشد. امروزه کارهای طراحی، مدلسازی، آزمایش ها، ارزیابی و آموزش را با کمک برنامه ها و نرم افزارهای شبیه ساز کامپیوتری توسط این افراد بیشتر انجام می شود بیشتر در دفترها انجام می شود.

این رشته با طراحی هواپیما، فضاپیما، ماهواره، ماهواره برها و غیره سر و کار دارد. همچنین طراحی و ساخت هلیکوپتر، هواپیمای بدون سرنشین، بدون موتور، عمود پرواز و یا جنگنده از یک طرف و ساخت پایگاه های فضایی و مسافرت در حیطه کار این افراد است. مهندسی هوافضا در ایران و سایر کشورها یکی از پیشروترین زمینه‌های پژوهشی است و بودجه‌های بسیار زیاد نظامی و غیرنظامی در این زمینه استفاده می شود.

مطالعات مهندس هوافضا فقط کارش طراحی هواپیما و وسایل پرنده نیست. این افراد همچنین در صنایع خودروسازی با استفاده از تونل باد و علم آئرودینامیک، خودروهای کم مصرف تری می‌سازند. فرایند سیستم‌های کنترل صنعتی نیز با فرایندهای طراحی کنترل در وسایل پرنده بر یک مبنا است و همچنین سازه اتومبیل و کشتی نقاط مشترک زیادی با سازه یک هواپیما دارد و توربین‌های گاز یک نیروگاه یا پالایشگاه مثل یک موتور جت طراحی می‌شوند. پس مهندس هوافضا در کنار شرکت‌های هوافضایی و ساخت ماهواره، در نیروگاهها، صنایع نفت و گاز، پالایشگاه ها، صنایع خودروسازی و فرودگاه ها هم می توانند کار کنند.

این افراد فناوری های جدیدی را برای استفاده در هوانوردی،‌ سیستم های دفاعی و اکتشافات فضائی ایجاد کرده اند و در حیطه طراحی ساختار، هدایت، ناوبری و مراقبت، تجهیز و ارتباطات و شیوه های تولید نیز دارای مهارت هستند. طراحی کامپیوتری،‌ روبات ها، لیزر و تجهیزات نوری الکترونیکی پیشرفته عضو لاینفک کار این افراد است و در هر جایی کار کنند امکان دارد در زمینه تولیدات هوافضا مثل حمل و نقل تجاری (هواپیماهای باری و مسافربری)، جت های جنگنده نظامی، هلیکوپترها، فضاپیماها و یا موشکها و راکتها هم مهارت بدست آورند. در بیشتر جاها از مهندس هوافضا در صنعت هوافضا استفاده می شود اما در بعضی جاها هم از این افراد در صنایع دیگر هم استفاده می شود.

عناوین اصلی مقاله پنهان

رشته مهندسی هوافضا مناسب چه کسانی است؟

یکی از مهم‌ترین اهداف رشته مهندسی هوافضا بررسی اجسام در حال حرکت است. داوطلبان در این رشته یاد می‌گیرند که اجسام در حال حرکت چه مشخصات و ویژگی‌هایی دارند. شاید برای داوطلبان این سوال پیش آید که رشته مهندسی هوافضا مناسب چه کسانی است؟ اولین و مهم‌ترین معیار برای انتخاب رشته مهندسی هوافضا، علاقه است. داوطلبان باید به ساخت و طراحی وسایل مختلف مانند هواپیما یا هر وسیله متحرک دیگری علاقمند باشند. رشته هوافضا مناسب داوطلبانی است که به درس ریاضی علاقه دارند. افرادی که به ساخت وسایل فنی علاقه دارند به راحتی می‌توانند در این رشته موفق شوند. اگر شما جزو افرادی هستید که در تحلیل و حل مسائل توانمند هستید به راحتی در این رشته موفق می‌شوید.

دروس رشته مهندسی هوافضا در مقطع کارشناسی

داوطلبان گروه ریاضی برای قبولی در رشته مهندسی هوافضا باید به ضرایب سه درس تخصصی توجه زیادی داشته باشند. درس ریاضی با ضریب ۱۲ به داوطلبان این امکان را می‌دهد تا آن‌ها به راحتی در این رشته قبول شوند. بنابراین مطالعه درس ریاضی را برای قبولی در این رشته در اولویت اول خود قرار دهید. رشته مهندسی هوافضا در مقطع کارشناسی چند سال است؟ این رشته در مقطع کارشناسی چند واحد درس در اختیار داوطلبان قرار می‌دهد؟ رشته مهندسی هوافضا مانند سایر رشته‌های مهندسی در مدت زمان ۴ ساله در اختیار داوطلبان قرار می‌‌گیرد. داوطلبان در مقطع کارشناسی با ۸ ترم تحصیلی روبه‌رو هستند و باید دروس مختلفی را در این مقطع سپری کنند. تعداد واحدهای درسی مقطع کارشناسی هوافضا ۱۶۰ واحد است. البته به این نکته توجه داشته باشید که گاهی اوقات تعداد واحدهای درسی با توجه به پیش نیازها ممکن است متفاوت باشد.

داوطلبان با توجه به این شرایط باید در مدت زمان ۴ سال و هشت ترم تحصیلی ۱۶۰ واحد درسی را سپری کنند. گاهی اوقات داوطلبان در مدت زمان ۴ سال نمی‌توانند دروس را با نمرات مناسبی پاس کنند و همین موضوع نیز موجب افزایش تعداد سال‌های فارغ‌التحصیلی می‌شود. داوطلبان در مقطع کارشناسی مهندسی هوافضا با دروس مختلفی مانند دروس عمومی، دروس پایه، دروس تخصصی، دروس اختیاری و دروس نظامی روبه‌رو هستند. دروس نظامی ۲۰ واحد، دروس اختیاری ۱۸ واحد، دروس تخصصی ۷۱ واحد، دروس پایه ۲۹ واحد و دروس عمومی ۲۲ واحد از دروس مقطع کارشناسی را تشکیل می‌دهند.

دروس عمومی: ۲۲ واحد
دروس پایه: ۲۹ واحد
دروس تخصصی: ۷۱ واحد
دروس اختیاری: ۱۸ واحد
دروس نظامی: ۲۰ واحد (این دروس به صورت فوق برنامه برای داوطلبان برگزار می‌شوند)

وظایف و مسئولیت های مهندس هوافضا

ارزیابی پیشنهادها و الزامات طراحی، تعیین می کنند که آیا پروژه ها از نظر فنی و اقتصادی امکان پذیر هستند. انجام تحقیقات نظری و عملی ، طرح ها را برای تأیید اینکه محصولات با اصول مهندسی مطابقت دارند ارزیابی می کنند ، اطمینان حاصل می کنند که طرح ها نیاز مشتری را برآورده می کنند یا خیر.

روش های طراحی و ساخت و آزمایش را تولید و پیاده سازی می کنند ، اندازه گیری و بهبود عملکرد هواپیماها و سیستم ها و قطعات ، در مونتاژ هواپیما کمک می کنند ، تعیین می کنند که آیا پروژه های پیشنهادی منجر به هواپیما و قطعات ایمن می شوند .

اطمینان حاصل می کنند که پروژه ها استانداردهای کیفیت را رعایت می کنند یا خیر. محصولات ناقص یا آسیب دیده را بررسی می کنند. شناسایی منابع مشکلات و راه حل های ممکن ، ارائه گزارش ها وکتابچه ها و اسناد ، ارائه مشاوره فنی و تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها . مهندسان هوافضا می توانند دانش خود را در هر بخشی از فرآیند مهندسی به کار گیرند. طراحی، تجزیه و تحلیل، ادغام، آزمایش، استقرار یا نگهداری. آنها همچنین می توانند در زمینه های تجزیه و تحلیل مانند: طراحی مکانیکی / ساختاری، دینامیک، برنامه نویسی و الکترونیک مطالعه و تحقیق داشته باشند.

گرایش های ارشد رشته مهندسی هوافضا

رشته مهندسی هوافضا در مقطع کارشناسی هیچ گرایشی ندارد. تمامی داوطلبان باید دروس مشخصی را برای فارغ‌التحصیلی مطالعه کنند. داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی با توجه به شرایط خود می‌توانند وارد بازار کار شوند یا به ادامه تحصیل بپردازند. آیا رشته هوافضا امکان ادامه تحصیل به داوطلبان می‌دهد؟ بله داوطلبان می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد این رشته در گرایش‌های مختلف شرکت کنند. رشته مهندسی هوافضا در مقطع ارشد بر خلاف مقطع کارشناسی گرایش‌های مختلفی دارد. داوطلبان باید در این مقطع دروس اجباری، دروس اختیاری، دروس تخصصی، سمینار و پایان نامه را سپری کنند. طول دوران تحصیل کارشناسی ارشد هوافضا حداقل ۲ سال و حداکثر ۳ سال است. داوطلبان باید در این دوره دروس ۴ ترم تحصیلی را مطالعه کنند. دروس رشته مهندسی هوافضا در مقطع کارشناسی ارشد شامل دروس پایه، دروس تخصصی، دروس اختیاری، دروس جبرانی، سمینار و پایان نامه هستند.

داوطلبان در مقطع کارشناسی ارشد رشته مهندسی هوافضا امکان مطالعه گرایش‌های مختلفی را دارند. هر گرایش دارای دروس تخصصی مختلفی است. بنابراین داوطلبان قبل از انتخاب رشته باید توجه زیادی به علاقه و استعدادهای خود داشته باشند تا بهترین گرایش را برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. گرایش‌های ارشد مهندسی هوافضا به صورت زیر هستند:

مهندسی هوافضا گرایش آیرودینامیک
مهندسی هوافضا گرایش پیشرانش
مهندسی هوافضا گرایش مکانیک پرواز
مهندسی هوافضا گرایش سازه‌های هوایی
مهندسی هوافضا گرایش بررسی سوانح هوایی و صلاحیت‌های پروازی
مهندسی هوافضا گرایش مهندسی فضایی

گرایش های رشته مهندسی هوافضا در مقطع دکتری

رشته مهندسی هوافضا جزو رشته‌هایی محسوب می‌شود که دانشگاه‌های اندکی برای این رشته پذیرش دارند. این رشته تنها در بهترین دانشگاه‌های کشور دانشجو قبول می‌کند و پذیرش در این رشته کمی دشوار است. رشته مهندسی هوافضا در مقطع دکتری نیز گرایش‌های مختلفی دارد. این بدین معنی است که متقاضیان می‌توانند با توجه به علایق خود گرایش‌های مختلفی را در این مقطع انتخاب کنند. تعداد واحدهای مقطع دکتری این رشته ۳۶ واحد است. داوطلبان باید در این رشته ۱۲ الی ۱۸ واحد را به صورت تئوری بگذرانند. گرایش‌های مقطع دکتری این رشته به صورت زیر هستند:

مهندسی هوافضا گرایش آیرودینامیک
مهندسی هوافضا گرایش جلو برندگی
مهندسی هوافضا گرایش سازه‌های هوایی
مهندسی هوافضا گرایش دینامیک پرواز و کنترل

شغل های رشته مهندسی هوافضا

مهندسین هوافضا معمولاً برای مهندسی پروژه، مهندسی سیستم و نقش های شغلی مناسب هستند.

مهندسان هوافضا در صنایعی کار می کنند که در آن مهندسین هواپیما، موشک، سیستم هایی برای دفاع ملی یا فضاپیما طراحی می کنند. آنها در درجه اول برای شرکت هایی که در زمینه تولید، تجزیه و تحلیل و طراحی، تحقیق و توسعه فعالیت دارند، فعالیت می کنند.

مهندسان هوافضا اکنون بیشتر وقت خود را در یک محیط اداری نسبت به گذشته می گذرانند؛ زیرا طراحی مدرن هواپیما نیاز به استفاده از تجهیزات پیشرفته رایانه ای و ابزارهای طراحی نرم افزار، مدل سازی و شبیه سازی برای تست ها ارزیابی و آموزش دارد.

مهندسان هوافضا با سایر متخصصان مانند مهندسان رشته مکانیک درگیر در طراحی و ساخت هواپیما، فضاپیما و اجزای آنها همکاری می کنند. زیرا این رشته دروس مشترکی با رشته مهندسی مکانیک دارد.

بنابراین، آنها باید بتوانند به خوبی ارتباط برقرار کنند، کار را به وظایف قابل کنترل تقسیم کنند و با دیگران در جهت یک هدف مشترک کار کنند.

بازار کار رشته مهندسی هوافضا

داوطلبان یک سوال مهم در مورد رشته مهندسی هوافضا دارند و این سوال نیز مربوط به بازار کار رشته است. آیا رشته مهندسی هوافضا بازار کار مناسبی دارد؟ آیا داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند یک موقعیت شغلی مناسب برای خود انتخاب کنند؟ مهندسان هوافضا بازار کار مخصوص به خود را دارند. این بدین معنی است که فارغ‌التحصیلان در موقعیت‌های شغلی خاصی می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. مهندسان هوافضا می‌توانند در صنایع مختلفی مانند صنایع هوایی یا حتی خودروسازی مشغول به کار شوند. بازار کار این رشته در مقایسه با سایر رشته‌های مهندسی کمتر است، اما همان طور که در قسمت بالا نیز به آن اشاره کردیم موقعیت‌های شغلی مناسبی برای این رشته وجود دارد. داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانند در یکی از صنایع زیر مشغول به کار شوند:

فعالیت در صنعت هوایی
فعالیت در صنعت‌های مرتبط با تکنولوژی‌های هوا و فضا
صنایع مربوط به حوزه‌های هوایی و فضایی
صنایع خودروسازی
صنایع هوایی قدس
صنایع دفاعی
پژوهشگاه فضایی ایران
نیروی هوایی ارتش
سازمان هواپیمایی کشور
شرکت‌های خصوصی و دانش بنیان
شرکت‌های بیمه جهت ارزیابی وسایل پرنده
شرکت‌های بازرسی فنی و مهندسی
شرکت پنها
و …

درآمد و حقوق مهندس هوافضا در ایران

فارغ التحصیل رشته مهندسی هوافضا اگر در شرکتهای دولتی یا نظامی مشغول به کار شود حقوق و مزایای پرداخت دولتی و نظامی می باشد اما اگر تخصصش زیاد باشد می تواند حقوق بیشتری بگیرد و به صورت خاص تری با او قرارداد می‌بندند.

اما بطور کلی حقوق این افراد از مدل حقوقی مرسوم در آن صنعت تبعیت می کند. سمت هایی که این افراد در آن مشغول به کار می شوند شامل کارشناس فنی، کارشناس طراحی، سرپرست تولید، بازرس، مدیر اجرایی، مدیر پروژه است که یک مهندس هوافضا می تواند در هر یک از آنها استخدام شود و فعالیت کند. طبق آخرین آمار حقوق مهندس هوافضا میانگین بین ۷۰۰۰۰۰۰ تومان تا ۲۰۰۰۰۰۰۰ تومان است.

شخصیت های مناسب شغل مهندسی هوافضا

برای اینکه فردی در یک شغل خاص مشغول به کار شود باید ویژگی‌های شخصیتی آن فرد به شغل مربوطه بخورد زیرا اگر روحیه و شخصیت آن فرد مورد نظر ارتباط نداشته باشد حتی در صورت خوب بودن کار ممکن است موفقیتی در کار نباشد زیرا هر شغلی تیپ شخصیتی خاص خودش را می پذیرد و باید روحیه فرد برای انتخاب رشته در نظر گرفته شود.

شرایط ورود به رشته هوا فضا

شرایط ورود به رشته هوافضا، تفاوتی با سایر رشته های دیگر دانشگاهی ندارد. شاید تنها وجه تمایز این رشته، رتبه مورد نیاز برای قبول آن باشید. هوافضا در دانشگاه های کمی ارائه می شود و به دلیل پیچیده بودن آن، رتبه پایینی نیاز دارد.

معمولا افرادی نخبه و کسانی که بسیار تلاشگر هستند، شانس تحصیل در این رشته را دارند. علاقه داشتن فقط کافی نیست؛ برای قبولی در رشته های پر متقاضی، تلاش و کوشش حرف اول را می زند.

 رشته‌ی هوافضا از دبیرستان یا از هنرستان؟

رشته‌ی هوافضا یک رشته‌ی هنرستانی است و بهتر است که از مسیر خودش، یعنی هنرستان، وارد آن شوید. اما مسئله‌ای که وجود دارد این است که تعداد هنرستان‌های هوافضا کم است و در همه‌ی شهرها هم وجود ندارد. پس اگر در محل زندگی‌تان هنرستان هوافضا ندارید، می‌توانید از دبیرستان وارد این رشته شوید. برای ادامه‌ی تحصیل در رشته هوا فضا در دبیرستان لازم است ریاضی بخوانید.

یکی از سؤالاتی که برای دانش‌آموزان مطرح می‌شود این است که ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی مهندسی هوافضا از رشته تجربی امکان‌پذیر است؟ متأسفانه ادامه‌ی تحصیل در رشته هوافضا از تجربی ممکن نیست. بنابراین مهم است هنگام انتخاب رشته در مقطع دبیرستان به این نکته توجه کنید.

معدل لازم برای ورود به رشته هوا فضا چند است؟

سؤال دیگری که ممکن است برایتان مطرح شود این است که با چه معدلی می‌توانم وارد این رشته شوم؟ درباره‌ی معدل لازم برای رشته هوافضا در هنرستان عدد دقیقی مشخص نشده است و این عدد ممکن است از سالی به سال دیگر تغییر کند. برای بدست آوردن نزدیکترین عدد میتوانید با مرکز مشاوره آرکا تماس بگیرید و سوالات خود را با کارشناسان مربوطه در میان بگذارید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

لیست دانشگاه هایی که رشته هوا فضا را ارائه می دهند

دانشگاه صنعتی شریف
دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری (وابسته به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران)
دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی
دانشگاه صنعتی مالک اشتر
دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
دانشگاه علوم تحقیقات
دانشگاه آزاد واحد نجف آباد
دانشگاه فنی و مهندسی بوئین زهرا
دانشگاه صنعتی ارومیه
دانشگاه صنعتی امیر کبیر
دانشگاه امام حسین (ع)
دانشگاه آزاد رامسر
دانشگاه آزاد بناب
دانشگاه آزاد نجف آباد
دانشگاه پیام نور شیراز
دانشگاه پیام نور کرج
دانشگاه پیام نور اصفهان
دانشگاه پیام نور مشهد

رشته مهندسی هوافضا برای خانم ها

امکان تحصیل در رشته هوافضا برای خانم ها در ایران نیز وجود دارد و علاقمندان می توانند یکی از دانشگاه های ایران را برای تحصیل انتخاب کنند.

ثبت نام رشته مهندسی هوافضا بدون کنکور

در خصوص ثبت نام بدون کنکور رشته مهندسی هوا فضا لازم است بدانید که امکان ثبت نام بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی برای شما فراهم است و می توانید بدون شرکت در هیچ آزمونی ، وارد این رشته شوید.

لیست دانشگاه های دارای رشته مهندسی هوافضا بدون کنکور

۸۵ درصد از رشته های تحصیلی دانشگاه ها به صورت بدون کنکور است و رشته مهندسی هوا فضا نیز در لیست این رشته ها قرار دارد. سال قبل رشته مهندسی هوا فضا فقط در دانشگاه آزاد بدون کنکور بود که اسامی این دانشگاه ها به شرح لیست زیر می باشند :

دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه
دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار
دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری

چگونه مهندس هوافضا شویم؟

آیا امکان تحصیل بدون کنکور در رشته مهندسی هوافضا وجود دارد ؟

شرایط قبولی بدون کنکور در رشته مهندسی هوا فضا به چه صورت است ؟

کدام دانشگاه ها در رشته مهندسی هوافضا به صورت بدون کنکور دانشجو پذیرش می کنند ؟

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

مهمترین تغییرات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

آرکا مشاوره

رشته های بدون کنکور دانشگاه آزاد واحد نیر سال تحصیلی ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

سایت ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید