مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

سیر تا پیاز رشته گفتار درمانی | در آمد، مزایا، معایب، شرایط ثبت نام و…

رشته گفتاردرمانی-آرکا

رشته توانبخشی به زیر مجموعه های مختلفی تقسیم می شود که یکی از زیر مجموعه‌های آن گفتار درمانی نام دارد و به دلیل داشتن بازار کار بسیار مناسب، افراد فراوانی هرسال به تحصیلی در این رشته علاقمند هستند. به همین دلیل ورود به این زیر مجموعه پرطرفدار کار چندان ساده‌ای نیست و بیشتر افراد ترجیح می دهند تا بدون تحمل رقابت سنگین کنکور تبدیل به یک گفتار درمان شوند. از این رو در این مقاله قصد داریم رشته گفتار درمانی بدون کنکور را مورد بررسی قرار دهیم بنابراین پیشنهاد می کنیم اگر شما نیز علاقمند به ثبت نام گفتار درمانی با سوابق تحصیلی هستید تا انتهای این مقاله را مطالعه کنید و در صورت داشتن هرگونه سوال با مشاوران ما در مرکز مشاوره آرکا ارتباط برقرار نمایید.

عناوین اصلی مقاله پنهان

گفتاردرمانی چیست و گفتار درمانگر کیست؟

رشته گفتار درمانی یکی از زیر شاخه های علوم پیراپزشکی است و با استفاده از روانشناسی و روش های گوناگون می کوشد تا نارسایی ها و اختلالات زبانی و گفتاری، ادراکی، مشکلات بلع ، اختلالات صوت و ‌تلفظ‌ را برطرف کند. این اختلالات ممکن است ژنتیکی یا براثر آسیب های مغزی باشد. وظیفه گفتار درمانگر اینست که ابتدا علت وقوع مشکل را کشف کند و بعد با آموزش های لازم بکوشد تا مشکلات گفتاری، تکلم و … را برطرف کنند.

در چه مواقعی لازم است به یک گفتار درمانگر مراجعه کنیم؟

۱- در صورتی که کودکان در شروع گفتار خود دچار تاخیر شوند مراجعه به گفتار درمانگر جهت درمان الزامی است.

۲-افرادی که در در تلفظ اصوات گفتاری دچار مشکل هستند می توانند برای درمان به گفتار درمانگر مراجعه نمایند.

۳-اختلالاتی که تاثیر منفی بر روی درک یا بیان گفتار و یا کیفیت صدا یا عمل بلع در دوران کودکی یا بزرگسالی داشته باشد.

۴-در صورت تشخیص بروز هر یک از اختلالات از جمله اختلال یادگیری، فلج مغزی، اوتیسم

۵-اشکال در درک کلام ،اختلال در بلع ،اختلال در صدا،کم شنوایی یا ناشنوایی

۶-عدم برقراری ارتباط کلامی یا غیر کلامی از سوی کودک

رشته گفتار درمانی چند سال است

پس از معرفی کلی رشته و شغل گفتار درمانی ، می خواهیم راجع به طول دوره تحصیل این رشته شما را راهنمایی کنیم. گفتار درمانی از رشته های کارشناسی پیوسته محسوب می شود بنابراین مدت زمان تحصیل در این رشته ۴ سال است. پس از ۴ سال ، در صورتی که تمام واحد های درسی را گذرانده باشید ، موفق به فارغ التحصیلی خواهید شد ولی برای گرفتن مدرک خود لازم است طرح را هم بگذرانید.

طرح تعهد خدمت رشته گفتار درمانی

رشته گفتار درمانی جزو رشته های دارای تعهد خدمت است و دانشجویان باید به مدت ۲ سال ، در مرکز درمانی یا بیمارستانی که دانشگاه تعیین می کند ، طرح خود را بگذرانند. طی طرح دو ساله ، حقوق ماهانه پرداخت می شود و برای دانشجویان آقا که سربازی نرفته اند ، طرح به عنوان سربازی آنها در نظر گرفته می شود.

گفتار درمانی در کدام دانشگاه ها وجود دارد

دانشگاه های زیر در رشته گفتار درمانی دانشجو می پذیند:

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران

دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

دانشگاه علوم پزشکی تبریز

دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

دانشگاه علوم پزشکی مشهد

دانشگاه علوم پزشکی همدان

دانشگاه علوم پزشکی سمنان

دانشگاه علوم پزشکی ایران

دانشگاه علوم پزشکی اراک

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

دانشگاه علوم پزشکی بابل

دانشگاه علوم پزشکی تهران

تحصیل رشته گفتار درمانی بدون کنکور در مقطع کارشناسی

همانطور که گفته شد رشته گفتار درمانی به دلیل داشتن بازار کار بسیار مناسب در ایران و خارج از کشور طرفداران بسیار زیادی دارد و متقاضیان زیادی علاقه‌مند به ورود در مقطع کارشناسی رشته گفتار درمانی بدون کنکور دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی هستند. اما خبر مهم اینکه امروزه تحصیل در مقطع کارشناسی این رشته به صورت بدون آزمون در هیچ یک از دانشگاه های سراسری یا آزاد کشور عزیزمان ایران امکان پذیر نیست و تنها راه ممکن برای داشتن تحصیلات دانشگاهی در این رشته شرکت و قبولی در کنکور سراسری است.
البته افرادی که قصد تحصیل در این رشته به صورت بدون کنکور را داشته باشند می توانند به ثبت نام رشته گفتار درمانی بدون کنکور در دانشگاه های آزاد خارج از کشور اقدام نمایند.

مزایا و معایب گفتاردرمانی

این رشته در شهرهای بزرگ با توجه به مهارت افراد از بازار کار خوبی برخوردار است و در بخش خصوصی استخدام آن اشباع نشده است. رشته گفتار درمانی رشته ی تمیزی است و باوجود اینکه در شاخه علوم پیراپزشکی قرار دارد، مثل پرستاری با خون و صحنه های ناخوشایند سرو کار ندارد.

رشته گفتاردرمانی ارزش بسیاری در جامعه دارد؛ چراکه گفتار درمانگران در زمینه مهم ترین ابزار ارتباطی انسان فعالیت می کنند. اما یکی از معایب آن ناشناخته بودن این رشته است و ممکن است در شهر های کوچک و روستاهای کشور افراد از این رشته مطلع نباشند و به درمان اختلالات گفتاری نپردازند.

همچنین در موسسات و بخش های دولتی استخدام فارغ التحصیلان گفتار درمانی کم اتفاق می افتد. همچنین بیمه ها هزینه های گفتار درمانی را نمی پذیرد و مراجعان گفتاردرمانی باید به طور آزاد هزینه های آن را بپردازند و گاها به دلیل هزینه های بالا از آن صرفنظر می کنند. علاوه بر موارد بالا، بسیاری از فارغ التحصیلان رشته گفتار درمانی در مشاغل نامرتبط مشغول به کار هستند.

بازار کار و درآمد رشته گفتاردرمانی

بازار کار و درآمد رشته گفتاردرمانی در ایران

هنوز رشته گفتاردرمانی درایران اشباع نشده و به همین دلیل درحال حاضر از بازار کار نسبتا خوبی برخوردار است. اما بدانید مهمترین عامل جذب و استخدام شما، مهارت و توانمندی هایتان است. فارغ التحصیلان رشته گفتار درمانی می توانند در مراکز دولتی یا خصوصی گوناگون نظیر بیمارستان ها، کلینیک ها، مراکز توانبخشی، مدارس، زندان ها، آسایشگاه ها، پرورشگاه ها، مهد کودک ها و… مشغول به کار شوند.

علاوه بر این فارغ التحصیلان رشته گفتار درمانی می توانند با داشتن شرایط لازم و سرمایه کافی می توانند مطب و دفتر گفتاردرمانی خصوصی خود را تاسیس کنند. بعضی گفتاردرمانگران نیز به خانه های مراجعان می روند و در آن جا به رفع اختلالات می پردازند. باوجود این در شهرهای کوچک تر ناشناخته بودن رشته گفتار درمانی برای شاغلین در این حوزه مشکلاتی به وجود می آورد.

شرایط تاسیس مرکز گفتار درمانی:

مجوز فعالیت گفتار درمانی عبارت اسـت از مجـوزی که پس از بررسی مدارک و مستندات توسط دانشگاه های علوم پزشکی صادر می شود.
برای ایجاد دفتر گفتار درمانی در شهر تهران و کرج داشتن حداقل ۵ سال سابقه اشتغال بـه کـار تمـام وقت در مراکز فوق
برای ایجاد دفتر کار در سایر شهرها و شهرستان ها داشتن حداقل ۳ سال سابقه اشتغال به کار تمام وقـت در مراکـز مذکور
تبصره ۱ : مدت خدمت نظام وظیفه و طرح نیروی انسانی و یا سایر تعهدات قانونی درصورت ارائه گواهی معتبر اشتغال به گفتار درمانی جزء سابقه کار محسوب می شود .
تبصره ۲ : مدت تحصیل کارشناسی ارشد گفتار درمانی حداکثر تا یک سال و PhD حداکثر تا دو سال براساس گواهی دانشگاه محل تحصیل جزء سابقه کار محسوب می شود .
تبصره ۳ : گواهی سابقه اشتغال به گفتار درمانی در مراکز خصوصی باید به تائید معاونت درمان و دارو دانشگاه / دانشکده مربوطه برسد.

دروس رشته گفتار درمانی

دروس رشته گفتار درمانی شامل دروس تخصصی ، عمومی و دروس کارآموزی در عرصه به شرح زیر است :

دروس عمومی رشته گفتار درمانی

مبانی نظری اسلام
ادبیات فارسی
اخلاق اسلامی
زبان عمومی
انقلاب اسلامی
تربیت بدنی ۱
تاریخ و تمدن اسلامی
تربیت بدنی ۲
آشنایی با منابع اسلامی

دروس اختصاصی اجباری رشته گفتار درمانی

اصول توانبخشی
اصطلاحات پزشکی و زبان تخصصی
زبان شناسی و آوا شناسی
بافت شناسی و آسیب شناسی
آناتومی و فیزیولوژی
شنوایی شناسی و روش های ارزیابی دستگاه شنوایی
فیزیک صوت
بهداشت عمومی و کمک های اولیه
روانشناسی عمومی
روانشناسی رشد
روانشناسی کودک و نوجوان
روانشناسی زبان
الگوهای پردازش گفتار و زبان
رشد روانی حرکتی و اختلالات آن
آمار و پژوهش مقدماتی
ژنتیک پزشکی و سندروم های دارای اختلالات گفتار و زبان
ارتودنسی در رابطه با گفتار
بیماری های گوش، گلو، بینی و حنجره
بیماری های اعصاب مربوط به گفتار
مبانی گفتار درمانی
رشد و تکامل گفتار و زبان
بهداشت، پیشگیری و مشاوره در گفتار درمانی
روش های بالینی در اختلالات گفتار و زبان
نابسامانی های گفتار و زبان در عقب ماندگی ذهنی و سندروم های نافذ رشد
نابسامانی های گفتار و زبان در آسیب دیدگی شنوایی
نابسامانی های زبانی ویژه دوران رشد
اختلالات خواندن و نوشتن در دوران رشد
ناروانی های گفتار
زبان پریشی بزرگسال
اختلالات صوت
اختلالات واج شناختی و آوا شناختی
اختلال در تشدید
اختلال بلع
تشخیص افتراقی در اختلالات گفتارو زبان
مدیریت در گفتار درمانی
طرح و پژوهش

رشته گفتاردرمانی برای چه کسانی مناسب است؟

رشته گفتار درمانی رشته ای است که نیازمند صبر و حوصله بسیار دارد؛ چرا که مراجعان و بیماران گفتاردرمانی ممکن است به کندی در روند درمان خود پیشرفت کنند. علاوه بر این گفتار درمانگر باید خونگرم و با قدرت روابط عمومی بالا باشد؛ زیرا مراجعان گفتار درمانی طیف وسیعی از افراد را شامل می شود.

همچنین آشنایی با لهجه های دیگر نیز در افزایش مهارت و توانمندی های گفتار درمانگر کمک می کند چون ممکن است مراجعان او ممکن است اقوام گوناگون مثل لر، کرد یا ترک و … باشد. همچنین خود گفتاردرمانگر نیز بتواند حروف و واژه ها را به درستی ادا کند و از سلامت روان کامل برخوردار باشند.

خلاقیت در رشته گفتار درمانی خیلی اهمیت دارد؛ چراکه گفتار درمانگر باید بتواند با روش های گوناگون و متنوع بکوشد که به مراجعان خود کمک کند. علاوه بر این، منابع گفتار درمانی در زبان فارسی محدود است و بهتر است که گفتار درمانگران به زبان انگلیسی مسلط باشند.

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری گفتار درمانی

دانشجویان رشته گفتار درمانی بعد از اخذ مدرک کارشناسی گفتار درمانی می توانند به دو صورت ادامه تحصیل دهند که عبارتند از؛

۱. رشته گفتاردرمانی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد، و دکتری در ایران وجود دارد و دانش آموختگان مقطع کارشناسی می توانند با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد در رشته گفتار درمانی ادامه تحصیل دهند.

۲. فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی رشته گفتاردرمانی می توانند در رشته های زیرمجموعه پزشکی مثل سالمند شناسی، علوم اعصاب، مشاوره توانبخشی، مهندسی پزشکی، انفورماتیک پزشکی، اپیدمیولوژی ، مددکاری اجتماعی، سلامت و رفاه اجتماعی، و سلامت در بلایا و فوریت‌ها در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهند.

معرفی مقطع کارشناسی رشته گفتاردرمانی – رشته های مشابه گفتاردرمانی در خارج از کشور

اختلالات ارتباطی (Communication Disorders) در آمریکا، استرالیا و آلمان
آسیب شناسی گفتار و شنوایی (Speech Pathology and Audiology) در آمریکا، استرالیا و کانادا
آسیب شناسی گفتار و زبان (Speech and Language Pathology ) در کشور های آمریکا، استرالیا، کانادا و اغلب مراکز معتبر دانشگاهی جهان

ثبت نام بدون کنکور گفتار درمانی ۱۴۰۲

رشته گفتار درمانی یکی از رشته های پیراپزشکی می باشد که رقابتی سخت و نفس گیر در میان متقاضیان خود به راه انداخته است.

خبر خوب برای افرادی که کنکور دست و پای آنها را بسته این است که می توانند بدون کنکور در این رشته ثبت نام به عمل آورند. به نوعی سد راه ایشان که همان کنکور باشد؛ از میان برداشته شده و داوطلبان می توانند با توجه به مهارت و استعداد تحصیلی خویش در این رشته ادامه تحصیل دهند.

کارنامه قبولی گفتار درمانی دانشگاه دولتی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ | آخرین قبولی و درصدهای لازم

مشاوره انتخاب رشته بینایی سنجی

اگر می خواهید به تحصیل در این رشته بپردازید و سوالاتی از قبیل زمان ثبت نام، شرایط و نحوه پذیرش و … در مورد آن دارید می توانید با کارشناسان و مشاوران تحصیلی  آرکا صحبت کنید. برای مشاوره تلفنی میتوانید با مرکز مشاوره آرکا تماس بگیرید.

اهداف رشته گفتار درمانی

هدف رشته گفتار درمانی تربیت متخصصینی است که بتوانند آسیب شناسی گفتار و زبان را انجام دهند و به عبارتی گفتار درمانگر شوند. متخصصین گفتار درمانی در ابتدای امر شناسایی می کنند که آسیب های وارده در اثر عوامل ژنتیکی و یا اکتسابی است یا نه و بعد از آن به شناسایی و ارزیابی میزان آسیب دیدگی می پردازند و در پایان درمان را انجام می دهند.

ادامه تحصیل در رشته گفتار درمانی:

دانشگاه های آزاد پذیرنده ارشد گفتاردرمانی ۱۴۰۲

ارشد گفتاردرمانی برای سال تحصیلی ۱۴۰۱ از طریق دانشگاه های آزاد هیچ ظرفیت پذیرشی نداشته است و در نتیجه ظرفیت پذیرش صفر شانس هیچ انتخابی را برای این دانشگاه در انتخاب رشته ارشد گفتاردرمانی سال ۱۴۰۰ برای داوطلبان این رشته باقی نگذاشته است.

گرایش های دکترای گفتار درمانی

فارغ التحصیلان کارشناسی کارشناسی ارشد گفتار درمانی می توانند در رشته های زیر در آزمون مقطع دکترای علوم پزشکی شرکت کنند:

گفتار درمانی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد به شرط داشتن کارشناسی گفتار درمانی)
سالمند شناسی
علوم اعصاب
مهندسی پزشکی
مشاوره توانبخشی
انفورماتیک پزشکی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)

سلامت در بلایا و فوریتها (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)
سلامت و رفاه اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)
اپیدمیولوژی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)
مددکاری اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی به شرط داشتن کارشناسی مددکاری)

گرایش های رشته گفتار درمانی

بسیاری از رشته های فنی در مقطع کارشناسی فاقد گرایش هستند و گرایش های تخصصی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری اعمال می شود. رشته گفتار درمانی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به گرایش های مختلفی تقسیم می شود که دانشجویان می توانند براساس علاقه در گرایش مد نظر خود مشغول به تحصیل شوند. از آنجایی که نظام آموزشی ایران در راستای هم سو شدن با نظام آموزشی در کشورهای مطرح است، بنابراین از طرح لوزی پیروی می کند. طرح لوزی به گونه ای است که در دوره کارشناسی فاقد گرایش است و در دوره ارشد گرایش های مختلفی برای رشته ها تعیین می شود و دوباره در دوره دکتری، گرایش ها با همدیگر تجمیع می شوند. رشته گفتار درمانی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

رشته های مجاز به شرکت در ارشد گفتاردرمانی

کارشناسی گفتار درمانی…

نظرات گروهی از دانشجویان گفتار درمانی

۱. گرایش‌های تحصیلات تکمیلی رشته‌ی گفتار درمانی چیست؟

از جمله رشته‌های تخصصی دکتری این رشته‌ گفتار درمانی، سالمند شناسی، علوم اعصاب، مشاوره توانبخشی، مهندسی پزشکی، انفورماتیک پزشکی، اپیدمیولوژیی، مددکاری اجتماعی، سلامت و رفاه اجتماعی، سلامت در بلایا و فوریت‌ها می‌باشد.

۲. مهارت‌ها و توانایی‌های کسب شده پس از فراغت از تحصیل در این رشته چیست؟

شناخت، بررسی و درمان اختلالاتی چون لکنت، اختلالات تولید (اختلال در تلفظ صداها)، اختلالات صوتی، تأخیر در رشد گفتار و زبان، اختلالات گفتاری ناشی از فلج مغزی ، کم شنوایی، سکته های مغزی و .. مهارت‌های کسب‌شده پس از فراغت از تحصیل هستند.

۳. وظایف یک متخصص گفتار درمانی در محیط کار چیست؟

کمک‌ به‌ افرادی‌ که‌ اختلالات‌ تلفظی‌ دارند، بیمارانی‌ که‌ اختلال‌ در صوت‌ دارند، بیمارانی‌ که‌ دچار آسیب‌های‌ مغزی‌ شده‌اند (قدرت‌ سخن‌ گفتن‌ نداشته‌ یا بی‌ربط‌ سخن‌ می‌گویند)، یاری‌ کردن‌ ناشنوایان‌ برای‌ برقراری‌ ارتباط‌ کلامی‌، کمک‌ به‌ طیف‌ گسترده‌ای‌ از عقب‌ماندگان‌ ذهنی‌ برای‌ برقراری‌ ارتباط‌ کلامی‌، توصیه‌ و مشاوره‌ به‌ افراد جامعه از جمله وظایف یک متخصص گفتار درمانی هستند.

۴. بازار کار و شرایط شغلی این رشته در ایران چگونه است؟

بازارکار در این رشته به تلاش، خلاقیت و قدرت ارتباطی فرد بستگی دارد. این رشته در ایران پیشرفت خوبی داشته است و جزو رشته‌هایی است که با افزایش شناخت مردم موقعیت بهتری پیدا می‌کند. همچنین این رشته نسبت به سایر رشته‌های پیراپزشکی رشته مستقل‌تری است، و پس از دوره‌ی کارشناسی می‌توان به طور مستقل فعالیت کرد. این رشته زمینه‌های فعالیت متفاوتی دارد و فارغ التحصیلان این رشته میتوانند در زمینه‌ی مورد علاقه‌ی خود مشغول به فعالیت شوند.

۵. آیا امکان اشتغال در این رشته برای خانم ها نسبت به آقایان کمتر است؟

معمولا برای هر ورودی تعداد آقایان کمتر از خانم‌ها هست ولی به نظر من برای هر دو جنس امکان تحصیل و اشتغال فراهم است و ربطی به جنسیت ندارد.

۶. آیا امکان ایجاد کارآفرینی در این رشته وجود دارد؟

بله بسیار

مشاوره انتخاب رشته گفتار درمانی

اگر می خواهید به تحصیل در این رشته بپردازید و سوالاتی از قبیل زمان ثبت نام، شرایط و نحوه پذیرش و … در مورد آن دارید می توانید با کارشناسان و مشاوران تحصیلی آرکا صحبت کنید. برای مشاوره تلفنی میتوانید با مرکز مشاوره آرکا تماس بگیرید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های داشگاه فرهنگیان و…، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

مطالب مرتبط:

مهمترین تغییرات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

آرکا مشاوره

معرفی رشته مهندسی نفت | درآمد + مزایا و معایب + شرایط ثبت نام و …

آرکا مشاوره

کارنامه آخرین قبولی پزشکی ۱۴۰۲/رتبه لازم قبولی ۱۴۰۳ و …

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید