مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

شرایط تحصیل مجدد دانشگاه | کارشناسی ، ارشد، دکتری، پزشکی، شهریه و نکات مهم

تجصیل مجدد دانشگاه-مشاوره هیوا

تحصیل مجدد در دانشگاه روزانه در مقاطع مختلف دارای شرایطی می باشد که باید به دقت بررسی گردند. برای خیلی از افراد اتفاق افتاده است که بعد از اتمام دوره کارشناسی و یا در حین تحصیل دوره کارشناسی متوجه شده اند به رشته خود علاقه ندارند و تصمیم به تحصیل مجدد در رشته ای دیگر گرفته اند. اگر داوطلبی قصد تحصیل مجدد داشته باشد و از شرایط تحصیل مجدد بی اطلاع باشد در صورت قبولی در رشته مورد علاقه، پذیرش داوطلب ملغی می شود و نمی تواند در رشته مورد علاقه تحصیل مجدد داشته باشد. لذا در این مطلب سعی شده است تا تمام شرایط لازم برای تحصیل این دسته از داوطلبان در مقاطع مختلف مورد بررسی قرار بگیرد تا داوطلبان با داشتن آگاهی لازم برای تحصیل مجدد در دوره روزانه اقدام کنند. عزیزان در صورت داشتن هرگونه سوال و ابهام با تماس با مشاورین آرکا می توانند راهکارهای مناسب را دریافت کنند.

شرایط تحصیل مجدد ۱۴۰۳

داوطلبانی که قصد داشته باشد در رشته دیگری تحصیل نمایند، باید شرایط کنکور مجدد بعد از لیسانس را داشته باشند. همواره شرایط تحصیل مجدد برای تمامی مقاطع یکسان می باشد که شامل موارد زیر می باشد:

نداشتن ممنوعیت نظام وظیفه برای داوطلبان آقا: داوطلبان آقا حتما باید کارت پایان خدمت یا کارت معافیت سربازی را داشته باشند تا بتوانند تحصیل مجدد داشته باشند.

نداشتن تعهد به خدمت به ارگان ها یا سازمان های دولتی: برخی از داوطلبان در رشته های قبلی دارای تعهد خدمت می باشند به عنوان مثال فارغ التحصیلان از دانشگاه فرهنگیان باید تعهد ۸ ساله خدمت در مناطق محروم را سپری نمایند تا بتوانند بدون داشتن تعهد در وزارت آموزش و پرورش اقدام به تحصیل مجدد نمایند. خاطر نشان می گردد نداشتن تعهد خدمت به ارگان یا سازمان به عنوان مهم ترین رکن برای تحصیل مجدد می باشد.

انجام طرح اجباری قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان: لازم به ذکر است که رشته های گروه پزشکی که دارای طرح اجباری می باشند برای قبولی مجدد در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی حتما باید طرح خود را بگذرانند ولی فارغ التحصیلان رشته های پیراپزشکی در صورت قبولی در رشته های گروه پزشکی می توانند طرح خود را همزمان با طرح رشته جدید بگذرانند.

نکته: فارغ التحصیلان رشته های گروه پزشکی و پیراپزشکی در صورت داشتن شرایط کنکور مجدد بعد از لیسانس، باید طرح خود را اتمام نمایند تا بتوانند در رشته های غیر علوم پزشکی تحصیل مجدد داشته باشند.

آیا امکان تحصیل مجدد در رشته های علوم پزشکی وجود دارد ؟

بر اساس رای صادر شده در دیوان عالی کشور ، فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد پیوسته یا ناپیوسته و همچنین فارغ التحصیلان مقطع دکتری عمومی در رشته های پزشکی ، دندانپزشکی ، داروسازی و دانش آموختگان رشته ی دامپزشکی در مقطع دکتری حرفه ای ، چنانچه متقاضی تحصیل مجدد در دانشگاه روزانه باشند می توانند با رعایت شرایط زیر ثبت نام کنکور سراسری را انجام دهند :

انجام موضوع قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان برای فارغ التحصیلان این رشته ها الزامی است.

داوطلبان نباید به هیچ یک از ارگان ها یا دستگاه های اجرایی تعهد داشته باشند

عدم ممنوعیت ادامه تحصیل از نظر سازمان نظام وظیفه عمومی

فارغ التحصیلان مقطع کاردانی رشته “اپتیک” که قبل از سال ۸۹ در دانشگاه پذیرفته شده اند چنانچه دارای شرایط لازم باشند ، می توانند با شرکت در کنکور سراسری در مقطع کارشناسی پیوسته رشته بینایی سنجی ادامه تحصیل دهند.

در پاسخ به این سوال داوطلبان که آیا تحصیل مجدد در رشته های علوم پزشکی ملزوم به پرداخت شهریه می باشد یا خیر باید بگوییم که تصمیم و رای نهایی در این خصوص توسط دیوان عدالت ادارای کشور صادر خواهد شد.

تحصیل مجدد در دانشگاه دولتی ۱۴۰۳

یکی از مهم ترین سوالات برای افرادی که قصد تحصیل مجدد را داشته باشند، این است که آیا می توان دوباره از سهمیه روزانه برای تحصیل مجدد در دانشگاه دولتی استفاده کرد؟ و یا در صورت فارغ التحصیلی می توان از سهمیه ایثارگران برای تحصیل مجدد استفاده نمود؟ در پاسخ به این سوالات باید شرایط هر کدام از سهمیه های روزانه و سهمیه ایثارگان به صورت مجزا مورد بررسی قرار گیرد.

مطابق آیین نامه اجرایی ماده ۷۰ قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران، هر فردی صرفا یکبار می تواند در هر مقطع آزمون سراسری و تحصیلات تکمیلی در دوره های روزانه از سهمیه ایثارگران استفاده نماید و چنانچه پس از قبولی در رشته های روزانه با استفاده از سهمیه در رشته قبولی ثبت نام ننماید یا انصراف دهد حق استفاده مجدد از سهمیه را نخواهد داشت. به طور خلاصه می توان بیان کرد داوطلبانی که با استفاده از سهمیه ایثارگران در دوره های غیر روزانه قبلا قبول شده باشد، حال در رشته قبولی ثبت نام نکرده باشند یا انصراف داده باشند و یا اینکه با استفاده از سهمیه ایثارگران از دوره های روزانه فارغ التحصیل شده باشند، صرفا می توانند مجددا از سهمیه خود برای دوره های غیر روزانه استفاده نمایند.

در مورد سهمیه روزانه مطابق رای ۷۳۴ دیوان عدالت اداری، هر داوطلبی در هر مقطع تحصیلی می تواند دو بار از سهمیه روزانه استفاده نماید. بنابراین داوطلبانی که در رشته ای در دوره روزانه فارغ التحصیل شده اند یا در حال تحصیل در دوره روزانه هستند، در صورت داشتن شرایط کنکور مجدد بعد از لیسانس و کسب رتبه و نمره مناسب و در صورت قبولی در دوره های روزانه می توانند از خدمات آموزش رایگان در هر مقطع تحصیلی بهره مند شوند.

شهریه تحصیل مجدد دانشگاه دولتی

شهریه تحصیل مجدد هیوا

براساس بخشنامه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور با توجه به محدود بودن امکانات دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، تمامی داوطلبانی که از دوره های روزانه فارغ التحصیل شده باشند، لازم است برای تحصیل مجدد در دوره های روزانه حتما شهریه معادل دوره های شهریه پرداز را پرداخت نمایند اما بعد از شکایت داوطلبان این بخشنامه ابطال شد و داوطلبان صرفا می توانستند در صورت قبولی در رشته های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی از مزایای خدمات آموزش رایگان بهره مند شوند. در ادامه مطابق بند یک ماده ۱۲ و مواد ۹۲ و ۸۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری که به عنوان رای ۷۳۴ دیوان عدالت اداری شناخته می شود، می توان بیان کرد که اگر داوطلبی در یکی از رشته های مقطع کارشناسی علوم پزشکی تحصیل کرده باشد می تواند مجددا در رشته های دیگر علوم پزشکی به صورت رایگان تحصیل مجدد داشته باشد. همچنین داوطلبانی که در مقطع دکتری عمومی تحصیل کرده باشند می توانند در مقطع کارشناسی علوم پزشکی تحصیل رایگان نمایند.

شرایط تحصیل مجدد در مقطع کارشناسی ارشد چیست؟

همه داوطلبان فارغ التحصیل شده در مقاطع مختلف که شرایط این را دارند که در آزمون ثبت نام کنند، قادرند جهت تحصیل دوباره در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته وزارت بهداشت و علوم اقدام کنند.

همچنین دانشجویان در حال تحصیل نیز با توجه به ضوابط خاصی برای تحصیل مجدد وجود دارد، امکان ادامه تحصیل دارند.

پذیرفته شدگان دوره روزانه کارشناسی ارشد ناپیوسته دانشجویان رشته های گروه پزشکی و غیرپزشکی سال قبل که در دوره روزانه کارشناسی ارشد ناپیوسته پذیرفته شده اند، نمی توانند در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته وزارت علوم و وزارت بهداشت امسال شرکت کنند. لازم به ذکر است که متقاضیان کارشناسی ارشد با ارسال درخواست لغو محرومیت به سازمان مربوطه و کسب موافقت از این سازمان، می توانند برای ثبت نام در آزمون ورودی کارشناسی ارشد اقدام کنند.

به غیر از دانشجویانی که در حال تحصیل در سال اول دوره روزانه کارشناسی ارشد ناپیوسته هستند، سایر دانشجویان در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، اگر شرایط شرکت در آزمون را داشته باشند، می بایست تا آخرین فرصت ثبت نام آزمون ارشد انصراف خود از تحصیل در کارشناسی ارشد را ثبت کنند.

دانشجویان ملزم به پرداخت جریمه انصراف، بعد از این که اعلام انصراف به دانشگاه محل تحصیل و تسویه حساب با دانشگاه دادند، هستند.

شرایط تحصیل مجدد در مقطع کارشناسی

داوطلبان در صورت داشتن شرایط کنکور مجدد بعد از لیسانس می توانند، نسبت به تحصیل مجدد در کارشناسی اقدام نمایند. لازم به ذکر است که یکی از شرایط کنکور مجدد بعد از لیسانس نداشتن ممنوعیت تحصیلی می باشد که یکی از این ممنوعیت ها رفع مشکل سربازی برای داوطلبان آقا می باشد. بنابراین داوطلبانی که مجددا قصد تحصیل در دوره کارشناسی را دارند، حتما باید مطابق قانون نظام وظیفه، باید کارت پایان خدمت یا معافیت سربازی را داشته باشند.

یکی از مهم ترین موضوعات در تحصیل مجدد در کارشناسی این است که خیلی از رشته های فارغ التحصیلی در مقطع لیسانس دارای تعهد خدمت به ارگان می باشند که این موارد شامل دانشگاه فرهنگیان، دوره های تعهد خدمت در مناطق محروم و غیره می باشد که حتما بعد از فارغ التحصیلی این تعهد باید سپری شود تا داوطلب بتواند شرایط تحصیل مجدد در کارشناسی را داشته باشد.

نکته: اگر داوطلبی فارغ التحصیل از رشته های پیراپزشکی دارای طرح اجباری باشد در صورتی که قصد داشته باشد در دوره های کارشناسی تحصیل نماید باید طرح خود را به اتمام برساند ولی در صورت علاقه مندی به رشته های گروه پزشکی نیازی به گذراندن طرح نمی باشد.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند. مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

نمونه کارنامه قبولی پزشکی تعهدی ۱۴۰۲| رتبه لازم برای قبولی ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

تعداد پذیرش دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ | تمامی رشته ها

آرکا مشاوره

بهترین رشته های گروه انسانی | بازار کار، پرطرفدارترین رشته ها

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید