مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

شرط تجانس در کنکور دکتری ۱۴۰۳ | لیست رشته های با و بدون تجانس و…

رشته های دکتری شرط تجانس 1403 هیوا مشاوره

رشته های بدون شرط تجانس کنکور دکتری ۱۴۰۳ کدام اند؟ یکی از شرایط ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۲، داشتن شرط تجانس رشته انتخابی با مدرک مقطع قبلی یعنی کارشناسی ارشد داوطلب است. با این وجود در دفترچه ثبت نام و انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۲ رشته هایی وجود دارد که فاقد شرط تجانس بوده و داوطلبان با هر مدرکی امکان ثبت نام در آن ها را دارند. ثبت نام رشته های بدون تجانس دکتری نیز همزمان با سایر رشته های دارای شرایط خاص می باشد. ضمنا داوطلبان آزمون دکتری ۱۴۰۳ می‌توانند بدون توجه به مدرک مقطع کارشناسی ارشد خود نسبت به ثبت نام در برخی رشته های آزمون دکتری وزارت علوم اقدام کنند. در ادامه مقاله، پیرامون رشته های دکتری بدون شرط تجانس توضیخاتی ارائه خواهیم داد.

شرط تجانس رشته در دکتری چیست؟

داوطلبان کنکور دکتری جهت ثبت نام در این آزمون لازم است از طریق سایت سازمان سنجش آموزش کشور، دفترچه راهنمای ثبت نام را دانلود کرده و به صورت کامل جزئیات و شرایط ثبت نام در آزمون را مطالعه نمایند. یکی از شروط اصلی در ثبت نام کنکور دکتری، متجانس بودن رشته فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری عمومی با مجموعه امتحانی مقطع دکتری می باشد.

منظور از تجانس رشته در دکتری این است که رشته فارغ التحصیلی مقطع کارشناسی ارشد با لیست رشته های مورد نیاز برای مجموعه امتحانی دکتری یکسان و مرتبط باشد. در نتیجه، کلیه فارغ التحصیلان و یا دانشجویان ترم آخر کارشناسی ارشد یا دکتری عمومی که داوطلب شرکت در آزمون دکتری می باشند، بایستی رشته امتحانی خود را با توجه به رشته فارغ التحصیلی خود انتخاب نمایند. لازم به ذکر است که لیست رشته های مرتبط برای هر مجموعه امتحانی دکتری توسط سازمان سنجش آموزش کشور تعیین می شود.

خاطر نشان می گردد که در دفترچه ثبت نام کنکور دکتری، برخی از رشته های امتحانی فارغ از شرط تجانس رشته کارشناسی ارشد و یا دکتری عمومی می باشند. با توجه به اینکه برخی از داوطلبان علاقه مند به ادامه تحصیل در رشته های امتحانی متجانس با رشته کارشناسی ارشد نمی باشند، بنابراین سازمان سنجش آموزش کشور لیست شناور رشته های غیر متجانس را در دفترچه راهنمای ثبت نام اعلام می نماید تا داوطلبان بدون در نظر گرفتن رشته فارغ التحصیلی، این مجموعه های امتحانی را برای کنکور دکتری انتخاب نمایند.

لیست رشته های دکتری بدون شرط تجانس ۱۴۰۳

رشته های بدون شرط تجانس دکتری شامل رشته‌هایی است که تمامی فارغ‌التحصیلان دوره کارشناسی ارشد می‌توانند در ازمون دکتری آن مجموعه امتحانی شرکت کنند.

بر اساس دفترچه آزمون دکتری ۱۴۰۳ که از سوی سازمان سنجش منتشر شده، رشته‌هایی که در این آزمون شرط تجانس ندارند و داوطلبان از تمامی رشته‌ها مجاز به شرکت در آزمون آنها هستند به شرح زیر است:

همه رشته‌های گروه آزمایشی فنی و مهندسی
همه رشته‌های گروه آزمایشی علوم پایه
همه رشته‌های گروه آزمایشی کشاورزی و منابع طبیعی بجز رشته / گرایش‌های مجموعه علوم و مهندسی جنگل
رشته‌های گروه آزمایشی علوم انسانی به شرح جدول زیر:

جموعه علوم تربیتی

  • برنامه ریزی درسی
  • برنامه ریزی آموزش از راه دور
  • مدیریت آموزشی
  • تکنولوژی آموزشی
  • آموزش عالی
  • فلسفه تعلیم و تربیت
مجموعه مدیریت
  • مدیریت بازرگانی
  • مدیریت راهبردی
  • مدیریت دولتی
  • مدیریت صنعتی
  • مدیریت آماد و پشتیبانی
  • مدیریت رسانه
  • مدیریت فناوری اطلاعات
  • کارآفرینی
  • مدیریت فناوری
  • آینده پژوهی
  • سیاست گذاری علم و فناوری
  • مالی
  • بیمه
مجموعه رشته های دانشگاه علوم انتظامی امین (ویژه کارکنان پایور مرد فراجا)
  • جرم یابی
  • مدیریت پیشگیری از جرم
محیط زیست
  • آموزش محیط زیست
  • محیط زیست (برنامه ریزی)

فهرست رشته های دارای شرط تجانس آزمون دکتری ۱۴۰۳

سایر رشته‌های امتحانی آزمون دکتری شامل همه رشته‌های گروه هنر، دامپزشکی و زبان، مجموعه علوم و مهندسی جنگل در گروه کشاورزی و منابع طبیعی و رشته‌های گروه علوم انسانی بجز جدول فوق دارای شرط تجانس هستند.

بنابراین، ضروری است داوطلبان این رشته‌ها پیش از ثبت نام در آزمون دکتری نسبت به بررسی رشته های مجاز به شرکت در کنکور دکتری اقدام کنند.

آیا رشته ارشد و دکتری باید یکی باشد؟

همان طور که بیان شد یکی از شروط اصلی برای شرکت در کنکور دکتری، تجانس مجموعه امتحانی با لیست رشته فارغ التحصیلی داوطلبان در مقطع دکتری عمومی یا کارشناسی ارشد می باشد اما سازمان سنجش آموزش کشور برخی از مجموعه های امتحانی را جزو لیست شناور قرار داده است و رعایت تجانس رشته در این مجموعه های شناور الزامی نمی باشد.

نکته بسیار مهم این است که عدم تجانس مجموعه امتحانی با رشته های فارغ التحصیلی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری عمومی بدین معنا نیست که داوطلبان در مرحله دوم کنکور دکتری که برگزاری مصاحبه علمی و تخصصی در دانشگاه ها می باشد نیز لزوما موفق خواهند شد.

در واقع افرادی که علاقه مند به انتخاب مجموعه های امتحانی شناور یا رشته هایی که با رشته مقطع قبلی خود تجانس ندارند را دارند، باید توجه داشته باشند که باید ابتدا مباحث و عناوین دروس امتحانی رشته شناور را مطالعه نمایند تا بتوانند در رقابت با سایر داوطلبان که فارغ التحصیل رشته های مرتبط با مجموعه امتحانی شناور می باشد موفق به کسب رتبه و نمره مناسب برای دعوت به مصاحبه شوند و همچنین باید در مصاحبه دانشگاه ها اساتید را برای تغییر رشته به لحاظ منطقی و همچنین علمی قانع نمایند تا شانس پذیرش بالاتری را داشته باشند.

نحوه انتخاب رشته دکتری در مجموعه های بدون تجانس ۱۴۰۲

داوطلبان پس از برگزاری آزمون دکتری ۱۴۰۲ و نیز با انتشار کارنامه اولیه دکتری می توانند از نتایج و رتبه و تراز کسب شده خود مطلع شوند. کلیه مراحل مربوط به انتخاب رشته دکتری در مجموعه رشته های بدون شرط تجانس تفاوتی با رشته محل های با شرط تجانس نداشته و متقاضیان علاقمند به تحصیل در کد رشته محل های بدون تجانس با رشته کارشناسی ارشد می توانند با توجه به نوع گروه آزمایشی اقدام به انتخاب رشته نمایند.

کلیه متقاضیان کنکور دکتری برای انتخاب رشته دکتری می بایست دفترچه انتخاب رشته دکتری را دانلود و مطالعه نموده و سپس با اطلاع از رشته محل های گروه های آزمایشی مختلف و نیز مجموعه های بدون شرط تجانس اقدام به تکمیل فرم انتخاب رشته خود نمایند. متقاضیانی که علاقمند به تحصیل در رشته های فنی و مهندسی و همچنین رشته های علوم پایه آزمون دکتری هستند می توانند با مشاهده تمامی رشته محل های مربوط به این دو گروه آزمایشی و بدون نیاز به رعایت شرط تجانس جهت تکمیل فرم انتخاب رشته دکتری به سایت سنجش مراجعه نمایند.

اما داوطلبان علاقمند به رشته های دکتری گروه علوم انسانی و کشاورزی و منابع طبیعی تنها می توانند از برخی رشته محل های بدون شرط تجانس انتخاب کنند و سپس با تاثیر اولویت در انتخاب رشته دکتری اقدام به وارد نمودن رشته محل ها در فرم انتخاب رشته دکتری نمایند.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

بروزترین نرخ شهریه دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳-۱۴۰۲ کارشناسی _ ارشد _ دکتری

آرکا مشاوره

صفر تا صد مرخصی تحصیلی دانشگاه ۱۴۰۳ | تمام مقاطع و دانشگاه ها، آزاد، دولتی، پیام نور…

آرکا مشاوره

صفر تا صد نقل و انتقالی و مهمانی دانشگاه سراسری ۱۴۰۳ | شرایط، زمان و …

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید