مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

صفر تا صد رشته فوریت های پزشکی | بازار کار، شرایط، وظایف و…

معرفی رشته فوریت پزشکی

رشته فوریت های پزشکی از شاخه پیراپزشکی رشته تجربی است و یکی از رشته‌های پرطرفدار برای دانش‌آموزان علاقه‌مند به کار درمان محسوب می‌شود. داوطلبان کنکور سراسری باید درباره همه رشته ها اطلاعات کافی داشته باشند تا بتوانند رشته ای که با سلایق و علایق آنها تطابق دارد را انتخاب نمایند؛ بنابراین داوطلبان باید در مورد این رشته اطلاعات کامل را کسب نمایند و سپس تصمیم نهایی خود را اخذ نماید. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی کامل رشته فوریت های پزشکی و آینده شغلی آن پرداخته ایم.

تعریف کلی رشته فوریت های پزشکی

یکی از رشته های موجود در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، رشته فوریت های پزشکی است. اکثر داوطلبانی که رتبه و تراز مناسب برای انتخاب رشته این مجموعه کسب کرده اند به دنبال یافتن اطلاعاتی در این خصوص هستند که رشته فوریت های پزشکی چیست؟ شامل چه مباحثی شده و بازار کار آن پس از فارغ التحصیلی چیست؟ برای پاسخ به این دسته از سوالات در ادامه مقاله به معرفی رشته فوریت های پزشکی می پردازیم.

فوریت های پزشکی خدمات امداد و کمک های اولیه را به بیماران و مصدومان حوادث مختلف تا رساندن آن ها به مراکز درمانی ارائه می دهد. خدماتی که ممکن است داوطلبان را در موقعیت های حساس و پر استرس در تمام مدت شبانه روز قرار دهد. بنابراین داوطلب باید از نظر جسمی و روحی و روانی آمادگی لازم را برای خدمت در محیط های سخت نظیر دریا، کوهستان، شرایط زلزله و دیگر بلایای طبیعی داشته باشد. رانندگی آمبولانس، حمل بیمار یا مصدوم، کمک های اولیه، اطلاع رسانی و انجام سایر خدمات طبق دستور مافوق، بخشی از خدمات این افراد را تشکیل می دهد. به همین دلیل دانشجوی این رشته باید آمادگی فعالیت در شرایط سخت و توانایی در ایجاد ارتباط مسئولانه با بیمار یا مصدوم و بستگان آن ها را داشته باشد.

توانایی های لازم در رشته فوریت های پزشکی

افرادی که وارد رشته و شغل حساس فوریت‌های پزشکی می‌شوند باید خود را از هر لحاظ آماده کار در شرایط بحرانی و بر عهده گرفتن مسئولیت‌های سنگین کنند. از علایق و توانایی های لازم برای ورود به این رشته می‌توان موارد زیر را برشمرد:

علاقه و استعداد در درس زیست‌شناسی

مسئولیت‌پذیری بالا

نظم و دقت بسیار

مهارت‌های ارتباطی و کلامی

آمادگی جسمی و روانی بالا

توانایی تصمیم‌گیری در شرایط بحرانی و چالش‌ها

تاب‌آوری شرایط سخت

توانایی انجام کار شیفتی و آمادگی شبانه‌روزی

مدیریت بحران برای مدیریت و سازماندهی شرایط بیمار

علاقه به آشنایی با تجهیزات درمانی و کار با آمبولانس

داشتن اعتماد به نفس و روحیه قوی

روحیه پویا برای خودآموزی و دستیابی به علوم روز دنیا در زمینه فوریت پزشکی و اورژانس پیش بیمارستانی

اخلاق‌مدار بودن

مهارت در مستندسازی و دقت در ثبت گزارشات

توانایی مدیریت زمان و منابع

وظایف تکنسین فوریت های پزشکی

شرایط پذیرش رشته فوریت پزشکی

یکی از مواردی که داوطلبان ورود به این رشته باید از آن اطلاع داشته باشند، وظایفی است که یک تکنسین فوریت های پزشکی باید آنها را انجام دهد؛ بنابراین در این قسمت وظایف تکنسین را برای شما شرح می دهیم.

معاینه و ارزیابی کلی فرد آسیب دیده یا بیمار

ارتباط با اورژانس و مشاوره با پزشک و انجام دستورات آنها

انجام دادن جراحی های اولیه به عنوان مثال نحوه قرار دادن لوله تنفسی

مهارت پانسمان کردن و مراقبت از اعضای شکسته شده

به طور مداوم علائم حیاتی بیمار نظیر: نبض، فشار خون و… را کنترل کند.

استفاده از دارو و در صورت نیاز انجام تزریقات

دادن اطلاعات کامل بیمار به مراکز درمانی

انتقال بیمار به مراکز درمانی

کنترل تجهیزات موجود در آمبولانس

پوشیدن کاور در ماموریت های شبانه

رعایت تمام قوانین آموزشی اعم از چگونگی حمل بیمار و رساندن آن به مراکز درمانی

خودداری از دریافت هزینه از بیمار و اطرافیان او، هرچند با رضایت آنها باشد.

پرهیز از هرگونه درمان بدون مشورت با پزشک مرکز

ارائه گزارش کار روزانه

دروس رشته فوریت های پزشکی در دانشگاه

ممکن است برخی از داوطلبان متقاضی انتخاب رشته دانشگاه آزاد و سراسری، به رشته فوریت های پزشکی علاقه داشته باشند، اما درس های موجود در طول تحصیل دانشگاه را دوست نداشته و همین امر در آینده سبب ترک تحصیل و یا انصراف از تحصیل آن ها شود.

همان طور که می دانید مدت مجاز تحصیل مقطع لیسانس حدود چهار سال و برابر با هشت نیمسال تحصیلی می باشد. البته این مهلت بر اساس تبصره و قوانینی که از طریق وزارت علوم به دانشگاه ها اعلام شده، تغییر می کند و دانشجو تا زمانی که تمامی تعداد واحدهای کارشناسی خود را پاس نماید می تواند در چارچوب قوانین موجود دانشگاه، به ادامه تحصیل بپردازد. بنابراین دانشجویان رشته فوریت های پزشکی نیز باید با اطلاع از دروس عمومی و اختصاصی خود به تحصیل در هشت نیمسال تحصیلی و یا بیشتر بپردازند. در ادامه این دروس ارائه شده است.

دروس پایه: تشریح و فیزیولوژی، میکروب شناسی و انگل شناسی ، بهداشت عمومی، زبان تخصصی.

دروس اصلی: دارو شناسی، فرایند عملیات و اطلاعات فنی، نشانه شناسی و معاینات بدنی، جابه جایی و حمل بیمار، اخلاق و مقررات حرفه ای، آشنایی با سازمان های امدادی، بهداشت روانی و فوریت های روانپزشکی، فوریت پزشکی در بلایا، کلیات پزشکی.

دروس تخصصی: احیای قلبی ـ ریوی، اختلالات سیستم قلبی ـ عروقی، شکستگی ها و دررفتگی ها، مسمومیت ها و گزیدگی ها، فوریت های پزشکی در شرایط خاص، خونریزی ها، کاهش سطح هوشیاری، سوختگی، سرما زدگی و گرما زدگی.

شرایط جسمی قبولی در فوریت های پزشکی

شرایط جسمی رشته فوریت پزشکی

به دلیل نوع کار فوریت پزشکی و وظایف حساس امدادرسانی، برخی از توانمندی‌های جسمی از پیش‌شرط‌های شرکت و قبولی در این رشته هستند:

عدم ابتلا به بیماری‌های مزمن و صعب‌العلاج مانند دیابت، فشار خون، آسم، نارسایی کلیه، بیماری های پیشرفته قلبی، صرع

عدم ابتلا به اختلالات روانی مزمن

حداقل قد ۱۷۰ برای آقایان و ۱۶۵ برای خانم‌ها

نداشتن عضو مصنوعی

عدم اعتیاد به سیگار و مواد مخدر

عدم لکنت زبان و توانایی تکلم طبیعی

قدرت شنوایی و بینایی کامل

فرصت های شغلی و بازار کار تکنسین فوریت های پزشکی

به طور کلی یک تکنسین فوریت های پزشکی می تواند در بخش های
سازمان مدیریت حوادث کشور

اورژانس بیمارستان‌های دولتی و خصوصی

مبولانس‌های خصوصی

مراکز هلال احمر

راهداری‌ها و مراکز امداد و نجات بین جاده‌ای و کوهستانی

امداد و نجات هوایی

فعالیت داشته باشد.

بخش اورژانس و این رشته جزء موارد امدادرسانی به افراد در شرایط بحرانی محسوب می شود و جزو نیازهای اساسی هر کشوری است. بنابراین برای جامعه بسیاری ضروری است. پس از بازار کار خوبی برخوردار می باشد.

ثبت نام فوریت های پزشکی بدون کنکور

به دلیل تقاضای بالا و در عین حال محدودیت پذیرش رشته‌های مرتبط با درمان، بسیاری از داوطلبان به دنبال مسیر بدون کنکور برای ورود به این رشته‌ها هستند. در چند سال گذشته امکان پذیرش از طریق سوابق تحصیلی، بر اساس نمرات و معدل دانش‌آموزان فراهم شده است. شرایط اختصاصی این نوع پذیرش، ظرفیت و دانشگاه‌های ارائه دهنده دوره‌های بدون کنکور، هر سال از طریق سایت سازمان سنجش اعلام می‌شوند. در این نوع پذیرش هم داوطلبان باید بعد از قبولی در مرحله اول، در مصاحبه حضوری شرکت کنند.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

سامانه نورینو آموزش و پرورش ۱۴۰۲ | دانلود برنامه، ورود به سامانه، امکانات

آرکا مشاوره

کارنامه قبولی مهندسی معماری دانشگاه دولتی ۱۴۰۲| آخرین قبولی و درصدهای لازم

آرکا مشاوره

آمادگی مصاحبه آزمون سر دفتری ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید