مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

صفر تا صد سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد

سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ یکی از عوامل تاثیر گذار در پذیرش داوطلبان بوده که اعمال آن در رتبه قبولی می توانند سرنوشت تحصیلی این افراد را رقم بزند. افراد واجدالشرایط به منظور استفاده از سهمیه های کنکور ارشد می بایست مدارک لازم در خصوص اثبات مشمول بودن خود را تهیه نبوده و در زمان نام نویسی در این آزمون، نوع سهمیه و درخواست اعمال آن را ثبت نمایند. اگر خودتان را برای آزمون ارشد آماده می‌کنید، آشنایی با سهمیه های کنکور ارشد ۱۴۰۳، به‌کارتان خواهدآمد، بنابرای تا انتهای مقاله با ما همراه باشید و جهت کسب اطلاعات دقیق تر میتوانید با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید.

سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام یک از سهمیه ها شرایط خاص خود را داشته و تاثیر متفاوتی را بر روی قبولی و رتبه داوطلب خواهند گذاشت. افراد جهت استفاده از سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ ابتدا باید با انواع سهمیه ها آشنا شده و سپس در مورد شرایط دریافت سهمیه مورد نظر اطلاعات کسب کنند. به طور کلی سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد به دسته های سهمیه ایثارگران، سهمیه رزمندگان، سهمیه حافظان قرآن و … تقسیم می شوند که در ادامه هر کدام یک از سهمیه ها شرح داده شده است.

سهمیه ایثارگران کنکور کارشناسی ارشد

سهمیه‌ی ایثارگران طبق آخرین تغییرات دفترچه‌ی کنکور کارشناسی‌ارشد، به دو بخش سهمیه‌ی ۲۵درصدی و ۵درصدی تقسیم می‌شود و همان‌طور که از اسمش برمی‌آید، مشمول خانواده‌های شهدا، آزادگان، جانبازان و مفقودالاثرها می‌شود. در ادامه شرایط استفاده از این سهمیه را می‌خوانید.

سهمیه ایثارگران ارشد به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

بالاتر توضیح دادیم که گروه‌های مشمول سهمیه‌ی ایثارگران به دو بخش ایثارگران ۵ و ۲۵درصدی تقسیم می‌شود. جزئیات هرکدام را می‌خوانید.

+سهمیه‌ی ۲۵درصدی: ۲۵درصد ظرفیت هر کد رشته‌محل به این افراد تعلق می‌گیرد؛ همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران، آزادگان و همسر و فرزندان آن‌ها و جانبازان ۲۵درصد (و بالاتر) و همسر و فرزندان آن‌ها.

+سهمیه‌ی ۵درصدی: ۵درصد ظرفیت هر کد رشته‌محل به جانبازان زیر ۲۵درصد و همسر و فرزندان آن‌ها و همسر و فرزندگان رزمندگانی تعلق می‌گیرد که سابقه‌ی حداقل ۶ماه خدمت داوطلبانه در جبهه داشته‌باشند.

دانلود دفترچه ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۳ _ نکات طلایی

سهمیه رزمندگان کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

سهمیه ایثارگران ارشد

افراد برای دریافت سهمیه رزمندگان کنکور کارشناسی ارشد باید شرط حداقل حضور ۶ ماهه در جبهه به صورت داوطلبانه را رعایت کرده و واجد شرایط دریافت سهمیه رزمندگان باشند. افراد جهت دریافت سهمیه رزمندگان هنگام ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد باید حتما کد ۱۲ رقمی مربوط به سهمیه رزمندگان را در فرم ثبت نام وارد نمایند.

سهمیه برگزیدگان علمی یا استعداد درخشان مقطع کارشناسی در کنکور ارشد

کسانی که در آزمون های استعدادهای درخشان شرکت کرده و رتبه های خوبی را کسب نموده اند می توانند طبق قوانین ذکر شده در دفترچه کنکور کارشناسی ارشد از برخی مزایا برخوردار شوند. حداکثر سهمیه برای برگزیدگان علمی واجد شرایط طبق دفترچه کنکور کارشناسی ارشد ۱۰٪ خواهد بود.

سهمیه برگزیدگان علمی ارشد به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

برگزیدگان رتبه‌های اول تا پانزدهم المپیادهای علمی، دانشجوهای نمونه‌ی کشوری در مقطع کارشناسی (معرفی‌شده ازسوی سازمان امور دانشجویان) و رتبه‌های اول تا سوم جشنواره‌های خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن‌سینا و فارابی در مقطع کارشناسی. سهمیه‌ی استعدادهای درخشان علاوه‌بر دستاوردهای علمی، به کسانی که در مقطع کارشناسی بین دانشجوهای هم‌رشته‌ی ورودی خودشان، معدل الف شده‌ و درسشان را در چهارسال تمام کرده‌باشند هم تعلق می‌گیرد.

سهمیه حافظان کل قرآن مجید

کسانی که حافظ کل قرآن هستند می توانند از سهمیه حافظان کل قرآن استفاده کرده و رتبه خود را بهبود بخشند. با توجه به این که رقابت در کنکور کارشناسی ارشد زیاد است استفاده از سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ تاثیر زیادی بر قبولی فرد دارد.

به طور کلی افراد قبل از اقدام برای ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد باید دفترچه کنکور را بررسی کرده و شرایط دریافت سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد را ملاحظه کنند. کسانی که واجد شرایط دریافت سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد هستند باید حتما در فرم ثبت نام اطلاعات لازم جهت دریافت سهمیه را ثبت کرده و تاثیر ایثارگری یا سهمیه رزمندگان را بر رتبه نهایی نادیده نگیرند.

سهمیه حافظان کل قرآن مجید در ارشد به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

سهمیه‌ی حافظان کل قرآن مجید به کسانی تعلق می‌گیرد که مدرک کارشناسی علوم قرآنی و مدرک تخصصی حفظ دارند. این افراد بعد از اعلام نتایج کنکور ارشد، در مهلت معین‌شده ازسوی سازمان سنجش، مدارکشان را طبق دستورالعمل سنجش ارسال می‌کنند. داوطلبانی هم که مدرک دیپلم یا زیر دیپلم دارند و مدرک تخصصی حفظ دارند، درصورت کسب حدنصاب لازم در آزمون کارشناسی‌ارشد، ازطریق سازمان سنجش به مرکز هماهنگی و توسعه‌ی پژوهش و آموزش عالی قرآنی برای دریافت مرکز کارشناسی علوم قرآن و حدیث، معرفی می‌شوند.

سهمیه مناطق در کنکور ارشد ۱۴۰۳

در مورد سهمیه مناطق در کنکور ارشد ۱۴۰۳ باید گفت که برای شرکت در کنکور سراسری افراد می توانستند از سهمیه مناطق بهره مند شده و بر اساس محل تحصیل خود از سهمیه منطقه استفاده کنند، اما برای کنکور کارشناسی ارشد در دفترچه کنکور که توسط سازمان سنجش منتشر شده هیچ قانونی در مورد سهمیه مناطق در کنکور ارشد ۱۴۰۳ ذکر نشده است. افراد در کنکور کارشناسی ارشد امکان استفاده از سهمیه مناطق را نداشته و نمی توانند با استفاده از سهمیه منطقه رتبه خود را بهبود بخشیده یا قبولی کسب نمایند.

سهمیه مناطق جزو سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد نیست و افراد به جای استفاده از سهمیه مناطق می توانند از سهمیه هایی مانند سهمیه برگزیدگان علمی یا حافظان کل قرآن کریم استفاده کرده و رتبه بهتری را به دست آورند. کسانی که واجد شرایط دریافت سهمیه های ایثارگران و رزمندگان هستند نیز نباید شانس خود را از دست داده و تاثیر سهمیه ایثارگری را نادیده بگیرند.

اگر چه سهمیه مناطق در کنکور کارشناسی ارشد تاثیری نداشته و کمکی به داوطلبان نمی کند، اما افراد می توانند با استفاده از دیگر سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد یا سعی و تلاش بیشتر رتبه مناسبی را در کنکور کارشناسی ارشد کسب کنند. داوطلبان جهت اطلاع دقیق از سهمیه های کنکور کارشناسی ارشد و شرایط دریافت آن می توانند به دفترچه کنکور کارشناسی ارشد سازمان سنجش مراجعه نمایند.

صفر تا صد ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۳

شرایط استفاده مجدد از سهمیه های کنکور ارشد

چندبار می‌شود از سهمیه در کنکور کارشناسی‌ارشد استفاده کرد؟ کسانی كه با استفاده از سهميه‌ی رزمندگان و ايثارگران در کنکور ارشد، دوره‌ی روزانه‌ی قبول بشوند و انصراف بدهند، نمی‌توانند دوباره از این سهمیه‌ها در کنکور استفاده کنند.
کسانی که از سهمیه‌‎ی شاهد و ايثارگر در قبولی ارشد در دوره‌های شبانه، نيمه‌حضوری، مجازی و پردیس خودگردان، همچنین دانشگاه پيام نور، غيرانتفاعی و آزاد استفاده کنند و از دانشگاه رفتن انصراف بدهند، فقط یک‌بار دیگر می‌توانند از این سهمیه در سال بعد و در همان مقطع استفاده کنند.

نوع سهمیه توضیحات
سهمیه ایثارگران صرفا ۱ بار در هر مقطع آزمون سراسری در دوره روزانه
اگر فرد با استفاده از سهمیه ایثارگران در دوره غیر روزانه پذیرفته شده و انصراف دهد امکان استفاده مجدد از سهمیه ایثارگران برای او وجود دارد.
اگر فرد با استفاده از سهمیه ایثارگران در دوره های شهریه پرداز مانند دانشگاه آزاد، پیام نور، شبانه، پردیس خود گردان و غیر انتفاعی پذیرفته گشته و انصراف دهد می تواند یک بار دیگر از سهمیه ایثارگران استفاده کند.
سهمیه رزمندگان صرفا ۱ بار در کلیه آزمون های ورودی مگر به شرط داشتن حداقل ۱۲ ماه یا ۱۸ ماه فعالیت در جبهه

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

دریافت کارت ورود به جلسه کنکور ارشد ۱۴۰۳ | نحوه دریافت، ویرایش اطلاعات و نکات مهم

آرکا مشاوره

بروزترین نرخ شهریه دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳-۱۴۰۲ کارشناسی _ ارشد _ دکتری

آرکا مشاوره

کد ضریب در کنکور کارشناسی ارشد| تاثیر ضریب

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید