مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

لیست رشته های کنکور هنر ۱۴۰۳ نکات طلایی وبروز

کنکور هنر به دلیل تنوع در رشته های هنری، جذابیت های خاص خود را دارد و داوطلبان زیادی مشتاق ادامه تحصیل در این رشته ها هستند. با توجه به این که رشته های کنکور هنر به صورت شناور ارائه می شود، متقاضیان دیگر گروه های آزمایشی مانند ریاضی و فنی، علوم انسانی و علوم تجربی نیز می توانند نسبت به ثبت نام کنکور هنر ۱۴۰۳ اقدام نمایند.این مسئله یکی از دلایل تعداد زیاد داوطلبان کنکور هنر بی تاثیر نمی باشد. البته پذیرش در رشته های هنری چندان کار آسانی هم نیست چرا که پذیرفته شدگان آزمون کتبی، می بایست در آزمون عملی نیز مورد سنجش قرار بگیرند.

معرفی رشته هنر در کنکور سراسری

سازمان سنجش با انتشارات  رشته های کنکور هنر ۱۴۰۳کد رشته محل های این گروه آزمایشی را مشخص کرده و به منظور تسهیل در روند چینش انتخاب ها، ظرفیت پذیرش هر کد رشته محل را اعلام می کند. داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور هنر پس از بررسی این جداول می توانند ۱۵۰ کد رشته محل متناسب با علاقمندی خود انتخاب نمایند.

در کنکور سراسری تمامی گروه های آزمایشی ۱۴۰۳تغییراتی به وجود آمده و تمامی دروس عمومی از آزمون سراسری حذف شده و بر اساس سوابق تحصیلی نمره این دروس در رتبه و تراز کنکور سراسری لحاظ می شود. بنابراین در کنکور هنر نیز داوطلبان باید خود را برای پاسخ دهی به سوالات دروس اختصاصی خود آماده نمایند و دیگر نیازی به مطالعه دروس عمومی برای کنکور سراسری هنر نمی باشند؛ اما به دلیل تاثیر ضریب سوابق تحصیلی دروس عمومی این متقاضیان باید حد نصاب نمره لازم دروس عمومی را در امتحانات نهایی کسب نمایند.

از دیگر تغییرات ایجاد شده در کنکور هنر سراسری حذف زیر گروه های این گروه آزمایشی می باشد و داوطلبان می توانند با توجه ضرایب ارائه شده دروس تخصصی کنکور هنر خود را برای شرکت در این آزمون آماده نمایند. سازمان سنجش با انتشار اطلاعیه ای اعلام نمود که زیر گروه های کنکور سراسری تمامی گروه های آزمایشی حذف شده و نمره کل آزمون تخصصی برای تمامی رشته های هنر از میانگین وزنی نمرات تراز شده دروس تخصصی بر اساس ضرایب اختصاصی کنکور هنر به دست می آید.

حتما بخوانید: ثبت نام آزمون عملی کنکور هنر ۱۴۰۲ | زمان، شرایط، هزینه

آیا ممکن است لیست رشته های کنکور هنر دارای نمره و کار عملی باشند؟ چه رشته هایی دارای نمره و کار عملی هستند ؟

پذیرفته شدن در برخی نمره ی کتبی و هم نیازمند نمره عملی است ، اما توجه داشته تنها برخی به این صورت است ، افرادی که در زمان اقدام رشته اینگونه رشته ها را بر میگزیدند ملزم می باشند برای نام نویسی ازمون عملی خود در دانشگاه مربوطه نیر اقوام نمایند . لیست رشته های کنکور هنر ۱۴۰۳ به همراه ازمون عملی به شرح زیر می باشد :
ارتباط تصویری ، طراحی پارچه ، طراحی صحنه ، طراحی لباس ، عکاسی ، هنرهای تجسمی ، مجسمه سازی ، کتابت و نگارگری ، نقاشی ، اهنگ سازی ، نوازندگی موسیقی ایرانی ، نوازندگی موسیقی جهانی ، بازیگری و نقش عروسکی ، طراحی صنعتی و ادبیات نمایشی ،

ضرایب کنکور هنر

لیست رشته های کنکور هنر به قدری زیاد و متنوع هستند که سالانه داوطلبان زیادی در این کنکور شرکت می‌کنند. از طرفی دیگر علاوه بر داوطلبان گروه هنر سایر داوطلبان گروه‌های آموزشی نیز در کنکور هنر شرکت می‌کنند و همین موضوع موجب محبوبیت بیش از حد کنکور هنر می‌شود. حذف زیرگروه‌ها از کنکور سراسری موجب ایجاد تغییرات کلی شده است. یکی از این تغییرات به ضرایب دروس تخصصی کنکور هنر مربوط می‌شود. ضرایب دروس تخصصی کنکور هنر تغییر کرده است و داوطلبان باید با توجه به این تغییرات برای کنکور آماده شوند. متاسفانه تغییر ضرایب کنکور موجب ایجاد سوالات و ابهاماتی در ذهن داوطلبان می‌شود. ضرایب کنکور هنر شامل چه تغییراتی می‌شود؟

ضرایب کنکور هنر برای تمامی رشته‌های کنکور هنر به صورت ثابت ارائه می‌شود. این بدین معنی است که تمامی رشته‌ها دارای ضرایب دروس تخصصی یکسانی هستند و این ضرایب با توجه به رشته‌ها تغییر نمی‌کنند. داوطلبان پس از مشاهده ضرایب جدید متوجه اهمیت بالای درک عمومی هنر با ضریب ۱۲ می‌شوند. شما می‌توانید در بخش زیر با ضرایب جدید کنکور هنر آشنا شوید:

نام درس ضریب
درک عمومی هنر ۱۲
درک عمومی ریاضی و فیزیک ۵
خلاقیت تصویری و تجسمی ۳

 

تاثیر معدل در کنکور هنر

یکی دیگر از تغییرات کنکور سراسری به تاثیر معدل در کنکور مربوط می‌شود. تاثیر معدل تا قبل از کنکور ۱۴۰۲ به صورت مثبت برای داوطلبان در نظر گرفته می‌شد. اما تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ و کنکور سال‌های آینده با تغییرات زیادی روبه‌رو شده است. تاثیر معدل در کنکور هنر به صورت تاثیر قطعی محاسبه می‌شود. این بدین معنی است که سوابق تحصیلی داوطلبان اگر نمرات مناسبی نباشد باز هم نتیجه آن در کنکور سراسری محاسبه می‌شود. بنابراین داوطلبان باید در کنار توجه به رتبه کنکور به سوابق تحصیلی خود نیز توجه زیادی داشته باشند. تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ به صورت ۴۰ درصد قطعی محاسبه می‌شود. این بدین معنی است که رتبه کنکور دارای یک تاثیر ۶۰ درصدی در کنکور سراسری است. شما می‌توانید در قسمت زیر با سهم دروس عمومی و تخصصی در کنکور سال ۱۴۰۲ و سال‌های آینده بیشتر آشنا شوید:

سال دروس عمومی دروس تخصصی جمع
۱۴۰۲ ۲۶ ۱۴ ۴۰
۱۴۰۳ ۲۸ ۲۲ ۵۰
۱۴۰۴ و کنکور سال‌های آینده ۳۰ ۳۰ ۶۰

 

لیست رشته های ارائه شده در کنکور هنر ۱۴۰۳

کلیه رشته هایی که علاقه مندان می توانند با شرکت در کنکور هنر، نسبت به انتخاب آن ها اقدام کنند، در جدول زیر ارائه شده است. توجه داشته باشید که این لیست مطابق با دفترچه انتخاب رشته و برای پذیرش دانشگاه های سراسری از جمله دوره های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان، پیام نور و هم چنین دانشگاه ها و موسسات غیرانتفاعی جمع آوری شده است

آشنایی با این رشته ها موجب تسهیل هدف گذاری، تعیین شیوه ادامه تحصیل در شهر، رشته و دانشگاه مورد علاقه، ترسیم مسیر پیشرفت و بهبود روند مطالعاتی داوطلبان می شود. توجه داشته باشید که رشته های جدول ذیل در دو مقطع کاردانی و کارشناسی پیوسته سال ۱۴۰۳ ارائه می گردد.

لیست رشته های کنکور هنر ۱۴۰۳
مقطع کارشناسی
آموزش هنر (ویژه فرهنگیان) ارتباط تصویری تلویزیون و هنر های دیجیتال چاپ
صنایع دستی طراحی پارچه طراحی و چاپ پارچه طراحی و ساخت طلا و جواهر
طراحی صحنه طراحی لباس عکاسی فرش
کتابت و نگارگری گرافیک (ویژه دانشگاه فنی و حرفه ای) مجسمه سازی نقاشی
نقاشی ایرانی کارگردانی هنر های صناعی باستان شناسی
طراحی صنعتی مرمت بنا های تاریخی هنر اسلامی مرمت آثار تاریخی
موزه ادبیات نمایشی بازیگری تولید سیما
سینما کارگردانی تلوزیون نمایش عروسکی آهنگسازی
نوازندگی موسیقی ایرانی نوازندگی موسیقی جهانی
مقطع کاردانی
طراحی پوشاک هنر های تجسمی گرافیک هنر سفالگری باستان شناسی
حفاظت و مرمت آثار تاریخی انیمیشن
 

 

در نظر گرفتن دو فاکتور اساسی علاقه و مهارت در زمان انتخاب رشته کنکور هنر به عنوان ارکان اساسی ادامه تحصیل در این زمینه محسوب می گردد. تعدد رشته ها و زمینه های تحصیلی هنر که از جمله آن ها می توان به گرافیک، هنرهای تجسمی، نقاشی، موسیقی و سینما اشاره کرد، باعث شده تا گستره بیشتری از افراد بتوانند نسبت به پذیرش در آزمون کتبی و عملی هنر اعلام علاقه مندی نموده و به دنبال آشنایی با زیرگروه ها، ضرایب، رشته های دانشگاهی و بودجه بندی کنکور هنر باشند

برخی متقاضیان در هنگام بررسی دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر ۱۴۰۳ علاوه بر علاقه خود، میزان درآمدی که می توانند به واسطه رشته تحصیلی مربوطه کسب کنند، هم مورد توجه قرار می دهند و همواره به دنبال آشنایی با بازار کار بهترین رشته های هنر می باشند. برای آشنایی با بازار کار و چگونگی انتخاب رشته کنکور هنر می توانید بر روی لینک های موجود کلیک کنید.

بسیاری از دانشگاه های کشور در حال حاضر نسبت به پذیرش دانشجویان، بدون نیاز به شرکت در آزمون سراسری و صرفا بر اساس سوابق تحصیلی آن ها اقدام می کنند. رشته های هنری نیز از این قاعده مستثنی نبوده و داوطلبان می توانند با در نظر گرفتن رشته های بدون کنکور هنر اقدامات لازم را در راستای ثبت نام بدون کنکور دانشگاه های سراسری و آزاد به انجام برسانند.

مطالب مرتبط:

ثبت نام رشته عمران دانشگاه علمی کاربردی ۱۴۰۳|نکات مهم

آرکا مشاوره

نتایج کنکور ۱۴۰۲ اعلام شد | نحوه مشاهده + لینک+ نکات مهم

آرکا مشاوره

معرفی کامل رشته رادیولوژی یا پرتوشناسی $ درآمد، بازار کار، مزایا، شرایط و …

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید