مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مجوز انتخاب واحد دانشگاه آزاد _ نحوه دریافت مجوز _ نکات مهم

با توجه به اینکه نحوه انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ برای تمام دانشجویان در ابتدای هر نیمسال تحصیلی براساس دروس ارائه شده در سامانه آموزشیار انجام می شود، بسیاری از دانشجویان به اشتباه به سامانه های قدیمی انتخاب واحد دانشگاه آزاد مانند سیدا مراجعه می کنند و در نهایت از زمان انتخاب واحد ازاد جا مانده و موفق به تکمیل ثبت نام خود نمی شوند. دانشجویان قبل از انتخاب واحد در سامانه آموزشیار می بایست مجوز انتخاب واحد خود را دریافت کنند و بعد از دریافت مجوز نسبت به انتخاب واحد خود اقدام کنند.

از آنجا که انتخاب واحد دانشگاه آزاد با داشتن مجوز انتخاب واحد انجام می شود و با توجه به اهمیت قوانین، مراحل و زمان ثبت درخواست مجوز انتخاب واحد در سامانه آموزشیار و برای تسهیل این روند، در این مقاله جزئیاتی از زمان و نحوه ثبت درخواست مجوز انتخاب واحد و حذف و اضافه به همراه راهنمای تصویری برای شما ارائه داده شده است.

مجوز انتخاب واحد دانشگاه آزاد چیست ؟

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی باید در هر ترم تحصیل انتخاب واحد خود را انجام دهند و مشخص کنند که در ترم جاری کدام واحدهای درسی را خواهند گذراند. برای انجام انتخاب واحد دانشگاه آزاد، نیاز به دریافت مجوز می باشد و در صورت عدم دریافت مجوز، دانشجو امکان ورود به سیستم انتخاب واحد را نخواهد داشت.

دانشجویان برای دریافت مجوز انتخاب واحد دانشگاه آزاد باید به سایت آموزشیار مراجعه نمایند. در این سامانه، لیست دروس ارائه شده برای هر ترم قرار داده شده است و دانشجو پس از مشاهده دروس و رعایت دروس پیش نیاز و هم نیاز، می بایست به ثبت درخواست مجوز خود اقدام کند.

سایت ثبت درخواست مجوز انتخاب واحد دانشگاه آزاد

همانطور که گفته شد انتخاب واحد، درخواست مجوز، پرداخت شهریه، حذف و اضافه و سایر خدمات آموزشی داشجویان دانشگاه آزاد در تمامی مقاطع تحصیلی اعم از کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری از طریق سایت آموزشیار انجام می شود.

سامانه ثبت درخواست الکترونیکی مجوز انتخاب واحد دانشگاه آزاد سامانه آموزشیار به نشانی edu.iau.ac.ir می باشد. دانشجویان می توانند با نام کاربری و رمز عبور خود وارد آموزشیار و پورتال شخصی خود شده و از منوی درخواست/مجوز نسبت به ثبت درخواست مجوز انتخاب واحد خود اقدام نمایند.

سقف مجاز انتخاب واحد دانشگاه آزاد

دانشجویان باید توجه داشته باشند که انتخاب واحد سقف مشخصی دارد و نمی توان به اختیار خود بسیار کم یا بسیار زیاد واحد برداشت. سقف انتخاب واحد دانشگاه آزاد درحالت نرمال به مقطع تحصیلی بستگی دارد.

حداقل و حداکثر تعداد واحد مجاز در مقطع کارشناسی به ترتیب ۱۴ و ۲۴ واحد، در مقطع ارشد ۹ و ۱۴ واحد و در مقطع دکتری ۶ و ۱۰ واحد می باشد.

دانشجویان کلیه مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد برای گرفتن مجوز انتخاب واحد هر ترم باید وارد سایت آموزشیار شوند و بعد از درج نام کاربری و رمز عبورشان، به پورتال خود دسترسی خواهند شد.

حذف درخواست مجوز انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

آموزش گرفتن مجوز انتخاب واحد دانشگاه آزاد

ورود به سامانه آموزشیار به نشانی edu.iau.ac.ir

کلیک بر روی گزینه “دانشجو”

وارد کردن شماره دانشجویی

وارد کردن نام کاربری و رمز عبور

ورود به پورتال شخصی

 

سایت آموزش یار آزاد

انتخاب گزینه “درخواست/مجوز” از منوی سمت راست سامانه

درخواست مجوز انتخاب واحد آزاد

کلیک بر روی گزینه “ارسال درخواست جدید”

انتخاب گزینه “طبقه بندی موضوع درخواست” و سپس کلیک بر روی گزینه “عملیات آموزشی دانشجو”

کلیک بر روی گزینه “موضوع درخواست” و بعد از آن کلیک روی گزینه “مجوز انتخاب واحد”

انتخاب گزینه “نیمسال درخواست” و سپس کلیک روی گزینه نیمسال

تعیین متن درخواست و ثبت نهایی

چارت انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

لیست دروس ارائه شده و چارت انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ برای هر کدام از ترم های تحصیلی و رشته های مختلف تحصیلی، متفاوت می باشد. در واقع دانشجویان برای نحوه انتخاب واحد و دریافت گزارشات مربوط به دروس ارائه شده در دانشگاه آزاد باید به سایت آموزشیار مراجعه کنند.

طراحی و ارائه چارت انتخاب واحد دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ در سامانه آموزشیار بر اساس دروس پیش نیاز و هم نیاز توسط مدیر آموزش دانشگاه و مدیر گروه رشته تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد تدوین می شود. در واقع لازم است دانشجویان قبل از انجام انتخاب واحد نسبت به هر یک از دروس پایه و تخصصی و پیش نیاز بودن هر یک از آن ها اطلاع داشته باشند.

از این رو در زمان انتخاب واحد ازاد طبق رعایت حداکثر و حداقل تعداد واحدی که دانشجو در یک ترم تحصیلی خود مجاز به انتخاب واحد می باشد، می تواند حداقل ۱۴ واحد و حداکثر ۲۰ واحد از میان درس های ارائه شده با رعایت پیش نیاز ها انتخاب کند. در واقع سقف تعداد واحد های درسی دانشگاه آزاد به فاکتور های مهمی مانند معدل رشته و دانشگاه دانشجو و همچنین رشته تحصیلی و تعداد ترم های متوالی باقی مانده محصل بستگی دارد.

دریافت مجوز انتخاب واحد حذف و اضافه آزاد

فرصت حذف و اضافه دانشگاه آزاد برای دانشجویانی در نظر گرفته می شود که در نوبت اولیه موفق به انتخاب واحد نشده اند. این دسته از دانشجویان می توانند وارد سایت آموزشیار شده و از دروس دارای ظرفیت خالی، انتخاب واحد خود را انجام دهند.

لازم به ذکر است که برای انتخاب واحد در مرحله حذف و اضافه نیاز به دریافت مجوز است اما اگر قبلا و در مهلت اولیه انتخاب واحد مجوز را دریافت کرده اید، نیاز به دریافت مجدد مجوز نیست.

پس از مراحل فوق ، دکمه ثبت را بزنید تا درخواست شما در سامانه به تایید برسد. پس از این فرایند یکبار از سامانه خارج شده و مجدد وارد شوید. حال می توانید وارد قسمت انتخاب واحد شوید و برنامه درسی هفتگی خود را به ثبت برسانید.

زمانبندی حذف و اضافه دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

مجوز انتخاب واحد ترم تابستان دانشگاه آزاد

مراحل دریافت مجوز انتخاب واحد ترم تابستان دانشگاه آزاد، مشابه دریافت مجوز انتخاب واحد سایر ترم ها میباشد که با خواند مطالب فوق میتوانید درخواست خود را ثبت نمایید.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های دانشگاه فرهنگیان و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

مطالب مرتبط:

کارنامه قبولی آموزش کودکان استثنایی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۲ تمامی مناطق و گروه ها

آرکا مشاوره

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور زبان۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

نحوه دریافت مجدد شماره پرونده و داوطلبی کنکور سراسری ۱۴۰۲ | فراموشی

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید