مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

محرومیت های کنکور سراسری ۱۴۰۳_ رفع محرومیت و تمام نکات مهم

محرومیت کنکور سراسری هیوا

با نزدیک شدن به زمان کنکور سراسری، موضوع محرومیت از کنکور سراسری ۱۴۰۳ یکی از دغذغه‌های اصلی داوطلبان کنکور است. دانش‌آموزان مدت زمان طولانی برای کنکور زمان می‌گذارند، از چند سال قبل درباره رشته دبیرستان و تا حدودی رشته دانشگاهی خود تصمیم‌گیری کرده‌اند. اما باز هم احتمال دارد در سال کنکور یا پس از آن تغییری در بینش و انتخاب آن‌ها ایجاد شود یا بخواهند سال بعد دوباره شانس خود را امتحان کنند. برخی از داوطلبان نیز به دلیل بی‌دقتی یا اطلاعات نادرست، در انتخاب رشته خود اشتباه می‌کنند. در این مقاله محرومیت از کنکور سراسری ۱۴۰۳ ، محرومیت از کنکور در صورت قبولی روزانه ۱۴۰۳، نحوه رفع محرومیت قبولی روزانه و مشاوره محرومیت ها ارائه شده است.

محرومیت‌های کنکور چیست؟

متقاضیان باید قبل از ثبت‌نام در کنکور سراسری، از موارد مربوط به لغو محرومیت در کنکور سراسری اطلاع داشته باشد تا در اسرع وقت نسبت به رفع محرومیت‌های ایجاد شده اقدام نماید. در ادامه محرومیت از کنکور سراسری به صورت مختصر توضیح داده شده است.

۱. در گذشته اگر شخصی در مقطع تحصیلی در دانشگاه‌‌های روزانه مشغول به تحصیل شد، برای بار مجدد حق شرکت در کنکور و انتخاب رشته روزانه را نداشت. طی چند سال اخیر براساس نظر دیوان عدالت اداری، این قانون برداشته شد و محرومیت از تحصیل در رشته‌های روزانه برای دومین بار لغو شد.

۲. افرادی که در رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه دولتی تحصیل‌ کرده‌اند، موظف هستند که طرح نیروی انسانی را بگذرانند؛ بنابراین از شرکت مجدد در کنکور محروم هستند.

۳. نظام‌وظیفه برای آقایان جهت شرکت در کنکور دو سال فرصت در نظر گرفته است. داوطلبینی که در این دو سال نتوانند در دانشگاه پذیرش شوند برای بار سوم مجاز به شرکت در آزمون سراسری نیستند.

۴. با توجه به تاثیری که معدل دانش آموزان در نتیجه کنکور دارد در صورتی که عمدا و یا سهوا معدل خود را اشتباه وارد کرده باشند بعد از قبولی و حتی پذیرفته شدن در دانشگاه‌ها قبولی آن‌ها رد خواهد شد و متخلف شناخته می‌شوند.

۵. برای محروم نشدن در کنکور تمامی داوطلبان باید تمامی مدارک تحصیلی خود را دریافت کرده باشند تا در صورت نیاز به تطبیق بتوانند مدارک خود را تطبیق دهند. علاوه بر این برای شرکت در کنکور سراسری دانش آموزان باید تا تاریخ۱۴۰۲/۰۶/۳۱ فارغ التحصیل شوند البته برای ورودی مهرماه. (برای ورودی بهمن ماه دانشگاه ها بایستی داوطلب حداکثر تا پایان بهمن ماه همان سال تحصیلی فارغ التحصیل شود.)

۶. کارمندان و افرادی که تعهد به خدمت در ارگان و یا دستگاه های اجرایی دارند.

محرومیت از کنکور ۱۴۰۳ در صورت قبولی روزانه ۱۴۰۲

تا قبل از سال ۱۴۰۰ دانش اموختگان و دانشجویان دوره های روزانه تحت هیچ حالتی اجازه ثبت نام مجدد در کنکور سراسری را نداشتند و در صورت ثبت نام در این آزمون به عنوان متخلف شناخته شده و شامل قانون محرومیت می شدند. از آنجاییکه طی سال های گذشته، تعداد صندلی های خالی در دانشگاه ها افزایش یافت و تعداد بالایی از افراد نیز در خصوص این قانون شکایاتی را در دیوان عدالت ثبت کردند، لذا از سال ۱۴۰۰ قانون محرومیت در کنکور تغییر پیدا کرد و ثبت نام در کنکور برای دانش آموختگان دوره روزانه نیز میسر شد. با توجه به این قانون هیچگونه محرومیتی در خصوص ثبت نام مجدد در کنکور برای دانش آموختگان دوره روزانه، دانشجویان مشغول به تحصیل در دوره روزانه، دانشجویان انصرافی، پذیرفته شدگان در دانشگاه و … وجود ندارد و قانون محرومیت در کنکور برای این افراد اعمال نخواهد شد. بر اساس همین قانون، در صورتی که فردی در دوره روزانه دانشگاه های دولتی پذیرفته شود اما به دانشگاه مراجعه نکند می تواند در کنکور سال بعد نیز شرکت کند و مجدد شانس خود را امتحان نماید و قانون محرومیت از کنکور سراسری ۱۴۰۲ برای دانشجویان دوره روزانه وجود ندارد.

محرومیت از کنکور در صورت قبولی روزانه ۱۴۰۲ و رفع محرومیت قبولی روزانه بحث جدیدی است که با توجه به قوانین تصویب شده در دیوان عدالت داوطلبان را مجاز به حضور در کنکور سال جاری می کند و این افراد بدون در نظر گرفتن قبولی قبلی می توانند در کنکور بعد شرکت کنند. این قانون فرصت های جدیدی را در اختیار افرادی قرار می دهد که به هر دلیلی موفق به گذراندن آزمون کنکور نشده اند و می توانند بدون دغدغه مجدد شرکت کنند. حتی افرادی که در حال حاضر نیز دانشجو هستند می توانند بدون انصراف دادن در کنکور شرکت کرده و در صورت قبولی در رشته مورد علاقه خود از دانشگاه انصراف دهند و پس از آن در رشته جدید مشغول به تحصیل شوند.

مهمترین تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۳/نحوه برگزاری، زمان و…

رفع محرومیت آزمون سراسری داوطلبان مشمول خدمت سربازی

داوطلبانی که قبل از اعلام نتایج نهایی کنکور مشمول خدمت سربازی هستند، می‌توانند در کنکور ۱۴۰۳ شرکت کرده و دفترچه اعزام را نیز تکمیل کنند و بعد از اعلام نتایج کنکور در صورت قبولی، با استفاده از شرایط و قوانین ایست خدمت سربازی از معافیت تحصیلی بهره‌مند شوند. از طرفی فارغ‌التحصیلان دوره‌های کارشناسی یا کاردانی که مشمول نظام وظیفه هستند، مجاز به شرکت مجدد در کنکور سراسری نیستند و فقط می‌توانند در کنکور کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد شرکت کنند.

رفع محرومیت آزمون سراسری دانشجویان مشول طرح نیروی انسانی پزشکی

دانشجویان رشته‌های وزارت بهداشت و آموزش پزشکی در دوره کاردانی، که مشمول طرح نیروی انسانی هستند، می‌توانند در کنکور سراسری شرکت کنند و در صورت قبولی در رشته‌های مقطع دکترای حرفه‌ای یعنی پزشکی عمومی، دندانپزشکی، دامپزشکی و داروسازی، طرح خود را پس از اتمام تحصیلات بگذرانند. اما اگر این داوطلبان در رشته‌هایی غیر از رشته‌های مذکور پذیرفته شوند، قبولی آن‌ها لغو خواهد شد.

رفع محرومیت کنکور سراسری ۱۴۰۳ پس از دو بار تحصیل در دوره روزانه

دیوان عدالت اداری یکی از بندهای محرومیت شرکت در کنکور را در سال های اخیر لغو کرد. طبق این بند اگر داوطلبی که از کنکور سال ۶۳ به بعد با استفاده از شرکت در آزمون سراسری دوبار در رشته‌های روزانه مقطع کارشناسی، قبول شده یا تحصیل کرده بود، دیگر حق شرکت در کنکور را نداشت. اما اکنون این افراد می‌توانند در صورت داشتن شرایط عمومی و اختصاصی، مجددا در کنکور ثبت نام کرده و از دانشگاه‌های روزانه انتخاب رشته کنند.

عدم توجه به محرومیت از شرکت در کنکور چه عواقبی را به همراه دارد؟

اگر شامل یکی از محرومیت های بالا شده اید و نتوانستید از هیچ کدام از شرایط رفع محرومیت و گرفتن مجوز شرکت در کنکور مجدد استفاده کنید، اما همچنان مصر هستید که در آزمون سراسری شرکت نمایید باید بدانید این تخلف توسط سازمان سنجش به طور جدی پیگیری می شود. یعنی حتی در صورت قبولی و ثبت نام در دانشگاه هم از ادامه تحصیل فرد متخلف جلوگیری می شود.

 

 

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند. مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

مطالب مرتبط:

انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۳|ریاضی ،دفترچه،نکات مهم

آرکا مشاوره

دریافت کارت ورود به جلسه کنکور تیر ماه ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

آزمون رایانه ای در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید