مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مصاحبه دکتری سراسری ۱۴۰۳| نکات مهم

مصاحبه دکترای 1403

مصاحبه دکتری سراسری ۱۴۰۳ به عنوان مرحله دوم این آزمون تاثیر بسزایی در نتایج قبولی داوطلبان دارد. در واقع متقاضیان بعد از گذراندن مرحله آزمون کتبی و انتخاب رشته دکتری، در صورت کسب حد نصاب لازم می توانند به مصاحبه آزمون دکترای سراسری ۱۴۰۳ راه یابند. مصاحبه دکتری در واقع سنجش توانایی ‌های علمی، پژوهشی و آموزشی داوطلبان علاوه بر آزمون کتبی بوده که در دهه اول خرداد توسط خود دانشگاه ها صورت می گیرد.یکی از مهم ترین مراحل آزمون دکترای سراسری ۱۴۰۳ برای پذیرش دانشجو در دانشگاه های سراسری، مرحله مصاحبه علمی بوده که تنها پذیرفته شدگان انتخاب رشته دکتری حق شرکت در آن را دارند. مصاحبه دکتری هر یک از دانشگاه های سراسری در زمان معین شده، در خود دانشگاه برگزار می شود و سوالات مصاحبه در هر یک از دانشگاه ها می تواند متفاوت از دانشگاه های دیگر باشد

زمان مصاحبه دکتری دانشگاه های سراسری ۱۴۰۳

در جدول زمانبندی مصاحبه دکتری منتشر شده از سوی دانشگاه های سراسری، کدرشته امتحانی، نام رشته، کد محل، گرایش، نام دانشگاه، دوره و تاریخ مصاحبه دکتری نوشته خواهد شد. داوطلبان موظف اند در تاریخ مشخص شده و در ساعتی که به آن ها اختصاص داده شده، در محل دانشگاه دعوت به مصاحبه شده حاضر شوند و یا در صورت برگزاری مصاحبه به شیوه مجازی، با استفاده از نرم افزار آنلاین در جلسه شرکت نمایند.

در سال گذشته با توجه به زمان اعلام نتایج اولیه آزمون دکتری،  داوطلبان شاهد دعوت به مصاحبه دکتری از اوایل خرداد ماه بودند. زمان دقیق مصاحبه دکتری دانشگاه های سراسری ۱۴۰۳، نیز به محض اعلام در  جدول زمانی زیر ارائه خواهد شد، داوطلبان برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با جزئیات ثبت نام و زمان برگزاری مصاحبه دکتری دانشگاه های سراسری می توانند به سایت دانشگاه مورد نظر مراجعه نمایند. 

نمره مصاحبه دکتری سراسری ۱۴۰۳

کلیه افرادی که در آزمون دکتری شرکت کرده و نسبت به انتخاب رشته این آزمون اقدام نمودند، می بایست منتظر اعلام نتایج آزمون دکتری باشند. کلیه افرادی که فرایند ثبت نام آزمون دکتری را تکمیل نموده و در این آزمون شرکت کرده و موفق به کسب حدنصاب تراز دعوت به مصاحبه شدند، به مصاحبه دکتری ۱۴۰۳ دعوت می شوند. هیچ محدودیتی در دعوت به مصاحبه شدن افراد در رشته های مختلف وجود نداشته و برخی اشخاص می توانند در چندین رشته برای مصاحبه دکتری ۱۴۰۳ حاضر شوند.

اشخاصی که حائز شرایط حضور در مصاحبه دکتری ۱۴۰۳ باشند، باید با نمره مصاحبه دکتری ۱۴۰۳ آشنا شوند. افراد باید نظر اساتید حاضر در جلسه مصاحبه را جلب نموده تا امکان پذیرش در دانشگاه در رشته مورد نظر خود را داشته باشند. بنابراین شرط قبولی نهایی متقاضیان تحصیل دکتر، قبولی در مصاحبه دکتری بوده که در جدول حدنصاب امتیازات مصاحبه دکترا ارائه می شود.

نمره مصاحبه دکتری حداکثر ۲۰ نمره را شامل شده و کلیه افرادی که نمره خود را به عدد ۲۰ نزدیک نمایند، می توانند پذیرش رشته مورد نظر خود را در مقطع دکتری دریافت کنند. اشخاص می بایست در سالیان منتهی به حضور در مصاحبه دکتری ۱۴۰۳، بخش های مختلف نمره مصاحبه را بررسی کرده تا در جلسه مصاحبه دکتری، نمرات بالایی را کسب نمایند.

مصاحبه دکتری ۱۴۰۳ به دو صورت حضوری و غیرحضوری برگزار می شود. بنابراین اشخاصی که به مصاحبه حضوری دعوت شده، باید در زمان مقرر برای حضور در مصاحبه دکتری ۱۴۰۳ اقدام کرده و نمره مناسبی را دریافت کنند. همچنین مصاحبه غیرحضوری دکتری نیاز به اینترنت پرسرعت داشته تا بدون مشکل مصاحبه دکتری را پشت سر بگذارند. افراد با کسب حدنصاب قبولی مصاحبه دکتری می توانند نسبت به تحصیل در مقطع دکتری اقدام نمایند.

اشخاصی که قصد تحصیل در مقطع دکتری را داشته، باید نمره لازم برای قبولی در مصاحبه دکتری را کسب نمایند. نمره مصاحبه دکتری به عوامل مختلفی نظیر مقاله، کتاب، مدرک زبان انگلیسی، سابقه تدریس و … بستگی دارد. بنابراین افراد با کسب نمرات بالا در موراد اشاره شده می توانند حائز قبولی مقطع دکتری در رشته مورد نظر خود شوند.

زمان دعوت به دانشگاه

همانطور که بیان شد، سازمان سنجش هر ساله بازه زمانی مصاحبه را در سایت خود منتشر می کند. کلیه دانشگاه ها بر طبق این اطلاعیه، زمان مصاحبه هر شخص را معین می نمایند. بنابر این کلیه داوطلبان می بایست در این بازه زمانی و با توجه به اطلاعیه سازمان سنجش، به سایت دانشگاه مد نظر خود مراجعه کرده و زمان دقیق مصاحبه خود را با توجه به اطلاعات مندرج در سایت دانشگاه مشاهده نمایند.

توصیه می شود هر داوطلب قبل از شرکت در جلسه مصاحبه دکتری از شرایط شرکت در آن، مطلع بوده تا با آگاهی کامل در این جلسه حضور یابد که به این منظور مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد. در این مقاله شرایط شرکت در مصاحبه به طور کامل برای داوطلبان بیان گردیده است.

هزینه مصاحبه دکتری سراسری ۱۴۰۳

پس از این که نتایج انتخاب رشته دکتری اعلام شود، داوطلب با مشاهده کارنامه خود در می یابد که در کدام رشته ها و دانشگاه ها دعوت به مصاحبه شده است. او می تواند در مصاحبه تمامی دانشگاه هایی که در آن ها دعوت شده است، شرکت کند؛ اما برای شرکت در آن ها ملزم به پرداخت هزینه مصاحبه دکتری مربوط به هر دانشگاه خواهد بود.

پذیرفته شدگان جهت پرداخت هزینه مصاحبه دکتری ۱۴۰۳ باید به سایت اختصاصی دانشگاه‌ های میزبان مراجعه نموده و سپس فرم بررسی صلاحیت عمومی آزمون دکتری را دریافت نمایند. البته هنوز میزان هزینه و تاریخ واریز آن برای سال ۱۴۰۳ مشخص نشده است. در ضمن بعد از این که فرم نام برده به دقت تکمیل گشت، لازم است داوطلبان کد رهگیری مربوطه را یادداشت کرده و نزد خود حفظ کنند. نکته مهم این است که در صورت تکمیل نشدن فرم مذکور، فرد از گزینش نهایی حذف خواهد شد.

حتما بخوانید: انتخاب رشته آزمون دکتری ۱۴۰۳| دفترچه، نکات مهم

مدارک لازم جهت حضور در مصاحبه دکتری

دانشگاه های مختلف ممکن است مدارک متفاوتی برای حضور در جلسه مصاحبه دکتری درخواست دهند. با این حال، ارائه برخی از این مدارک ضروری بوده و میان تمامی دانشگاه ها مشترک است. متقاضیان می توانند با مراجعه به سایت رسمی دانشگاه های انتخابی، از مدارک مورد نیاز مطلع گردند.

  • اصل و کپی کارت ملی و شناسنامه
  • فیش واریزی هزینه مصاحبه دکتری
  • مدارک تحصیلی مقاطع گذشته کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد به همراه ریز نمرات دروس
  • کارنامه اولیه و کارنامه انتخاب رشته دکتری
  • توصیه نامه از اساتید مقطع کارشناسی ارشد
  • رزومه کامل تحصیلی و شغلی
  • مدرک زبان (آیلتس، تولیمو، EPT، تافل یا …)
  • گواهی سابقه عضویت در هیئت علمی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی به صورت رسمی قطعی و  یا رسمی – آزمایشی مورد تایید بالاترین مقام مسئول

اهمیت مقاله و نگارش کتاب در مصاحبه آزمون دکتری ۱۴۰۳

در بیشتر جلسات مصاحبه دکتری به مقالات علمی – پژوهشی (داخلی و خارجی)، مقالات علمی – ترویجی، مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر (داخلی یا خارجی) و تالیف یا ترجمه کتاب که مرتبط با رشته تحصیلی داوطلبان باشد، بسته به نظر اساتید و داوران امتیاز تعلق می گیرد.

موضوعی که در بیشتر مصاحبه‌ ها عمومیت دارد این است، که معمولا اساتید سقف مشخصی برای امتیاز مقالات و سایر کارهای پژوهشی در نظر می‌ گیرند. بنابراین داوطلبان هر تعداد مقاله هم که داشته باشند، نمره بالاتری از سقف امتیاز تعیین‌ شده نخواهند گرفت. این امر را می توان در تجربه مصاحبه دکتری داوطلبان مشاهده نمود. علاوه بر مقاله و کتاب، ثبت اختراع و نیز کسب مقام در جشنواره ‌های علمی همانند خوارزمی و فارابی و داشتن طرح پژوهشی نیز ممکن است در مصاحبه امتیاز آور باشد.

نحوه محاسبه امتیازات نگارش مقاله و کتاب در مصاحبه آزمون دکتری ۱۴۰۳
نوع فعالیت حداکثر امتیاز نحوه ارزیابی
مقالات علمی – پژوهشی (داخلی و خارجی) مرتبط با رشته تحصیلی ۲۲ امتیاز  هر مقاله تا ۷ امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء
 گواهی ثبت اختراع مورد تایید سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران  گواهی ثبت اختراع بین المللی تا ۷ و داخلی تا ۵ امتیاز
 برگزیدگان در جشنواره علمی معتبر  برگزیدگی داخلی تا ۳ و خارجی تا ۷ امتیاز
مقالات علمی – ترویجی مرتبط با رشته تحصیلی ۶ امتیاز هر مقاله تا ۲ امتیاز مطابق آیین نامه ارتقاء
مقالات چاپ شده در کنفرانس های معتبر (داخلی یا خارجی) ۴ امتیاز خارجی تا ۲ و داخلی ۱ امتیاز
تالیف یا ترجمه کتاب مرتبط با رشته تحصیلی ۴ امتیاز  

سوالات مصاحبه دکتری ۱۴۰۳

در جلسه مصاحبه دکتری سراسری ۱۴۰۳ طبق روال هر جلسه مصاحبه، سوالات زیادی پیرامون موضوعات مختلف مطرح می شود که همین امر عاملی برای ایجاد نگرانی و استرس داوطلبان می باشد. لازم به ذکر است که سوالات مصاحبه دکتری سوالات مشخصی نبوده و قابل پیش بینی نخواهند بود ولی با توجه به تجربیات سال های گذشته می توان حدس زد که هر ساله یک سری سوالات متداول حول موضوعات مشابه مطرح خواهند شد.

  • مطمئنا ابتدای جلسه اساتید از شما می خواهند خودتان را به انگلیسی معرفی کنید. در پاسخ به این سوال می بایست نام و نام خانوادگی خود را بیان کرده و سپس رشته و دانشگاه محل تحصیل خود را معرفی کنید و پس از آن یک شرح حال مختصر از مسیر تحصیلی خود را عنوان کنید.
  • بعضی از دانشگاه های سراسری یک سری سوالات علمی در رابطه با پایان نامه دانشجو مطرح می کنند. البته این به معنی پرسش سوالات علمی سطح بالا نیست؛ اما چیزی که در این جا اهمیت دارد قدرت تحلیل داوطلب در رابطه با موضوعات علمی خصوصا موضوع پایان نامه تحقیقاتی خود می باشد.
  • در ادامه سوالات دیگری در رابطه با پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد، طرح های تحقیقاتی، پروژه های انجام شده و در دست انجام و عنوان مد نظر برای رساله دکتری بیان خواهد شد.
  • دسته دیگر پرسش ها در مورد رزومه تحصیلی و شغلی شما خواهد بود. بنابراین داشتن یک رزومه قوی می تواند موثر واقع شود. فراموش نکنید که اشتغال به کار غیر مرتبط و یا ساعت کاری بالای داوطلبان تاثیر منفی در نتیجه نهایی خواهد گذاشت.
  • سوالاتی پیرامون مسائل مذهبی و عقیدتی نیز مطرح خواهد شد که پاسخ شما به این پرسش ها بی اهمیت نخواهد بود.

نکات مهم

  • با ظاهری آراسته و مرتب در جلسه مصاحبه حضور یابید و از عطر ملایم استفاده کنید.
  • هنگام برخورد با اساتید با اعتماد به نفس کامل احوال پرسی کنید، لبخند را فراموش نکنید و از برقراری ارتباط چشمی نیز غافل نشوید.
  • هنگام پاسخ به سوالات از شتاب زدگی بپرهیزید و سعی کنید در کمال آرامش و اعتماد به نفس به پرسش ها پاسخ دهید.
  •  سعی کنید در جواب سوالات اساتید پاسخ های کوتاه، مختصر و مفید ارائه دهید و از دادن پاسخ های طولانی و اغراق آمیز پرهیز کنید.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در همه رشته های دانشگاهی و همچنین رشته های دانشگاه فرهنگیان، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند، با توجه به اینکه انتخاب رشته کنکور رابطه مستقیمی با آینده شغلی و اجتماعی داوطلب دارد، صفر تا ۱۰۰ انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ در مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا به صورت حضوری و غیر حضوری انجام میشود.

 

مطالب مرتبط:

آرکا مشاوره

صفر تا صد ثبت نام وام دانشجویی ۱۴۰۳ | مبلغ، شرایط، زمان، نحوه درخواست و ….

آرکا مشاوره

مصاحبه دکترای دانشگاه آزاد ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید