مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

معرفی کامل رشته مهندسی کامپیوتر$درآمد، بازار کار، شرایط و ….

معرفی رشته کامپیوتر/آرکا
مهندسی کامپیوتر رشته ای است که به طراحی و ساخت اجزای مختلف رایانه می پردازد و اهمیت زیادی دارد. هدف این رشته تربیت افرادی است که در زمینه تحلیل، طراحی، ساخت و راه اندازی دستگاه ها و مجموعه های سخت افزاری جدید، بررسی و شناخت مجموعه های سخت افزاری و نرم افزاری موجود، نگهداری، عیب یابی و تعمیر و اصلاح و توسعه فعالیت کنند. طراحی، شبیه سازی، فرآوری، پردازش، سنجش، آموزش و ویرایش تمام مفهوم هایی هستند که با بیشترین دقت و در کوتاهترین زماندر برنامه های نرم افزاری رایانه انجام می شوند. لذا هدف از این رشته تربیت نیروی متخصص برای انجام امور فوق است. این رشته در کشور ما نیز اهمیت بسیار داشته و تا مقطع دکتری تدریس می‌شود. مهندسی‌ کامپیوتر در مقطع‌ کارشناسی‌ دارای‌ دو گرایش‌ سخت‌افزار و نرم‌افزار است‌.

معرفی رشته کامپیوتر

همانطور که گفته شد، رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی دو گرایش سخت افزار و نرم افزار را در برمی گیرد. گرایش سخت افزار فعالیت های آموزشی، پژوهشی و صنعتی در خصوص قطعات، بردها، تجهیزات و در نهایت سیستم های کامپیوتری در مقیاس های مختلف را شامل می شود و گرایش نرم افزار نیز آموزش و پژوهش در زمینه زبان های مختلف برنامه نویسی، سیستم های عامل مختلف و طراحی انواع الگوریتم ها را در بر می گیرد. همچنین داوطلبان این رشته در مقطع کارشناسی ناپیوسته و یا ارشد،، می توانند گرایش فناوری اطلاعات را نیز انتخاب نمایند، که محتوای آن مربوط به طراحی، پشتیبانی و توسعه سیستم های اطلاعاتی که مبتنی بر کامپیوتر است. در رابطه با تعیین گرایش در مقطع کارشناسی نیز توجه داشته باشید که دانشجویان در صورتی که ۵۰ واحد درسی پایه و اصلی را براساس انتخاب خود بگذرانند، می توانند با توجه به امتیازی که توسط گروه آزمایشی تعیین می شود، گرایش خود را مشخص نمایند.

توانایی های فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر

فارغ التحصیلان این مقطع توانایی های زیادی دارند که می توانند مشکلات زیادی را حل کنند. از جمله ی این توانایی ها میتوان به موارد زیر اشاره کرد. ۱- بررسی و شناخت نرم افزارها و سخت افزارهای جدید و به کارگیری آن ها ۲- بررسی کمبودها و نیازهای نرم افزاری و سخت افزاری بخش های صنعت و خدمات و تدوین نیازهای آنها، امکان سنجی و تعیین ابزار و نیروی انسانی لازم برای رفع کمبودها ۳- تجزیه و تحلیل سیستم های کوچک و متوسط نرم افزاری و سخت افزاری و ارائه راه حل مناسب برای اجرای آن ها ۴- طراحی مجموعه های کوچک و متوسط نرم افزاری و سخت افزاری و تولید طرح های اجرایی برای آن ها ۵- اجرای طرح های کامپیوتری، نصب، آزمایش و آموزش آن ها ۶- پشتیبانی و نگه داری سیستم های نرم افزاری شامل شناسایی خطاها، رفع خطاها و افزودن امکانات جدید به سیستم ها ۷- عیب یابی کامپیوترها و سیستم های کامپیوتری و رفع عیب ها ۸- شناسایی فنون جدید طراحی و ساخت رایانه و ارزیابی و به کارگیری آن ها همه ی این توانایی های هم به کارشناسان نرم افزار و هم سخت افزار مربوط می شود، اما روشن است که کارشناسان نرم افزار در محدوده مسائل نرم افزاری توانایی بیشتری دارند و برعکس کارشناسان سخت افزار در محدوده مسائل سخت افزاری از توانایی بیشتری برخوردارند.

مهندسی کامپیوتر یا مهندسی حرفه ای کامپیوتر ؟

این دو یکی از دو کلمات پر جستجو کاربران هستند اما تفاوت این‌ها در این است که شما برای رشته مهندسی کامپیوتر باید وارد دانشگاه‌هایی شوید که از طریق کنکور سراسری دانشجو می‌پذیرند (البته با شرط معدل نیز می‌توان وارد رشته مهندسی کامپیوتر در برخی از دانشگاه شد)، در حالی رشته مهندسی حرفه ای کامپیوتر برای دانشگاه های فنی است و معمولا دانشجویانی به این دانشگاه‎ها می‌روند که در هنرستان های فنی درس خوانده‌اند البته محدودیتی با توجه به دفترچه انتخاب رشته وجود ندارد و شما می‌توانید بعد از شرکت در کنکور سراسری وارد دانشگاه‌های فنی حرفه ای هم بشوید

رشته مهندسی کامپیوتر چند سال طول می‌ کشد و چند ترم است

طبق برنامه درسی که وزارت علوم برای رشته مهندسی کامپیوتر پیشنهاد داده است طول دوره کارشناسی مهندسی کامپیوتر بصورت استاندارد ۴ سال است. البته حداكثر مدت مجاز تحصيل در دوره های كارشناسی پيوسته کامپیوتر ۶ سال است. درصورتي كه دانشجو نتواند واحدهاي دوره را در حداكثر مدت مجاز تحصيل با موفقيت بگذراند از دانشگاه مربوطه اخراج مي شود. رشته مهندسی کامپیوتر چند واحد است و چند واحد در هر ترم می‌توان برداشت در طی دوره لیسانس دانشجویان باید ۲۲ واحد درس عمومی، ۱۹ واحد دروس پایه، ۶۷ واحد دروس تخصصی، ۲۹ واحد دورس اختیاری و ۳ واحد پروژه و ۳ واحد کارآموزی که در مجموع ۱۴۰ واحد می‌شود را اخد کنند. البته اینکه دانشجویان رشته مهندسی کامپیوتر چند واحد از دروس عمومی، پایه، تخصصی یا اختیاری بردارند ممکن است از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت باشد. هر دانشجو می تواند در هر نیمسال تحصيلی حداقل ۱۲ و حداكثر ۲۰ واحد درسی را انتخاب كند. در آخرين نيمسال تحصيلی، دانشجو از رعايت شرط انتخاب حداقل ۱۲ واحد معاف است. اگر دانشجويی در يك نیمسال ميانگين كل نمراتش حداقل ۱۷ باشد می‌تواند با نظر دانشگاه در نیمسال بعد حداكثر تا ۲۴ واحد درسی را انتخاب نمايد. در مواردی كه دانشجو برای فراغت از تحصيل حداكثر ۲۴ واحد باقی داشته باشد، حتی اگر مشروط باشد، با نظر دانشگاه، می‌تواند تمامی واحدهای باقیمانده را در یك نیمسال انتخاب كند.

رشته کامپیوتر در دانشگاه

رشته کامپیوتر در دانشگاه/آرکا رشته کامپیوتر در دانشگاه شامل ۳ رشته علوم کامپیوتر، مهندسی کامپیوتر و مهندسی فناوری اطلاعات (IT) است. که هر کدام از این ها از لحاظ دروس و زمینه فعالیت با هم تفاوت دارد.

تفاوت علوم کامپیوتر و مهندسی کامپیوتر

هر دوی این رشته ها شباهت های زیادی با هم دارند؛ اما آن چه که این دو را از هم متمایز می کند، این است که در مهندسی کامپیوتر تمرکز بر روی جنبه های عملی استفاده از کامپیوتر است، اما در علوم کامپیوتر مباحث تئوری بیشتر بوده و به ریاضیات نزدیک تر است. در بسیاری از دانشگاه ها، دپارتمان علوم کامپیوتر و ریاضی با هم مشترک است.

بازار کار و موقعیت های شغلی رشته کامپیوتر

پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه و ورود به بازار کار تحت عنوان مهندس کامپیوتر، بنا به پیشرفت لحظه ای علوم کامپیوتر، تخصص شما یکی از پرتقاضاترین نیازهای روز خواهد بود. به عنوان بخش بسیار کوچکی از کسب و کارهای نیازمند به حوزه کامپیوتر و فناوری اطلاعات می توان به شرکتهای تولیدکننده نرم افزار، تولیدکنندگان قطعات صنعتی و کامپیوتری، شرکتها، مؤسسات خدماتی و مراکز آموزشی اشاره کرد. با بررسی لیستی از پول ساز ترین و بزرگترین شرکت های حال حاضر دنیا خواهید دید که بسیاری از این شرکت ها فعال در حوزه کامپیوتر، آی تی و فناوری اطلاعات هستند؛ مواردی نظیر ماکروسافت، اپل، گوگل، آمازون، فیسبوک، اینستاگرام، سامسونگ، اینتل (Intel)، آی بی ام (IBM)، اچ پی، هواوی و … با توجه به توضیحاتی که گستردگی بازار کار رشته کامپیوتر را بیان می کند و نیز با توجه به روند رو به رشد استفاده از کامپیوتر در زندگی روزانه، موقعیت های شغلی همواره برای فارغ التحصیلان رشته کامپیوتر فراهم است تا سال ۲۰۲۲ شانس یافتن یک شغل و استخدام شدن در حوزه های مرتبط با رشته کامپیوتر بین ۷ تا ۲۵ درصد و در سایر رشته ها چیزی حدود ۱۱ درصد خواهد بود. با توجه به اهمیت بررسی مشاغل رشته کامپیوتر صفحه‌ای مختص این امر برای شما عزیزان مهیا شده است، بنابراین برای مطالعه بیشتر می‌توانید به صفحه مشاغل رشته کامپیوتر مراجعه کنید. برخی از موقعیت های شغلی مهندس کامپیوتر پس از ورود به بازار کار عبارتند از: برنامه نویس در شرکت های تولید کننده نرم افزار طراحی سیستم های ارتباطی درون سازمانی تولید اپلیکیشن های اندروید یا IOS برای موبایل ها ادمین و پشتیبان شبکه در شرکت‌های کوچک و بزرگ، وظیفه یک ادمین شبکه نصب و راه اندازی و پشتیبانی شبکه یک شرکت است و همچنین راه اندازی شبکه های پیشرفته سیمی یا بیسیم در سطح LAN و WAN طراح سایت و رابط کاربری سرپرست آی تی سازمان ها تحلیل گر دیتا (Data Analyst) بهینه سازی سایت ها برای موتورهای جستجو، یا SEO (Search Engine Optimization) سرپرست آی تی (IT Project Manager) طراحی و ساخت ربات های پیشرفته طراحی سیستم های تحت شبکه برای خانه های هوشمند بهینه سازی مراحل تولید در کارخانه ها با استفاده از هوش مصنوعی فعالیت در حوزه های مخابراتی و همچنین فعالیت در مراکز داده و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی بعنوان متخصص امنیت شبکه در شرکت ها یا مدیر امنیت شبکه‌ (Network Security Administrator) بعنوان مهندس سخت‌افزار کامپیوتر (Computer Hardware Engineer)، مهندسان سخت‌افزار، وظیفه‌ی طراحی و توسعه‌ی تجهیزات کامپیوتری مانند مانیتور، صفحه مدار، چیپ و… را بر عهده دارند

گرایش های کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر

پونزاهمیت و نیاز صنایع مختلف به این رشته به قدری زیاد است که تا مقاطع بالای تحصیلی ادامه دارد و دارای گرایش های زیر می باشد: مهندسی نرم افزار مهندسی سخت افزار شبکه های کامپیوتری رایانش امن مهندسی محاسبات و الگوریتم ها هوش مصنوعی و رباتیکز انتخاب گرایش های ارشد نیازمند مطالعه و تحقیق در مورد جزئیات و پی بردن به تفاوت های هر یک از گرایش های نام برده می باشد. پس انتخابی با عجله و بدون علاقه و هدف و صرفا بر اساس نام، ممکن است آینده تحصیلی فرد را متزلزل کند. در مقطع کارشناسی ارشد دروس مرتبط با هر گرایش وجود دارد که خوب است به تعداد واحد های هر یک و ارتباط بین دروس در یک رشته دقت کنید، البته بیشتر از هر چیزی مهارت و حوزه کاری شما تعیین می کند که در کدام گرایش ادامه تحصیل دهید.

گرایش های دکتری مهندسی کامپیوتر

همچنین آن دسته از افرادی که قصد ادامه تحصیل در این رشته در مقطع دکتری را دارند، می بایست از گرایش های آن در این دوره نیز اطلاع داشته باشند. به همین منظور در ادامه به ذکر این موارد پرداخته ایم. گرایش نرم افزار و الگوریتم گرایش معماری سیستم های کامپیوتری گرایش هوش مصنوعی گرایش شبکه و رایانش

مهاجرت رشته کامپیوتر

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های فعلی جوانان ما مسئله مهاجرت است، در حال حاضر بر اساس گزارش و آمارهای موجود بیش از نیمی از جوانان تمایل به مهاجرت دارند. حال رشته کامپیوتر بهترین رشته در دنیا برای مهاجرت است و بیشترین مهاجرت کاری و تحصیلی دنیا از طریق رشته کامپیوتر انجام می‌شود، با توجه به اهمیت این موضوع مقاله‌ای فقط مختص همین موضوع برای شما عزیزان قرار داده‌ایم. در مقاله مهاجرت رشته کامپیوتر، بهترین کشورها برای مهاجرت کامپیوتر و همچنین مراحل گام به گام اپلای و مهاجرت کامپیوتر به طور جامع بررسی شده است، حتما این مقاله عالی را مطالعه کنید. همچنین برای مطالعه در خصوص نحوه اپلای مهندسی کامپیوتر می‌توانید به مقاله لینک شده مراجعه کنید.

مزایا و معایب رشته کامپیوتر

رشته مهندسی کامپیوتر یک رشته مطالعاتی بزرگ است که محاسبات و تئوری‌های مرتبط با توسعه نرم‌افزار، سخت‌افزار و الگوریتم‌ها را شامل می‌شود. هر کدام از گرایش‌های رشته کامپیوتر به نحوی در پیشرفت و نوآوری صنایع مختلف کمک می کنند و به دانشجویان کامپیوتر این اجازه را می‌دهد تا مسیر شغلی خود را متناسب با علایق شخصی و اهداف حرفه‌ای‌شان دنبال کنند. اما در این میان درک مزایا و معایب رشته کامپیوتر می‌تواند به شما در فرآیند توسعه فردی و حرفه‌ای شدنتان کمک کند.

مزایای رشته کامپیوتر

پیشرفت از آنجا که رشته مهندسی کامپیوتر جزو تخصص‌های پیشرفته فناوری رو به رشد امروزی به حساب می‌آید، به همین دلیل فرصت‌های شغلی بهتری را به متخصصین خود ارائه می‌دهد. امکان رشد و پیشرفت در این شغل‌ها بسیار بالا بوده و مهندسین کامپیوتر ممکن است سطوح بالاتری از مسئولیت‌ها و جایگاه‌های شغلی را تجربه کنند که البته متناسب با رشد و پیشرفت‌شان در جایگاه شغلی، دامنه‌های بالاتری از حقوق را نیز دنبال می‌کنند. محیط کار برخی از مشاغل حوزه کامپیوتر، این اجازه را به متخصصان و مهندسین کامپیوتر می‌دهند تا در مورد محیط کار خود تصمیم بگیرند. بعنوان مثال یک مهندس کامپیوتر می‌تواند مدیریت یک پروژه و یا وظایف سپرده شده را در خانه و یا حتی هنگام سفر انجام دهد و تصمیم بعهده خود اوست. نو‌آوری رشته مهندسی کامپیوتر به عنوان یک علم در حال توسعه، به طور منظم و مداوم راه ‌حل‌های جدیدی را برای رفع نیازها و خواسته‌های مصرف کنندگان ارائه می‌دهد. فعالیت در حوزه مهندسی کامپیوتر منجر به پروش قدرت ذهنی و خلاقیت شده و مسیر نوآوری و توسعه را برای مهندسین کامپیوتر در جهت تولید محصولات و خدمات جدید می‌گشاید. حقوق دنبال کردن حرفه و یا اخذ مدرک دانشگاهی در رشته مهندسی کامپیوتر به شما این امکان را می دهد که حقوق‌های پر درآمد دریافت کنید. میانگین حقوق دریافتی برای یک مهندس کامپیوتر در ایالات متحده آمریکا برابر با ۱۰۴.۳۲۵ دلار در سال است که متناسب با تحصیلات، تجربه و تخصص می‌تواند متغیر باشد. حتی در مواردی حقوق مهندسین کامپیوتر شاغل در شرکت‌های بزرگی همچون گوگل، ۵۰ درصد بیشتر از میانگین حقوق اعلامی از سوی دولت‌‌هاست. در صفحه مشاغل رشته کامپیوتر می‌توانید جزئیات بیشتری در خصوص مشاغل و میزان درآمد مهندسین کامپیوتر مطالعه فرمایید.

معایب رشته کامپیوتر

تحلیل و بررسی رشته مهندسی کامپیوتر برای شناسایی مسائل و پیدا کردن راه حل‌هایی برای آنها به مهارت‌های تحلیلی و حل مسئله نیاز دارد. مهارت تفکر و تجزیه و تحلیل را تنها می‌توان از طریق آموزش، تمرین و استمرار و کسب تجربه رشد و توسعه داد. تعهد در بیشتر مواقع مهندسین کامپیوتر برای انجام پروژه و پیاده سازی و ایمن کردن آن ماه‌های زیادی را مشغول به کار هستند و در تمام این مدت باید به تعهدات و اهداف پروژه پایبند باشند. شاید در برخی موارد لازم باشد که مهندسین کامپیوتر ساعات زیادی را در محل کار یا خانه مشغول به کار باشند، تا بتوانند پروژه را در اسرع وقت و در زمان تعیین شده تحویل دهند. در این موارد پیشنهاد می‌شود برای مدیریت زمان و تحویل به موقع پروژه برخی از وظایف را به اعضای تیم بسپارید. سلامتی یکی از معایب رشته‌‌ مهندسی کامپیوتر آن است که شما برای انجام کارها لازم است زمان طولانی پشت میز بنشینید و به مانیتور خیره شوید و این می‌تواند باعث خستگی چشم، کمردرد و سایر بیماری‌های احتمالی شود. اما برای کاهش آسیب های بدنی می‌توانید از روش‌های پیشگیرانه‌ای مانند تجهیزات ارگونومیک، قرار دادن بدن در وضعیت مناسب و فیلترهای نور آبی بر روی صفحه نمایش استفاده کنید. مشاغل رشته کامپیوتر اغلب شامل انجام یک سری وظایف تکراری برای آزمایش و پیکربندی و به منظور اطمینان از کارآمدی وظایف محول شده‌اند. اما ممکن است انجام این کارهای تکراری شما را دلسرد و بی‌انگیزه کند.

رشته مهندسی کامپیوتر بدون کنکور

داوطلبان این امکان را دارند که در صورت تمایل در برخی از دانشگاه هایی که به صورت بدون کنکور برای این رشته دانشجو می پذیرند، تحصیل کنند. این روند به منظور تکمیل ظرفیت هایی که برای این رشته در دانشگاه های آزاد و سراسری وجود دارد، انجام می شود و دانشجویان این دانشگاه ها نیز واحد های مشترکی را با دانشگاه های با کنکور می گذرانند. همچنین این دسته از افراد برای اطلاع از دانشگاه های پذیرنده این رشته به صورت بدون کنکور، می بایست به دفترچه انتخاب رشته کنکور مراجعه نموده و در موعد مقرر نسبت به تکمیل فرم ثبت نام آن اقدام نمایند. در این مقاله تلاش کردیم تا رشته پرطرفدار و محبوب مهندسی کامپیوتر را به شما معرفی کرده و بازارکار و آینده شغلی آن را مورد بررسی قرار دهیم. چنانچه در زمینه این رشته سوالاتی از قبیل زمان، نحوه و شرایط ثبت نام دانشگاه و …. دارید یا به دریافت مشاوره تخصصی تحصیلی احتیاج دارید، با کارشناسان مرکز مشاوره آرکا تماس حاصل فرمایید تا شما را بطور دقیق و تخصصی راهنمایی نمایند. اگر می خواهید به تحصیل در این رشته بپردازید و سوالاتی از قبیل زمان ثبت نام، شرایط و نحوه پذیرش و … در مورد آن دارید می توانید با کارشناسان و مشاوران تحصیلی آرکا صحبت کنید. برای مشاوره تلفنی میتوانید با مرکز مشاوره آرکا تماس بگیرید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و …، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند. مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

کارنامه قبولی کاردرمانی دانشگاه دولتی ۱۴۰۲| آخرین قبولی و درصدهای لازم

آرکا مشاوره

تحلیل سطح سوالات کنکور تیرماه ۱۴۰۲

آرکا مشاوره

معرفی کامل رشته مهندسی مکانیک | درآمد، گرایشات، شرایط و…

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید