مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

معرفی رشته پرستاری | بازار کار،مزایا، معایب، شرایط و…

معرفی رشته پرستاری/آرکا

لغت پرستار (NURSE) از كلمه لاتين (NUTRIX) به معنا تغذيه گرفته شده است. پرستار يكي از اعضا كليدي در گروه مراقبت‌هاي بهداشتی و درمانی است و نقش ارزنده او در پذيرش بیمار به سیستم سلامت، ارائه مراقبت‌ها و حمايت‌های جسمی، روانی، معنوی و اجتماعي مورد قبول همه بوده و بر هيچ كس پوشيده نيست. اما همان‌طور که می‌دانید، در کشور ما ایران، روز پرستار را مصادف با سالروز ولادت حضرت زینب (س) گرامی ‌می‌دارند.

یکی از محبوب‌ترین گروه‌های تحصیلی در کنکور سراسری، گروه تجربی است. این گروه رشته‌های پرطرفدار و محبوب زیادی دارد که از درآمد بسیار بالایی برخوردار هستند. یکی از رشته‌های گروه تجربی که بازار کار بسیار خوب و مناسبی دارد، رشته پرستاری است. رشته پرستاری یکی از محبوب‌ترین رشته‌های گروه تجربی است که داوطلبان را برای مراقبت از بیماران و افراد مختلف آماده می‌کند. رشته پرستاری یک رشته محبوب و پرطرفدار مابین داوطلبان خانم است و معمولا داوطلبان خانم برای کسب درآمد مناسب به سراغ این رشته می‌روند. داوطلبان پس از فارغ‌التحصیلی در این رشته در بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی به افراد کمک می‌کنند.

خصوصیات و ویژگی‌های لازم برای پرستاری

برای موفقیت در رشته پرستاری، شخص باید از ویژگی‌هایی خاصی برخوردار باشد تا بتواند در محیط کار، به درستی و به صورت اصولی خدمت رسانی انجام دهد. برخی از این خصوصیات عبارتند از:

داشتن توان جسمی و روحی بالا به صورتی که فرد طاقت شیفت‌های متعدد و خستگی‌های مفرط را داشته باشد.
داشتن صبر و حوصله بالا به منظور برخورد مناسب با بیماران در شرایط و موقعیت اورژانسی
داشتن نظم و انضباط به منظور رسیدگی به بیماران و رسیدگی منظم به وضعیت جسمانی آن‌ها
داشتن احساس مسئولیت، عشق و علاقه به انسان‌ها و رسیدگی به مشکلات انسان‌ها
و …

 دروس رشته پرستاری در مقطع کارشناسی

دروس پرستاری/آرکاطول دوره تحصیل کارشناسی پرستاری حداقل ۴ سال و حداکثر ۵ سال است که دانشجویان در طول دوره موظف به گذراندن ۱۳۰ واحد به تفکیک دروس عمومی ۲۰واحد، دروس پایه ۱۶ واحد، دروس اصلی ۱۲ واحد، دروس اختصاصی ۴۶ واحد، کار آموزی ۱۲ واحد، کار آموزی در عرصه ۲۴ واحد هستند.
دروس عمومی رشته پرستاری در مقطع کارشناسی

اندیشه اسلامی، اندیشه اسلامی، انقلاب اسلامی ایران، تاریخ تحلیلی اسلام، آشنایی با قرآن کریم، اخلاق اسلامی، تفسیر موضوعی نهج البلاغه، ادبیات فارسی، زبان عمومی، تربیت بدنی، وصایای امام (اختیاری)، تاریخ فرهنگ تمدن اسلام (اختیاری).

دروس پایه پرستاری در مقطع کارشناسی

تشریح، فیزیولوژی، ایمنولوژی، ۱۵. بیوشیمی، میکروب شناسی، انگل شناسی، آمار حیاتی، فناوری اطلاعات.

دروس اصلی پرستاری در مقطع کارشناسی

تغذیه و تغذیه درمانی، اصول اپیدمیولوژی، روانشناسی اجتماعی، داروشناسی، زبان تخصصی، فرآیند آموزش به بیمار.
دروس اختصاصی پرستاری در مقطع کارشناسی

اصول و مهارتهای پرستاری، بهداشت جامعه، بهداشت جامعه، بهداشت جامعه، بررسی وضعیت سلامت، مادر و نوزاد، داخلی جراحی، داخلی جراحی، داخلی جراحی، داخلی جراحی، پرستاری ویژه، پرستاری فوریت ها، پرستاری کودک، پرستاری کودک، پرستاری روانی، پرستاری روانی، مدیریت پرستاری.

معرفی گرایش های رشته پرستاری در مقطع ارشد

مجموعه پرستاری دارای ۱۲ رشته است. این رشته شامل روان پرستاری، پرستاری داخلی-جراحی، پرستاری سلامت جامعه، پرستاری مراقبت های ویژه کودکان، پرستاری کودکان، پرستاری نظامی، پرستاری مراقبت های ویژه نوزادان، پرستاری توانبخشی، پرستاری اورژانس، پرستاری مراقبت ها ویژه، پرستاری سالمندی، مدیریت پرستاری می شود. در مطلب “ارشد پرستاری” درباره بازار کار ارشد پرستاری و زیر شاخه های آن بیشتر صحبت کرده ایم.

مزایای رشته پرستاری

هر رشته تحصیلی مزایا و معایب خاص خود را دارد. این بدین معنی است که هیچ رشته دانشگاهی تنها دارای مزایا یا معایب نیست. داوطلبان گروه تجربی، ریاضی و انسانی قبل از انتخاب هر رشته تحصیلی باید اطلاعات زیادی در مورد آن رشته تحصیلی داشته باشند. کسب اطلاعات کافی در مورد هر رشته تحصیلی به داوطلبان این امکان را می‌دهد تا آن‌ها با اطلاعات بیشتری به سراغ تحصیل در یک رشته بروند. رشته پرستاری جزو محبوب‌ترین رشته‌های تحصیلی در کشور است. این رشته نیز مانند سایر رشته‌های دانشگاه دارای معایب و مزایایی است. ما در این قسمت مهم‌ترین مزایای رشته پرستاری را به داوطلبان گروه تجربی معرفی می‌کنیم. اولین و مهم‌ترین مزیت رشته پرستاری، بازار کار این رشته است. این بدین معنی است که رشته پرستاری بازار کار مناسبی دارد و فارغ‌التحصیلان این رشته به راحتی صاحب کار می‌شوند و در محیط‌های پزشکی و بیمارستا‌ن‌ها حضور پیدا می‌کنند.

بازار کار مناسب رشته پرستاری تنها مزیت انتخاب این رشته پیراپزشکی نیست. این رشته مزایای دیگری مانند مدت زمان کم تحصیلی را نیز دارد. داوطلبان این رشته تنها در یک مدت زمان ۴ ساله می‌توانند مدرک کارشناسی خود را دریافت کرده و سپس مشغول به فعالیت شوند. پرستاران نیاز ندارند تا ۸ سال صبر کنند تا اجازه فعالیت داشته باشند. یکی دیگر از مزایای این رشته تحصیلی جایگاه مناسب پرستاران در جامعه است. پرستاران معمولا همراه با پزشکان و متخصصان فعالیت می‌کنند و همین موضوع نیز جایگاه اجتماعی آن‌ها را افزایش داده است. داوطلبان گروه تجربی برای قبولی در رشته پرستاری رقابت چندانی ندارند. رشته پرستاری رشته محبوب و پرطرفداری است. اما مانند رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی رقابت بالایی برای قبولی در کنکور سراسری ندارند. بنابراین داوطلبان با خیال راحت می‌توانند دروس تخصصی را مطالعه کنند و در رشته پرستاری قبول شوند.

معایب رشته پرستاری

داوطلبان در قسمت بالا مزایای تحصیل در رشته پرستاری را مطالعه کردند. همان طور که در قسمت بالا نیز به آن اشاره کردیم هر رشته تحصیلی دارای معایب و مزایای مختلف است. رشته پرستاری در کنار مزایای خود معایب زیادی نیز دارد. داوطلبان با توجه به این شرایط باید با دقت بسیار زیادی به سراغ انتخاب این رشته تحصیلی بروند. اولین و مهم‌ترین عیب این رشته تحصیلی سختی کار است. پرستاران به صورت مستقیم با بیمار در ارتباط هستند. این موضوع نیز سختی کار پرستاران را افزایش داده است. پرستاران ساعات طولانی از زمان خود را صرف مراقبت و نگهداری از بیماران می‌کنند. بنابراین داوطلبانی که به سراغ این رشته تحصیلی می‌روند باید با این حقیقت آشنا باشند. پرستاران باید بتوانند کم خوابی و بی خوابی را رعایت کنند، زیرا در محیط‌های بیمارستان و اورژانس فرصت کمی برای استراحت وجود دارد. بنابراین دومین مشکل این رشته تحصیلی استراحت کم است.

افرادی که به عنوان پرستار در بیمارستان یا مراکز درمانی فعالیت می‌کنند باید در شرایط بحرانی آرامش خود را حفظ کنند. این بدین معنی است که پرستاران باید در شرایط بحرانی و استرس زا بهترین عملکرد را داشته باشند، زیرا جان بیماران و سلامت آن‌ها در دست پرستاران است. پرستاران به هیچ عنوان نباید خطاهای زیادی انجام دهند. برخی از خطاها ممکن است منجر به آسیب جسمی بیماران شوند. رشته پرستاری خطرپذیری بسیار بالایی دارد. به عنوان مثال در زمان بیماری کرونا بسیاری از پرستاران به صورت شبانه‌روزی در محیط بیمارستان حضور داشتند و با توجه به ریسک بالای این بیماری به افراد مختلف در بیمارستان کمک می‌کردند. همان طور که مطالعه می‌کنید رشته پرستاری در کنار مزایای خود معایبی نیز دارد. اما این موضوع موجب نمی‌شود که داوطلبان علاقه کمتری به این رشته داشته باشند.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های داشگاه فرهنگیان و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد واحد شیراز ۱۴۰۳| لیست رشته ها و…

آرکا مشاوره

مدارک لازم برای ثبت نام کنکور سراسری اردیبهشت و تیرماه ۱۴۰۳ | نکات مهم

آرکا مشاوره

مهمانی و نقل و انتقالی دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ | شرایط، زمان و نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید