مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

معرفی کامل رشته حقوق/ بازار کار، شرایط و نحوه ثبت نام و….

معرفی کامل رشته حقوق/آرکا
موضوع حقوق و علم حقوق نشأت گرفته از تمام روابط اجتماعی است که آثار حقوقی از آن ایجاد می شود. ارتباط می تواند به رابطه دولت و مردم ربط داشته باشد که به این نوع ارتباط حقوق عمومی می‌گویند، یا می‌تواند به روابط خصوصی بین مردم اطلاق شود که به آن حقوق خصوصی می‌گویند. در حقوق عمومی تحت عنوان حقوق قوای سه گانه کشور حاکمیت و اون چیزی است که به اداره کشور مربوط می‌شود و در مورد حقوق خصوصی می‌توان گفت که به روابط بین مردم می پردازد که از جمله مهمترین آنها می‌توان به روابط تجاری اشاره کرد که عامل ایجاد رشته حقوق رشته حقوق تجارت شده است.یا مسائل مربوط به حقوق مدنی است که می توان به مواردی از جمله اموال مالکیت، قراردادها و مسئولیت هایی که شخص در خطاهایی که آن را انجام میدهد برایش اتفاق میفتد مانند مسئولیت‌هایی که از حوادث و وصیت ولادت اقامتگاه ارث و موارد دیگر ناشی می‌شود اشاره کرد. یکی دیگر از گرایش های حقوق مربوط به روابط بین الملل است که به دو بخش حقوق روابط بین الملل عمومی و حقوق روابط بین الملل خصوصی تقسیم می شود که حقوق روابط بین الملل عمومی به رابطه بین دولت و سازمانهای بین المللی می پردازد.از محبوب ترین رشته هایی که داوطلبان گروه علوم انسانی برای ادامه تحصیل در آن در آزمون سراسری شرکت می کنند می توان به رشته حقوق اشاره کرد. گرایش های حقوق گسترده است و در تمام روابط زندگی امروزه می‌توان آن را مشاهده کرد که این روابط می تواند به دولت و مردم مرتبط باشد که به حقوق عمومی شناخته می شود و یا به روابط بین مردم ارتباط داشته باشد که رابطه اختصاصی گفته می شود که حقوق خصوصی نامیده میشود.

عمده وظایف حقوقدان

مهمترین وظایف یک حقوقدان عبارتند از؛ تحقیق و تجزیه و تحلیل مواد قانونی و نظریه های مکاتب مختلف علم حقوق ارائه مشاوره های حقوقی به مراجعه کنندگان تهیه پیش نویس ها، قراردادها، و نامه ها برای درج در پرونده و پیشبرد امور حقوقی جمع آوری و نگهداری مستندات و مدارک مربوط به پرونده اجرای مورد وکالت به طور کامل گزارش حساب دوره وکالت به موکل؛ یعنی وکیل باید درباره تمام اقداماتی که از طرف موکل خود انجام داده به موکل گزارش دهد. رعایت مصلحت موکل انجام کلیه کارهای مربوط به ثبت، تغییرات در ساختار، انحلال شرکت ها و …( عمدتا در شرکت های خصوصی) رسیدگی به شکایات و دعاوی حقوقی و اداری ارائه اطلاعات لازم و انجام امور حقوقی مربوط به انواع مناقصه ها، مزایده ها و … تحریر دعاوی شامل بازپرسی و دادیاری تحریر ادله (معاینه محل و استماع گواهان محلی و استماع اظهارات متداعین معذور از حضوردر دادگاه)

رشته حقوق برای چه کسانی مناسب است؟

اولین ویژگی دانشجویان حقوق علاقه است و انتخاب رشته آن باید بر اساس علاقه باشد، نه صرفا به دلیل اینکه رشته برتر گروه آزمایشی علوم انسانی است. از آنجایی که بسیاری از منابع و اصطلاحات رشته حقوق، به زبان انگلیسی، فرانسوی و یا عربی است، پس دانشجویان رشته حقوق باید به این زبان ها تا حدودی مسلط باشند. همچنین فن بیان و نحوه استدلال برای حقوق دانان و وکلا بسیار مهم است. یکی دیگر از خصلت های کارشناسان حقوق، داشتن صداقت و امانتداری نسبت به موکل خود است. علاوه بر این موارد، یکی دیگر از توانایی های لازم برای این رشته داشتن حافظه خوب و تسلط و آشنایی کامل در قوانین و امور حقوقی، دقت بالا، و جسارت است.

توانایی های لازم برای رشته حقوق

فارغ التحصیلان رشته حقوق بایستی مهارت بالایی در استباط و استدلال مسائل، جسارت، خلاقیت و از همه مهمتر فن بیان خوبی برخوردار بوده تا بتوانند به عنوان یک حقوقدان پرونده ها و مسئولیت های حقوقی که به آن ها، محول شده را در چارچوب قانون حل نمایند. یک حقوقدان علاوه بر توانایی استنباط بر پایه ریاضیات بایستی بر زبان و ادبیات فارسی نیز مسلط بوده تا بتواند با بیان روان و قابل فهم، نکات و موارد لازمه را به مخاطبین خود منتقل کند. ممکن است اخذ مدرک کارشناسی رشته حقوق کار سختی نباشد اما حقوقدان شدن دشواری های زیادی دارد و برای تحقق این هدف، باید به علوم دیگری مانند جامعه شناسی، روانشناسی و علوم فلسفه نیز آشنایی داشت. لازمه موفقیت در رشته حقوق علاقه مند بودن به مباحث و تحلیل های مربوط به قوانین و مقررات است بنابراین اصلی ترین فاکتور در انتخاب این رشته “علاقه” بوده و نباید صرفا به دلیل اینکه رشته ی برتر علوم انسانی است، آن را انتخاب نمود. بسیاری از منابع و اصطلاحات رشته حقوق به زبان انگلیسی، فرانسوی و یا عربی بوده و دانشجویان رشته حقوق باید به این زبان ها تا حدودی مسلط باشند. از ویژگی ها مهم دیگری که دانشجویان این رشته باید داشته باشند بایستی به صداقت، امانتداری، داشتن حافظه قوی در زمینه “حفظیات و استنباط”، دقت بالا و جسارت اشاره کرد.

بازار کار و پر درآمد رشته حقوق

بازار کار و درآمد رشته حقوق اگر وکیلی با تجربه و ماهر و یا حداقل در چند دعاوی موفق شده باشید، بازار کار و در آمد خوبی در انتظار شماست. باوجود این چون در دوره لیسانس مقدمات حقوق خوانده می شود، برای بازار کار خوب در حقوق ادامه تحصیل تا مقطع کارشناسی ارشد به دانشجویان توصیه می شود. فارغ التحصیلان رشته حقوق می توانند با شرکت در آزمون های استخدامی به عنوان مشاور حقوقی در سازمان های دولتی مثل شهرداری ها، بخش داری ها، دانشگاه ها، بانک ها، وزارت خانه ها ، ادارات ثبت اسناد و املاک ، شرکت های خصوصی و … مشغول به کار شوند. درواقع می توان گفت همه واحدهایی که دارای شخصیت حقوقی هستند نیاز به مشاور حقوقی دارند. علاوه بر این، آن ها می توانند اقدام به تاسیس دفتر اسناد رسمی و دفتر ازدواج و طلاق و یا دفتر وکالت خصوصی خود کنند یا به عنوان کارمند در این دفترها زیر نظر حقوقدانان فعالیت کنند. نمی توان درآمد قطعی برای وکلا و حقوقدانان در نظر گرفت. کارمندان دولتی مطابق قانون وزارت کار حقوق می گیرند اما افرادی که در حوزه خصوصی کار می کنند، با توجه به نوع کار می توانند حقوق بالایی (بعضا حقوق بالای ۱۰۰ میلیون تومان در ماه) دریافت کنند.

رشته حقوق در مقطع لیسانس

دانشجویان مقطع لیسانس رشته حقوق، در مرحله نخست به مطالعه مقدمه ای از علم حقوق می پردازند؛ از این طریق با کلیات علم حقوق و مبانی نظری و فلسفی این علم آشنا می شوند. در مرحله بعد با دو بخش اصلی علم حقوق یعنی «حقوق عمومی» و «حقوق خصوصی» (که هر کدام دو شاخه حقوق داخلی و بین‌المللی را شامل می شوند) آشنا می شوند و به مطالعه دروس مرتبط با این موضوعات می پردازند. دانشجویان این رشته بعد از به پایان رساندن دوره ی کارشناسی، می توانند در آزمون های ورودی مشاغلی همچون وکالت، قضاوت، سردفتری اسناد رسمی و مشاوره ی حقوقی شرکت نموده و پس از گذراندن دوره ی کارآموزی، هرکدام به این مشاغل ورود پیدا کنند.

مزایا و معایب رشته حقوق

رشته حقوق نیز مانند بسیاری از رشته های پر طرفدار دارای مزایا و معایبی می باشد که آگاهی از آن ها ضروری است. از مهم ترین مزایای این رشته می توان به جایگاه اجتماعی، درآمد بالا و تنوع و تازگی در سوژه های شغلی مربوطه اشاره کرد. این رشته به لحاظ ادامه تحصیل نیز شرایط خوبی دارد و می توان تا آخرین مقاطع تحصیلی در گرایش های مختلف حقوق ادامه تحصیل داد. اما بایستی در کنار همه این موارد به پیچیدگی ها و خطرات این رشته نیز اشاره کرد. فارغ التحصیل این رشته پس از ورود به حرفه کاری خود بایستی در یک فضای رقابتی، توانایی ها و مهارت های خود را ارتقا داده و در واقع شایستگی خود را به اثبات برساند. علاوه بر این موارد باید توجه داشت که افراد شاغل در این رشته با پرونده های خطر پذیر مربوط به جرم و جنایت های مختلف نیز مواجه خواهند شد.

کارهای مناسب فارغ التحصیل مقطع کارشناسی

قضا بازپرسی و دادیاری تحریر ادله (معاینه محل و استماع گواهان محلی و استماع اظهارات متداعین معذور از حضوردر دادگاه) امور ورشکستگی و سرپرستی محجورین فنی و حقوقی ادارات اجرای احکام شامل موارد مدنی و کیفری ادارات ثبت اسناد و املاک دفاتر اسناد رسمی بصورت سردفتر و دفتریار وکالت دعاوی خصوصی و دولتی تنظیم قراردادهای اقتصادی و بازرگانی داخلی و خارجی مشاوران حقوقی

آشنایی با شاخه های رشته حقوق

علم حقوق به دو بخش کلی حقوق عمومی و حقوق خصوصی و از نظر قلمرو اجرایی به دو بخش حقوق داخلی و حقوق بین الملل تقسیم می شود. برای تحصیل در رشته حقوق، ابتدا پس از شرکت در کنکور علوم انسانی و انتخاب رشته حقوق، می توانید مدرک لیسانس این رشته را کسب کرده و پس از دریافت لیسانس نیز می توانید در آزمون وکالت و قضاوت، آزمون سر دفتری اسناد رسمی و آزمون کارشناسی ارشد حقوق که دارای چندین گرایش است، شرکت کنید.

طول دوره تحصیل در مقطع لیسانس رشته حقوق

طول دوره کارشناسی رشته حقوق، مطابق آئین نامه آموزشی مصوب شورای عالی برنامه ریزی می باشد؛ کلیه دروس حداکثر در ۸ ترم ارائه می شود. همچنین طول هر ترم ۱۷ هفته است و زمان آموزش هر واحد درس از نوع نظری هفته ای یک ساعت و دروس عملی نیز ۲ ساعت است.

گرایش های رشته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد

حقوق بشر حقوق بین الملل حقوق اقتصادی حقوق فن آوری زیستی حقوق جزا حقوق کیفری اطفال حقوق خانواده حقوق خصوصی حقوق مالکیت حقوق محیط زیست حقوق عمومی حقوق شرکت ها حقوق تجارت الکترونیک حقوق تجارت اقتصادی.بین الملل کاداستر سردفتری اسناد رسمی

رشته حقوق برای زنان

امروزه زنان توانسته اند در بسیاری از جایگاه های شغلی مشغول به کار هستند. یکی از این عرصه ها وکالت است. اگر سری به راهروهای دادگاه بزنید، خواهید دید زنان توانسته اند به خوبی این شغل را تصدی کنند و از پس آن بربیایند. زنان در پرونده هایی که موکل آنها زن است، با توجه به شناختی که از روحیات خانم ها دارند زنان را بهتر درک می کنند و بهتر می توانند به آنها کمک کنند تا حق و حقوق خود را دریافت کنند. امروزه افراد بیشتری اعم از زن و مرد، به وکیلان زن اعتماد می کنند و پرونده های حقوقی خود را به آنان می سپارند.

پذیرش بدون کنکور رشته حقوق

پذیرش بدون کنکور در رشته حقوق امکانپذیر است؛ البته بستگی به دانشگاه هدف، مقطع تحصیلی و سطح علمی متقاضی دارد. بعنوان مثال در دانشگاه های روزانه در مقطع کارشناسی، امکان ثبت نام بدون کنکور وجود ندارد و در مقاطع بالاتر این امکان برای استعداد های درخشان امکانپذیر است. شما میتوانید جهت اطلاع از ثبت نام بدون کنکور دانشگاه سراسری با مشاوران آویژه در تماس باشید. همچنین دانشگاه علمی کاربردی فقط مقاطع کاردانی و کارشناسی حقوق را ارائه می کند و تنها در این مقاطع امکان ثبت نام بدون کنکور وجود دارد. رشته حقوق در دانشگاه آزاد و پیام نور نیز به صورت بدون کنکور و با آزمون پذیرش می شود.

آزمون وکالت چیست؟

دریافت پروانه وکالت یکی از اهداف دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته حقوق بوده که برای تحقق آن ابتدا بایستی در آزمون وکالت شرکت کنند. آزمون وکالت هر ساله دو بار و از طریق دو نهاد کانون وکلای دادگستری و مرکز مشاوران حقوقی قوه قضائیه برگزار می‌شود و در صورت قبولی در این آزمون، پذیرفته شدگان پس از گذراندن دو سال دوره کارآموزی می توانند برای کسب پروانه وکالت اقدام نمایند. اخذ پروانه وکالت برای فعالیت در حرفه وکالت لازم بوده که فارغ التحصیلان رشته های حقوق، فقه و مبانی حقوق اسلامی بایستی برای گرفتن این مدرک، در آزمون وکالت شرکت کنند. باید توجه داشت که تنها کسانی می توانند در این آزمون شرکت کنند که مدرک کارشناسی رشته حقوق داشته باشد در واقع اگر شخصی دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق بوده اما لیسانس خود را در رشته دیگری گرفته باشد، نمی‌تواند در آزمون وکالت شرکت کند.

رشته حقوق و مهاجرت

از آنجایی که محتوای دروس رشته حقوق در کشورهای مختلف با هم دیگر متفاوت بوده می توان گفت آن دسته از فارغ التحصیلان این رشته که قصد مهاجرت دارند، نباید به اندوخته های دروس دانشگاهی خود بسنده کنند. همچنین شانس دانشجویان گرایش هایی مانند حقوق بین الملل و حقوق بشر، به دلیل شباهت دروس و مباحث آن ها با سایر کشورها نسبت به بقیه گرایش های حقوق بیشتر است. برای ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور می توان از بورسیه دانشگاه ها نیز استفاده نمود که برای اطلاع دقیق از آن ها بایستی به سایت دانشگاه مقصد مراجعه کرد زیرا که این دانشگاه ها لزوما هر ساله دانشجوی بورسیه در رشته حقوق نمی پذیرند. از میان دانشگاه های برتر و پرطرفداری که پذیرای دانشجوی رشته حقوق می باشند می توان به موارد زیر اشاره کرد: دانشگاه هاروارد دانشگاه آکسفورد دانشگاه کمبریج دانشگاه بیل دانشگاه استنفورد دانشگاه کلمبیا دانشگاه نیویورک دانشگاه کالیفرنیا در این مقاله سعی کردیم تا رشته حقوق را معرفی کرده و بازار کار و آینده شغلی آن را مورد بررسی قرار دهیم. اگر می خواهید به تحصیل در این رشته بپردازید و سوالاتی از قبیل زمان ثبت نام، شرایط و نحوه پذیرش و … در مورد آن دارید می توانید با کارشناسان و مشاوران تحصیلی آرکا صحبت کنید. برای مشاوره تلفنی میتوانید با مرکز مشاوره آرکا تماس بگیرید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های داشگاه فرهنگیان و…، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند. مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

معرفی کامل رشته اویونیک هواپیما | شرایط، درآمد و …

آرکا مشاوره

صفر تا صد رشته فیزیوتراپی $ درآمد، بازار کار، گرایش، شرایط و ….

آرکا مشاوره

کارنامه قبولی آموزش کودکان استثنایی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۲ تمامی مناطق و گروه ها

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید