مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

معرفی کامل رشته فیزیک مهندسی | درآمد، گرایش، دروس و …

فیزیک مهندسی میان‌ رشته‌ ای است نوپا که تلفیقی از علم فیزیک و علوم مهندسی است که هدف آن توسعهٔ پایه‌ های نظری برای تحلیل پدیده‌ های علمی و کاربردهای مهندسی آن‌ها، آینده‌ پژوهی در فناوری، و انتقال فناوری‌ های نو به دنیای صنعت است.
آرمان این رشته آن است که دانشجویان ویژگی‌های مثبت یک مهندس و یک دانشمند را توامان بدست آورند.

اهمیت علم فیزیک با تمام گستردگی و کاربردهای فراوان آن در جامعه ایران ناشناخته مانده‌ است و اغلب انتخاب این رشته را مساوی با شغل دبیری می‌دانند در صورتی که در جامعهٔ بین‌ المللی چنین نیست. پیشرفت‌های صنعتی مرهون همکاری فیزیک دانان و مهندسین است. فیزیک مهندسی این همکاری‌ ها را میسر می‌ سازد.

هدف از این رشته آماده‌ سازی فارغ‌ التحصیلانی است که علاوه بردانستن فیزیک و مباحث پیشرفته آن با کاربردهای فیزیک نیز آشنا بوده و توانایی مهندسی و ارائه طرح‌های صنعتی در زمینه فیزیک جدید را داشته باشند.

عناوین اصلی مقاله پنهان

فیزیک مهندسی چیست؟

برای پاسخ دادن به این پرسش، ابتدا باید به معنا و کاربرد علم فیزیک در زندگی و صنایع مختلف اشاره کرد. ارسطو اولین دانشمندی بود که کلمه یونانی فیزیک را به معنای طبیعت بیان کرد.

فیزیک و طبیعت با هم در ارتباط بوده و هر دو ترکیبی از ماده، انرژی، نیرو و حرکت هستند. در واقع با مطالعه علم فیزیک می توان به مطالعه جهان و کائنات پرداخت.

رشته فیزیک مهندسی با بهره گیری از فیزیک و علوم مهندسی و استفاده از هر دو در جهت پیشرفت و ارتقای تکنولوژی، از ارتباط بین این دو علم، سعی در ارائه راهکار برای حل چالش های تکنولوژی دارد.

توانایی های لازم برای رشته فیزیک مهندسی

فیزیک مهندسی رشته مشکلی می باشد، اولین شرط موفقیت دانشجویان این است که دانشجو تمام وقت مفید خود را صرف مطالعه و تحقیق نماید. داشتن پایه قوی در دروس فیزیک و ریاضیات لازم می باشد، شرط دیگر داشتن ایده و ابتکار برای حل مسائل فنی و صنعتی با استفاده از نتایج فیزیک است مانند به کار بردن نتایج فیزیک حالت جامد در طراحی قطعات الکترونیک و کامپیوتر و یا به کار بردن پلاسما و لیزر در صنعت.

رشته فیزیک مهندسی چند سال است؟

دوره کارشناسی رشته فیزیک مهندسی ۴ سال است.

گرایش های کارشناسی رشته فیزیک مهندسی

حالت جامد
پلاسما
لیزر و اپتیک

فیزیک حالت جامد

در این گرایش به مطالعه و تحقیق ساختار بلوری جامدات، نوسانات یون ها و حرکت الکترون ها در آن ها پرداخته می شود. مواد به چهار گروه رسانا، نیمه رسانا، ابر رسانا و عایق تقسیم می شوند که در شرایط دما، فشار و میدان مغناطیسی مختلف حالت های متفاوتی دارند.

در ابتدا برای بررسی و گسترش فیزیک اتمی مطالعات بر روی فیزیک حالت جامد آغاز شد، اما سپس گسترش یافت و سبب شد تا در زمینه های دیگر نیز توسعه یابد.

این زمینه ها عبارتند از:

مکانیکی
الکتریکی
مغناطیسی
اپتیکی
حرارتی جامدات

فیزیک پلاسما

مواد بر اساس حالت به چهار بخش جامد، مایع، گاز و حالت آخر پلاسما تقسیم می شوند. پلاسما به صورت عادی مانند جامدات، گازها و مایعات وجود دارد اما بیشتر ماده جهان پلاسما است.

آتش اگزوز موشک، قوس نورانی یک سیم جوش برقی نمونه هایی از پلاسما هستند. در حال حاضر فیزیک پلاسما در بازار های جهانی بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار در سال ارزش گذاری می شود.
کاربرد فیزیک پلاسما

برخی از کاربرد هایی که فیزیک پلاسما در صنعت دارد

لایه های ابررسانا
پودرهای سرامیکی
فیزیک سطح
جوشکاری
پلیمر
برش کاری
نانوتکنولوژی
میکرو الکترونیک
ژئوفیزیک
سوراخ کاری
کاشت یون
سیستم های نوری مواد
تصفیه آب

مهندسی اپتیک و لیزر

لیزر، به معنای تقویت نور توسط القایی تابشی است. در شرایطی که اتم ها و مولکول های مواد انرژی پیدا می کنند و از حالت پایه اول به پایه های بالاتر برانگیخته می شوند، در آخر می توانند یک فوتون یا یک واحد موج الکترومغناطیسی تابش کنند.

گرایش اپتیک و لیزر با هدف ارائه تخصص و دانش به متخصصان سعی دارد تا با فراگیری علوم اپتیک و لیزر دانشجویان بتوانند در طراحی، کار، تعمیر و نگه داری لیزر و سیستم های موجود به مهارت های بالا برسند.

دروس عمومی رشته فیزیک مهندسی

مبانی نظری اسلام
اخلاق اسلامی
انقلاب اسلامی
تاریخ و تمدن اسلامی
آشنایی با منابع اسلامی
ادبیات فارسی
زبان عمومی
تربیت بدنی ۱ و ۲

دروس پایه و مشترک هر سه گرایش رشته فیزیک مهندسی

ریاضی ۱
ریاضی ۲
معادلات دیفرانسیل
فیزیک عمومی ۱
فیزیک عمومی ۲
فیزیک عمومی ۴ (فیزیک مدرن)
آزمایشگاه فیزیک عمومی ۱
آزمایشگاه فیزیک عمومی ۲
آزمایشگاه فیزیک عمومی ۴
شیمی عمومی ۱
آزمایشگاه شیمی عمومی ۱
برنامه نویسی کامپیوتر
رسم فنی
کارگاه

بازار کار رشته فیزیک مهندسی

فارغ التحصیلان رشته فیزیک مهندسی با توجه به توانمندی هایشان می توانند در زمینه های شغلی زیر فعالیت کنند :

صنایع اپتیک و لیزر
صنایع قطعات الکترونیک
قطعات و اجزای کامپیوتر در موسسات و مراکز خصوصی و یا دولتی
وزارت نیرو
انرژی اتمی
مخابرات
صنایع اتومبیل سازی و یا صنایع الکترونیک

گرایش های کارشناسی ارشد رشته فیزیک مهندسی

گرایش های کارشناسی ارشد رشته فیزیک مهندسی به شرح زیر است :

فیزیک،فیزیک کاربردی
فوتونیک
مجموعه مهندسی برق (الکترونیک،میدان مخابرات و قدرت)
مهندسی مکانیک
مهندسی مواد
مهندسی صنایع
مهندسی پزشکی
فیزیک پزشکی
ژئوفیزیک ،هواشناسی

درآمد رشته مهندسی فیزیک

میزان درآمد فیزیک مهندسی بر اساس میزان مهارت شخص، تجربه کاری و نوع سازمانی که در آن مشغول به کار هست، بستگی دارد. اما به طور کلی میزان درآمد خوبی دارد.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در صنایع اپتیک و لیزر، قطعات و اجزای کامپیوتر درآمد خوبی کسب کنند.

نظرات دانشجویان در مورد رشته مهندسی فیزیک

۱. گرایش‌های ارشد رشته ی فیزیک چیست؟

گرایش‌های رشته‌ی فیزیک شامل ماده چگال، اپتیک و لیزر، فیزیک پلاسما، ذرات بنیادی و نظریه‌ی میدان‌ها، نجوم و اخترفیزیک، فیزیک هسته‌ای، گرانش و کیهان شناسی و فیزیک آماری و سامانه‌های پیچیده است.

۲. مهارت‌ها و توانایی‌های کسب شده پس از فراغت از تحصیل در این رشته چیست؟

توانایی تحلیل و حل مسئله، شبیه سازی کامپیوتری، آشنایی با برخی تجهیزات آزمایشگاهی از جمله مهارت‌هایی است که فارغ‌التحصیلان این رشته کسب می‌کنند.

۳. زمینه‌های شغلی این رشته چیست؟

تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان، تدریس در مدارس و موسسات، فعالیت‌ در کارخانه‌جات جهت کنترل کیفیت محصول، فعالیت در سازمان استاندارد، صنایع دفاعی و صنایع تولید و نگهداری محصولات لیزری، همکاری با مجموعه‌های بهداشتی و پزشکی جهت تولید و نگه‌داری تجهیزات پزشکی، فعالیت در مراکز تولید قطعات‌ غیرهادی‌ و سلول‌های‌ خورشیدی‌، صنایع‌ تولید و اشتغال در رصدخانه‌ها از جمله زمینه‌های است که فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در آن‌ مشغول به کار شوند.

۴. بازار کار و شرایط شغلی این رشته در ایران چگونه است؟

پیدا کردن کار در این رشته، بستگی به اهداف فارغ التحصیلان این رشته دارد. بسیاری از گرایش‌های رشته‌ی فیزیک خصوصا گرایش‌های تجربی‌تر مانند اپتیک و ماده چگال، بازار کار خوبی دارند و این رشته تا اشباع شدن فاصله زیادی دارد.

۵. آیا امکان ایجاد کارآفرینی در این رشته وجود دارد؟

بله، خصوصا در گرایش‌های تجربی فیزیک امکان کارآفرینی وجود دارد. به عنوان مثال تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان.

رتبه لازم برای قبولی رشته مهندسی فیزیک؟

گرایش کارشناسی فیزیک مهندسی شامل چه رشته هایی است؟

تفاوت رشته فیزیک و فیزیک مهندسی؟

دانشگاه های دارای رشته فیزیک مهندسی؟

فیزیک مهندسی برای خانم ها؟

آیا رشته مهندسی فیزیک سخت است؟

و…

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

مطالب مرتبط:

ثبت نام دانشگاه افسری ۱۴۰۳| زمان ،دفترچه ،نکات مهم

آرکا مشاوره

ثبت نام پزشکی بدون کنکور ۱۴۰۲ – چگونگی، شرایط پذیرش و …

آرکا مشاوره

تحلیل سطح سوالات کنکور تیرماه ۱۴۰۲

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید