مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

معرفی کامل رشته کاردرمانی | درآمد، شرایط ثبت نام، مزایا و …

معرفی رشته کاردرمانی-آرکا

یکی از رشته هایی که داوطلبان کنکور می توانند آن را در دفترچه انتخاب رشته کنکور مشاهده نمایند، رشته کاردرمانی می باشد. داوطلبان علاقه مند به کاردرمانی می بایست پیش از آغاز انتخاب رشته کنکور اطلاعات کافی در خصوص این رشته، درس های عمومی و اختصاصی و بازارکار آن داشته باشند. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم رشته کاردرمانی را معرفی کرده و در خصوص موقعیت شغلی و بازارکار آن توضیحاتی ارائه دهیم.

عناوین اصلی مقاله پنهان

رشته کاردرمانی چیست؟

کاردرمانی یکی از رشته های تجربی و یکی از ۶ رشته اصلی توانبخشی محسوب می‌شود که به معالجه و بازتوانی مشکلات روحی و جسمی ناشی از اختلالات مختلف می‌پردازد. متخصصان این رشته با افرادی کار می‌کنند که به دلیل محدودیت‌های جسمی، ذهنی یا روحی نیاز به تمرین‌های مداوم دارند تا به حداکثر عملکرد خود برسند. در کاردرمانی در کنار تمرین‌های فیزیکی، از روش‌ها و تجهیزات مختلفی مانند انواع بازی فکری و توپ برای بهبود وضعیت بیماران استفاده می‌شود. در واقع هدف رشته کاردرمانی به حدکاثر رساندن استقلال بیماران و افراد کم‌توان، برای انجام کارهای روزمره و فعالیت‌های اجتماعی است. این رشته تا مقطع دکترا امکان ادامه تحصیل دارد.

توانایی های لازم جهت تحصیل در رشته کاردرمانی

یک کاردرمانگر باید انگیزه ای قوی داشته باشد تا بتواند با بیمارانی که دارای معلولیت های مختلف هستند، ارتباط برقرار کرده و آن ها را به خوبی درمان کند. مهم ترین ویژگی یک کاردرمانگر، علاقه به انسان ها است. اگر متخصص این رشته به کار خود و مردم علاقه مند نبوده و صبر و حوصله نداشته باشد، موفق به درمان بیماران مورد نظر نخواهد شد. برخی از استادان این رشته نیز اولین و مهمترین ویژگی دانشجوی کاردرمانی را داشتن توانایی جسمی و روحی خوب می دانند و این که بتواند با درایت، ابتکار عمل و خلاقیت، درمان مؤثر تری را ارائه بدهد.

تا این بخش در خصوص مجموعه کاردرمانی که در دفترچه انتخاب رشته کنکور کد رشته هایی از آن ارائه شده است توضیحاتی داده شد. اما داوطلبان علاقه مند به این رشته چگونه می توانند موفق به قبولی نهایی در گرایش های آن شوند؟ مسلما داشتن مشاور و ترتیب اولویت های انتخاب رشته می تواند موفقیت داوطلبان کنکور را تضمین کند. در مقاله زیر اطلاعاتی در خصوص داشتن بهترین انتخاب رشته به داوطلبان داده شده است.

 

کارنامه قبولی کاردرمانی دانشگاه دولتی ۱۴۰۲-۱۴۰۱-آخرین قبولی و درصدهای لازم

 مهمترین تفاوت‌های کار درمانی با فیزیوتراپی

کاردرمانی-آرکاهر دوی این رشته‌ها از شاخه توانبخشی هستند و در مقطع کارشناسی پیوسته ارائه می‌شوند. حتی برخی دروس آن‌ها مشترک است و گاهی محیط کاری مشابهی دارند. هرچند هدف از هر دو رشته بهبود سلامت بیماران است اما فیزیوتراپی صرفا بر جنبه سلامت فیزیکی تأکید دارد، از دستگاه‌ها و تجهیزات پیشرفته استفاده می‌کند و کمی تخصصی‌تر از کاردرمانی است. از طرفی کاردرمانگران با بسیاری از بیماران و شرایط خاصی مثل اوتیسم، کم‌توانی ذهنی، فراموشی یا سایر اختلالات کار می‌کنند و اینجا است که تفاوت‌های این دو رشته مشخص می‌شود.

کار درمانگر چه وظایفی دارد؟

۱-آموزش دادن در خصوص نحوه ایجاد ارتباط و مراقبت از بیماران به خانواده و اطرافیان بیمار

۲-آموزش دادن به بیماران ناتوان جسمی در رابطه با نحوه صحیح استفاده از وسایل کمک حرکتی

۳-استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری در جهت پیشرفت بیماران در زمینه هایی چون حافظه، هماهنگی،حل مسائل، تصمیم گیری

۴-آموزش دادن به بیماران در مواردی چون نحوه صحیح پوشیدن لباس، استفاده از کامپیوتر، آشپزی، غذاخوردن

۵-آموزش شیوه خرید، استفاده از وسایل نقلیه عمومی و … به بیماران

۶-ارزیابی دقیق میزان پیشرفت بیماران در طول دوره درمان

۷-بررسی محیط خانه و کار بیمار و متناسب سازی آن ها با نیازهای بیمار

۸-آموزش حرکات و تمرین های مختلف به بیماران

۸- طراحی و تهیه برنامه جامع درمانی برای بیماران

۱۰-معالجه اختلالات روانی و جسمانی بیماران

کدام دانشگاه ها در رشته کار درمانی دانشجو می پذیرند؟

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور
دانشگاه علوم پزشکی ایران
دانشگاه علوم پزشکی سمنان
دانشگاه علوم پزشکی همدان
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
دانشگاه علوم پزشکی شیراز
دانشگاه علوم پزشکی زنجان
دانشگاه علوم پزشکی مازندران
دانشگاه علوم پزشکی تبریز
دانشگاه علوم پزشکی اراک

شرایط تحصیل در مقاطع بالاتر رشته کاردرمانی

رشته کاردرمانی در مقطع کارشناسی گرایش خاص تحصیلی را دارا نمی باشد.

رشته های مجاز برای ارشد کاردرمانی

دانشجویان رشته کاردرمانی می توانند پس از فارغ التحصیلی در دوره کارشناسی و شرکت در آزمون کارشناسی ارشد در رشته های زیر تحصیل کنند:

آمار زیستی
مدیریت توانبخشی
مدیریت خدمات بهداشت درمانی
نانو تکنولوژی پزشکی
فناوری اطلاعات و سلامت
علوم تشریح
آموزش پزشکی
اپیدمیولوژی
تاریخ علوم پزشکی
انفورماتیک پزشکی

همچنین امکان تحصیل در رشته کاردرمانی در کشورمان تا مقطع دکترا امکان پذیر است.

صفر تا صد رشته فیزیوتراپی $ درآمد، بازار کار، گرایش، شرایط و ….

 

بازار کار، درآمد و فرصت های شغلی رشته کاردرمانی

درآمد رشته کاردرمانی-آرکا

رشته کاردرمانی دارای محیط های کاری، حرفه ‌ای و فرصت ‌های شغلی متنوع و گسترده ای می ‌باشد. بنابراین می توان گفت این رشته دارای بازار کاری خوب و روبه رشد است. علاوه بر این موضوع وجود حوزه های فعالیت متفاوت در این رشته باعث شده تا بستر مناسبی برای کسب درآمد کار درمانگران ایجاد شود.

همچنین متناسب با فضای پیشرفت شغلی و پشتکار و تلاش کار درمانگران امکان افزایش درآمد در این رشته نیز مهیا شده است. افرادی مشغول به کار در این رشته از درآمد متوسط و نسبتا بالایی برخوردار هستند. (تقربیا بین ۹ تا ۲۵ میلیون تومان در ماه)

فارغ التحصیلان رشته کاردرمانی می توانند در محیط های کاری و سازمانی زیر مشغول به کار شوند:

بیمارستان ها
مراکز توانبخشی سازمان بهزیستی
کلینیک های خصوصی
سازمان آموزش و پرورش استثنایی
مراکز درمانی خصوصی و دولتی
پارک نگهداری یا آموزشی ناتوانان ذهنی کودکان استثنایی و سالمندان
مراکز تحقیقاتی و موسسات پژوهشی
انجمن های مردم نهاد و موسسات خیریه
دیگر محیط های کاری مانند مراکز ترک اعتیاد، زندان ها و…

شرایط تاسیس دفتر فعالیت کاردرمانی

به گفته سازمان نظام پزشکی و معاونت درمان به همه کار درمانگرهای دارای حداقل مدرک لیسانس با ۵ سال سابقه کاری معتبر در شهرهای بزرگ و ۳ سال سابقه کاری در شهرهای کوچک، اجازه فعالیت ارائه می دهد.

همچنین فارغ التحصیلان رشته کاردرمانی دارای مدرک فوق لیسانس می توانند با کسب دو و نیم سال سابقه برای دایر کردن دفتر کاردرمانی در شهرهای بزرگ اقدام کنند (برای شهرهای کوچک نیازمند سابقه کاری کمتری است).

 رشته کاردرمانی چند سال است

این رشته در مقطع کارشناسی تا دکترا ارائه می‌شود. دانشجویان دوره کارشناسی باید ۱۲۸واحد را طی ۸ ترم تحصیلی (۴ سال) بگذرانند که این دروس به چند دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

دروس عمومی: ۲۰ واحد
دروس پایه: ۲۸ واحد
دروس تخصصی ۵۶ واحد
دروس کارآموزی: ۲۴ واحد

دروس رشته کاردرمانی

از آنجایی که افراد در همه سنین از زمان تولد تا سالمندی ممکن است با مشکلات جسمی و ناتوانی مواجه شوند، دروس مختلفی برای یادگیری کاردرمانی در کودکان، کاردرمانی در بزرگسالان و سالمندان را می‌گذارنند و بخش مهمی از دوره تحصیلی آن‌ها کارورزی است. کاردرمانگران معمولا از ترم ۴ در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها زیر نظر اساتید آموزش می‌بینند و تمرین می‌کنند. در جدول زیر اسامی دروس کاردرمانی در مقطع کارشناسی را مشاهده می‌کنید.

دروس پایه فیزیولوژی عمومی، آناتومی اندام‌ها، آناتومی سیستم اعصاب، روانشناسی رشد، مقدمه‌ای بر روانپزشکی، مقدمه ای بر ارتوپدی، نورولوژی، کمک‌های اولیه، آمار، فیزیولوژی اعصاب، آناتومی سر و گردن و تنه، آناتومی سطحی، روانشناسی مرضی، مقدمه‌ای بر روانپزشکی کودک، بیماری‌های داخلی، آشنایی با مبانی آزمایشات پاراکلینیک
دروس اختصاصی زبان تخصصی، مبانی کاردرمانی و توانبخشی، تئوری فعالیت، کینزیولوژی و بیومکانیک، ارزشیابی عضلانی و اندازه‌گیری دامنه حرکتی مفاصل، کاردرمانی در بیماری‌های کودکان، کاردرمانی در اختلالات روانی اجتماعی، کاردرمانی در عقب ماندگی ذهنی، مقدمه‌ای بر روش تحقیق در کاردرمانی، مشاوره در کاردرمانی، ساخت انواع اسپلینت، سمینار، مدیریت کاردرمانی، فعالیت‌های روزمره زندگی، فعالیت‌های هدفمند و تجزیه و تحلیل آن‌ها، رشد کودک، وسایل کمکی و اعضای مصنوعی در کاردرمانی، بازی و تفریح در کاردرمانی،‌ جامعه‌شناسی در کاردرمانی، تکنیک‌های حرکت درمانی، گروه و روابط بین فردی
کارآموزی کارآموزی در عرصه (مشاهده بالینی روانی)، کارآموزی در عرصه روان، کارآموزی در عرصه مستقل، کارآموزی در عرصه (مشاهده بالینی جسمانی)، کارآموزی در عرصه جسمانی

مزایا و معایب رشته کاردرمانی

مزایا و معایب رشته کاردرمانی/آرکا

کاردرمانی نیز مانند بسیاری از تخصص های و شغل های جامعه داراری مزیا و معایب مختلفی می باشد که اطلاع داشتن از آن چه برای دانشجویان و چه برای افرادی که به تازگی تصمیم به تحصیل در این زمینه دارند میتواند مفید باشد.

کاردرمانی شغلی است. که همواره به پویایی چه از نظر علمی و چه از نظر مهارت های شخصیتی لازم دارد. از جمله مزیت های این رشته در ایران به نسبت سایر رشته ها جذب سریع و شروع به کار به موقع فارغ التحصیلان میبشاد.

در کاردرمانی به دلیل گسترش دیر هنگام در جامعه و نیاز فراوان به مداخلات کاردرمانی هنوز هم فضای کار فراهم می باشد. و حتی در بسیاری از کیلینیک ها و بیمارستان ها کمبود نیروی انسانی احساس میشود.
معایب رشته کاردرمانی

کاردرمانی نیز مانند بسیاری از رشته ها که متاسفانه علارغم قدمت بیش از ۴۰ ساله رشته در ایران دیر گسترش یافته است. و هنوز جامعه و حتی برخی از موارد جامعه پزشکی نیز اطلاعات کافی از ان ندارند .

همچنین از انجایی که هدف اصلی کاردرمانگران حفظ استقلال عملکردری افراد میباشد. همه افرادی که مراجعه کننده کاردرمانی دچار ضعف و ناتوانی و حتی در بسیاری از مواد دیگر مشکلات روانشناختی از جمله اضطراب افسردگی و وسواس میباشند .

به همین دلیل کاردرمانگران باید همواره افرادی قوی پرانرژی و سالمی باشند. تا بتوانند به مراجعین خود بیشترین کمک را داشته باشند

حتی از نظر فیزیکی نیز کادرمانگران باید همواره در سطح مطلوبی باشند. تا در دراز مدت خود درگیر بیماری ها و اختلالات و مشکلات عضلانی نشوند.

نظر اکثریت دانشجویان رشته کاردرمانی

۱. گرایش‌های ارشد رشته‌ی کاردرمانی چیست؟

در سال‌های گذشته گرایش‌های این رشته در مقطع کارشناسی ارشد کاردرمانی جسمی و کاردرمانی روانی بود اما در حال حاضر این رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری گرایش ندارد و فرد در حوزه‌ی شغلی خود تصمیم می‌گیرد که در چه حوزه‌ (ذهن، جسم و روان) و مقطع سنی (کودک و بزرگسال) فعالیت کند.

۲. مهارت‌ها و توانایی‌های کسب شده پس از فراغت از تحصیل در این رشته چیست؟

کاردرمانی برخلاف سایر رشته فقط به بخش آسیب دیده‌ی بیمار توجه ندارد، بلکه به تمام جنبه‌های انسان توجه می‌کند و بررسی می‌کند که آن ضایعه و آسیب چه تاثیری بر زندگی بیمار گذاشته است.

آموزش نحوه ایجاد ارتباط و مراقبت از بیماران به خانواده بیمار، آموزش به بیماران ناتوان جسمی در رابطه با نحوه صحیح استفاده از وسایل کمک حرکتی، آموزش بیماران در مواردی چون نحوه انجام فعالیت‌های روزمره، ارزیابی دقیق میزان پیشرفت بیماران در طول دوره‌ی درمان، بررسی محیط خانه و کار بیمار و ایجاد تناسب میان آن‌ها با نیازهای بیمار، آموزش حرکات و تمرین‌های مختلف به بیماران و معالجه اختلالات روانی و جسمانی بیماران از جمله‌ مهارت‌هایی است که فارغ‌التحصیلان این رشته کسب می‌کنند.

۳. زمینه‌های شغلی این رشته چیست؟

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در انواع کلینیک‌ها و بیمارستان‌های توانبخشی، سازمان بهزیستی، هلال احمر به عنوان کاردرمانگر، عضوی از تیم مراقبت‌های بهداشتی و ناظر بر کار دستیاران کاردرمانی فعالیت کنند.

۴. بازار کار و شرایط شغلی این رشته در ایران چگونه است؟

به دلیل اشباع نشدن این رشته و فرصت‌های شغلی آن، می‌توان آینده شغلی مثبتی را برای متخصصان این رشته متصور شد. همچنین از آن‌جایی که جوامع به سمت میانسالی پیش می‌روند و تعداد افراد نیازمند به خدمات توانبخشی روز به روز افزایش پیدا می‌کند، بازارکار این رشته رو به بهبود است.

۵. آیا امکان ایجاد کارآفرینی در این رشته وجود دارد؟

بله، متخصصین این رشته در صورت داشتن شرایط لازم و کسب شماره نظام پزشکی مجاز به تاسیس مطب خصوصی هستند. با تأسیس کلینیک‌های توانبخشی فرصت شغلی برای افرادی که در حوزه‌های دیگر توانبخشی مانند فیزیوتراپی، گفتار درمانگر، ارتز پروتز فعالیت می‌کنند، فراهم می‌شود. همچنین به طور غیرمستقیم با آموزش مهارت‌های مختلف به بیماران روان می‌توانند در کارآفرینی نقش داشته باشند.

تفاوت رشته پرستاری و کاردرمانی

پرستاری یا کاردرمانی/آرکابه طور مفصل تفاوت های مهم زیادی بین کاردرمانی و پرستاری وجود دارد.

برای مثال همان طور که در بالا اشاره شد، متخصصان کاردرمانی و پرستاران می توانند انتظار داشته باشند که درآمدی متفاوت با یکدیگر داشته باشند (اگرچه پرداختی هر دو حرفه نسبتا زیاد است).

به همین نحو دنبال کردن هر دو حرفه به شکلی بدیهی نیازمند فردی است که مسیر آموزشی متفاوتی را دنبال کند. کارشناسی ارشد کار درمانی برای حرفه کاردرمانی و کاردانی یا کارشناسی ارشد پرستاری برای حرفه پرستاری.

اما شاید مهم ترین تفاوت های بین این دو رشته، قلمرو وظایفی است که هر کدام انجام می دهند و هم چنین چگونگی و چرایی حرفه شان.
مهم ترین تفاوت

رابرتز عقیده دارد: “پرستاران برای درمان افراد از طریق ارائه مراقبت مستقیم با تمرکز بر مسائل پزشکی کار می کنند که بر زندگی افراد اثر منفی دارد.

آن ها قلب تپنده سیستم خدمات درمانی ما هستند. متقابلا متخصصان کاردرمانی نیستند که بر مردم تاثیر عاطفی می گذارند؛ بلکه ما هستیم.”

برای مثال پس از شکستگی مفصل ران، یک پرستار در ارزیابی بیمار، تعویض لباس او بعد از جراحی، مدیریت درد و خود مراقبتی در حین ریکاوری به بیمار کمک می کند.

در عین حال یک متخصص کاردرمانی ارزیابی خواهد کرد که چه فعالیت ها و نقش هایی پس از شکستگی مفصل ران برای مشتری اهمیت خواهد داشت و راه هایی را پیدا خواهد کرد تا به آن ها بیاموزد دوباره مستقل باشند، بتوانند همان زندگی که می خواهند را داشته باشند و همان نقش هایی را ادامه دهند که شخصیت آن ها را تعریف می کند.

این کار می تواند به معنای سازگار ساختن محیط خانه به وسیله نصب نرده یا دیگر تجهیزات باشد.

هم چنین می تواند شامل آموختن راهکار های نگهداری انرژی باشد تا بیمار بتواند بنیه خود را دوباره بسازد.

این کار می تواند نیازمند آموزش استفاده از تجهیزات تطبیقی برای وظایف خود مراقبتی، آموزش ایمنی با تحرک کاربردی، یا کمک به حل هر مانع دیگری باشد که برای استقلال مشتری در حین ریکاوری او حادث می شود.

ثبت نام رشته کار درمانی در دانشگاه آزاد  ۱۴۰۲-۱۴۰۳

پس از اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری و انتشار کارنامه اولیه هر فرد با مراجعه به سایت سنجش می تواند کارنامه خود را دریافت کرده و از نتیجه خود که شامل درصد مکتسبه در هر درس، رتبه و نمره خود مطلع گردد. آن دسته از افرادی که در کنکور تجربی شرکت کرده و مجاز به انتخاب رشته در دوره روزانه و پردیس خودگردان شدند، با آغاز انتخاب رشته کنکور می بایست دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی را دریافت کرده و با اطلاع از نحوه انتخاب رشته اقدام به تکمیل فرم انتخاب رشته خود نمایند.

لازم به ذکر است که رشته کاردرمانی تنها در دانشگاه های علوم کاردرمانی سراسری در دوره روزانه و پردیس خودگردان و همچنین دانشگاه های علوم پزشکی آزاد در ظرفیت عادی و مازاد ارائه می شود. تحصیل در رشته کاردرمانی در پردیس های خودگردان و دانشگاه آزاد تنها با پرداخت هزینه ممکن می باشد. برای اطلاع از شهریه رشته کاردرمانی مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد.

داوطلبان عزیز می توانند برای ثبت نام رشته کار درمانی بدون کنکور در سال ۱۴۰۲ با مشاور کنکور تماس بگیرند. همچنین برای اطلاع از موارد مرتبط با ثبت نام بدون کنکور رشته کار درمانی نظیر موارد زیر، مشاوران تحصیلی راهنمای شما خواهند بود:

۱. شهریه ثبت نام کار درمانی بدون کنکور پردیس دانشگاه دولتی (میزان شهریه در هر واحد دانشگاهی با توجه به امکانات، متفاوت است)
۲. شهریه ثبت نام کار درمانی بدون کنکور پردیس دانشگاه آزاد
۳. خرید صندلی پیراپزشکی در دانشگاه های دولتی و آزاد
۴. مدارک لازم برای ثبت نام رشته کار درمانی بدون کنکور در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳
۵. زمان ثبت نام بدون کنکور رشته کار درمانی
۶. لیست واحدهای دانشگاهی دارای ثبت نام بدون کنکور کار درمانی
۷. لیست شهرهای دارای رشته کار درمانی بدون کنکور
۸. نحوه ثبت نام و شرایط لازم برای ثبت نام بدون کنکور در پردیس دانشگاه های دولتی و دانشگاه آزاد
۹. ارزش مدرک کار درمانی بدون کنکور در بازار کار
۱۰. و…

نحوه ثبت نام بدون کنکور رشته کار درمانی ۱۴۰۲-۱۴۰۳

دانشگاه های دولتی و آزاد نیز در رشته کار درمانی  دانشجو می پذیرند:

۱- با توجه به رقابت شدیدی که در میان داوطلبان کنکور وجود دارد، بسیاری از علاقمندان موفق به کسب رتبه قبولی کنکور نمی شوند. به همین دلیل دانشگاه های دولتی و آزاد برای پذیرش این گروه از دانشجویان از طریق واحدهای پردیس خودگردان اقدام می نمایند.

پردیس خودگردان دانشگاه های علوم پزشکی در سراسر کشور فعال می باشند. این واحدها تحت نظارت مستقیم دانشگاه اصلی سراسری و آزاد فعالیت می کنند .

۲- اگر در کنکور شرکت کرده ولی موفق به کسب رتبه قبولی نشده اید، می توانید در تکمیل ظرفیت کنکور شرکت کنید، داوطلبان واجد شرایط بعد از بررسی اطلاعات میتوانند بدون کسب رتبه قبولی و بدون شرکت در آزمون مجدد وارد دانشگاه علوم پزشکی دولتی و آزاد شوند.

ثبت نام بدون کنکور رشته گفتار درمانی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری

از آن جایی که کنکور کارشناسی ارشد نیز مثل دوره کارشناسی سختی های خاص خودش را دارد افراد بسیاری به دنبال ادامه تحصیل رشته گفتار درمانی بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری هستند.

تعداد واحد های مقطع کارشناسی ارشد رشته گفتار درمانی کلا ۳۲ واحد می باشد که دوازده واحد آن را دروس اختصاصی اجباری، دوازده واحد را دروس پایه، چهار واحد را دروس اختصاصی اختیاری و چهار واحد برای پایان نامه در نظر گرفته شده است.
بنابراین در مورد تحصیل رشته گفتار درمانی بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد باید بگوییم تنها راه برای انجام این کار، داشتن معدل بالا در مقطع کارشناسی است.
همچنین اگر شخصی بخواهد به ثبت نام در رشته گفتار درمانی بدون کنکور مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری بپردازد می بایست حداقل یکی از شرایط زیر را دارا باشد:

۱. دارای رتبه های اول تا پانزدهم المپیادهای علمی دانشجویی باشد.
۲. دوره کارشناسی ناپیوسته خود را در چهار نیمسال تحصیلی فارغ التحصیل شود و بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود موفق به کسب رتبه اول شده باشد. ( برای کارشناسی ارشد)
۳. دانشجوی نمونه کشوری بوده و توسط سازمان امور دانشجویان معرفی شده باشد.
۴. ۵. رتبه اول تا سوم جشنواره های خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی را کسب کرده باشد.
حداکثر پس از هشت نیمسال تحصیلی فارغ التحصیل شده باشد و به لحاظ میانگین جزء ۱۰ درصد دانشجویان برتر هم رشته و هم ورودی خود باشد. ( برای کارشناسی ارشد)

اگر می خواهید به تحصیل در این رشته بپردازید و سوالاتی از قبیل زمان ثبت نام، شرایط و نحوه پذیرش و … در مورد آن دارید می توانید با کارشناسان و مشاوران تحصیلی آرکا صحبت کنید. برای مشاوره تلفنی میتوانید با مرکز مشاوره آرکا تماس بگیرید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های داشگاه فرهنگیان و…، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

مطالب مرتبط:

نحوه دریافت کد نظام وظیفه برای ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳ | نکات مهم

آرکا مشاوره

ویرایش انتخاب رشته دانشگاه آزاد ۱۴۰۳

آرکا مشاوره

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکورهنر۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید