مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

بهترین کتاب برای قبولی آزمون تیزهوشان نهم به دهم | نکات مهم آزمون

بهترین منابع آزمون تیزهوشان 1403/آرکا

مدارس تیزهوشان از جمله برترین مدارس در سطح کشور به شمار می رود. اغلب دانش آموزان علاقه بسیاری به شرکت و ثبت نام در آزمون تیزهوشان نهم به دهم و قبولی در این مدارس دارند و آن را فرصتی مناسب برای آینده تحصیلی خود می دانند. از دلایل اصلی مورد توجه بودن مدارس تیزهوشان می توان به داشتن امکانات متعدد و مناسب، معلمین کارآمد و با تجربه، کادر کارآزموده، برگزاری آزمون های مختلف و همچنین روش های آموزشی نوین اشاره کرد. آزمون مدارس تیزهوشان هر ساله توسط سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان به منظور ورود دانش آموزان علاقه مند به این مدارس برگزار می شود. شرط اصلی پذیرش در مدارس تیزهوشان شرکت در این آزمون و کسب حدنصاب علمی لازم در آن می باشد. داوطلبانی که در موعد مقرر ثبت نام آزمون مدارس تیزهوشان ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ خود را به انجام رسانده اند، در فرصتی که تا زمان برگزاری آزمون مدارس تیزهوشان دارند باید با مطالعه منابع درسی و منابع کمک آموزشی موثر، خود را برای حضور در این رقابت آماده نمایند.

مواد آزمون تیزهوشان نهم به دهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

شیوه طرح سوالات در آزمون تیزهوشان پایه نهم به دهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳، به صورت ترکیبی و شامل دو دسته سوال استعداد تحصیلی و استعداد تحلیلی است. در واقع هدف از طراحی سوالات بخش استعداد تحلیلی، تخمین و بررسی وضعیت هوش و استعداد دانش آموز می باشد که معمولا ۵۰ سوال در بخش استعداد تحلیلی مطرح شده و داوطلبان ۵۰ دقیقه فرصت دارند به آن ها پاسخ دهند. با این تفاسیر و بر خلاف آزمون تیزهوشان ششم، آزمون مذکور شامل سوالات درسی نیز می شود.

نیمی از امتیاز آزمون تیزهوشان نیز به سوالاتی اختصاص می یابد که از کتب درسی پایه های هشتم و نهم دوره اول متوسطه مطرح می شوند. مجموع سوالات آزمون استعداد تحصیلی شامل ۵۰ سوال است و دانش آموزان می بایست در مدت زمان ۷۰ دقیقه، به آن ها پاسخ دهند. هر یک از مواد امتحانی دارای ضریب مختص خود بوده و برخی از آن ها نیز با توجه به رشته تحصیلی مورد تقاضای دانش آموز، متفاوت می باشند. بهتر است بدانید ضریبی که به هر درس اختصاص می یابد، نشان دهنده میزان اهمیت آن درس است. مواد آزمون تیزهوشان ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ به همراه ضریب هر یک از آن ها در جدول زیر ارائه شده اند.

موارد امتحانی، ضریب و تعداد سوالات آزمون مدارس تیزهوشان نهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳
سوالات استعداد تحصیلی تعداد سوال ضریب رشته تحصیلی ضریب سمپاد مهارتی
ریاضیات ۱۰ ریاضی فیزیک: ۴ ۳
علوم تجربی: ۲
علوم انسانی: ۲
علوم تجربی ۱۰ ریاضی فیزیک: ۲ ۳
علوم تجربی: ۴
علوم انسانی: ۲
قرآن و پیام های آسمانی ۱۰ ریاضی فیزیک: ۱ ۱
علوم تجربی: ۱
علوم انسانی: ۱
مطالعات اجتماعی ۱۰ ریاضی فیزیک: ۱ ۱
علوم تجربی: ۱
علوم انسانی: ۱
زبان و ادبیات فارسی ۱۰ ریاضی فیزیک: ۲ ۲
علوم تجربی: ۲
علوم انسانی: ۴

معرفی و بررسی بهترین کتاب های آمادگی بخش استعداد تحلیلی آزمون تیزهوشان نهم به دهم

منابع قبولی آزمون تیزهوشان 1403

کتاب هوش و استعداد تحلیلی نهم تیزهوشان خیلی سبز

در همه‌ی آزمون‌هایی که قصد سنجش هوش شرکت‌کنندگان را دارند، آزمون هوش و استعداد تحلیلی بر مبنای شکل‌های هندسی، عبارت‌های کلامی، روابط ریاضی و درک منطقی بررسی می‌شوند. این کتاب نیز با همین هدف نوشته شده که دانش‌آموزان با این سوالات روبه‌رو و آشنا شوند. این اثر به عنوان یک منبع مطالعاتی جامع و مستند در اختیار دانش‌آموزان پایه‌ی نهم قرار گرفته است. کتاب هوش و استعداد تحلیلی نهم تیزهوشان خیلی سبز شامل سه فصل مختلف بوده که هر فصل به چند بخش تقسیم شده است که در قسمت درس‌نامه، مطالب هر بخش به طور جامع و کامل توضیح داده شده است.

علاوه برآن جهت یادگیری عمیق‌تر مطالب، سوالات تستی در هر بخش درنظر گرفته شده است تا دانش‌آموزان با بررسی این سوالات درک بهتری از مطالب آن بخش داشته باشند. در قسمت بعدی هر بخش، سوالات چند گزینه‌ای مرتبط با مطالب درسنامه، منتخب از آزمون‌های ورودی مدارس برتر، آزمون‌های معتبر داخلی و خارجی جهت تسلط و تثبیت بخش‌هایی که در آن فصل خوانده شده، قرار داده شده است. در قسمت پایانی هم پاسخ تشریحی و جامع سوالات چند گزینه‌ای آورده شده تا دانش‌آموزان در صورت بروز هرگونه ابهام و عدم توانایی در حل سوالات و آشنایی با راه‌حل‌های متفاوت از این قسمت استفاده کنند.

چند کتاب دیگر برای آمادگی بخش استعداد تحلیلی آزمون تیزهوشان نهم به دهم:

  1. کتاب هوش و استعداد تحلیلی نهم سری IQ انتشارات گاج

۲. کتاب ۱۵۰۰ تست استعداد تحلیلی تیزهوشان نهم انتشارات مهر و ماه

۳. کتاب بانک سوال هوش و استعداد تحلیلی نهم انتشارات مبتکران

۴. کتاب هوش و استعداد تحلیلی نهم انتشارات اندیشمند

۵. کتاب هوش و خلاقیت و استعداد تحلیلی انتشارات کاهه

اولین منبع معرفی شده برای مطالعه آزمون استعداد تحصیلی کتاب های درسی می باشند و استفاده از منابع کمک آموزشی در مرحله بعد از تسلط بر کتاب های درسی، توصیه می گردند. در واقع مطالعه منابع کمک آموزشی منجر به تقویت دانسته ها و اطلاعات دانش آموز می شود و در صورت عدم تسلط بر مباحث کتاب درسی، استفاده از منابع کمک آموزشی چندان موثر نخواهد بود.

معرفی بهترین کتاب های آمادگی بخش استعداد تحصیلی آزمون تیزهوشان نهم به دهم

ریاضیات

مهم ترین اصل در یادگیری درس ریاضی، تمرین و حل مسئله های متعدد و متنوع می باشد تا بتوانید به تقویت مهارت های حل مسئله در خود بپدازید. نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که روند مطالعاتی شما در خصوص درس ریاضی نباید با مطالعه درسی مانند ادبیات مشابه باشد. در واقع این دروس دارای ماهیت متفاوت هستند و بنابراین روش های مطالعاتی مختلفی را نیز می طلبند.

  1. کتاب ریاضی تیزهوشان نهم خیلی سبز

۲. کتاب ریاضی نهم سری آی کیو IQ انتشارات گاج

۳. کتاب ریاضیات نهم انتشارات مبتکران

۴. کتاب ریاضی نهم تیزهوشان انتشارات کاهه

۵. کتاب ریاضی تیزهوشان نهم انتشارات اندیشمند

۶. کتاب ریاضی تیزهوشان نهم انتشارات مهر و ماه

معرفی بهترین کتاب های علوم تجربی برای آزمون تیزهوشان نهم به دهم

علوم تجربی شامل ترکیبی از سوالات حفظی و مفهومی می باشد، بنابراین برای پاسخگویی به سوالات این درس نیازمند تسلط بر همه مباحث هستید. منابع کمک آموزشی پیشنهادی برای درس علوم تجربی به شرح زیر هستند:

۱. کتاب علوم نهم سری آی کیو IQ انتشارات گاج

۲. کتاب ۱۰۰ نکته فیزیک تیزهوشان نهم انتشارات مهر و ماه

۳. کتاب علوم تیزهوشان نهم انتشارات خیلی سبز

۴. کتاب آموزش پیشرفته علوم تجربی تیزهوشان نهم انتشارات گل واژه

۵. کتاب ۱۰۰ نکته علوم (شیمی) تیزهوشان نهم انتشارات مهر و ماه

۶. کتاب علوم تیزهوشان نهم انتشارات اندیشمندزبان و ادبیات فارسی

 

معرفی بهترین کتاب های فارسی برای آزمون تیزهوشان نهم به دهم

درس فارسی شامل ۱۰ سوال و ترکیبی از سوالات مربوط به آرایه ها، تاریخ ادبیات، املاء، واژه و … می باشد. بهترین منبع برای مطالعه درس فارسی، کتاب درسی است، ولی در صورتی که دانش آموز پس از مطالعه کتاب درسی، نیاز به تمرین بیشتری داشته باشد می تواند منابع زیر را تهیه نماید:

کتاب فارسی نهم سری آی کیو IQ انتشارات گاج

کتاب فارسی نهم انتشارات مبتکران

کتاب فارسی تیزهوشان نهم انتشارت اندیشمند

کتاب فارسی تیزهوشان نهم انتشارات نشر الگو

کتاب فارسی تیزهوشان نهم انتشارات خیلی سبز

کتاب فارسی تیزهوشان نهم انتشارات کاهه

مطالعات اجتماعی، قرآن و پیام های آسمانی

درس مطالعات اجتماعی از بخش های تاریخ، جغرافیا و اجتماعی تشکیل شده است. کتاب قرآن و معارف اسلامی نیز دربردارنده دو بخش قرآن و پیام های آسمانی می باشد. جهت پاسخ به سوالات این دو درس مطالعه جزء به جزء کتاب درسی کفایت می کند. بعد از کتاب درسی برای جمع بندی و مرور دروس میتوانید از منابع کمکی زیر استفاده نمایید:

  1. مطالعات اجتماعی نهم تیزهوشان خیلی سبز

۲. مطالعات اجتماعی هشتم تیزهوشان سری رشادت مبتکران

۳. انتشارات قلمچی

۴. کتاب مسابقات عربی، قرآن و پیام های آسمانی هشتم سری مرشد مبتکران

کتاب های جامع آزمون تیزهوشان نهم به دهم

منابع قبولی تیزهوشان نهم به دهم

حل تست های جامع تیزهوشان نیز می تواند شما را در کسب امتیاز مطلوب در این دروس یاری کند. مطالعه کتاب هایی که در ادامه معرفی شده اند برای دوران جمع بندی و مرور مطالب خوانده شده، بسیار مفید می باشند.

۱. کتاب ۱ + ۳۱ استان تیزهوشان جامع نهم انتشارات پویش اندیشه خوارزمی

۲. کتاب جامع تیزهوشان نهم سری آی کیو IQ انتشارات گاج

۳. کتاب جامع تیزهوشان نهم انتشارات خیلی سبز

۴. کتاب جامع تیزهوشان نهم مرشد انتشارات مبتکران

۵. ….

نکات مهم آزمون تیزهوشان نهم به دهم

تمامی ۱۰۰ سوال در هر دو بخش استعداد تحلیلی و استعداد تحصیلی در آزمون تیزهوشان به صورت ۴ گزینه ای است.
طریقه محاسبه نمره در آزمون تیزهوشان به این صورت است که به ازای هر پاسخ صحیح، ۳ نمره مثبت و برای هر پاسخ غلط، ۱ نمره منفی لحاظ می شود. همچنین به سوالاتی که بیشتر از یک پاسخ بدهید، ۱ نمره منفی تعلق می گیرد.
سوالات استعداد تحصیلی در سطح محتوای کتاب درسی و در برخی موارد به صورت تلفیقی از مفاهیم و مهارت های دو یا چند ماده درسی ارائه شده اند.

نحوه مطالعه منابع آزمون تیزهوشان نهم به دهم ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

یکی از مواردی که باعث می شود تا داوطلبان در آزمون مدارس تیزهوشان موفق شوند نحوه مطالعه است. به این نکته توجه داشته باشید که هر چقدر منابعی که مطالعه می کنید عالی و بدون نقص باشد، در صورتی که روش و نحوه آن را بلد نباشید به نتیجه دلخواه خود نخواهید رسید. بنابر این در این بخش با نحوه مطالعه آزمون مدارس تیزهوشان شما را آشنا خواهیم کرد.

۱. در حین مطالعه کتاب و یا منابع درسی در صورتی که با کلمات و پاراگراف های مهم برخورد کردید حتما با استفاده از ماژیک یا مداد آنها را بلد و رنگی کنید.

۲. پیش مطالعه یکی از بهترین راه های افزایش مهارت یادگیری می باشد، سعی کنید قبل از تدریس معلم خود حتما پیش مطالعه داشته باشید.

۳. مبحثی که یاد گرفته اید همان روز مرور کرده و نکات مهم آن را در گوشه کتاب و یا دفترچه یادداشت نمایید.

۴. هنگام درس خواندن برای خود تایم استراحتی را در نظر بگیرید تا باعث خستگی شما نشود.

و …..

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های دانشگاهی و مدارس، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

نمونه کارنامه قبولی رشته علوم آزمایشگاهی دانشگاه دولتی ۱۴۰۲

آرکا مشاوره

کاردانی ناپیوسته چیست | نکات مهم

آرکا مشاوره

اعتراض به امتحان نهایی و کتبی ۱۴۰۲

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید