مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

منظور از ظرفیت خودگردان دانشگاه آزاد چیست؟ ثبت نام، لیست رشته ها، شهریه….

ظرفیت خودگردان دانشگاه آزاد 1402

دانشگاه های آزاد علاوه بر پذیرش دانشجو طبق ظرفیت اصلی اعلام شده در رشته هایی که دارای ظرفیت می باشند به صورت خودگردان اضافه بر ظرفیت تعیین شده دانشجو می پذیرند. بسیاری از دانشگاه های آزاد علوم پزشکی علاوه بر اینکه دانشجویان را به صورت عادی پذیرش می کنند و تعدادی دانشجو برتر نیز بر ظرفیت اضافه می کنند تا دانشجویانی که رتبه برتر و مناسب دارند تا در نهایت زمینه فرصت تحصیل در رشته های پیراپزشکی و پزشکی برای آنها فراهم شود. با توجه به اهمیت ظرفیت خودگردان دانشگاه آزاد به خصوص برای داوطلبان رشته های پزشکی و پیراپزشکی قصد داریم توضیحاتی را در رابطه با ظرفیت پردیس خودگردان دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ و ثبت نام رشته های خودگردان ارائه دهیم.

ظرفیت خودگردان دانشگاه آزاد چیست؟

دانشگاه آزاد مانند همه دانشگاه های کشور برای پذیرش دانشجویان جدید الورود خود یک ظرفیت محدود را در نظر می گیرد. با این حال برای آن دسته از متقاضیانی که علاقه مند تحصیل در این دانشگاه بوده، اما رتبه قبولی را کسب نکرده اند، یک فرصت دیگر تحت عنوان ظرفیت خودگردان را ایجاد کرده است.

اما منظور از ظرفیت خودگردان دانشگاه آزاد چیست؟ این واژه به نوعی همان ظرفیت مازاد است، بدین مفهوم که برخی از واحد های دانشگاه آزاد علاوه بر ظرفیت عادی، تعداد محدودی از دانشجویان که رتبه نزدیک به آخرین قبولی ها را کسب کرده اند، نیز پذیرش می کنند. گفتنی است که در حال حاضر، ثبت نام خودگردان دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ همچون سال های گذشته تنها در رشته های پزشکی و پیراپزشکی صورت می گیرد و برای سایر رشته امکانپذیر نیست.

نکته قابل ذکر این است که نباید ظرفیت خودگردان دانشگاه آزاد را با پردیس خودگردان اشتباه گرفت. چراکه پردیس خودگردان در واقع یک واحد خاص از این دانشگاه می باشد که به صورت جداگانه اقدام به پذیرش دانشجو می کند. اما در ظرفیت خودگردان که همان ظرفیت مازاد است، پذیرفته شدگان در کنار سایر دانشجویان عادی در کلاس ها حضور یافته، اما شهریه آن ها کمی بیشتر می باشد.

نکته دیگر آنکه تنها برخی از واحدهای دانشگاه آزاد دارای ظرفیت خودگردان بوده و تعداد محدودی را پذیرش می کنند. به همین دلیل متقاضیان باید در زمان تکمیل ظرفیت شرکت کرده و تنها در صورت داشتن رتبه بالاتر نسبت به رقبا ممکن است، قبول شوند. بنابراین علاقه مندان بایستی حتما در بازه زمانی مقرر نام نویسی و کد رشته محل های دانشگاه های مربوطه را در فرم تقاضانامه وارد نمایند.

تفاوت بین مازاد و پردیس خودگردان دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ چیست؟

تیک واحد های ظرفیت مازاد در دانشگاه های آزاد و هم در دانشگاه های روزانه دایر می باشند و هزینه های شهریه های پرداختی، هر دو دانشگاه نیز به هم نزدیک هستند. ولیکن ظرفیت پردیس روزانه نسبت به ظرفیت مازاد آزاد دانشجویانی که رتبه های برتری دارند را قبول می کند.

تیک تفاوت دوره های ظرفیت مازاد خودگردان آزاد با پردیس خودگردان آزاد، این است که دانشگاه پردیس بین‌الملل شعبه هایی از دانشگاه روزانه است. یعنی دانشجویانی که در پردیس خود گردان آزاد پذیرفته شده‌اند، تحصیلات خود را در واحد و ساختمان جداگانه ای از دانشجویان روزانه ادامه می دهند. پذیرفته‌شدگان پردیس بین‌الملل در ساختمان و واحد جداگانه ای از دانشجویان روزانه تحصیل می کنند؛ ولی ساختمان یا واحد تحصیل دانشجویان ظرفیت مازاد در کنار دانشجویان ظرفیت عادی می باشد.

تیک بعضی از دانشگاه ها، تحت عنوان پردیس خودگردان نمی توانند فعالیت کنند، بخاطر همین علت قبول کردن دانشجویانی که در کنکور رتبه آن ها به آخرین نفر پذیرش شده نزدیک است را بوسیله ظرفیت مازاد، انجام می دهند.

تیک مقدار شهریه ظرفیت مازاد دانشگاه آزاد تقریبا نزدیک به شهریه پردیس های خودگردان دانشگاه آزاد است. میزان این شهریه، از شهریه دانشجویان با پذیرش عادی بالاتر و به نحوی می توان گفت دو برابر است.

زمان ثبت نام ظرفیت خودگردان دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

زمان ثبت نام ظرفیت خودگردان آزاد 1402

ثبت نام در ظرفیت خودگردان دانشگاه آزاد تنها در یک بازه زمانی خاص امکانپذیر است که در واقع همان مهلت تکمیل ظرفیت می باشد. برای این منظور معمولا این دانشگاه دفترچه انتخاب رشته حاوی کد رشته محل های دارای ظرفیت را منتشر کرده و داوطلبان می توانند از میان لیست موجود به انتخاب بزنند.

در حال حاضر زمان ثبت نام ظرفیت خودگردان دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ به طور دقیق مشخص نیست، اما پیش بینی می شود تکمیل ظرفیت نیمسال اول تحصیلی در اواخر مهر و تکمیل ظرفیت نیمسال دوم در بهمن ماه صورت می گیرد. به محض مشخص شدن این موضوع، تاریخ دقیق در این مقاله ذکر خواهد شد.

رشته های که در ظرفیت خودگردان دانشگاه آزاد وجود دارند

دو رشته پرستاری و مامایی بیشترین میزان ظرفیت را در دانشگاه ظرفیت مازاد آزاد دارند اما رشته های ظرفیت خودگردان دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ هنوز اعلام نشده است، اما بر اساس آخرین دوره، لیست این رشته ها به ترتیب زیر می باشد.

پزشکی
داروسازی
دندان پزشکی
پرستاری
فیزیوتراپی
بینایی سنجی
مامایی
اتاق عمل
شنوایی سنجی
کار درمانی
هوشبری
بهداشت عمومی
مهندسی بهداشت حرفه ای
علوم آزمایشگاهی
مهندسی بهداشت محیط

شهریه ظرفیت خودگردان دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

میزان شهریه ظرفیت خودگردان دانشگاه آزاد نسبت به دانشجویان عادی بیشتر است. بنابراین گرچه پذیرفته شدگان با سایر دانشجویان درس می خوانند و در کلاس ها حضور می یابند، اما شهریه ای حدودا ۲ برابر دیگر همکلاسی های حود پرداخت خواهند کرد.

البته در حال حاضر نمی توان گفت که شهریه ظرفیت خودگردان دانشگاه آزاد ۱۴۰۲ چقدر است، اما طبق روال معمول هر ساله انتظار می رود که ۱۰ تا ۳۰ درصد شهریه نسبت به سال گذشته افزایش یابد.

نام رشته میزان شهریه 
پزشکی  ۱۸ تا ۱۹ میلیون تومان
داروسازی بین ۱۵ تا ۱۸ میلیون تومان
دندانپزشکی بین ۱۵ تا ۱۸ میلیون تومان
اتاق عمل بین ۶ تا ۸ میلیون تومان
پرستاری بین ۶ تا ۸ میلیون تومان
مامایی بین ۶ تا ۸ میلیون تومان
بینایی سنجی بین ۶ تا ۸ میلیون تومان
فیزیوتراپی بین ۶ تا ۸ میلیون تومان
هوشبری بین ۶ تا ۸ میلیون تومان
شنوایی سنجی بین ۶ تا ۸ میلیون تومان
کار درمانی بین ۶ تا ۸ میلیون تومان

میزان اعتبار مدرک ظرفیت پردیس خودگردان دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

اگر دانشجوی رشته های ظرفیت پردیس خود گردان دانشگاه آزاد هستید، و یا تصمیم دارید تحصیلات خود را در این دانشگاه ادامه دهید، لازم است بدانید که مدرکی که از دانشگاه ظرفیت پردیس خودگردان دریافت می کنید یا قرار است دریافت کنید، همان مدرک دانشگاه آزاد می باشد.

باید اشاره کنیم که همان اندازه که مدرک دانشگاه آزاد در آزمون های تحصیلی یا استخدامی، بازار کار، تحصیل در خارج از کشور و… دارای ارزش و معتبر می باشد، مدرک صادره از دانشگاه ظرفیت پردیس خودگردان آزاد نیز همینطور می باشد.

نحوه ثبت نام ظرفیت خودگردان دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

همانطور که در مورد ظرفیت خودگردان چیست گفته شد، متقاضیان ورود به دانشگاه آزاد در زمان اولیه انتخاب رشته به سایت سنجش و پذیرش این دانشگاه مراجعه کرده اند، در زمان تکمیل ظرفیت یا نام نویسی برای ظرفیت خودگردان نیز باید به همین سامانه مراجعه کنند.

  1. در ابتدا باید سایت مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.org را در مرورگر جستجو کرد.
  2. انتخاب گزینه “سامانه انتخاب رشته تکمیل ظرفیت”
  3. کد دسترسی ۷ رقمی مندرج در کارنامه به همراه کد ملی را در فیلدهای مربوطه وارد کرد.
  4. پس از انجام مراحل فوق، کافی است که متقاضی هزینه خواسته شده را از طریق کارت بانکی عضو شبکه شتاب واریز و رشته های مورد علاقه خود را به ترتیب اولویت وارد نماید. سپس با تائید نهایی، یک کد رهگیری به شخص اختصاص داده می شود که نشانه موفقیت آمیز بودن فرایند بوده و باید آن را تا آخرین مراحل پذیرش نزد خود نگاه داشت.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

اعلام نتایج کنکور دانشگاه آزاد ۱۴۰۲

آرکا مشاوره

کارنامه قبولی فوریت های پزشکی دانشگاه دولتی ۱۴۰۲| آخرین قبولی و درصدهای لازم

آرکا مشاوره

تمرین تحلیلی و ارائه شفاهی در مصاحبه فرهنگیان ۱۴۰۳| آخرین تغییرات

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید