مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

موارد منع استخدام دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ نکات مهم

دانشگاه فرهنگیان به عنوان دانشگاهی در راستای تحول بنیادین نظام تربیت و آموزش تاسیس شده تا بتواند نیروهای مستعد و توانمندی را برای وزارت آموزش و پرورش تربیت کند. دانشگاه فرهنگیان با تجمیع کلیه پردیس و  واحدهای آموزشی تربیت معلم در سراسر کشور در دسترس تمامی داوطلبان قرار گرفته است.

با توجه به اینکه شغل معملی با دانش آموزانی با سطح استعداد، توان یادگیری و فرهنگ متفاوتی ارتباط دارد، وزارت علوم و تحقیقات، فناوری با همکاری وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان را برای تربیت دانشجویان برای ورود به شغل دبیری و معلمی راه اندازی نمود. پذیرش در دانشگاه فرهنگیان از طریق کنکور سراسری صورت می گیرد و متقاضیان علاقه مند به رشته های این دانشگاه می توانند حدنصاب نمره قبولی را بدست آورند تا اجازه ورود و تحصیل در این دانشگاه را داشته باشند.

دانشگاه فرهنگیان که قبلا با عنوان دانشگاه های تربیت معلم شناخته شده بود، دانشگاهی برای تامین، تربیت و توانمند سازی معلمان و نیروی انسانی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش است. این دانشگاه در سال ۱۳۹۰ از طریق تجمیع کلیه مراکز تربیت معلم سراسر ایران تاسیس شد که در حال حاضر دارای ۹۸ واحد دانشگاهی در قالب ۶۴ پردیس دانشگاهی و ۳۴ دانشکده می ‌باشد.

چه کسانی نمی توانند در کنکور دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ تربیت معلم ثبت نام کنند؟

۱) مشمولان غايب مجاز به ادامه تحصيل نمي باشند و در صورت شركت در آزمون و قبولي در آن، معافيت تحصيلي براي آنان صادر نگرديده و دانشگاه ها مجاز به ثبت نام از آ نها نمي باشند.

۲) دانشجويان اخراجي دانشگاه ها تا پايان خدمت دوره ضرورت يا دريافت معافيت دائم، مجاز به ادامه تحصيل نمي باشند ( به جز افرادي كه قبل از ورود به سن مشموليت اخراج شده اند )

۳) مشمولاني كه در مقطع كارداني فارغ التحصيل شده اند، مجاز به شركت در آزمون سراسري نمي باشند. اين افراد فقط مي توانند در مقطع كارشناسي ناپيوسته ( كارداني به كارشناسي ناپيوسته ) تحصيل خود را ادامه دهند.

۴) معافيت تحصيلي براي هر مقطع فقط يك بار صادر مي شود بنابراين فارغ التحصيلان هر مقطع مجاز به تحصيل مجدد در همان مقطع نمي باشند. ضمناً تأكيد مي گردد فارغ التحصيلان مقطع كارداني مجاز به شروع به تحصيل در مقاطع كارشناسي پيوسته، كارشناسي ارشد پيوسته و دكتري پيوسته نمي باشند و نيز فارغ التحصيلان مقطع كارشناسي مجاز به شروع به تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد پيوسته و دكتري پيوسته پزشكي، دندانپزشكي، داروسازي و دامپزشكي نيستند.

۵) ترخيص سربازان حين خدمت صرفا جهت ادامه تحصيل در مقطع كارشناسي و بالاتر مجاز بوده و ترخيص آنان جهت تحصيل در مقطع كارداني مجاز نيست.

۶) دانشجوياني كه تمايل به انصراف و شروع به تحصيل مجدد دارند، در طول تحصيلات دانشگاهي ( از ديپلم تا دكتري ) فقط يك بار مجاز به انصراف مي باشند، مشروط به اينكه در سنوات اوليه تحصيلي انصراف داده و از زمان انصراف تا شروع به تحصيل مجدد بيش از يك سال سپري نشده باشد.

۷) دانشجويان مقاطع كارشناسي و بالاتر پيوسته كه با دريافت مدرك مقطع پايين تر از ادامه تحصيل انصراف و يا اخراج مي گردند، تا پايان خدمت دوره ضرورت يا دريافت معافيت دائم، مجاز به ادامه تحصيل نمي باشند. مگر با رعايت تبصره ۱ ماده ۷ آيين نامه اجرايي معافيت تحصيلي مشروط به رعايت سقف مجاز سنوات تحصيلي اوليه مقطع فارغ التحصيل شده، مجاز به ادامه تحصيل در مقطع بالاتر شناخته شوند ( يعني مقطع معادل كارداني را حداكثر در ۵/ ۲ سال فار غالتحصيل شده باشند )

۸) كاركنان وظيفه ( سربازان حين خدمت ) مجاز به تحصيل هم زمان با انجام خدمت نيستند. اين افراد در صورت قبولي در دانشگاه و داشتن شرايط ادامه تحصيل، از خدمت ترخيص خواهند شد.

۹) دانش آموزاني كه در سقف مجاز سنوات تحصيلي، پس از ورود به سال مشموليت در ماه هاي خرداد يا شهريور هر سال به عنوان دانش آموز رسمي فارغ التحصيل مي شوند، چنانچه تا پايان شهريور سال آينده در دانشگاه پذيرفته شوند، فاقد غيبت بوده و از معافيت تحصيلي استفاده خواهند كرد.

 مثال: دانش آموز متولد ۱۳۷۹ و قبل از آن كه در خرداد يا شهريور ۱۳۹۷ در مقطع ديپلم يا پيش دانشگاهي طي سنوات مجاز تحصيلي ( يعني حداكثر تا ۲۰ سالگي تمام ) فارغ التحصيل حضوري مي شود، آخرين مهلت معرفي تا پايان شهريور سال ۱۳۹۸ است. 

۱۰) تمامي پذيرفته شدگان آزمون سراسري سال ۱۴۰۳ ملزم هستند جهت دريافت مجوز ثبت نام در دانشگاه، از طريق دفاتر پليس+ ۱۰ شهرستان محل قبولي دانشگاه، نسبت به اخذ معافيت تحصيلي اقدام نمايند. در غير اين صورت از ادامه تحصيل آنان ممانعت به عمل خواهد آمد.

۱۱) سنوات مجاز تحصيل در مقاطع: كارداني ۵/ ۲ سال، كارشناسي پيوسته ۵ سال، كارشناسي ارشد پيوسته ۶ سال و دكتراي پميوسته ۸ سال است

حتما بخوانبد:صفر تا ۱۰۰ کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ | نکات مهم

موانع استخدامی دانشگاه فرهنگیان

موانع استخدام در دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳  اعلام شد که به شرح زیر میباشد:

  • قد و وزن: با توجه به مقتضیات هر استان و متناسب با وظایف شغل معلمی به تشخیص اداره کل آموزش و پرورش استان مربوط طبق ضوابط و مقررات که در مرحله مصاحبه استخدامی و معاینات پزشکی مورد سنجش قرار می گیرد. طبق معمول حداقل قد برای دختران ۱۵۵ و پسران ۱۶۰ سانتی متر می باشد. تناسب قد و وزن هم از اهمیت فوق العاده‌ای برخوردار است.
  • بیماری های چشم:نداشتن دید کمتر از ۱۰/۱۰ در یک چشم، پس از اصلاح با عینک و نداشتن دید کمتر از ۱۰ + ۱۰/۱۶ در دو چشم، پس از اصلاح با عینک. هر نوع نقص میدان بینایی در یک یا هر دو چشم. دوربینی غیرقابل درمان و نیستاگموس شدید هر دو چشم. ضایعات وسیع، شدید، و غیرقابل درمان در هر دو قرنیه. کور رنگی (برای رشته‌های آموزش ابتدایی و رشته های هنر و رشته هایی که شناخت رنگ و طیف نوری در آن ها ضروری می باشد، ممنوع است و در بقیه رشته ها بلامانع است.)
  • بیماری های پوست و مو
  • بیماری های سر و صورت (گوش، گلو، بینی، فک و دندان ها)
  • بیماری های ریه ها و قفسه سینه
  • بیماری های قلب و عروق
  • بیماری های سیستم ادراری، کلیه و تناسلی
  • بیماری های مغز و اعصاب
  • بیماری های اعصاب و روان
  • بیماری های اندام، استخوان و مفاصل
  • بیماری های غدد و هورمون ها و متابولیک
  • بیماری های خون و غدد لنفاوی و بدخیمی های آن ها
  • بیماری های دستگاه گوارش و جراحی عمومی
  • بیماری های عفونی
  • بیماری های زنان
  • کلیه ناهنجاری های ژنتیکی و مادرزادی که منجر به اختلال عملکرد عادی فرد شود.
  • قدرت شنوایی: کمی شنوایی داوطلب نباید بیش از ۴۰ دسی بل باشد و داوطلب باید صدای نجوا را از فاصله ۶ متری بشنود.

آخرین تغییرات کنکور دانشگاه فرهنگیان؛ آیا کنکور ۱۴۰۳ فرهنگیان جداگانه برگزار می‌شود؟

طبق آخرین اخبار سازمان سنجش، مسیر متقاضیان دانشگاه فرهنگیان و عاشقان شغل مقدس معلمی از سایر کنکوری‌های ۱۴۰۳ جدا شد! به نظر می‌رسدکنکور ۱۴۰۳ با انواع اتفاقات جدید و غیر منتظره هر روز در حال غافل‌گیر کردن داوطلبان است؛ اما چیزی که اهمیت دارد این است که شما بتوانید تحت هر شرایطی خودتان را با اوضاع جدید وفق دهید. در ادامه می‌خواهیم مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی را در زمینه کنکور جداگانه دانشگاه فرهنگیان بررسی کنیم، در مورد زمان و نحوه ثبت نام این کنکور و نیز زمان اعلام نتایج صحبت کنیم،

مصوبه جذب بدون کنکور معلم از میان استعدادهای برتر

۱۴۰۳

جذب و تربیت معلمان توانمند و متعهد، از دغدغه‌های همیشگی نظام آموزشی کشور بوده است. در راستای تحقق این امر، شورای عالی انقلاب فرهنگی در اقدامی ابتکاری، مصوبه‌ای را به منظور جذب بدون کنکور استعدادهای برتر در دانشگاه فرهنگیان به تصویب رساند. براساس این مصوبه، حداقل ۱۰ درصد ظرفیت جذب در مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان به مدت دو سال و به صورت آزمایشی به دانش‌آموزان و طلاب نخبه در حوزه‌های مختلف اختصاص می‌یابد. این افراد دیگر نیازی به شرکت در کنکور ندارند و تنها با شرکت در یک مصاحبه و قبولی در آن می توانند وارد دانشگاه فرهنگیان می شوند.


حتما بخوانیدآمادگی مصاحبه شایستگی های عمومی و اختصاصی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ | نکات طلایی

شرایط سنی دانشگاه فرهنگیان

شرایط سنی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ جزو شرایط اختصاصی ذکر شده در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری می باشد که در حال حاضر با توجه به تاریخ تولد داوطلبان تا سقف ۲۴ سال امکان ثبت نام در آن وجود دارد. با این وجود بعد از انتشار اطلاعیه سنجش، حداکثر سن ورود برای دانشگاه فرهنگیان ۲۴ سال تمام است.

دانشگاه فرهنگیان به دلیل مزایای مختلفی مانند پرداخت حقوق در طول دوران تحصیل و … که برای دانشجویان خود دارد در اولویت انتخاب بسیاری از متقاضیان کنکور می باشد. بنابراین، علاوه بر شرایط عمومی پذیرش در دانشگاه فرهنگیان نیز شرایط اختصاصی دیگری از جمله شرایط سنی برای ورود به دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفته شده تا داوطلبان بتوانند از شرط تاریخ تولد تعیین شده برای دانشگاه تربیت معلم مطلع شوند

معاینات بدو استخدام آموزش پرورش

معاینات بدو استخدام شامل مجموعه ای از معاینات پزشکی است که غالباً پس از پذیرش در آزمون یا مصاحبه استخدامی صورت می گیرد و از آنجا که کارفرمایان در قبال سلامت کارکنان خود مسئولیت دارند، باید از سوابق پزشکی افراد که برای استخدام اقدام کرده اند، مطلع باشند و شرایط ایمنی را برای افراد فراهم سازند. بنابراین انجام این معاینات پزشکی در صورت بروز مشکل یا آسیب به کارفرمایان این امکان را می دهد تا از حقوق خود دفاع کنند. لازم به ذکر است که آزمایشات سالانه در بعضی از نهادها تحت عنوان معاینات ادواری انجام می شود.

هدف از انجام معاینات پزشکی بدو استخدام

هدف از معاینات پزشکی بدو استخدام در مجموع جهت ارزیابی سلامت جسمی و روحی افراد داوطلب برای حضور در سازمان ‌ها و ارگان ‌ها برای محول کردن وظایف متناسب با توانایی ‌های آن ها است و این معاینات با هدف کاهش احتمال بروز حوادث و بیماری هایی که در اثر این کار ایجاد می شوند صورت می گیرد. از سوی دیگر این معاینات برای در دست داشتن اطلاعات سلامتی کارکنان و مستندسازی آن ها انجام می شود. در مجموع اهداف معاینات پزشکی بدو استخدام را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • بررسی توانایی عمومی جسمی و روحی فرد برای موقعیت شغلی مورد نظر
  • جلوگیری از ضررهای جانی و مالی آینده
  • کاهش شکایات از کارفرما و پرداخت غرامت در آینده
  • حفظ سرمایه و صنعت
  • تأمین سلامت سایر کارکنان
  • ثبت سابقه سلامت افراد جهت مقایسه با معاینات آینده
  • تشکیل پرونده پزشکی
  • جلوگیری از سرایت بیماری ‌های واگیردار
  • درمان به ‌موقع و جلوگیری از بروز بیماری ‌های شغلی 
  • حتما بخوانید:ثبت نام شرکت در مصاحبه دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳| نکات مهم

    معاینات قبل ‌از استخدام شامل چه مواردی است؟

    معاینات قبل از  استخدام شامل مواردی چون معاینات پزشکی، آزمایش خون، آزمایش ادرار و تست اعتیاد، آدیومتری یا شنوایی ‌سنجی، اسپیرومتری یا تست تنفسی، اپتومتری یا بینایی‌ سنجی، نوار قلب، تست های روان ‌شناسی و تست شخصیت می ‌باشد که در ادامه به هر یک از آن ها خواهیم پرداخت

معاینات پزشکی

در معاینات پزشکی ابتدا پزشک مربوطه شرح حال کلی از افراد تهیه می کند و مجموعه ای از سوالات در مورد سوابق پزشکی بیمار را از وی می ‌پرسد. علاوه‌ بر این پزشک معاینات عمومی قلب گوش و چشم، فشار خون و سایر اندام‌ ها را انجام می دهد.

باید اشاره کرد که پزشک با توجه به شرایط کاری و ویژگی های محیط کار، آزمایشات خون و ادرار را برای فرد تجویز می کند. در صورتی‌ که فرد سابقه معافیت از سربازی را داشته باشد، باید علت معافیت خود را با پزشک در میان بگذارد. علاوه ‌بر این فرد باید داروهایی را که تا امروز مصرف کرده تهیه نموده و در اختیار پزشک مربوط قرار دهد.

آزمایش خون

آزمایش خون یکی از مهم ترین فاکتورها در انجام معاینات پزشکی قبل از استخدام است. از مهم ترین آزمایش ها می توان به: آزمایش CBC یا آزمایش شمارش اجزای خون (گلبول‌های سفید و قرمز، هموگلوبین و پلاکت و…) آزمایش چربی خون (که شامل کلسترول و تری گلیسیرید می‌شود)، آزمایش FBS یا قند خون، آزمایش آنزیم‌های کبدی، CPK و تست اعتیاد به مواد مخدر (این برای تست اعتیاد بیشتر از آزمایش ادرار استفاده می‌شود.) اشاره کرد.

آزمایش ادرار و تست اعتیاد در زمان

از آنجا که اعتیاد بیماری است که بر روح و روان افراد اثرگذار است، بنابراین قبل از  هر چیز انجام این تست توسط کارفرمایان درخواست می شود. معمولاً تست اعتیاد از طریق آزمایش ادرار و خون قابل‌ تشخیص می ‌باشد.

آدیومتر یا شنوایی ‌سنجی

وضعیت شنوایی افراد در این تست مورد بررسی قرار می گیرد. فرد چنانچه با صداهای زیاد در ارتباط باشد، این تست سالانه باید انجام گیرد. بعد از ارزیابی شنوایی مسئولیت ‌هایی که در معرض صداهای زیاد است به فرد متقاضی که مشکلات شنوایی دارد محول نمی شود.

اسپیرومتری یا تست تنفسی

در تست تنفسی، سلامت ریه ‌های فرد متقاضی مورد بررسی قرار می گیرد. این آزمایش برای تشخیص بیماری های تنفسی مثل آسم ضروری است و چنانچه فرد از نظر تنفسی و ریوی مشکل داشته باشد، وظایفی که در محل‌های پر آلاینده است به وی محول نخواهد شد.

اپتومتری یا بینایی ‌سنجی

یکی از مهم ترین بخش‌ های معاینات بدو استخدام بررسی سلامت بینایی است. بنابراین با توجه به شرایط فردی، آزمایش ها شامل موارد خاصی می شود. معمولاً این تست به وسیله چارت بینایی‌ سنجی توسط افراد صورت خواهد گرفت و اگر فرد عینکی باشد، باید حتما عینک خود را به همراه داشته باشد. تست عمق دید، میدان دید و تست رنگ هم از دیگر آزمایشاتی است که باید انجام شود. معمولاً تست اپتومتری یا بینایی‌ سنجی با هدف تشخیص و درمان به ‌موقع و انتخاب افراد متناسب با شرایط کار انجام می شود.

نوار قلب

از دیگر آزمایش هایی که برای معاینات پزشکی ضروری است، تست بیماری های قلبی و عروقی و فعالیت‌ های الکترونیکی قلب است که از طریق نوار قلب انجام می شود. انجام این تست برای افراد بالای ۳۵ اجباری بوده و برای افراد زیر ۳۵ سال به درخواست کارفرما خواهد بود.

تست های روان ‌شناسی و شخصیت

ین تست ها که معمولاً مرسوم نیستند، بیشتر برای آگاهی از سلامت روح و روان افراد و ویژگی‌ های شخصیتی و اخلاقی آن ها صورت می گیرد. تست های شخصیت به سوالاتی مثل آیا متقاضی در این موقعیت شغلی راحت خواهد بود یا می تواند در این موقعیت موفق باشد یا درون‌گرا و برون ‌گرا بودن افراد و همچنین سنجش میزان تحمل استرس فرد انجام می شود. انجام این تست کارفرما را از این ‌که فرد می تواند برای استخدام در این شرایط مناسب باشد یا نه آگاه سازد.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

مشاهده نتایج آزمون استخدامی دستگاه اجرایی ۱۴۰۲ | روند مصاحبه و …

آرکا مشاوره

تفاوت کارشناس رسمی دادگستری با کارشناس رسمی قوه قضائیه

آرکا مشاوره

ثبت نام آزمون استخدامی آموزگاری آموزش و پرورش ۱۴۰۳ | ابتدایی و استثنایی

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید