مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

میزان اعتبار مدرک دانشگاه علمی کاربردی ۱۴۰۳| نکات مهم

امروزه بسیاری از محصلین دبیرستان ها بنا به دلایلی علاقه دارند در دانشگاه های جامع علمی کاربردی به ادامه تحصیل بپردازند . همچنین به دلیل اینکه این دانشگاه ها نیاز به آزمون ورودی ندارند و قبولی در آن ها صرفا بر اساس شرایطی همچون معدل دوره قبل می باشد ، بسیاری از کارمندان و همچنین دانشجویان ، به تحصیل در این دانشگاه ها علاقه مند می شوند . اما سوالی که برای اکثر دانش پژوهان مطرح می شود این است که  میزان اعتبار مدرک دانشگاه علمی کاربردی ۱۴۰۳در مقایسه با سایر دانشگاه ها چگونه است ؟ پاسخ این سوال این است که این دانشگاه ها مستقیما تحت نظر وزارت علوم هستند و ارزش مدرک دانشگاه های جامع علمی کاربردی ۱۴۰۳همانند سایر دانشگاه های سراسری است . با این تفاوت که این دانشگاه ها از دانشجویان خود ، شهریه دریافت می کنند که البته میزان این شهریه بر اساس مصوبات وزارت علوم می باشد . لازم است ذکر شود که شهریه این دانشگاه ها کمتر از دانشگاه های آزاد است که این خود ، امتیازی برای علاقه مندان به تحصیل در دانشگاه های جامع علمی کاربردی است . دانشگاه های علمی کاربردی ۱۴۰۳در دهه هفتاد زیر نظر وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری تأسیس شده اند . به همین دلیل است که در پاسخ به این سوال که اعتبار مدرک دانشگاه علمی کاربردی در مقایسه با سایر دانشگاه ها چگونه است ؟ باید گفت که مدارک دانشجویان فارغ التحصیل از این دانشگاه ها همانند سایر دانشگاه ها از ارزش علمی برخوردار است . …

دانشگاه علمی کاربردی از دانشگاه های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. این سوال که  مدرک دانشگاه علمی کاربردی در بازار کار، برای تحصیل در خارج از کشور و… به چه میزان دارای اعتبار می باشد، از جمله سوالاتی است که متقاضیان ورود به این دانشگاه در پی یافتن پاسخ آن هستند.

اکثر داوطلبان، تمایل دارند تا بدانند مدرک این دانشگاه در مقایسه با سایر دانشگاه ها چقدر معتبر است و همچنین جهت تحصیل در خارج از کشور و یا یافتن شغل مناسب در بازار کار چقدر می توانند روی آن حساب کنند ؟

مقایسه اعتبار مدرک دانشگاه علمی کاربردی با سایر دانشگاه ها

از جمله مواردی که در میزان اعتبار مدارک دانشگاهی نقش دارند می توان به نحوه ی پذیرش دانشجو در آن ها اشاره کرد. این موضوع که دانشگاهی دانشجویان خود را از فیلتر کنکور عبور می دهد یا نه، روی میزان اعتبار مدرک دانشگاه تاثیر گذار است. زیرا به هر حال علاوه بر امکانات، تجهیزات علمی و کیفیت آموزشی هر دانشگاه، سطح علمی دانشجویان نیز تاثیر بسیاری روی اعتبار دانشگاه و در نتیجه مدرک آن دارد.

البته هیچ گاه به طور قطع نمی توان گفت که دانشگاهی از دانشگاه دیگر بهتر است و یا مدرک معتبرتری دارد، زیرا عوامل مشخص کننده این موضوع قابل تغییر هستند. اگر کنکور سراسری را معیار سنجش سطح علمی داوطلبان در نظر بگیریم، خواه یا ناخواه این تصور به وجود می آید که، دانشگاه هایی که دانشجویان خود را از فیلتری به نام کنکور سراسری عبور می دهند باید سطح علمی بالاتری داشته باشند.

این دانشگاه تنها در مقاطع کاردانی و کارشناسی اقدام به پذیرش دانشجو می نماید. اگر بخواهیم دانشگاه ها را به ترتیب اعتبار مدرک دانشگاه علمی کاربردی  آن ها رتبه بندی کنیم می توان گفت که  اعتبار دانشگاه علمی کاربردی تقریبا هم تراز با دانشگاه پیام نور و در رده ی آخر نسبت به مابقی دانشگاه ها قرار می گیرد. دانشگاه ها از نظر میزان اعتبار مدرک تحصیلی به ترتیب زیر هستند :

  1. دانشگاه سراسری – روزانه
  2. دانشگاه سراسری – شبانه
  3. دانشگاه های آزاد، غیر انتفاعی، پردیس خودگردان
  4. پیام نور
  5. علمی کاربردی

بررسی میزان اعتبار مدرک دانشگاه علمی کاربردی

دانشگاه علمی کاربردی زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که در دهه هفتاد آغاز به کار کرد و به همین دلیل مدارک فارغ التحصیلان این دانشگاه مورد تایید وزارت علوم می باشد. به دلیل پذیرش و ثبت نام بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی و همچنین تنوع در رشته های بدون کنکور دانشگاه علمی کاربردی ۱۴۰۳علاقه مندان خاص خود را دارد.

علاوه بر کسانی که در آزمون سراسری پذیرفته نشده اند، آن دسته از متقاضیانی که به هر دلیلی موفق به تکمیل فرآیند نام نویسی کنکور ۱۴۰۲ نشده اند نیز، متمایل به ثبت نام بدون کنکور ۱۴۰۳ در دانشگاه ها می باشند.

در این میان دانشگاه علمی کاربردی به دلیل اعتبار مدرک مناسب برای افراد یاد شده و گزینه بسیار خوبی به جهت ادامه تحصیل افراد شاغل نیز می باشد زیرا زمان بندی کلاس های آن کاملا انعطاف پذیر است.

میزان اعتبار مدرک دانشگاه علمی کاربردی 1403

استخدام دارندگان مدارک دانشگاه جامع علمی کاربردی

یکی از اهداف ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها، داشتن شغل‌های بهتر در بازار کار است. بسیاری از شاغلین با تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی به دنبال داشتن موقعیت شغلی مناسب‌تر هستند. فارغ التحصیلان این دانشگاه مشکلی برای استخدام ندارند. قطعاً از بین متقاضیان برای هر موقعیت شغلی افراد برتر برگزیده می شوند. اینکه دارندگان مدرک دانشگاه علمی کاربردی در شغل‌های ایده آل خود استخدام شوند، بیشتر به صلاحیت و تخصص خود فرد بستگی دارد. از نظر قانونی منعی برای استخدام این افراد وجود ندارد.

بررسی تفاوت سطح علمی  دانشگاه های جامع علمی کاربردی

همانند سایر دانشگاه‌های کشور، در میان دانشگاه‌های مختلف علمی کاربردی نیز تفاوت وجود دارد. قطعا شعب این دانشگاه نیز از نظر مقبولیت و کیفیت علمی دارای رتبه بندی هستند. بعضی از شعب این دانشگاه ممکن است از نظر کیفی نمره قبولی نگیرند، اما این موضوع تاثیری در اعتبار مدرک صادره ندارد. البته واقعیت این است که سطح کیفیت میانگین دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی نسبت به دانشگاه‌های دولتی پایین‌تر است.

میزان اعتبار دانشگاه علمی کاربردی | نتیجه گیری

با توجه به مطالب فوق الذکر مشخص می شود که مدارک دانشگاه علمی کاربردی کاملاً معتبر است. از این مدارک می توان جهت ادامه تحصیل و استخدام به راحتی بهره گرفت. حتی ادامه تحصیل در خارج از کشور نیز برای دارندگان این مدارک بلامانع است. اما از نظر کیفی، سطح دانشگاه، پایین تر از سایر دانشگاه های کشور اعم از دولتی، آزاد، غیر انتفاعی و پیام نور می باشد.

سوالات متداول

۱- آیا مدرک دانشگاه علمی کاربردی در خارج از ککشور نیز اعتبار دارد؟

بله، این دانشگاه از مراکز آموزش عالی مهارت و فناوری می باشد و در کشورهایی که نظام آموزشی آن ها مشابه علمی کاربردی باشد، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

۲- آیا داشتن مدرک از دانشگاه های علی کاربردی منعی برای استخدام در بازار کار ایجاد می کند؟

خیر، این مدرک دارای اعتبار و تایید از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می باشد که هیچ منع قانونی برای استخدام و شرکت در آزمون های استخدامی ایجاد نمی کند.

۳- دانشگاه های علمی کاربردی برای چه مقاطعی در سال ۱۴۰۳ امکان ثبت نام و ارائه مدرک دارند؟

دانشگاه علمی کاربردی تنها در مقاطع کاردانی و کارشناسی اقدام به جذب دانشجو می نماید.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

 

مطالب مرتبط:

لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه پیام نور ۱۴۰۳ _ شرایط و نکات مهم

آرکا مشاوره

همه چیز در مورد افزایش ظرفیت رشته پزشکی در سال های ۱۴۰۳، ۱۴۰۴

آرکا مشاوره

تراز کنکور سراسری | تفاوت تراز و رتبه

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید