مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

نحوه ثبت نام ترمیم معدل ۱۴۰۳| نکات مهم

نحوه ثبت نام ترمیم معدل 1403

با قطعی شدن تاثیر نحوه  ثبت نام ترمیم معدل در کنکور سراسری ۱۴۰۳، داوطلبانی که از سوابق تحصیلی خوبی برخوردار نیستند می توانند در آزمون ترمیم معدل آموزش و پرورش شرکت نمایند. لذا، متقاضیانی که دارای شرایط لازم باشند، می توانند با شرکت در امتحانات مدارس بزرگسالان در بازه زمانی خرداد ماه برای هر درس یکبار ثبت نام ترمیم معدل را انجام دهند.

سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش به منظور بهبود وضعیت متقاضیان شرکت در کنکور، امکان ترمیم معدل را ایجاد کرده است. با استفاده از این امکان، متقاضیان می توانند با ثبت نام در مراکز بزرگسالان و شرکت در آزمون ها، نمرات خود را ارتقا داده و در نتیجه آن شرایط مناسب تری برای ورود به دانشگاه به دست بیاورند. ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۳، یک بار در سال و منحصرا در خرداد ماه برگزار می شود که شرایط و نیز زمان ثبت نام آن ها از طریق اطلاعیه های وزارت آموزش و پرورش در اختیار افراد قرار می گیرد. داوطلبانی که غایب بوده اند یا قبلا در امتحانات ترمیم معدل شرکت کرده اند، می توانند مجددا در امتحانات خرداد ماه شرکت کنند.

شرکت در ترمیم معدل مستلزم پرداخت هزنیه می باشد که در استان های مختلف این مبلغ متفاوت می باشد و متقاضیان باید رسید پرداخت را همراه با سایر مدارک به مسئول ثبت نام ارائه دهند. اخبار و اطلاعیه های ترمیم معدل از طریق سایت آموزش و پرورش به آدرس my.medu.ir در اختیار افراد قرار می گیرد که در متن حاضر به کلیه موضوعات در خصوص ترمیم معدل، زمان ثبت نام ترمیم معدل ۱۴۰۳، شرایط و مدارک لازم برای ثبت نام پرداخته شده است. ضمن اینکه هزینه ترمیم معدل، نحوه ترمیم معدل و … نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

ثبت نام ترمیم معدل ۱۴۰۳، از ابتدای اردیبهشت سال جاری در سایت مای مدیو آغاز می شود. به محض شروع ثبت نام در این مقاله اطلاع رسانی می شود.

ترمیم معدل چیست ؟

در سال های گذشته سازمان سنجش و آموزش کشور قوانین جدیدی مبنی بر اعمال نمرات کسب شده توسط دانش آموزان در دوره دبیرستان را تصویب کرده است. همین موضوع باعث می شود تا متقاضیان شرکت کننده در کنکور به دنبال کسب نمرات ترمیم معدل، بالا بردن معدل خود و ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۳ باشند. با توجه به اینکه قوانین مربوط به اعمال نمره معدل در سال های گذشته تصویب شده است و در بسیاری موارد دانش آموزان نظام های قدیمی تمایل دارند تا معدل خود را افزایش دهند و از امتیاز این قانون استفاده کنند. 

در همین راستا، سازمان سنجش امکانی را برای دانش آموزان فراهم آورده است تا بتوانند با تلاش مجدد نمره کسب شده را در دروس مد نظر افزایش دهند و شانس خود را برای قبولی در کنکور افزایش دهند. به این شرایط که فرد بتواند مجدد در آزمون ها شرکت کرده و نمره جدیدی به دست بیاورند را قانون ترمیم معدل می نامند. در قانون ترمیم معدل دانش اموزان ضمن دارا بودن شرایط تعریف شده می توانند یکبار دیگر در آزمون دروس مد نظر شرکت کرده و پس از آن در زمان ثبت نام در کنکور، سازمان سنجش نمره جدید را برای فرد در نظر می گیرد.  

دانش آموزان نظام جدید تحصیلی، نظام قدیم، فارغ التحصیلان کار و دانش و فنی حرفه ای و … می توانند با مراجعه به مدارس بزرگسالان و یا پایگاه اطلاع رسانی آموزش و پرورش، ثبت نام خود را انجام دهند و پس از آن در موعد مقرر در آزمون شرکت کنند. پس از ارائه نمره جدید، سازمان سنجش آن را برای فرد در نظر گرفته و امتیاز آن اعمال می شود. در مجموع پاسخ این سوال که، ترمیم معدل چیست می توان گفت که این موضوع در اصل امتیاز ویژه ای است که برای ارائه شانس به متقاضیان شرکت کننده در کنکور ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده است.

زمان ثبت نام آزمون ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۳

سازمان سنجش به عنوان مجری برگزاری کنکور سراسری سال ۱۴۰۳، آزمون پیش رو را در دو نوبت (اردیبهشت و تیر) برگزار می کند. متقاضیان هر دو نوبت کنکور سراسری توجه نمایند که معمولا ثبت نام برای ترمیم معدل یک ماه قبل از امتحانات نهایی آموزش و پرورش که منحصرا در خرداد ماه صورت می گیرد. داوطلبان ترمیم نمره تنها می بایست در امتحانات نهایی خرداد ماه شرکت کنند. طی اخبار منتشر شده تاریخ شروع ثبت نام ابتدای ازدیبهشت ماه ۱۴۰۳ میباشد.

حتما بخوانید: آمادگی مصاحبه ارزیابی شایستگی عمومی و اختصاصی استخدامی آموزگاری ۱۴۰۳| ابتدایی و استثنایی

سایت ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۳

سامانه های اینترنتی جزو جدا نشدنی از زندگی همه ما هستند و بدون استفاده از امکانات این مجموعه نمی توان به راحتی به بسیاری از موارد دسترسی پیدا کرد. از طرف دیگر سایت ها و مجموعه های اینترنتی نیاز مراجعه حضوری به ادارات را تا حد بسیار زیادی کاهش داده است که موجب رضایت خاطر افراد در بخش های مختلف جامعه می باشد. 

وزارت آموزش و پرورش به منظور ایجاد امکانات و کسب رضایت خاطر افراد، سامانه اینترنتی را در اختیار افراد قرار می دهد تا به راحتی کلیه اخبار، اطلاعیه ها و … در اختیار آن ها قرار بگیرد. با توجه به اینکه ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۳ جزو فعالیت های مربوط به آموزش و پرورش می باشد لذا تمامی خدمات مربوط به آن نیز از طریق سایت اینترنتی این مجموعه به آدرس my.medu.ir صورت می پذیرد.

نحوه ثبت نام آزمون ترمیم معدل ۱۴۰۳

همانطور که گفته شد بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری برای کسب نتیجه ای بهتر از آزمون خود اقدام به اصلاح نمرات امتحان نهایی خود می نمایند که برای این فرایند متقاضیان باید به پنجره خدمات الکترونیک وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir مراجعه نموده و مراحل زیر را انجام دهند:

  • مراجعه به سایت پنجره خدمات الکترونیکی وزارت آموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir

  • وارد کردن نام کاربری و رمز عبور
  • پس از اینکه وارد سایت شدیم، روی گزینه سوابق تحصیلی کلیک می کنیم.

  • انتخاب ثبت نام در آزمون ترمیم معدل
  • پرداخت هزینه ثبت نام در آزمون
  • وارد کردن اطلاعات خواسته شده و ثبت نام در آزمون

در حین ثبت نام در کنکور سراسری احتیاج به اطلاعاتی از جمله معدل کل دوره می باشد که این موضوع برای افرادی که در  آزمون ترمیم معدل شرکت کرده اند نتیجه ای نامعلوم دارد، ولیکن این افراد می بایست با مراجعه به پنجره خدمات الکترونیک وزارت اموزش و پرورش به نشانی my.medu.ir کد تاییدیه ای دریافت نمایند تا در حین ثبت نام در کنکور سراسری در کادر مربوط به معدل نوشته شود و امکان ویرایش آن نیز پس از اعلام نتایج آزمون ترمیم معدل وجود داشته باشد.

پس از تصحیح اوراق امتحانی هرچند نمرات بهتر به طور خودکار در کارنامه داوطلبان موثر خواهد بود ولیکن متقاضیان  نیز باید از جزئیات این نتایج آگاه شوند که از طریق پورتال وزارت آموزش و پرورش اعلام می شود و داوطلبان با مراجعه به پنل کاربری خود در سامانه my.medu.ir می توانند از جزئیات این نتایج آگاه شوند.


شرایط ثبت نام آزمون ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۳

بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش آن دسته از داوطلبان کنکور اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ كه سابقه تحصيلی ناقص داشته و يا فاقد سوابق تحصيلی هستند، به منظور ایجاد آن می بایست اقدام نمایند. در غیر این صورت نمره آزمون کنکور که تنها شامل دروس اختصاصی است، جایگزین سوابق آن ها نشده و نمره دروس عمومی و اختصاصی در سابقه تحصیلی صفر خواهد بود.

هر ساله برخی از افراد مشمول سوابق تحصیلی در کنکور نمی شدند و در آزمون ترمیم معدل تنها داوطلبانی که مشمول سوابق دیپلم بودند شرکت می کردند. با ابلاغ مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمام داوطلبان کنکور سراسری می بایست سابقه تحصیلی داشته باشند. در ادامه داوطلبانی که می توانند برای ثبت نام ترمیم معدل اقدام نمایند را شرح داده ایم:

  • فارغ التحصیلان دوره متوسطه شاخه نظری نظام های آموزشی قبل از سال ۱۳۸۴
  • دانش آموزن و فارغ التحصیلان نظام های آموزشی شاخه های کاردانش و فنی و حرفه ای
  • طلاب حوزه های علمیه که دارای مدرک سطح یک حوزوی هستند
  • فارغ التحصیلان پیش دانشگاهی قبل از سال ۱۳۹۱
  • فارغ التحصیلان مدارس بین الملل و دارندگان گواهینامه معادل دوره متوسطه و پیش دانشگاهی صادره از کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی خارجی
  • فارغ التحصیل و دانش آموزان شاخه نظری داوطلب شرکت در گروه آزمایشی غیر متناظر با رشته تحصیلی خود
  • سایر فارغ التحصیلان دوره متوسطه فاقد تمام یا بخشی از سوابق تحصیلی

برای مثال دیپلمه های کاردانش و فنی حرفه ای در سال های قبل مشمول سوابق نمی شدند، در حالی که می بایست در کنکور ۱۴۰۳ برای ایجاد آن اقدام نمایند. داوطلبانی که در گذشته نیز اقدام به ترمیم معدل کرده بودند، پس از ابلاغ این مصوبه می توانند بار دیگر در آزمون ترمیم معدل ثبت نام کنند. داوطلبان کنکور سراسری ۱۴۰۳ که قصد ثبت نام در گروه آزمایشی مغایر با رشته تحصیلی خود را دارند، می توانند یک بار برای ایجاد سابقه و یک بار به منظور ترمیم نمره در آزمون ترمیم معدل ثبت نام و شرکت نمایند.

مدارک لازم برای ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۳

نکته مهم برای ثبت نام در هر آزمونی ارائه مدارک و مستندات معتبر است که می بایست افراد به دقت این مدارک را تهیه کرده و ارائه دهند. معمولا لیست مدارک لازم برای ثبت نام در هر آزمون از طریق اطلاعیه های ثبت نامی، سایت مراکز برگزار کننده آن و … در دسترس افراد قرار می گیرد و متقاضیان می توانند به این مورد دسترسی داشته باشند. 

آزمون ترمیم معدل نیز مانند سایر آزمون ها دارای مدارک خاصی است که داوطلبان باید در زمان ثبت نام این مدارک را ارائه دهند در غیر این صورت ثبت نام این افراد تکمیل نمی گردد. در این بخش لیست مدارک لازم برای ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۳ در اختیار شما قرار گرفته است.

مدارک لازم برای ترمیم معدل کنکور ۱۴۰۳

اصل و کپی شناسنامه

اصل و کپی کارت ملی

اصل مدرک دیپلم

اصل گواهی ریز نمرات دیپلم

رسید پرداخت وجه مورد نیاز برای ثبت نام

فرم های ثبت نام 

به منظور سهولت بیشتر داوطلبان در ادامه این مقاله بخشنامه و فرم های ترمیم معدل برای کنکور ۱۴۰۳، قرار داده شده است. افراد می توانند جهت تکمیل مدارک خود، نسبت به دانلود فرم های مربوط به ثبت نام اقدام نمایند.

حتما بخوانبد: نرم افزار تخمین رتبه کنکور سراسری ۱۴۰۳ با تاثیر ۵۰% معدل کتبی
هزینه ترمیم معدل ۱۴۰۳

قطعا شرکت کردن در آزمون ها از هر روشی که باشد مستلزم پرداخت هزینه می باشد و بدون ارائه رسید پرداخت وجه اجازه ثبت نام به افراد داده نمی شود. مبلغ هزینه های هر آزمون با توجه به نوع آزمون، شرایط برگزاری آن و دیگر موارد متفاوت می باشد که در اطلاعیه های ثبت نامی به افراد متقاضی اعلام می شوند. 

افرادی که قصد ثبت نام در دوره های ترمیم معدل را دارند می بایست در زمان ثبت نام مبلغ هزینه درخواستی را نیز پرداخت نمایند و رسید آن را در بین مدارک لازم به مسئول ثبت نام ارائه دهند. هزینه ترمیم معدل ۱۴۰۳ در هر استان متفاوت است و نمی توان به صورت قطعی مبلغی را بیان کرد اما آنچه که مشخص است این است که ترمیم در استان تهران هزینه را برای متقاضیان در بر ندارد. 

هزینه ترمیم معدل با دو عنوان هزینه ثابت و هزینه متغیر شناخته می شود. هزینه ثابت که برای همه شرکت کنندگان یک مبلغ واحد است و همگی ملزم به پرداخت آن هستند که این مبلغ در سال جاری ۵۰ هزار تومان بوده است.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

مطالب مرتبط:

مدارس

آرکا مشاوره

تاثیر تک ماده در معدل| نکات مهم

آرکا مشاوره

نحوه انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳| مهمترین تغییرات

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید