مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

نحوه دریافت کد نظام وظیفه برای ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۳ | نکات مهم

دریافت کد نظام وظیفه ثبت نام کنکور

دریافت کد نظام وظیفه کنکور سراسری ۱۴۰۳ مخصوص داوطلبان آقا می باشد. از میان متقاضیان ثبت نام آزمون سراسری ۱۴۰۳، داوطلبان مرد برای بررسی وضعیت نظام وظیفه خود باید با مطالعه دفترچه ثبت نام، کد نظام وظیفه کنکور ۱۴۰۳ را بنا به شرایط تعریف شده در فرم اینترنتی ثبت نام وارد نمایند. دریافت کد نظام وظیفه بسته به شرایط هر فرد مانند پشت کنکور بودن داوطلب متفاوت است. در ادامه به ارائه مطالبی پیرامون وضعیت نظام وظیفه پشت کنکوری ها و دریافت کد نظام وظیفه عمومی کنکور سراسری ۱۴۰۳ می‌پردازیم.

کد نظام وظیفه عمومی چیست؟

برای شرکت در آزمون سراسری ۱۴۰۳ داوطلبان ملزم هستند فرم نام نویسی آزمون نوبت اول را که از تاریخ ۵ الی ۱۱ آذر سال جاری در سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org قرار می گیرد، تکمیل کنند. یکی از موارد این فرم برای متقاضیان آقا، درج کد نظام وظیفه عمومی می باشد که تعیین کننده وضعیت خدمت سربازی آنان است. در فرم ثبت نام کنکور سال ۱۴۰۳، کد نظام وظیفه باید در بند ۱۱ درج شود.
این روند علاوه بر رشته های با آزمون کنکور سراسری برای ثبت نام بدون کنکور ۱۴۰۳ نیز وجود دارد. از آنجا که برای دو فرایند مذکور، دو فرم جداگانه وجود دارد، در هر یک بندی با مضمون “کد وضعیت نظام وظیفه” قرار داده شده است. عددی که داوطلبان در این قسمت وارد می نمایند، وضعیت خدمت مشمولان را از لحاظ داشتن معافیت، کارت پایان خدمت و … مشخص می کند.

حتما بخوانید: نرم افزار تخمین رتبه کنکور سراسری ۱۴۰۳ با تاثیر ۵۰% معدل کتبی

لیست کد های نظام وظیفه عمومی

سازمان سنجش آموزش کشور برای مشخص شدن وضعیت نظام وظیفه آقایان ۱۰ کد را تعریف کرده است که مطابق با جدول زیر داوطلبان بایستی یکی از این کدها را در هنگام ثبت نام در مکان مربوطه وارد نمایند.

کد توضیح وضعیت کد نظام وظیفه کنکور سراسری ۱۴۰۳
 ۱ دارا بودن كارت پايان خدمت هوشمند
۲ دارا بودن كارت معافيت دائم هوشمند (كفالت، پزشكي، ايثارگران و موارد خاص)
۳  مشمولان داراي برگ معافيت موقت هولوگرام دار بدون غيبت (پزشكي، كفالت) در مدت اعتبار آن
تبصره: در صورت قبولي اين افراد بايد مجوز لازم جهت ثبت نام در دانشگاه را از معاونت وظيفه عمومي محل استقرار دانشگاه اخذ نمايند.
۴ مشمولان محصل سال آخر دوره متوسطه كه در سال تحصيلي ۱۴۰۳ معافيت تحصيلي دانش آموزي اخذ نموده و تا ۱۴۰۳/۰۶/۳۱ در سنوات مجاز تحصيلي (حداكثر تا ۲۰ سالگي تمام) فارغ التحصيل مي شوند.
۵

دانش آموزاني كه قبل از سن مشموليت (قبل از ۱۸ سالگي تمام) موفق به دريافت ديپلم نظام آموزشي جديد ۶-۳-۳ شده باشند، به شرط نداشتن غيبت

توضيح: دانش آموزاني كه در سن ۱۷ سالگي و قبل از سن مشموليت موفق به دريافت ديپلم مي شوند، چنانچه حداكثر تا شش ماه پس از رسيدن به سن مشموليت ( ۱۸ سالگي تمام) وارد دانشگاه شوند، مجاز به ادامه تحصيل مي باشند؛ در غير اين صورت به دليل ورود به غيبت، مجاز به ادامه تحصيل نخواهند بود؛ مگر اينكه در مهلت شش ماه، خود را معرفي كرده و بدون غيبت به خدمت اعزام و يا داراي برگ اعزام بدون غيبت باشند.

۶ كاركنان وظيفه (سربازان در حال خدمت) بدون غيبت اوليه داراي مدرك پيش دانشگاهي و يا ديپلم نظام آموزشي جديد ۶-۳-۳ حضوري و پيوسته (دانش آموزان عادي) به شرطي كه در مقطع كارشناسي و بالاتر پذيرفته شوند.
۷ كاركنان وظيفه اي كه خدمت دوره ضرورت آنان تا تاريخ ۱۴۰۳/۰۶/۳۱ به پايان ميرسد (اين دسته از افراد بايد به هنگام ثبت نام در دانشگاه، گواهي يا كارت پايان خدمت ارائه نمايند).
۸ كاركنان پايور شاغل در نيروهاي مسلح با ارائه گواهي اشتغال به خدمت و موافقت از اداره نيروي انساني سازمان مربوط براي ادامه تحصيل باید این کد نظام وظیفه کنکور را انتخاب کنند.
۹ دانشجويان انصرافي درصورتيكه در سنوات اوليه تحصيلي، موضوع تبصره ۱ ماده ۳۳ قانون، انصراف داده و همچنين از تاريخ انصراف آنان در دانشگاه و رشته قبلي تا زمان پذيرش در دانشگاه و رشته جديد بيش از يك سال سپري نشده باشد. مضافاً مشروط به اينكه قبلاً (از تاريخ ۱۳۹۰/۸/۲۲ به بعد) از امتياز يك بار انصراف استفاده نكرده باشند.
۱۰ فارغ التحصيلان مقطع كارداني فقط مي توانند در رشته هايي در مقطع كارشناسي پيوسته تحصيل نمايندكه برابر اعلام وزارتخانه هاي علوم و بهداشت، آن رشته (رشته تحصيلي مقطع كارداني)، مقطع كارشناسي ناپيوسته بالاتر ندارد

تذکرات مهم نظام وظیفه کنکور سراسری ۱۴۰۳

  1. مشمولان غایب مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند و در صورت شركت در آزمون و قبولی در آن، معافیت تحصیلی برای آنان صادر نگردیده و دانشگاه ها مجاز به ثبت نام از آنها نمی باشند.

۲. دانشجویان اخراجی دانشگاه ها تا پایان خدمت دوره ضرورت یا دریافت معافیت دائم، مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند ( به جز افرادی كه قبل از ورود به سن مشمولیت اخراج شده اند).

۳. معافیت تحصیلی برای هر مقطع فقط یکبار صادر می شود. بنابراین فارغ التحصیلان هر مقطع مجاز به تحصیل مجدد در همان مقطع نمی باشند. ضمنا تاكید می گردد فارغ التحصیلان مشمول مقطع كاردانی مجاز به شروع به تحصیل در مقاطع كارشناسی پیوسته، كارشناسی ارشد پیوسته و دكتری پیوسته نمی باشند و نیز فارغ التحصیلان مقطع كارشناسی مشمول، مجاز به شروع به تحصیل در مقطع كارشناسی ارشد پیوسته و دكتری پیوسته پزشكی، دندانپزشكی، داروسازی و دامپزشكی نیستند.

۴. ترخیص سربازان حین خدمت صرفا جهت ادامه تحصیل در مقطع كارشناسی و بالاتر مجاز بوده و ترخیص آنان جهت تحصیل در مقطع كاردانی مجاز نیست.

۵. دسته ای از افراد کنکوری هستند که به اصطلاح به آن ها پشت کنکوری گفته می شود. پشت کنکوری ها در واقع افرادی هستند که قصد شرکت در کنکور سراسری را دارند و هنوز وارد دانشگاه جهت ادامه تحصیل نشدند. آقایانی که قصد شرکت در کنکور سراسری را دارند جهت مشخص کردن وضعیت نظام وظیفه خود و نداشتن غیبت سربازی می بایست کد مربوط به خود را در فرم ثبت نام خویش وارد نمایند. برای اطلاع از جزئیات معافیت تحصیلی مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد.

حتما بخوانید: صفر تا صد معافیت تحصیلی ۱۴۰۲ | شرایط، مدارک و….

۶. دانشجویان مقاطع كارشناسی و بالاتر پیوسته كه با دریافت مدرک مقطع پایین تر از ادامه تحصیل انصراف و یا اخراج می گردند تا پایان خدمت دوره ضرورت یا دریافت معافیت دائم مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند. مگر با رعایت تبصره ۱ ماده ۷ آیین نامه اجرایی معافیت تحصیلی مشروط به رعایت سقف مجاز سنوات تحصیلی اولیه مقطع فارغ التحصیل شده مجاز به ادامه تحصیل در مقطع بالاتر شناخته شوند (یعنی مقطع معادل كاردانی را حداكثر در ۲.۵ سال فارغ التحصیل شده باشند).

۷. كاركنان وظیفه (سربازان حین خدمت) مجاز به تحصیل همزمان با انجام خدمت نیستند. این افراد در صورت قبولی در دانشگاه و داشتن شرایط ادامه تحصیل، از خدمت ترخیص خواهند شد.

۸. داوطلبان ۱۴۰۳ ملزم هستند جهت دریافت مجوز ثبت نام در دانشگاه، از طریق دفاتر پلیس+ ۱۰ شهرستان محل قبولی دانشگاه، نسبت به اخذ معافیت تحصیلی اقدام نمایند. در غیر این صورت از ادامه تحصیل آنان ممانعت به عمل خواهد آمد.

۹. سنوات مجاز تحصیل برای مشمولان در مقاطع: كاردانی ۲.۵ سال، كارشناسی پیوسته ۵ سال، كارشناسی ارشد پیوسته ۶ سال و دكترای پیوسته ۸ سال است.

بیشتر بدانید: کنکور اختصاصی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۳ | نحوه و زمان ثبت نام، نکات مهم

شرایط معافیت تحصیلی

✅ آن دسته از داوطلبانی که غیبت در سربازی دارند. در صورت قبولی و پذیرفته شدن در دانشگاه نیز قبولی آن ها لغو خواهد شد و هیچگونه معافیت تحصیلی برای آن ها صادر نخواهد شد.

✅ داوطلبانی که در کنکور سراسری شرکت کرده و تاريخ اعزام به خدمت آنها قبل از اعلام نتایج قبولی در دانشگاه است، باید طبق مقررات زمان اعزام به سربازی خود را تمدید کند چرا که در غير اين صورت به دليل غيبت، مجاز به ادامه تحصيل نخواهند بود. این داوطلبان پس از اعلام نتایج و قبولی، می‌توانند معافیت تحصیلی گرفته و وارد دانشگاه شوند. برای مشاهده نحوه دریافت کد دانش آموزی کلیک کنید.

✅ ایست خدمت فقط برای پذیرفته شدگان مقاطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد و دکتری صادر می شود و داوطلبانی که در دوره کاردانی پذیرفته می شوند نمی توانند از ایست خدمت استفاده کنند.

✅ دانشجویان اخراجی در صورتی می توانند دوباره دانشجو شوند که کارت پایان خدمت یا معافیت دائم داشته باشند. یک مورد استثنا برای آن دسته از داوطلبانی است که اخراجی آن ها قبل از سن مشمولیت باشد. این افراد باید کد نظام وظیفه کنکور ۱ یا ۲ را انتخاب نمایند.

✅ سربازان وظیفه در صورت قبولی و نداشتن غیبت، ایست خدمت خواهند خورد و امکان ادامه تحصیل در حین خدمت برای آن ها وجود ندارد.

در صورتی که در زمینه دریافت کد نظام وظیفه و .. ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید. کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

اعتراض به نتایج کنکور سراسری ۱۴۰۲ | زمان، نحوه ثبت، نکات مهم

آرکا مشاوره

ثبت نام بدون کنکور دانشگاه آزاد واحد مرودشت ۱۴۰۳| لیست رشته ها و…

آرکا مشاوره

مجوز انتخاب واحد دانشگاه آزاد _ نحوه دریافت مجوز _ نکات مهم

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید