مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

نمره خام کنکور سراسری| نحوه دریافت، محاسبه

نمره خام کنکور سراسری

دریافت نمره خام کنکور سراسری به معنای دریافت نمره و درصد هر درس بدون مقایسه با سایر شرکت‌کنندگان است. برای اطلاع از نمرات خام، داوطلبان می‌توانند نمرات را در کارنامه کنکور سراسری مشاهده کنند یا از طریق فرمول محاسبه کنند. همچنین، افراد نمرات خام خود را در نرم‌افزارهای تخمین رتبه وارد کرده و از حدود رتبه و تراز خود در آزمون مطلع شوند.

در مشاوره و انتخاب رشته در کنکور دی و تیر، تراز و رتبه داوطلبان بر اساس نمرات خام در هر درس تعیین می‌شود. این نمرات بدون مقایسه با داوطلبان دیگر به عنوان نمره خام شناخته می‌شوند. با محاسبه سوابق تحصیلی و مقایسه نمره با سایر داوطلبان، افراد می‌توانند تراز و رتبه خود را در آزمون به دست آورند.

نمره خام کنکور سراسری

داوطلبان کنکور سراسری و همچنین مشاوران تحصیلی برای بررسی وضعیت داوطلب در کنکور و انتخاب رشته، رتبه و تراز کنکور را مد نظر قرار می دهند و اقدامات بعدی را بر این اساس انجام می‎‌دهند. این در حالیست که رتبه و تراز داوطلبان بر اساس نمره خام کنکور سراسری  محاسبه می‌شود. 

نمره خام پس از اعمال سوابق تحصیلی و مقایسه به نمره دیگر داوطلبان به رتبه و تراز تبدیل می‌شود. داوطلبان با آگاهی از اهمیت نمره خام کنکور و محاسبه آن می‌توانند وضعیت خود را بررسی کرده و هرچه سریع تر برای شرکت در آزمون سل آینده تصمیم گیری نمایند. 

حتما بخوانید:انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ | راهنمای جامع، زمان، نکات مهم

دریافت نمره خام کنکور

همانطور که گفته شد نمره خام کنکور سراسری  ملاک انتخاب رشته و وضعیت قبولی داوطلبان در کنکور نیست و باید محاسبات دیگری نیز بر روی آن انجام شود تا رتبه و تراز به دست آید. اما با این حال داوطلبان می‌توانند با مشاهده نمره خام از وضعیت عملکرد خود در کنکور مطلع شوند. 

برای دریافت نمره خام کنکور  داوطلبان دو راه پیش رو دارند. در روش اول داوطلب در زمان اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری باید به سایت سنجش با نشانی sanjesh.org مراجعه کرده و کارنامه خود را دریافت کند. در کارنامه اولیه نمره خام کنکور سراسری ارائه شده است. با استفاده از روش دیگر داوطلبان می‌توانند خودشان نمره خام کنکور را محاسبه کنند. برای این منظور باید کلید اولیه سوالات را از سایت سنجش دریافت کرده و سپس با توجه به پاسخ های خود در آزمون و از طریق فرمول گفته شده در بالا، نمره خام را محاسبه کنید.

این روش کمی سخت تر است و زمان بیشتری نیز می‌برد اما با استفاده از این روش، داوطلب دید دقت تری نسبت به عملکرد خود دارد و در صورت اختلاف در نتیجه اعلام شده از سوی سایت سنجش، می‌تواند با ارائه مدرک اعتراض خود را ثبت نماید. البته برای محسابه نمره خام از طریق روش گفته شده داوطلب باید تمامی پاسخ های خود را به درستی به یاد آورد و یا ثبت کرده باشد.

توجه داشته باشید که محدوده نمره خام از ۳۳- تا ۱۰۰ می‌باشد. یعنی اگر داوطلب به همه سوال ها پاسخ درست داده باشد درصد او ۱۰۰ و اگر به همه سوالات پاسخ غلط داده باشد درصد او ۳۳- خواهد بود.

حتما بخوانید: نرم افزار تخمین رتبه کنکور سراسری ۱۴۰۳ با تاثیر ۵۰% معدل کتبی

نحوه محاسبه تراز و رتبه کنکور با استفاده از نمره خام

داوطلبان کنکور اردیبهشت ماه پس از دریافت کارنامه اولیه خود و نمره خام کنکور سراسری ۱۴۰۳ به دنبال راهی برای محاسبه تراز و رتبه از طریق آن خواهند بود. اما متاسفانه روش دقیقی برای این کار وجود ندارد چراکه به جز سازمان سنجش هیچکس در مورد عملکرد دیگر داوطلبان در کنکور اطلاع ندارد. 

اما با این حال نمره خام کنکور سراسری یک ملاک برای بررسی عملکرد در آزمون است. مسلما هرچه درصدهای داوطلب بهتر باشد، شانس بهتر بودن رتبه و تراز نیز افزایش یافته و امکان قبولی در دانشگاه‌های سطح بالا را نشان می‌دهد. 

محاسبه رتبه و تراز کنکور  از طریق نمرات خام

پس از این که داوطلبان نمرات خام خود را به دست آوردند می خواهند بدانند که آیا رتبه و تراز خوبی را کسب خواهد کرد یا در غیر این صورت خود را برای کسب نمرات بهتر در نوبت بعدی کنکور آماده کنند. محاسبه رتبه و تراز کنکور اردیبهشت و تیر از طریق نمرات خام به تنهایی کار دشواری است چرا که هیچ مشاور، سایت و سازمانی از وضعیت پاسخ دهی دیگر داوطلبان اطلاع ندارد، اما می توان براساس اطلاعات سال های گذشته و نرم افزار های تخمین رتبه و تراز تا حدودی به واقعیت نزدیک شد.

داوطلبان می توانند از روش های گفته شده نمرات خام را به دست آورده و با استفاده از نرم افزار های تخمین رتبه کنکور سراسری و دانشگاه آزادآرکا استفاده نمایند. لازم به ذکر است که در کارنامه اولیه کنکور اردیبهشت ماه تنها نمرات خام داوطلبان ارائه خواهد شد اما می توان پیش بینی کرد که در نتایج اولیه کنکور تیر ماه علاوه بر نمرات خام، تراز و رتبه کسب شده داوطلبان نیز ارائه شود.

حتما بخوانید:نرم افزار تخمین رشته قبولی با رتبه های اعلامی سازمان سنجش در کنکور سراسری ۱۴۰۳

تحلیل نمره خام کنکور

همانطور که گفته شد نمره خام کنکور را می توان به راحتی به دست آورد اما این نمره، ملاک انتخاب رشته و قبولی در کنکور نیست. رتبه و تراز داوطلبان کنکور سراسری که ملاک اصلی قبولی هستند از طریق تحلیل آزمون به دست خواهد آمد. 

گفته شد که نمره خام با توجه به سطح سختی سوالات و همچنین عملکرد دیگر داوطلبان به دست خواهد آمد. هر ساله پس از برگزاری کنکور، از داوطلب نظرسنجی انجام می‌شود و سوالات را در سه سطح ساده، متوسط و سخت دسته بندی می‌کنند. این کار همان تحلیل آزمون است که نمره خام کنکور سراسری ۱۴۰۳ را به رتبه و تراز تبدیل می‌کند. 

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در همه رشته های دانشگاهی و همچنین رشته های دانشگاه فرهنگیان، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند، با توجه به اینکه انتخاب رشته کنکور رابطه مستقیمی با آینده شغلی و اجتماعی داوطلب دارد، صفر تا ۱۰۰ انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۳ در مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا به صورت حضوری و غیر حضوری انجام میشود.

مطالب مرتبط:

ثبت نام دانشگاه شاهد ۱۴۰۲ | زمان، مدارک، شرایط و…

آرکا مشاوره

تعداد شرکت کنندگان کنکور ۱۴۰۲ | دی ماه، تیرماه، به تفکیک سهمیه و …

آرکا مشاوره

نمونه کارنامه قبولی دبیری ریاضی دانشگاه فرهنگیان ۱۴۰۲ تمام مناطق

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید