مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

کاردانی پیوسته چیست؟ تفاوت بین کاردانی پیوسته و ناپیوسته؟ نکات مهم

کاردانی پیوسته-تفاوت

کاردانی پیوسته چیست؟ تفاوت بین کاردانی پیوسته و ناپیوسته؟ از بین همه مقاطع تحصیلی، مقطع کاردانی اولین و کوتاه‌ترین مقطع دانشگاهی است که داوطلبان بعد از دوره دبیرستان می‌توانند به آن وارد شوند. این دوره به دو صورت کاردانی پیوسته و ناپیوسته در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود. دانستن تفاوت کاردانی پیوسته و ناپیوسته، پرسش برخی از افراد باشد که میتواند جهت انتخاب رشته آنان را تغییر دهد. تا انتها با آرکا همراه باشید.

کاردانی پیوسته چیست

کاردانی پیوسته چیست ؟ طول دوره کاردانی پیوسته دو سال یعنی ۴ ترم متوالی تحصیلی می باشد و دانشجویان پس از گذراندن این دوره موفق به دریافت مدرک کاردانی پیوسته خواهند شد، ثبت نام در مقطع کاردانی پیوسته تنها مختص داوطلبانی می باشد که دیپلم نظام قدیم و نظام جدید فنی حرفه ای و کارو دانش را دارند. امکان تحصیل متقاضیان این مقطع تحصیلی در دانشگاه های آزاد، غیر انتفاعی و فنی حرفه ای وجود دارد ولی یکی از موارد مهمی که هنگام پذیرش داوطلبان باید رعایت شود، مرتبط بودن مدرک دیپلم با رشته انتخابی افراد در دانشگاه است. به عنوان مثال فردی که دیپلم کامپیوتر از رشته فنی حرفه ای را دارد فقط مجاز به انتخاب رشته هایی مرتبط با مدرک دیپلم خود می باشد.

کاردانی ناپیوسته چیست

کاردانی ناپیوسته نیز مانند کاردانی پیوسته یک مقطع تحصیلی می باشد که برای گذراندن آن دو سال یعنی ۴ ترم تحصیلی زمان نیاز می باشد، در این مقطع نیز داوطلبان ۷۰ تا ۸۰ واحد درسی را می گذرانند و پس از آنم موفق به دریافت مدرک کاردانی نا پیوسته می شوند.

داوطلبانی که علاقمند به تحصیل در مقطع کاردانی ناپیوسته می باشند باید یکی از مدارک (مدرک دیپلم نظام جدید رشته های نظری – مدرک دیپلم نظام قدیم رشته های نظری + مدرک پیش دانشگاهی یا مدرک فوق دیپلم) را داشته باشند.

تفاوت کاردانی پیوسته و ناپیوسته

تفاوت های بین دو مقطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته همچنان برای بسیاری از افراد نامشخص است و باعث می شود تا برخی از آنها نسبت به پذیرش در هر کدام از این مقاطع، دچار اشتباه شوند. تفاوت های اصلی دو مقطع کاردانی را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

کاردانی پیوسته کاردانی ناپیوسته
امکان پذیرش در دانشگاه های آزاد، غیرانتفاعی و فنی حرفه ای پذیرش داوطلبان در دانشگاه های آزاد، علمی کاربردی، غیرانتفاعی و فنی حرفه ای
رشته تحصیلی دیپلم باید با رشته کاردانی مرتبط باشد اجباری جهت مرتبط بودن رشته دیپلم با رشته کاردانی وجود ندارد
مدرک دیپلم نظام قدیم یا جدید برای پذیرش هر دو حالت با آزمون یا بدون آزمون امکان پذیر است. مدرک دیپلم نظام قدیم، نظام جدید و پیش دانشگاهی جهت پذیرش افراد در هر دو حالت با آزمون و بدون آزمون الزامی است.

ملاک پذیرش در کاردانی بر اساس سوابق تحصیلی چیست؟

در تمام مقاطع تحصیلی اعم از دوره کاردانی، وقتی دانشگاهی بر اساس سوابق تحصیلی دانشجو می‌پذیرد ملاک عمل را معدل داوطلب و ارتباط رشته تحصیلی وی با رشته انتخابی‌اش قرار می‌دهد.

درصورتی‌که رشتهٔ انتخابی شما برای ادامه تحصیل در دانشگاه از زیرمجموعه‌های رشته دیپلمتان باشد، معدل دیپلم شما با ضریب ۱۰۰ درصد اعمال خواهد شد، در غیر این صورت بسته به میزان ارتباط دو رشته انتخابی و قبلی شما این عدد کمتر خواهد شد.

مدت زمان تحصیل کاردانی پیوسته

مدت زمان تحصیل کاردانی

مدت زمان تحصیل برای کسب مدرک کاردانی پیوسته هر کدام از دانشگاه های پذیرنده در سال ۱۴۰۲، بین دو تا سه سال و نیم متغیر است که به موارد زیر بستگی دارد

شرایط تحصیل دانشجو
رشته تحصیلی
شرایط ارائه درسی در دانشگاه

کسانی که میانگین معدل آنها بالای ۱۷ باشد، امکان اخذ ۲۴ واحد را نیز در طول ترم دارند که باعث سپری کردن این دوره در مدت زمان کوتاهی می شود. برخی از رشته ها نیز تعداد واحد بالاتری داشته و این امر باعث می شود تا مدت زمان فارغ التحصیلی دانشجویان بیشتر از دو سال شود ولی به صورت میانگین، مدت زمان تحصیل کاردانی پیوسته، دو یا دو سال و نیم می باشد.

تعداد واحدهای مقطع کاردانی پیوسته

مقطع تحصیلی کاردانی پیوسته یا ناپیوسته، به عنوان پایین ترین سطح مدرک دانشگاهی به شمار می آید. تمام کسانی که جهت کسب این مدرک در هر کدام از دانشگاه های آزاد، غیر انتفاعی و یا فنی حرفه ای پذیرش می شوند، معمولا بین ۳ تا ۵ نیمسال تحصیلی فارغ التحصیل شده اند. تعداد واحدهای این مقطع تحصیلی با توجه به نوع رشته متغیر است و معمولا بین ۷۲ تا ۹۵ واحد درسی ارائه می شود.

دانشگاه های ارائه دهنده مقطع کاردانی پیوسته

در سال های اخیر تنوع رشته های مقطع کاردانی به ویژه در گروه کاردانی پیوسته بسیار بیشتر از سال های قبل شده است. فارغ التحصیلان رشته های مختلف امکان تحصیل در گرایش های گوناگون رشته خود را دارند که پذیرش آن در دانشگاه های آزاد، غیر انتفاعی و فنی حرفه ای انجام می شود. اکثر کسانی که قصد تحصیل در این مقطع دانشگاهی را دارند، دارای مدرک دیپلم فنی حرفه ای و نظری می باشند که باید با توجه به رشته تحصیلی خود در مدرسه، رشته ای مرتبط در دانشگاه انتخاب کنند.

معمولا دانشگاه آزاد با تنوع بالای رشته های کاردانی پیوسته، بیشترین تعداد پذیرش دانشجو را همه ساله دارد که متقاضیان می توانند بعد از انتخاب رشته مورد نظر با مراجعه به سایت دانشگاه آزاد در زمان اعلام شده، نسبت به ثبت نام خود اقدام کنند. بعد از آن نیز دانشگاه های غیرانتفاعی و فنی حرفه ای هستند که امکان فارغ التحصیل شدن در مقطع کاردانی را برای دانشجویان فراهم کرده اند.

رشته های تحصیلی کاردانی پیوسته

در رشته های کاردانی پیوسته بسیاری از دانشگاه ها به صورت با آزمون و بدون آزمون اقدام به پذیرش دانشجو می کنند، تعدادی از رشته هایی که در مقطع کاردانی پیوسته در دانشگاه های آزاد ارائه می شود به شرح زیر می باشد :

رشته ها

نرم افزار کامپیوتر مکانیک خودرو عمران حسابداری
نقشه برداری نرم افزار کامپیوتر حرارت مرکزی و تهویه مطبوع فناوری پرورش دام
طراحی و دوخت نقشه کشی صنعتی فناوری تولیدات زراعی فناوری تولیدات باغی
گرافیک – گرافیک ریخته گری ساخت و تولید هنرهای تجسمی – نقاشی

امکان ادامه تحصیل مقطع کاردانی پیوسته

شاید برای برخی از افرادی که در یکی از رشته های مقطع کاردانی پیوسته تحصیل می کنند این سوال مطرح باشد که آیا امکان ادامه تحصیل برای فارغ التحصیلان کاردانی پیوسته وجود دارد؟

جواب این سوال بله است و افرادی که در هر کدام از رشته های این مقطع و در یکی از دانشگاه های مربوطه موفق به کسب مدرک کاردانی پیوسته شوند، می توانند جهت ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری اقدام کنند.

مدرک تحصیلی لازم برای ثبت نام کاردانی پیوسته

اصلی ترین مدرک و پیش نیاز برای ثبت نام در هر کدام از رشته های کاردانی پیوسته، مدرک دیپلم نظام قدیم و جدید فنی حرفه ای، کاردانش و شاخه های نظری است. تمام کسانی که موفق به کسب مدرک دیپلم در یکی از رشته های فنی حرفه ای، کاردانش یا نظری شده باشند، می توانند جهت تحصیل در رشته های مرتبط با مدرک دیپلم خود در دانشگاه مربوطه ادامه تحصیل دهند.

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

مطالب مرتبط:

نحوه ثبت نام ترمیم معدل ۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

منظور از رشته های نیمه متمرکز چیست

آرکا مشاوره

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکورهنر۱۴۰۳| نکات مهم

آرکا مشاوره

۱ دیدگاه

محدثه ۱۴۰۳-۰۴-۳۰در ۲۳:۴۶

سلام وقتتون بخیر من دیپلم رشته طراحی ودوخت نظام جدید دارم کاردانی همین رشته تا ترم سه خوندن بعد بنا به دلایلی انصراف دادم میخواستم ببینم میتونم کارشناسی همین رشته بدون کنکور ثبت نام کنم .اگه میتونم ثبت نام کنم باید کارشناسی پیوسته ثبت نام کنم یا کارشناسی ناپیوسته ممنون میشم راهنمایی کنید

پاسخ

دیدگاهی بنویسید