مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

کاهش مدت خدمت سربازی به ۱۴ ماه| کسری خدمت، نکات مهم

کاهش مدت سربازی

کاهش مدت خدمت سربازی مهمترین خبر شیرین برای پسران در ایران است. تمام جوانان کشورمان با رسیدن به سن ۱۸ سالگی مشمول قانون خدمت نظام وظیفه می شوند و باید در موعد مقرر، اقدامات لازم را به منظور طی کردن مراحل اعزام به خدمت سربازی به انجام برسانند. توجه داشته باشید که در صورت عدم اقدام به موقع و نداشتن شرایط معافیت خدمت سربازی، فرد مشمول به عنوان غایب تلقی شده و قوانین مربوطه شامل حال وی خواهد شد.

مدت خدمت سربازی در سال ۱۴۰۲

در طول زمان بیش از ۱۰۰ سالی که خدمت سربازی اجباری در ایران بوجود آمده است بارها مدت خدمت سربازی با توجه به شرایط آن روز کشور تغییراتی داشته است.زمانی بوده است که مدت خدمت سربازی ۲۴ ماه یا ۲۱ ماه و حتی ۱۸ ماه بوده است ولی سخنگوی شورای نگهبان روز شنبه ۲۶ اسفند ماه از تایید حکم کاهش مدت سربازی نیز خبر داد و گفت: حکم کاهش مدت سربازی با اصلاحات صورت گرفته و با رعایت ماده چهار قانون خدمت وظیفه عمومی و در چارچوب تدابیر ستادکل نیروهای مسلح خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

گفتنی‌ست مجلس در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان به لایحه برنامه هفتم توسعه، برای رفع ایراد مصوبه کاهش مدت سربازی مقرر کرده بود «میانگین خدمت سربازی با احتساب دوره آموزشی به ۱۴ ماه کاهش یابد»

دوره آموزشی خدمت سربازی چند ماه است؟

میشه گفت دوره آموزشی سخت ترین قسمت از تمام مدت سربازی است به همین دلیل از روز اولی که مشمول وارد آموزشی میشود روز شماری میکند تا این دوره تمام شود و سریعا وارد یگان خدمتی شود.

دوره آموزشی برای تمام سربازان با هر شرایط ، هر مدرک تحصیلی و هر گونه شرایط تاهل بصورت ۸ هفته مفید در نظر گرفته میشود بعلاوه اینکه در طول دوره مرخصی ۴ روزه بعنوان میان دوره و در پایان دوره مرخصی ۴ روزه بعنوان پایان دوره به سربازان داده میشود.

مدت دوره آموزشی برای کسانی که جذب پروژه جایگزین خدمت از طریق بنیاد ملی نخبگان شده اند تنها یک ماه است.

سربازانی که بعنوان معاف از رزم اعصاب و روان یا همان گروه ب تشخیص داده شده اند با نظر فرمانده گردان یک ماه تا ۴۵ روز در پادگان آموزشی حضور خواهند داشت.

عوامل موثر در کاهش خدمت دوران سربازی

از آنجا که مدت خدمت سربازی بیش از یک سال است، افراد باید حتما عواملی که باعث کاهش مدت زمان خدمت سربازی می‌شوند را بررسی کنند. زیرا مدت سربازی یکی از سوالات پرتکراری است که مشمولین نظام وظیفه دارند.

👈 کاهش مدت خدمت سربازی در واقع کسری خدمت است که براساس قوانین تصویب شده می‌توان از آن در یک یا چند حالت به صورت همزمان استفاده کرد:

✔️ سابقه عضویت در بسیج فعال

✔️ برخورداری از سابقه ایثارگری یکی از اعضای درجه یک خانواده

✔️ برخورداری از درصد جانبازی یکی از اعضای درجه یک خانواده

✔️ برخورداری از مدرک مهارت آموزی مورد تایید سازمان فنی و حرفه ای یا یگان خدمتی

✔️ عضویت حداقل یک ساله در جمعین هلال احمر

✔️ عضویت در سایت سرباز ماهر

✔️ تأهل فرد مشمول

✔️ داشتن فرزند مشمول

✔️ انجام دادن پروژه های کسری خدمت سربازی

✔️ خدمت در مناطق محروم

✔️ خدمت در مناطق عملیاتی

✔️ گذراندن خدمت بعنوان سرباز غیر بومی

✔️ شرکت در طرح پروژه جایگزین خدمت

✔️ گذراندن دوران خدمت در یکی از جزایر کشور

میزان کسری خدمت مشمولان واجد شرایط ۱۴۰۳

انواع کسری خدمت مدن زمان کسری خدمت
کسر خدمت ایثارگران ۱۲ روز کسر خدمت به ازای هر درصد جانبازی، هر ماه اسارت و هر ماه رزمندگی
کسر خدمت نخبگان پروژه های تحقیقاتی این دسته از مشمولان توسط هیئت داوران مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته و در صورت تایید، فرد مشمول از امتیازاتی همچون کسری خدمت بهره مند می شود و یا پس از طی دوره آموزش، کارت پایان خدمت خود را دریافت می نماید.
کسر خدمت فرزند ۳ ماه کسر خدمت به ازای هر فرزند
کسر خدمت مشمولان و سربازان جانباز ۶۳ روز کسر خدمت به ازای هر درصد جانبازی
کسر خدمت مناطق امنیتی و مناطق محروم و بد آب و هوا ۱) سربازان غیر بومی که در مناطق امنیتی و مرزی در حال خدمت سربازی می باشند، با احتساب قوانین کسری خدمت، ۱۷ ماه خدمت خواهند کرد.

 

۲) سربازان غیر بومی که در مناطق محروم و بد آب و هوا مشغول به خدمت هستند نیز با در نظر گرفتن ضوابط کسری خدمت، موظف به ۱۸ ماه خدمت خواهند بود.

(مدت زمان خدمت برای کارکنان نظام وظیفه در مناطق عادی برابر با ۲۴ ماه می باشد.)

در صورتی که در این زمینه ابهاماتی برایتان وجود دارد و یا نیازمند دریافت توضیحات بیشتری هستید، می توانید برای دریافت راهنمایی و دریافت پاسخ سوالات خود با مشاوران مرکز مشاوره آرکا در تماس باشید.

کارشناسان مرکز مشاوره آرکا در کلیه مراحل ثبت نام، ادامه تحصیل، انتخاب رشته، مصاحبه دانشگاه های خاص و … در تمام رشته های دانشگاهی و آزمون های استخدامی، همراه متقاضیان بوده و از طریق سیستم مشاوره تلفنی، پاسخگوی سوالات و شبهات در کلیه زمینه های تحصیلی و شغلی می باشند.

مرکز مشاوره تحصیلی و شغلی آرکا

 

 

مطالب مرتبط:

صفر تا صد معافیت تحصیلی ۱۴۰۳ | شرایط، مدارک و….

آرکا مشاوره

لیست مدارس بزرگسالان تهران | نکات مهم

آرکا مشاوره

۰ تا صد کسری خدمت سربازی ۱۴۰۳| شرایط، مدارک، نکات مهم و….

آرکا مشاوره

دیدگاهی بنویسید